Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 8 Task Manager uppdateras för många processorkärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker på att det (ännu) inte finns något enskilt moderkort för Xeon som stödjer fler 4 CPU-sockets. IBM System x3850 X5 består av två 4 socket rack som har ett bakplan som kopplar ihop QPI bussen mellan de två racken. Resultatet, sett från OSets sida, är ett system med 8 CPUer. QPI används även mellan sockets på ett och samma moderkort.

Finns även andra sätt att göra samma sak. Superdatorer brukar ofta använda InfiniBand som gör det möjligt att koppla ihop >1000 CPUer till ett enda system, i.e. man kör en instans av OS kärnan över alla CPUer.

I ett kluster kör man flera instanser av OS-kärnan och en OS-instans kan inte direkt läsa RAM på en annan OS-instans, man använder i stället någon form av meddelande-skickande mellan olika instanser, ofta Open MPI. Linux har väldigt bra stöd för detta.

Edit: ett kluster kan även använda ett vanligt nätverkskort för kommunikation. Det är så de populära/billiga Beowulf cluster är ihop-kopplade.

Okej, tur att vi har någon som har koll här Jag gissade bara att det var ett kluster.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker på att det (ännu) inte finns något enskilt moderkort för Xeon som stödjer fler 4 CPU-sockets. IBM System x3850 X5 består av två 4 socket rack som har ett bakplan som kopplar ihop QPI bussen mellan de två racken. Resultatet, sett från OSets sida, är ett system med 8 CPUer. QPI används även mellan sockets på ett och samma moderkort.

Finns även andra sätt att göra samma sak. Superdatorer brukar ofta använda InfiniBand som gör det möjligt att koppla ihop >1000 CPUer till ett enda system, i.e. man kör en instans av OS kärnan över alla CPUer.

I ett kluster kör man flera instanser av OS-kärnan och en OS-instans kan inte direkt läsa RAM på en annan OS-instans, man använder i stället någon form av meddelande-skickande mellan olika instanser, ofta Open MPI. Linux har väldigt bra stöd för detta.

Edit: ett kluster kan även använda ett vanligt nätverkskort för kommunikation. Det är så de populära/billiga Beowulf cluster är ihop-kopplade.

http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon7000/7500/...
Den där prylen som jag hittade tidigare verkar köra något liknande med instickskort för fler CPUer. Verkar ju som om chipsetet inte stödjer mer än fyra utan lite tejp och tricks.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Håller med win 2000 var mycket mer stabilare än 9x.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker på att det (ännu) inte finns något enskilt moderkort för Xeon som stödjer fler 4 CPU-sockets. IBM System x3850 X5 består av två 4 socket rack som har ett bakplan som kopplar ihop QPI bussen mellan de två racken. Resultatet, sett från OSets sida, är ett system med 8 CPUer. QPI används även mellan sockets på ett och samma moderkort.

Finns även andra sätt att göra samma sak. Superdatorer brukar ofta använda InfiniBand som gör det möjligt att koppla ihop >1000 CPUer till ett enda system, i.e. man kör en instans av OS kärnan över alla CPUer.

I ett kluster kör man flera instanser av OS-kärnan och en OS-instans kan inte direkt läsa RAM på en annan OS-instans, man använder i stället någon form av meddelande-skickande mellan olika instanser, ofta Open MPI. Linux har väldigt bra stöd för detta.

Edit: ett kluster kan även använda ett vanligt nätverkskort för kommunikation. Det är så de populära/billiga Beowulf cluster är ihop-kopplade.

Jag vet inte varför du quotade mig, jag sade bara att det inte var en klusterlösning, att propparna och minnena inte sitter på ett enda fysiskt kort är bara för att det helt enkelt inte får plats i vanliga 19" lösningar (med adekvat kylning). Bara för att minnena sitter på separata kort betyder det inte att OSet behöver använda någon superdatorteknik för minnesåtkomst. Exempelvis i Fujitsus Synergy så är det åtta dotterkort med plats för en propp och 16 minnesmoduler i varje.
https://sp.ts.fujitsu.com/dmsp/docs/cnfgrx900s2.pdf

[edit]Microsoft har ett horribelt stöd för kluster rent generellt och den enda vettiga klusterlösningen är fail-overkluster för i första hand SQL-server.
Ursäkta svengelskan.[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ett OS som skalar väl, ska distribuera ut allt arbete på varje kärna jämnt.

Systemet bör skala till de kärnor / processorer där belastningen kan göras effektivare, där systemets egenskaper såsom HT, AMD's moduler, samt vilken processor som används tas i beräkning (var ligger all cache, osv)

Anledningen till at W8 är bättre än W7 med Bulldozer är just på grund av att schemaläggaren distribuerar belastningen jämt i W7 - vilket resulterar i förlorad effektivitet.

Permalänk
Medlem

Och jag som tyckte jag hade många logiska kärnor 24

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Frågan är dock var felet är...

Om den har 160 logiska processorkärnor, hur kan det då komma sig att vissa ligger på 100% och vissa på 0%? Borde det inte varit effektivare att ha 50-50%?

Enkeltrådade program kanske? hmm...

Det drar mindre ström att öka lasten på en kärna från 50 till 100 procent än vad det tar att dra igång en till.
Samma sak med hela CPU. Betydligt bättre att först fylla alla kärnor i en CPU än att värma upp en CPU till.

Därmed kan det också vara strömbesparingsfunktioner vi ser. 2008R2 kan hantera det hela på CPU nivå och MS har bedrivit arbete för att komma ner på kärnnivå.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mats42:

Det drar mindre ström att öka lasten på en kärna från 50 till 100 procent än vad det tar att dra igång en till.
Samma sak med hela CPU. Betydligt bättre att först fylla alla kärnor i en CPU än att värma upp en CPU till.

Därmed kan det också vara strömbesparingsfunktioner vi ser. 2008R2 kan hantera det hela på CPU nivå och MS har bedrivit arbete för att komma ner på kärnnivå.

Originalartikeln säger att det är en simulerad last så de har nog ansträngt sig för att de ska se som det gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast problemet är att många program skapar nya mappar direkt under User och inte i My Documents och jag vill ha alla mina filer på en annan disk av flera anledningar. Nu har jag bara flyttat på My Documents, My Music och så vidare men det ligger fortfarande kvar massa mappar som jag egentligen ville flytta på men som nu inte går med mindre än att man flyttar alla en och en eller att man går in i registret och bråkar. Jag hade bara velat kunna flytta undan User på samma sätt som man flyttar vilken annan mapp som helst. Sen bryr jag mig inte om namnet så mycket. Principen är att alla användarfiler ska ligga på en annan disk och då även nya mappar som vissa program sparar.

Kanske Link Shell Extension skulle underlätta det du vill göra. Perfekt för Ramdisk också

Permalänk
Medlem

Superdator med 100 Gb ram?

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Det drar mindre ström att öka lasten på en kärna från 50 till 100 procent än vad det tar att dra igång en till.
Samma sak med hela CPU. Betydligt bättre att först fylla alla kärnor i en CPU än att värma upp en CPU till.

Därmed kan det också vara strömbesparingsfunktioner vi ser. 2008R2 kan hantera det hela på CPU nivå och MS har bedrivit arbete för att komma ner på kärnnivå.

Jag tror inte det är strömsparfunktioner vi ser här. För om det vore strömsparning på gång här, så skulle några få kärnor vara lastade till 100% och resten vara helt slocknade. Men vi ser några kärnor som har hyfsat mycket last, och några kärnor som har mycket lite last - mao är lasten ojämnt fördelad. Det är inget av dessa scenarion:
1) Alla kärnor har exakt samma färg, t.ex. 15% last på varje kärnor vilket motsvarar ljusblått på varje kärna.
2) Några få kärnor har 100% last och är mörka, och resten av kärnorna är kritvita.

Så det är alltså antagligen inte strömsparning här. Min gissning är att det är det gamla vanliga problemet: att Windows fortfarande skalar dåligt och har problem att fördela lasten jämnt på alla kärnor. Mao, Win8 verkar inte skala bättre än andra Windows versioner.

Sen är det ju bra, som nån skrev här, om schemaläggaren känner till hur cpuerna är uppbyggda. T.ex. AMD har ju sin variant av hyperthreading, vilket innebär att schemaläggaren bör lägga last som körs på trådar på samma kärna, tillsammans på samma cpu. Det är inte bra att sprida last som körs på samma trådar, på helt olika cpuer. En bra schemaläggare ska känna till detta, och agera därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Hur kul hade det varit om de visade den nya Task Managern med 160 likadana rutor? Syftet med bilden var just att visa hur belastning åskådliggörs på ett enkelt sätt för många kärnor, inte hur bra eller dåligt Windows 8 fördelar lasten mellan kärnor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saddam:

Jag tror inte det är strömsparfunktioner vi ser här. För om det vore strömsparning på gång här, så skulle några få kärnor vara lastade till 100% och resten vara helt slocknade. Men vi ser några kärnor som har hyfsat mycket last, och några kärnor som har mycket lite last - mao är lasten ojämnt fördelad. Det är inget av dessa scenarion:
1) Alla kärnor har exakt samma färg, t.ex. 15% last på varje kärnor vilket motsvarar ljusblått på varje kärna.
2) Några få kärnor har 100% last och är mörka, och resten av kärnorna är kritvita.

Så det är alltså antagligen inte strömsparning här. Min gissning är att det är det gamla vanliga problemet: att Windows fortfarande skalar dåligt och har problem att fördela lasten jämnt på alla kärnor. Mao, Win8 verkar inte skala bättre än andra Windows versioner.

Sen är det ju bra, som nån skrev här, om schemaläggaren känner till hur cpuerna är uppbyggda. T.ex. AMD har ju sin variant av hyperthreading, vilket innebär att schemaläggaren bör lägga last som körs på trådar på samma kärna, tillsammans på samma cpu. Det är inte bra att sprida last som körs på samma trådar, på helt olika cpuer. En bra schemaläggare ska känna till detta, och agera därefter.

(Note: The screen shots below show Task Manager on a system with 160 logical processors with a simulated workload.)
Källa: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/27/using-task-mana...
Notera, simulerad belastning. Det betyder att det inte går att dra några som helst slutsatser om skalning från bilden eftersom den är designad för att visa upp deras heat map. De kunde lika gärna byggt en bild i photoshop och lagt upp och den hade sagt ungefär lika mycket om skalning.

Det är alltså ingen strömsparning, ingen dålig skalning utan en arrangerad bild som ska visa funktionaliteten hos Task Manager och inget annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Mycket möjligt. Men det enklaste är ju att bara dra igång några program och sen ta en screen shot. Jag har svårt att tro att MS skulle göra något mer invecklat än så, t.ex. dra igång photoshop och jobba i flera timmar. Att ta en screenshot tar ju en sekund. Sedan gammalt är ju de flesta ense om att Windows skalar dåligt. Så jag tror, precis som ni, att det inte är strömsparfunktioner vi ser. Däremot tror jag, att det är helt enkelt den gamla vanliga dåliga Windows skalningen vi ser. T.om Linux skalar ju dåligt. Hur dåligt skalar då inte Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saddam:

Mycket möjligt. Men det enklaste är ju att bara dra igång några program och sen ta en screen shot. Jag har svårt att tro att MS skulle göra något mer invecklat än så, t.ex. dra igång photoshop och jobba i flera timmar. Att ta en screenshot tar ju en sekund. Sedan gammalt är ju de flesta ense om att Windows skalar dåligt. Så jag tror, precis som ni, att det inte är strömsparfunktioner vi ser. Däremot tror jag, att det är helt enkelt den gamla vanliga dåliga Windows skalningen vi ser. T.om Linux skalar ju dåligt. Hur dåligt skalar då inte Windows.

Skulle inte förvåna mig alls om de tvingat en del processer till specifika kärnor för att pressa upp användandet just för att demonstrera en heat map. Att dra slutsatser från den här bilden är fortfarande sällsynt korkat oavsett hur Windows har skalat tidigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Skulle inte förvåna mig alls om de tvingat en del processer till specifika kärnor för att pressa upp användandet just för att demonstrera en heat map.

Så det är din slutsats?

Ja, din slutsats är väl lika god som min, eller någon annans.

Skrivet av Zotamedu:

Att dra slutsatser från den här bilden är fortfarande sällsynt korkat oavsett hur Windows har skalat tidigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saddam:

Så det är din slutsats?

Ja, din slutsats är väl lika god som min, eller någon annans.

Nej för jag bygger min slutsats på ett utalande om att bilden är på en simulerad last och därmed ett montage. Du bygger din slutsats på att bilden visar ett verkligt scenario. Du läser inte bildtexten, det gör jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Du spekulerar i om MS tvingat en del processer till specifika kärnor, för att demonstrera en heat map. Du spekulerar om bilden. Eller gör du inte?

Jag spekulerar också om bilden. Vad är skillnaden? Jag drar slutsatser om bilden och du drar slutsatser. Menar du att du inte drar slutsatser om bilden, men det gör jag?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saddam:

Du spekulerar i om MS tvingat en del processer till specifika kärnor, för att demonstrera en heat map. Du spekulerar om bilden. Eller gör du inte?

Jag spekulerar också om bilden. Vad är skillnaden? Jag drar slutsatser om bilden och du drar slutsatser. Menar du att du inte drar slutsatser om bilden, men det gör jag?

Jag drar spekularar om hur bilden framställts. Att tvinga tunga processer till specifika kärnor är ju ett väldigt lätt sätt att få hög belastning på vissa kärnor. Det spelar i egentligen ingen roll då de lika gärna kunde byggt bilden i photoshop.

Du däremot drar slutsatser om prestanda från en riggad bild vilket är helt uppåt väggarna fel. Bilden säger troligtvis inte ett piss om prestanda eller skalning. Det är en reklambild, ingen benchmark. Skilj på de båda. Ser du inte skillnaden så står det värre till med källkritik än jag befarat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag drar spekularar om hur bilden framställts.

Är det inte "sällsynt korkat" att spekulera i detta, när du inte har någon mångårig erfarenhet av hur personerna på MS gör sina bilder? Inte heller har du kunskap om hur personerna MS gör sina bilder.

Citat:

Du däremot drar slutsatser om prestanda från en riggad bild vilket är helt uppåt väggarna fel.

Nej det gör jag inte. Jag drar slutsatser efter 20 års erfarenhet av Windows. Därtill har jag väldigt mycket kunskap om datorer och olika OS.

Om det var ett helt nytt OS som jag inte visste något om, så skulle jag aldrig spekulera - eftersom jag inte har någon erfarenhet av OSet, eller kunskap om det. Men om Windows har jag många års erfarenhet och mycket kunskap - vilket gör mina gissningar mycket mer välgrundande än dina gissningar om ett foto (som du inte vet något om). I ditt fall är det vilda spekulationer utan substans, jag skulle inte förvånas om du har noll kunskap om fotografier och fototeknik. Jag spekulerar i något jag vet mycket om, och har många års erfarenhet om.

Jag håller med dig, "sällsynt korkat" att spekulera vilt utan att veta något alls om ämnet.