Har jag fått en begagnad alt. skadad dator?

Permalänk
Medlem

Har jag fått en begagnad alt. skadad dator?

Hej!

Hämtade ut min beställda Asus U36 idag på posten. Jag beställde den från Alina.

När jag öppnade emballaget märkte jag att datorns originalkartong var skadad och dessutom märkt med en halvt avriven fraktsedel. Har jag fått ett begagnat exemplar eller varför ser det ut såhär?

Om det är så att den avrivna sedeln i själva verket är en retursedel betyder det att datorn har fraktats UTAN emballage vid ett tidigare returtillfälle. Kan detta ha medfört skador inuti datorn?

Jag laddar upp bilder på ImageShack. Ta gärna en titt, jag är väldigt tacksam för svar!

http://imageshack.us/g/805/img1123m.jpg/

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den där röda tejpen sitter där den ska sitta.
Verkar legit.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan ha varit så att den har blivit uppmärkt för leverans men avbeställts eller nåt.
Tror inte heller den är begagnad faktiskt.
Det är ju bara en fraktsedel som rivits av.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Kan vara såhär:
Asus skeppar iväg 10 såna där lådor och då skall varje individuell låda med PC i ha en fraktsedel eller "label".

Permalänk
Medlem

kollade kollinumret och den visar att den kom från "Gandalf Data AB" i Göteborg så tror inte den är trasig.. däremot är den lite misshandlad i frakten men tror icke datorn har någon skada alls, känner du dig orolig så skicka tillbaks den då du inte ens sprättat lådan.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Postar även postens egna logg på kollinumret:

Skrivet av Copsi:

84776622842SE

Från:
Gandalf Data AB
Till:
75318 Uppsala

Här är din försändelse:
25 okt kl 11:31
Uppsala Lb-City, Försändelsen har lämnats till mottagaren

Vikt:
3,00 kg
Typ av försändelse:
DPD Företagspaket 16:00
Kvitterad av:
A LINDGREN
Tilläggstjänster:
-
Referens eller ordernr:
595827

Historik: Datum Datum
25 okt kl 14:00 Posten, Mottagarens kvittens har arkiverats
25 okt kl 11:31 Uppsala Lb-City, Försändelsen har lämnats till mottagaren
25 okt kl 10:37 Uppsala Lb-City, Lastad på bil, utkörning påbörjad
25 okt kl 10:13 Uppsala Lb-City, Ankomst till distributionsterminal
25 okt kl 09:00 Uppsala, Ankomst till distributionsterminal
25 okt kl 08:39 Uppsala, Ankomst till distributionsterminal
25 okt kl 05:06 Stockholm, Sorterad
24 okt kl 18:26 Göteborg, Sorterad
24 okt kl 16:57 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk

Sånt händer hela tiden i transportbranschen, är säkert lugnt.

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, kan ju inte annat än älska er på sweclockers!

Kollade upp kolli ID't och det är skickat av Gandalf AB (verkar vara en grossist inom IT-prylar).

Det som förbryllande mig var att kollivikten var på 3 kg. Det betyder ju att datorn har skickats i produktkartongen från Gandalf AB till Alina - eller hur? Kan detta då ha medfört skador eller vadderingen i produktkartongen bör hålla för transporten?

MVH

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att man skickar det sådär. Kartongen skall vara gjord för att hålla för "normal" frakthantering.

Permalänk
Medlem

Gör såhär helt enkelt!

Ta bilder på frakt-karton, avriven fraktsedel, ja allt, även datorn när den packats upp. Glöm inte att fota den röda tejpen så det syns att datorn/paketet var oöpnat vid fototillfällena.

Skulle ett problem sedan uppstå eller en skada visa sig när du öppnar härligheten har du bilderna som påvisar att felet troligen uppkommit under frakt och inte är handhavande, vilket ofta väldigt lätt påstås vid retur-tillfällen.

Permalänk
Moderator
Moderator

Gandalf skickar i princip alltid i originalemballage om det rör sig om ett mindre antal datorer, med fraktsedel direkt på kartongen.
Ibland får förpackningen mindre blessyrer men av de säkerligen över tusentalet datorer jag hanskats med genom åren har inte en enda haft någon fraktskada.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag bugar och bockar för alla svar! Även Alina svarade inom en halvtimme och försäkrade om att allt stod rätt till!

Har nu haft igång datorn ett par timmar och den har fungerat utan anmärkningar!