Permalänk

Helt nyköpt dator, missnöjd.

Har köpt och själv kopplat ihop följande paket;
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=998790...

Problemen är följande;
1. När jag startar den så bootar den om 2-3 gånger efter BIOS innan den till slut startar.

2. Väl inne i windows upplever jag den som seg, speciellt när jag till exempel kör windows update/tankar annat i bakgrunden så får jag hela tiden "Firefox is not responding" i 5-6 när jag öppnar nya flikar osv. och om jag försöker tab'a mellan program så är det väldigt segt allt som oftast.

3. Efter jag installerat den första gången och kopplat in allting så var OS:et borta från SSD-disken dagen efter,
jag tog ur dom andra diskarna och försökte köra en repair på bara den men inget OS fanns att reparera så jag vart tvungen att installera om.

Kan det vara SSD-disken som är problemet? ska RAM minnerna sitta på plats 2 och 4:a? Jag har 100/100mbits uppkoppling och i övrigt fungerar den helt OK, spelar BF3 utan lagg till exempel.

Permalänk
Medlem

Att den startar om ett par gånger innan den startar ordentligt verkar vara återkommande just på Asus-mobos.
Har sett sjukt många trådar om detta här.

Permalänk
Medlem

Googla Moderkortsnamn + "Cold boot problem"

SSD verkar krångla mycket, google är din vän!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Okej! Ja det är väl det klart minsta problemet och berör mig egentligen inte.

Förövrigt kan jag säga att jag har kört checkdisk på hddn utan att hitta några trasiga sektorer samt att igår när jag installerade 6st uppdateringar stod den i säkert 1 timme när jag stängde av för att "applicera dom". Känns lite väl segt?

Permalänk
Medlem

Är allt korrekt inställt i BIOS?
Minnen och prollen osv?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Skrivet av Mindrax:

Är allt korrekt inställt i BIOS?
Minnen och prollen osv?

Vet faktiskt inte, har dålig koll hur vad som ska ställas in i BIOS i huvudtaget förutom boot-order.
Vad för något måste ändras för minnerna/processorn där?
Det ska sägas också att jag har kört på mjukvara för bios som tillkom med CD så det kanske kan vara en idé att uppdatera den.

Permalänk
Medlem

Installerade du Windows med AHCI MODE aktiverat i biosen?

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Skrivet av Kuzefix:

Installerade du Windows med ACHI MODE aktiverat i biosen?

Hmmpf, första gången jag installerade den så gjorde jag det.
Kollade det aldrig andra gången, glömde bort. Kan det vara så att det har ställts om i bios till andra gången?

Tack för tipset, ska kolla när jag är hemma om 1 timme.

edit: om den inte står på ahci, lär ja installera om eller räcker det att bara byta skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av åman1212:

Hmmpf, första gången jag installerade den så gjorde jag det.
Kollade det aldrig andra gången, glömde bort. Kan det vara så att det har ställts om i bios till andra gången?

Tack för tipset, ska kolla när jag är hemma om 1 timme.

edit: om den inte står på ahci, lär ja installera om eller räcker det att bara byta skiten?

Hm, ja vet inte men kanske, och då måste du nog installera om :/

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk

Uppdatering:

AHCI var fortfarande inställt mot HDDn.
Jag böt plats på minneskorten och reboota datorn tidigare idag och allt verkar HELT prima,
gick hur bra som helst. Sedan gick jag ifrån den en dryg timme och såg att den hade blåskärmat och efter det är den nu ännu segare.

Har kört bios update, uppdaterat drivare för chipset, nätverkskort, ljudkor .. ja allt jävla möjligt men den är seg som sirap.
Nyss när jag stängde av tog den över 1.5h på sig att försöka uppdatera 3st window updates utan att en enda gick igenom.

Måste vara hårdvaru fel?

Permalänk

Testa minnena ett i taget. Kan ju vara ett som inte fungerar bra. Värt att testa iaf.

Permalänk
Medlem

Kanske enklast att skicka tillbaka? Frågan är hur mycket tid du vill lägga ner.

Permalänk
Medlem

För att lösa coold boot problemet så får du börja med att uppdatera BIOS till senaste. Funkar inte det så kan du prova att ställa in XMP profil där i överklocknings tabben och även enabela power on by pci-e inne på amp(Inte säker på vad det heter men det är nåt sånt).
Detta löste bootsnurringarna för mig

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Gottson:

För att lösa coold boot problemet så får du börja med att uppdatera BIOS till senaste. Funkar inte det så kan du prova att ställa in XMP profil där i överklocknings tabben och även enabela power on by pci-e inne på amp(Inte säker på vad det heter men det är nåt sånt).
Detta löste bootsnurringarna för mig

Har ändrat till XMP efter att ha googlat en del, samtidigt som jag böt plats på minnerna.. trodde det hjälpte men verkar inte haft någon verkan.

Ska testa minnerna 1 i taget, tack.

Kan man verkligen skicka tillbaka allt när man beställt det i delar och plockat ihop själv? antar att dom vill att man vet vilken del som är defekt först.
Köpt på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av åman1212:

Har ändrat till XMP efter att ha googlat en del, samtidigt som jag böt plats på minnerna.. trodde det hjälpte men verkar inte haft någon verkan.

Ska testa minnerna 1 i taget, tack.

Kan man verkligen skicka tillbaka allt när man beställt det i delar och plockat ihop själv? antar att dom vill att man vet vilken del som är defekt först.
Köpt på komplett.

BIOS då, har du senaste där?
Boot problemet är ju garanterat orsakat av moderkortet, möjligvis i kombination med ramminnena.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

testa och underklocka minnena till 1333mhz och 1.5v, jag har gjort det och datorn är mycket stabilare nu och jag har inte tappat någon märkbar prestandaförlust

Permalänk

Hej boys tack för tipsen,

jag har löst det mest irriterande och största problemet nu, segheten.
Det var SSD disken som orsakade detta, kör nu med en 7200RPM disk som fungerar hur bra som helst att köra OS:t på.

Dock har jag ett annat problem som hela tiden har varit där men jag trott berott på samma sak som segheten,
nämligen att jag hela tiden får upp "You have plugged in a new device" "You have unplugged a device" från mina ljudinställningar,
verkar som det är något glapp för ljudmodulen på moderkortet. Det har varit såhär sedan första gången jag installera den.
Dessutom tappar jag ljudet helt i drygt 1 sekund, cirka 1 gång i minuten. Ibland oftare ibland färre.

Jag va osäker på var dom skulle sitta när jag kopplade in HD AUDIO S/PDIF kablarna som går från framsidan av chassit till moderkortet,
men jag antar att det inte kan va någon anledning när jag bara använder mig av anslutningarna som är inbakat i moderkortet?

Dessutom så är det fortfarande samma problem med 2-3st omstarter varje gång jag bootar datorn,
kör med nyaste bios, X.M.P samt power on by pci-e men det verkar inte vela bli någon skillnad.

Permalänk
Medlem

jag har inte läst alla kommentarer men min första tanke är firmware på ssdn.

Har du uppdaterat firmwaren på SSDn?

Du kommer uppleva stor skillnad från hårddisken om det är så att SSDn fungerar som den ska.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

jag har inte läst alla kommentarer men min första tanke är firmware på ssdn.

Har du uppdaterat firmwaren på SSDn?

Du kommer uppleva stor skillnad från hårddisken om det är så att SSDn fungerar som den ska.

Nej det har jag inte gjort, men nu har jag fastslagit att det är disken det är fel på och tänker glömma det problemet och istället använda en 7200rpm.
Kan tänka mig att testa installera nya firmware på en annan dator, även om det står på corsairs hemsida att alla diskar levereras med nyaste.

Önskar bara lösning på ovanstående ljudproblem nu, så ska jag istället försöka få en ny disk av komplett.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är något inställningsfel snarare. Alternativt firmware/bioskrångel. Har du uppdaterat bios på moderkortet?

Har du installerat ljudkortsdrivrutiner?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Jag tror att det är något inställningsfel snarare. Alternativt firmware/bioskrångel. Har du uppdaterat bios på moderkortet?

Har du installerat ljudkortsdrivrutiner?

Ljuddrivarna är installerat från CD skivan. BIOS är den version 0606 som från vad jag kan hitta är den stabilaste för ASUS P8Z68-V Pro.

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera drivrutinerna till ljudkort, koppla in hörlur och mic på baksidan.

Uppdatera bios till senaste och flasha om SSDn till nyaste firmwaren.

Installera windows 7 på SSDn med AHCImode aktiverat i bios.

Proift.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Testa uppdatera drivrutinerna till ljudkort, koppla in hörlur och mic på baksidan.

Uppdatera bios till senaste och flasha om SSDn till nyaste firmwaren.

Installera windows 7 på SSDn med AHCImode aktiverat i bios.

Proift.

hehe,

samma problem med mic och hörlurar.
bios är nyaste, använder inte SSDn men samma problem med den.
när jag har installerat om ssdn tidigare har det alltid varit ahci.

Har även lagt på nyaste drivrutiner för ljudkort, men då försvann realtek hd audio manager och inget ljud alls kom.

No profit.

Permalänk
Skrivet av åman1212:

hehe,

samma problem med mic och hörlurar.
bios är nyaste, använder inte SSDn men samma problem med den.
när jag har installerat om ssdn tidigare har det alltid varit ahci.

Har även lagt på nyaste drivrutiner för ljudkort, men då försvann realtek hd audio manager och inget ljud alls kom.

No profit.

Då gick något fel med den uppdateringen, jag har nyaste ljuddrivrutinerna till det kortet och har realtek hd audio manager kvar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Då gick något fel med den uppdateringen, jag har nyaste ljuddrivrutinerna till det kortet och har realtek hd audio manager kvar.

Provar skiten igen då

Permalänk
Medlem

Tänk på att köra SSDn på Intel SATA portarna och inte Marvel portarna! Jag hade katastrof mycket problem med min SSD som fixades efter jag bytte från Marvel till Intel portarna. Marvel är ett jävla skämt, undra hur mycket dem har betalat ASUS för deras portar ens ska få komma i närheten av ett modernt moderkort.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Tänk på att köra SSDn på Intel SATA portarna och inte Marvel portarna! Jag hade katastrof mycket problem med min SSD som fixades efter jag bytte från Marvel till Intel portarna. Marvel är ett jävla skämt, undra hur mycket dem har betalat ASUS för deras portar ens ska få komma i närheten av ett modernt moderkort.

okej, det kan stämma att jag kör den i Marvel Sata utgången, men jag kör 7200rpm disken på samma nu och den fungerar helt ok.
Hur som helst skiter jag i hårddiskarna, ska aldrig ha en ssd disk mer i hela mitt liv

Ingen annan som har någon idé angående ljudet? tror inte på att det är drivrutinsfel.

Permalänk
Medlem

jag har ett likadant moderkort och jag stötte på problem direkt jag med.. Fick "Usb device not detected" och fattade ingenting. Trodde först det var mina hdd:s då jag skulle sätta in min 2tb men det var att min frontpanel var något fel på verkade det som. Jag tog ur allt som kunde kopplas till fronten och då starta den men jag fick ändå installera om windows igen.

Jag använder de blåa portarna lngst till höger på bilden. Där har jag kopplat i en hdd och min cdrom och det fungerar. Jag har inte vågat kopplat i min 2tb hdd än dock.. Läste i manualen att man ska helst bara köra hdd:n i de blåa till höger, stämmer detta? Det är 6gb sata står det. De i mitten ska vara 3gb sata, rätta mig om jag har fel för jag vet inte vad jag ska tro. Om jag ska koppla i min andra hdd ska jag då sätta cdrom-satan någon annan stans och låta min två hdd:s sitta i de blåa längst till höger?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av åman1212:

okej, det kan stämma att jag kör den i Marvel Sata utgången, men jag kör 7200rpm disken på samma nu och den fungerar helt ok.
Hur som helst skiter jag i hårddiskarna, ska aldrig ha en ssd disk mer i hela mitt liv

Ingen annan som har någon idé angående ljudet? tror inte på att det är drivrutinsfel.

Så går det när man inte kollar vad det är för något man beställer, köp en vettig SSD och njut istället.

Permalänk
Medlem

Om du går in i inställningarna för ljudkortet och ändrar så den tystar bakre utgången då du kopplar i lurarna, då tror jag "glappandet" försvinner. Tror i alla fall det var de jag gjorde då jag hade de bekymmret.

MVH Peter