Runda IDE-kablar med endast två kontakter SÖKES!

Permalänk
Hedersmedlem

Runda IDE-kablar med endast två kontakter SÖKES!

OK, håller på att städa lite i lådan och är ute efter nya runda IDE-kablar till två av mina hårddiskar. Skulle vilja ha relativt kort kablar med ENBART två kontakter, en i var ändä, ingen i minnen. Har sett dem på utländska shopar men ids inte betala ett så högt fraktprsi som det innebär. Vem/vilka i Sverige säljer sådana kontakter?

Permalänk
Medlem

jag har inte sett nån sån kabel...
dock är det ju relativt enkelt att köpa sig en sladd med 3 kontakter och kutta bort det överflödiga.

Permalänk
Medlem

Köp en med 3 kontaker och skär bort en.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Japp så har jag gjort, funkar fint.

Permalänk
Medlem

du kan ju ta och runda en egen flat kabel sen tar du bara bort den ena så har du 2 st kontakter, har gjort så på min diskettstations flat kabel... tror det satt 4 st kontakter på den tillochmed... och det fungerar ju hur fint som helst att runda kablarna själv sen bara tejpa ihop alla trådar till en rund fin rulle

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Hedersmedlem

OK, tack! Var lite osäker om man kunde kapa kabeln hursomhelst. OK, då gör ajg väl det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
du kan ju ta och runda en egen flat kabel sen tar du bara bort den ena så har du 2 st kontakter, har gjort så på min diskettstations flat kabel... tror det satt 4 st kontakter på den tillochmed... och det fungerar ju hur fint som helst att runda kablarna själv sen bara tejpa ihop alla trådar till en rund fin rulle

ATA 133 Flat kablar kan man väl inte runda? För dem ska väl ha nå grejs mellan varje liten sladd.??
Floppy sladden går ju och runda för den är ATA 33..

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

ata 133/100/66 är ju samma kabel och jag har rundat en ata 66/100 kabel också
fast med den så lät jag varannan tråd sitta ihop och det fungerade hur fint som helst...

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-oNe

HAHA! Vilken snabb diskettenhet du måste ha då!

ATA...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Veckans floskel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm

HAHA! Vilken snabb diskettenhet du måste ha då!

ATA...

Sak samma, man kan inte vara bäst på datorer samtidigt som man har ett socialt liv...
Men jag ser inte det roliga i mitt fel??
Nördhumor?

Time for sleep.....

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Jag var förbi en kompis och hans farsa har en floppy som är kopplad på en hårddiskkabel hur fan funkar det

Permalänk
Medlem

försöker hitta rundad floppykabel

tjenare.. vill ha tag i en färdig rundad floppykabel... den måste vara typ 1 meter lång mitt mobo och mit chassi kommer inte överens (har en fulltower och MoBo:T's floppysockel sitter imellan näst sista och sista pci-platsen). nån som vet nån bra onlinestore med LÅNGA kablar? tittade de vanligaste... typ datorbutiken.se gtek.net mm... finns f-n inte =(

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

technognu, man får inte ha animerade avatarer, ta bort den annars måste jag anmäla dig/den

on topic: kan du inte göra en rund floppy kabel själv?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

eriXson, sorry det är fixat! (reggade mig idag)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T'nT
Jag var förbi en kompis och hans farsa har en floppy som är kopplad på en hårddiskkabel hur fan funkar det

Funkar inte om det är en "vanlig" FDD. Kanske det var en ZipDrive, LS-120 eller nåt sånt?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-oNe

ATA 133 Flat kablar kan man väl inte runda? För dem ska väl ha nå grejs mellan varje liten sladd.??

Man kan runda dem rent fysiskt men det blir inte bra för prestandan, de flest som säljs är inte bra trots att de säljs av stora företag. Det blir lätt packet lost och så för man missar poängen med jord mellan varje.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erk
Man kan runda dem rent fysiskt men det blir inte bra för prestandan, de flest som säljs är inte bra trots att de säljs av stora företag. Det blir lätt packet lost och så för man missar poängen med jord mellan varje.

Kör med runda kablar på min raid-stripe... PCI hastigheten ligger på 41,5Mhz.. det funkar fin fint.. fick till och med prestanda ökning när jag gick från 33MHz till 41,5...

Tror att man skall ha väldigt stökig milljö för att det skall spela någon roll.. och med stökig menar jag massa störande radio frekvenser och liknande.. tror oxå det är bra om man har en låda som inte är sönder klippt och moddad med fönster.. RFI kan ju smyga in genom fönstret och störa... nog babblat från min sida.. ..

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t