Permalänk
Medlem

Märkligt nätverksproblem

Hej, min nybyggda rigg har ett märkligt problem..

Det är nämligen så att vid varje boot. Så någon gång under första timmen. Så går nätverket ned och sen upp igen. Det är bara nere i nån sekund men man blir ju disconnectad från spelservrar, teamspeak, irc etc..
Det är lite drygt när man satt sig för att spela BF3. Går in på en server, pangar på och det går jättebra bara för att efter 15minuters spelande, bli utslängd.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara och jag har googlat på det i engelskt ordval (tänkte att det var större chans att få svar) men utan resultat.

Är det någon som kan ha en aning om vad det är?
Somsagt; Disconnect första timmen av varje boot. Det är random. Ibland efter 5 minuter. Ibland efter 45. Och det händer endast en gång, sen kan jag ha datorn igång i en timme utan problem.

Permalänk

Kör du trådlöst, isf: internt eller externt kort?

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till det, nej jag har kabel

Permalänk
Medlem

om du kan så testa med ett annat nätverkskort.
Något mer du kan göra är att testa direkt i modem om du har en router elller så imellan.

Utöver det kan jag inte rekommendera mycket annat än att uppdatera nätverksdrivrutiner
och kanske läsa igenom manualen för udda inställningar i bios angående nätverk som kanske är
påslaget default.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

om du kan så testa med ett annat nätverkskort.
Något mer du kan göra är att testa direkt i modem om du har en router elller så imellan.

Utöver det kan jag inte rekommendera mycket annat än att uppdatera nätverksdrivrutiner
och kanske läsa igenom manualen för udda inställningar i bios angående nätverk som kanske är
påslaget default.

tack för tipsen, nätverkskortet är integrerat i gigabyte moderkortet. Har ej detta problem med alla bärbara datorer i huset. Ska kolla runt i bios eller försöka hitta moderkortets program som kanske har någon "nätverksdel"

Permalänk

strömbesparing som går in och försöker stänga av nätverkskortet felaktigt?

annars, uppdatera drivrutiner, du sa inte varifrån du fått dem.

Testa med ett annat nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

strömbesparing som går in och försöker stänga av nätverkskortet felaktigt?

annars, uppdatera drivrutiner, du sa inte varifrån du fått dem.

Testa med ett annat nätverkskort.

Men det konstiga är ju att det bara händer 1 gång per boot.
Integrerat nätverkskort. Senaste drivrutiner för moderkortet

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn?
Laddat ned bättre drivrutiner från tillverkarnas hemsidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du installerat om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn?
Laddat ned bättre drivrutiner från tillverkarnas hemsidor?

Jag byggde ihop den från scratch, installerade W7 64-bit. Har inte installerat några specifika LAN-drivisar till mobo. Plug n play i princip.

Permalänk
Medlem

Snarare Plug n Problems. Drivrutinerna man får via Win 7 och Win uppdate är ofta dåliga, begränsade eller fattas inställningar man förväntar sig. Därför måste man alltid kolla upp om det finns bättre drivrutiner att ladda ned.

Sen får vi se hur det går.