Permalänk

AMD Radeon HD6870X2

Nu syftar jag inte på crossfire men vad tycker ni om Powercolors nya HD6870X2? Jag har kollat lite på Techpowerups recension och måste säga att jag är lite imponerad. Den ligger hack i häl på ett HD5970 och ibland är den förbi dessutom. I Crysis är den förbi både HD5970 och GTX590 i de flesta upplösningarna de testar med.

Nackdelarna är väl strömförbrukningen i idle och när de kör den under maximum belastning drar den mer än ett GTX590. Sen är priset kanske lite för högt?

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_6870_X2/1.ht...

Vad säger ni är detta kortet nya Pris/Prestanda kungen?

Jag kommer ihåg när HD4850X2 fanns på marknaden det kortet var väl riktigt prisvärt med bra prestanda? Men det var väl också AMD/ATI som lanserade det själva? HD6870X2 är Powercolor egna ide så kanske därför priset blir aningen högre än vad man kunde hoppats på. Club 3D ska också ha ett HD6870X2 på gång till ett lite lägre pris mer om det här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14155-club3d-gor-radeon-hd-6...

Vad säger ni är dessa kortet värda att satsa på eller är det hederlig HD6870 crossfire som gäller?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt är väl det enda som kan sägas som kortet just nu?

Hur kan du ens fundera på "pris/prestanda-kung när ett 6870x2 kostar 3900 och du får två st 6870 för drygt 2800, som dessutom oftast presterar snäppet bättre!

Permalänk

Varför inte bara köra på t.ex. 2st 6950? Kostar ju ungefär lika mycket men borde mycket bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

På tok för dyrt är väl det enda som kan sägas som kortet just nu?

Hur kan du ens fundera på "pris/prestanda-kung när ett 6870x2 kostar 3900 och du får två st 6870 för drygt 2800, som dessutom oftast presterar snäppet bättre!

Faktiskt så presterar ett 6870x2 bättre i de flesta lägen, dock är den lilla skillnaden knappast värd den enorma prisökningen.

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

På tok för dyrt är väl det enda som kan sägas som kortet just nu?

Hur kan du ens fundera på "pris/prestanda-kung när ett 6870x2 kostar 3900 och du får två st 6870 för drygt 2800, som dessutom oftast presterar snäppet bättre!

Säger inte att den är det. Sen är detta en bra lösning för de som bara vill köra ett grafikkort. Men visst håller jag med dig om att det är dyrt. Tycker ändå att prestandan var bra i kortet. Synd bara att de inte hade en jämförelse mellan HD6870 och HD6950 i crossfire.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

3520 kr för ett sådant här kort just nu på inet
http://www.inet.se/artikel/5409277/powercolor-radeon-hd6870x2...

Har läst ett par reviews av kortet och måste säga att jag är jävligt imponerad.
Finns en youtube-video också med en snubbe som kör BF3 @ 1920x1080 med maxade inställningar.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk

jag var väldigt inne i detta kort tills jag fick höra av annan användare att den faktiskt inte är så bra om man ska köra f3 iaf. visst den ligger bra till om man ser ett singel kort men pga strömförbrukningen krävs det väldigt stort nätagg. så för min del blir det vänta på nästa generation i januari

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Niteshade:

3520 kr för ett sådant här kort just nu på inet
http://www.inet.se/artikel/5409277/powercolor-radeon-hd6870x2...

Har läst ett par reviews av kortet och måste säga att jag är jävligt imponerad.
Finns en youtube-video också med en snubbe som kör BF3 @ 1920x1080 med maxade inställningar.

Ultra på textur kommer medföra rejäla fps-drops från och till eftersom grafikminnet inte räcker till men generellt så bör det gå som smort. Jag skulle dock rekommendera något som har mer än 1gb användbart grafikminne.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ultra på textur kommer medföra rejäla fps-drops från och till eftersom grafikminnet inte räcker till men generellt så bör det gå som smort. Jag skulle dock rekommendera något som har mer än 1gb användbart grafikminne.

Kortet är på 2GB inte 1GB

http://www.youtube.com/watch?v=XNKVGLFzaqg
Han kör på ultra och får:

Maximum FPS 55
Average FPS 50
Minimum Fps 41

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Skrivet av Niteshade:

Kortet är på 2GB inte 1GB

http://www.youtube.com/watch?v=XNKVGLFzaqg
Han kör på ultra och får:

Maximum FPS 55
Average FPS 50
Minimum Fps 41

Eftersom det är ett x2 kort (dvs det använder sig av CF) så tror jag det är totalt 2gb men att det är två separata minneskanaler vilket i praktiken innebär endast 1gb. Jag kan förstås ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Eftersom det är ett x2 kort (dvs det använder sig av CF) så tror jag det är totalt 2gb men att det är två separata minneskanaler vilket i praktiken innebär endast 1gb. Jag kan förstås ha fel.

Om jag förstått rätt så är det så det fungerar, i crossfire så är det kopieras samma data till bägge grafikkorten alltså kan man inte lägga ihop minnena 1+1 = 2. Vet dock inte om det är så på grafikkortet som diskuteras här 6870x2.

Jag kör med detta kort och är nöjd. Fungerar fint på HIGH i BF3 och blir inte så varmt. Ligger på max 65-67 grader under load och 40 nånting IDLE. Dataspecar har jag i signaturen. Så där jättemånga watt behöver du väl inte i nätaggregatet, bara det är bra. Kör med 5 st 120 mm fläktar, 3 HDD, 1 DVD-rom och 4 usb-saker ikopplade.

Jag tyckte det var värt de extra hundralapparna för att slippa ha 2 grafikkort i lådan och för att underlätta med plats om jag skulle få för mig att köpa ett st 6870 till och köra tri-fire. Men för att kunna köra BF3 i ULTRA så krävs det ju mycket minne så det är kanske bättre att köra på 2 st 6870 med 2 Gb minne vardera.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av milky81:

Om jag förstått rätt så är det så det fungerar, i crossfire så är det kopieras samma data till bägge grafikkorten alltså kan man inte lägga ihop minnena 1+1 = 2. Vet dock inte om det är så på grafikkortet som diskuteras här 6870x2.

Jag kör med detta kort och är nöjd. Fungerar fint på HIGH i BF3 och blir inte så varmt. Ligger på max 65-67 grader under load och 40 nånting IDLE. Dataspecar har jag i signaturen. Så där jättemånga watt behöver du väl inte i nätaggregatet, bara det är bra. Kör med 5 st 120 mm fläktar, 3 HDD, 1 DVD-rom och 4 usb-saker ikopplade.

Jag tyckte det var värt de extra hundralapparna för att slippa ha 2 grafikkort i lådan och för att underlätta med plats om jag skulle få för mig att köpa ett st 6870 till och köra tri-fire. Men för att kunna köra BF3 i ULTRA så krävs det ju mycket minne så det är kanske bättre att köra på 2 st 6870 med 2 Gb minne vardera.

I CF så plusas inte minnena ihop utan de speglas så även om du har två kort med 1gb vardera så används endast 1gb. 1+1 blir således ändå bara 1. Men eftersom x2 är ett enda kort så är det möjligt att dom använder en och samma minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Eftersom det är ett x2 kort (dvs det använder sig av CF) så tror jag det är totalt 2gb men att det är två separata minneskanaler vilket i praktiken innebär endast 1gb. Jag kan förstås ha fel.

Han kör ju Ultra i textur... Hans inställningar visas vid ~1:20

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har det kortet.
Min första reakton: Fasiken vad långt det är!
Plasten på kylaren sticker ut en liten bit utanför kortet. För att få in det i min R2 var jag tvungen att vinkla kortet så: \ ^^ och sedan trycka in plasten mot kortet för att kunna sätta dit det rakt (inte mycket våld alls).
Efter en vecka eller så när jag fraktat ner datorn till farsan och öppnade burken såg jag hur skevt kortet satt, änden med strömkontakterna (som jag skulle säga: "längst ner där ute") hängde ner, kortet satt inte rakt. Det var så tungt.
Nu har jag klämmt dit en liten metallskiva under bakänden som vilar mot hårddiskburen så att kortet sitter rakt.
Alla spel jag provat som kan vara lite motstånd i har jag kört på typ max.

Crysis (bossen är ju buggad så var tvungen att starta det i DX9 mode).
Metro2033
Dirt3
GTA4: Lost and damned - Drawdistance var tvungen att minskas för att minnet skulle räcka

Nu har jag uppgraderat från en i5 750 till i5 2500K, men antar att de spelen går bättre med denna processorn.

Det som oftast är i baktanken är BF3.
Jag har problem med BF3 19/20 ggr fryser spelet när rutan som frågar om man vill ha inställningarna dyker upp när jag trycker på apply.
Så jag har inte kunnat köra med många olika inställningar.
Auto är Ultra/High på allt och AA OFF och det flyter kanon. (Blev lite osäker på om det är AA, översta av filterna, inte den med 16x för det är på)
Jag ställde om det till Ultra (tillslut) och och då blev det väl 8AA (eller vad det nu var) samt vsync det gick rätt bra. Hade en del drops, men kan ha varit processorn, läste en recenssion nyss 560 SLI och processorn flaskar under 4,4GHz.
Men nu har jag iaf allt på ulta och AA på Off och det går jättebra och spela, vill ställa AA i mellanläget och testa, men som sagt. Spelet fryser sig nästan alltid där. Annars skulle jag prova clocka processorn och köra allt max för att se om det går bra.
Ibland dyker det upp lite oranga saker på skärmen när jag spelar BF3, men inte mycket och inte ofta.
En annan sak, till och från får jag blåskärmar av BF3... Men antar att drivrutiner och patchar kommer lösa detta.

Det enda spelet jag haft problem med är således BF3, annars har det varit som en dans på rosor med detta kort.
Uppgraderade från två stycken Sapphire 4850 i CF till detta kort. Kändes bra.

Till senare kommentarer så är min erfarenhet att den har 2GB minne. Ex i GTA4 när man ändrar på grafiken så är där en mätare på hur mycket minne kortet behöver ha och när man tar det över 2GB blir det rött.