Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Är det alltså så lätt att klocka en BE?

Ursäkta trådkapet, men jag har en Phenom II X4 3,4 GHz BE. Jag får den inte stabil över 3,7 GHz. Vilket jag tycker är skumt då jag läst hur mycket just dessa ska palla.

Menar ni att man ska ge fasen i FSBn just specifikt för att det är en BE?

Hur mycket ett exemplar pallar är ett lotteri. Ang FSB:n så är det mycket enklare att låta den vara och endast höja multiple då FSB påverkar andra saker (nordbrygga, ram?) som är mer krångliga och kan sätta käppar i hjulet.

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag på 3.8ghz, 1.3875V på STOCK kylare! :D. Men, AMD Overdrive och BIOS visar 1.3875V, medans cpu-z och hwmonitor visar 1.472V. Vad ska jag lita på? (phenom II 955)

Permalänk
Skrivet av Zillow:

Själv så kör jag på 3.8ghz, 1.3875V på STOCK kylare! :D. Men, AMD Overdrive och BIOS visar 1.3875V, medans cpu-z och hwmonitor visar 1.472V. Vad ska jag lita på? (phenom II 955)

Jag kör på en cooler master 212 plus som jag fick när min stock kylare gick sönder på mitt förra bygge, är inte alls dyr om man nu skulle köpa den, man behöver inte ha något helt sjukt kylsystem för att överklocka hyfsat mycket alltså.

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Medlem

Har samma processor som TS. Fick precis hem min nya kylare Noctua NH-U9B SE2. Gick från 62c load utan OC. Nu ligger jag på 48c load med OC på 4ghz. Ganska häftigt vad bra den kyler!

Jag lämnade vcore på auto när jag gick från 3,4ghz till 4ghz med 20x multiplier (tror jag det var). När jag kör OCCT så ser jag att vcore aldrig går över 1.33v, hur är det möjligt? Ska jag gå in å höja den lite manuellt eller bara låta det vara så länge det fungerar?

edit: och med dessa låga temps, hur mycket längre ska jag gå?

edit2: Jag har nu satt den till vcore 1.425 och klockat till 4,2ghz. Får 52c load. Härliga tider!

Permalänk

Kör min i 3.8 GHz... kan dra upp till 4 GHz men fick då rätt hög temperatur vid intel burn test.

Dock märkte jag att intel burn test ger en mycket högre load-temp oavsett klock än vad tex Orthos gör (fast jag kör två instanser, alltså 100% på alla kärnor). Lite skumt.

Dock så är det ju inte stressprogram man kör hela dagarna, utan det mest krävande jag gör är att spelar...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkificator:

Kör min i 3.8 GHz... kan dra upp till 4 GHz men fick då rätt hög temperatur vid intel burn test.

Dock märkte jag att intel burn test ger en mycket högre load-temp oavsett klock än vad tex Orthos gör (fast jag kör två instanser, alltså 100% på alla kärnor). Lite skumt.

Dock så är det ju inte stressprogram man kör hela dagarna, utan det mest krävande jag gör är att spelar...

Vad har du för kylning?

Permalänk
Skrivet av Funkificator:

Kör min i 3.8 GHz... kan dra upp till 4 GHz men fick då rätt hög temperatur vid intel burn test.

Dock märkte jag att intel burn test ger en mycket högre load-temp oavsett klock än vad tex Orthos gör (fast jag kör två instanser, alltså 100% på alla kärnor). Lite skumt.

Dock så är det ju inte stressprogram man kör hela dagarna, utan det mest krävande jag gör är att spelar...

Kör Prime 95, Orthos blir processorn inte varm av, iaf inte för mig, gjorde ett lite längre test på 4,1 igår, då startades datorn om av nån anledning, antagligen en crash eller nåh, kör iaf på 4,0 Ghz nu :), kmr inte upp i temperaturer o prata om, aldrig vart över 49.

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Big Blueberr:

Kör Prime 95, Orthos blir processorn inte varm av, iaf inte för mig, gjorde ett lite längre test på 4,1 igår, då startades datorn om av nån anledning, antagligen en crash eller nåh, kör iaf på 4,0 Ghz nu :), kmr inte upp i temperaturer o prata om, aldrig vart över 49.

Jag har fått min att köra 4,2 stabilt med 1.425vcore. Vet inte om jag vågar gå högre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Late:

Jag har fått min att köra 4,2 stabilt med 1.425vcore. Vet inte om jag vågar gå högre nu.

Ett rejält guldexemplar du sitter på! Själv behöver jag 1,5V för att komma upp till 4,2GHz stabilt. Däremot har jag riktigt fina temperaturer, men det är inte så konstigt när man sitter på mer eller mindre extrem vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Ett rejält guldexemplar du sitter på! Själv behöver jag 1,5V för att komma upp till 4,2GHz stabilt. Däremot har jag riktigt fina temperaturer, men det är inte så konstigt när man sitter på mer eller mindre extrem vattenkylning.

Ja det verkar som jag har haft rejält tur! Tänkte köra på detta ett tag nu så får vi se sen, kanske blir att testa 4,4GHz! Det skulle vara något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Late:

Ja det verkar som jag har haft rejält tur! Tänkte köra på detta ett tag nu så får vi se sen, kanske blir att testa 4,4GHz! Det skulle vara något

Vad har du för Core Voltage i CPU-Z? För när jag ändrar core voltage i BIOS så ändras bara CPU VID, och det är uppenbarligen inte samma sak som core voltage. Cpu vid på 1.3650V, medans core voltage är på ca 1,45V i load. Hur ändrar jag core voltage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillow:

Vad har du för Core Voltage i CPU-Z? För när jag ändrar core voltage i BIOS så ändras bara CPU VID, och det är uppenbarligen inte samma sak som core voltage. Cpu vid på 1.3650V, medans core voltage är på ca 1,45V i load. Hur ändrar jag core voltage?

Min VCore är satt på 1.425, i CPU-Z står det 1.408.

Skrivet av FAQ: Överklockning:

VCore

För att överhuvudtaget fungera måste processorn få ström och spänning från moderkortet/Nätaggregatet. Denna spänning kallas för VCore. VCore är en inställning i BIOS och alla processorer har en standard VCore inpräntat i sig från fabrik, ibland kallat VID, så att datorn vet hur mycket spänning processorn ska få när datorn slås på för första gången, alternativt efter en BIOS reset. Annars skulle det hända många olyckor. VID kan också variera från processor till processor av samma modell. En processor kan ha 1.25VID medan en annan kan ha 1.35VID och detta fastslås i fabriken. När man överklockar så får man många gånger höra att man ska öka sin VCore, men hur mycket ska man då öka sin VCore, och när kan man fråga sig. Den sorgsna sanningen är att det inte går att förutspå i förhand. Alla processorer är unika och vissa processorer kan man överklocka till 3.6Ghz med 1.25 VCore medan vissa andra processorer kanske kräver 1.5Vcore för att komma dit stabilt, om ens alls. Men hur påverkar då VCore din processor? Här går det nästan inte att ge ett bra svar utan att ge sig en bra bit in i hur elektronik/svagström/IC kretsar fungerar men ett enkelt svar finns det. Ju mer spänning (VCore) du matar din processor med desto varmare blir den! Har ni tänkt på någon gång när man ätit väldigt mycket att man ibland börjar svettas? Se det som en referens mot Vcore, ju mer processorn äter (och snabbare), desto mer svettas den.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att dra upp min 965 BE till 3,8GHz med multipeln med VCore liggande på 1,38125 nästa steg ligger VCore över 1,4.
Men datorn startar inte, så jag testade att bara öka till 3,5GHz & sänkte VCore lite, men då går datorn igång & bilden blir svart.
Jag har även en snabb överklockning i bios där jag kan ställa in vilken % jag vill överklocka till. Ställer jag den på 5% så startar datorn & som den ska men efter att ha varit igång 1-2 timmar startar datorn om, misstänker att detta kan vara RAM minnenas fel.
Men den borde ju gå att dra upp till 3.5GHz genom multipeln & VCore inställningarna, verkar skumt att det inte ens går så lite. Jag har allt annat inställt på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Big Blueberr:

Kör Prime 95, Orthos blir processorn inte varm av, iaf inte för mig, gjorde ett lite längre test på 4,1 igår, då startades datorn om av nån anledning, antagligen en crash eller nåh, kör iaf på 4,0 Ghz nu :), kmr inte upp i temperaturer o prata om, aldrig vart över 49.

Jag brukar köra IntelBurnTest på High (2GB minnesanvändning) för att kolla instabilitet snabbt när jag klockar, det går på 5-10 minuter att köra igenom och se om det är instabilt. Sen drar jag på Prime95 över natten först när jag har sett att IBT är stabilt.

I början när jag bara körde Prime95 hade jag en stqbil överklockning trodde jag, men den ballade ur efter 10+ timmar! Drog hem IBT och körde och den gav felet på en minut istället, sen började jag köra som jag skrev ovan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Skulle jag tjäna något av att klocka min 965 från stockhastigheter m stockkylare, till kanske 3.6GHz eller något inom ramarna av stabilitet? Kör i princip bara BF3 på high.

Permalänk
Avstängd

Visst kan du öka ,men inte bra med originalkylare. Men som sagt det går du få hålla koll på temp.

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Ett rejält guldexemplar du sitter på! Själv behöver jag 1,5V för att komma upp till 4,2GHz stabilt. Däremot har jag riktigt fina temperaturer, men det är inte så konstigt när man sitter på mer eller mindre extrem vattenkylning.

Temperaturen har aldrig varit ett problem för mig, i riktigt tunga spela kommer jag aldrig över 45 grader, och jag kör 4,0 det är bara det att datorn hängt sig ett par ggr (i 4,1) men på 4,0 går allt perfekt.

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Medlem

Hej, har testat lite nu i AMD OverDrive. Funkade hur lätt som helst! Drog upp multipliern på alla kärnor till x17.5 från x17. (Bara 0.5 för att testa) Och den är nu uppe i 3500mhz alltså 3.5GHz. Temp ~55 i bf3 med originalkylare. Ska testa 3.6GHz också

Permalänk
Skrivet av Ananasen:

Hej, har testat lite nu i AMD OverDrive. Funkade hur lätt som helst! Drog upp multipliern på alla kärnor till x17.5 från x17. (Bara 0.5 för att testa) Och den är nu uppe i 3500mhz alltså 3.5GHz. Temp ~55 i bf3 med originalkylare. Ska testa 3.6GHz också

Kul att höra, det är hel sjukt lätt, hade min i 4,1 men fick black screen efter ett tag D: , kör den atm på 4,0, inte haft problem hittils.

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Big Blueberr:

Kul att höra, det är hel sjukt lätt, hade min i 4,1 men fick black screen efter ett tag D: , kör den atm på 4,0, inte haft problem hittils.

Btw, jag kanske gjorde fel nu men. Jag drog upp den i overdrive. Men sen när jag skulle lira BF3 så fick jag något sorts konstigt lagg typ var tredje sekund. ett litet hack hela tiden var tredje sekund. Kändes direkt som att det var p.g.a klockningen :S så jag rebootade datorn men då var allt nedsatt till x17 igen :S

Hur bör jag göra när jag drar upp multipliern? ska jag dra upp den, sen typ köra nåt stresstest i 10 timmar och sen reboota. Eller ska man gå tillväga på något annat sätt? jag kanske hade för bråttom?

Min Vcore var 1.425 som standard

Permalänk
Medlem

Min ligger på 3.8Ghz @ 1.42v
Den vill verkligen inte högre, men har bättre kylning nu, så kanske ska testa med 4.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]