Ska man köpa SP2500 eller finns det någonting bättre?

Permalänk

Ska man köpa SP2500 eller finns det någonting bättre?

Hejsan.

Jag har bara ett headset till min dator nu, logitech g930, och därför ska jag snart köpa ett par högtalare till min dator. Jag har tittat på Corsairs SP2500 och dem verkar ju vara ett säkert kort, jag tror inte jag blir missnöjd med dem. Men vet ni om det finns någon annan högtalare som jag borde köpa istället?

Vad jag letar efter:

• 2.1 system (eftersom jag inte vill att högtalarna ska ta för stor plats får det högst vara 2.1)

• Bra ljud (såklart)

• Bra bas (ska spela bf3 och lyssna på hårdrock)

• INTE MYCKET MER ÄN 2000KR

Jag är inte ute efter superduper ljudkvalité egentligen, utan jag vill bara kunna lyssna på musik och titta på film utan att ha på mig ett headset hela tiden. Jag har tidigare haft Logitech Z-5500 och jag tyckte dom lät bra, så nu vet ni ungefär hur kräsen jag är med ljudet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att köpa http://www.inet.se/artikel/6606243/m-audio-bx5-d2
*2 st fullrange 5 tumare som låter betydligt bättre och har BÄTTRE bas
*det är basreflex konstruktion i m-audio som är mycket bättre än corsairs basbands kunstruktion.
*corsair har en 8 tums bas som inte är fullrange vilket betyder att det den inte rör sig ens hälften så mycket som m-audios 5 tums fullrange.
*mycket watt ger inte nödvändigt vis högre och tydligare bas.
*man ska inte höra basen
*ska man ha en baslåda ska man ha 2st för att få en bra ljudbild
*m-audio är inte byggd av två plast skivor som som corsair
*allt som heter corsair, creative, logitech i ljudväg är skit.
*corsair har någon onödig display.
*visst corsair är kanske bra när man ska spelar. Men m-audio är bättre i musik.
*det finns bas som låter högt och mycket sen finns det bra bas också.
*jag påstår inte att m-audio är något bas monster. men det är inte corsair heller!
Jag rekommenderar dig att lyssna på båda och inse att jag har rätt:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Är skitnöjd med mina Corsair SP2500 så jag rekomenderar absolut dom.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

*corsair har en 8 tums bas som inte är fullrange vilket betyder att det den inte rör sig ens hälften så mycket som m-audios 5 tums fullrange.

Vad?
Utveckla mer tack.

För övrigt så kan jag påpeka att det större högtalarelementet i M-Audio högtalare INTE är full-range då den inte spelar hela frekvensregistret. För att ett element ska spela full-range så ska det spela hela frekvensregistret.
Till exempel så har jag ett par full-range högtalare. Alltså ett element som spelar allt ifrån den lägsta basen till den högsta diskanten.

Konexkursion är inget man vill ha. Det ger dopplerdistorsion och distorsion är inte bra. Man vill att elementet ska röra sig så lite som möjligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Jag skulle rekommendera dig att köpa http://www.inet.se/artikel/6606243/m-audio-bx5-d2
*det är basreflex konstruktion i m-audio som är mycket bättre än corsairs basbands kunstruktion.
*man ska inte höra basen
*jag påstår inte att m-audio är något bas monster. men det är inte corsair heller!

http://www.inet.se/artikel/6606243/m-audio-bx5-d2
Vart är baslådan?
Känns inte som att två små högtalare kan ge så mycket bas.

Permalänk
Medlem

Det är aktiva eller monitorer eller vad man nu vill kalla dem för. De har två element ett för diskant och ett element för mellan/bas. Som ett par riktiga högtalare. Dem har en egen förstärkare i sig. Mina aktiva är med 5 tums bas och dem räcker för att återge bas. Kanske inte den där allra djupaste som man kommer med en separat sub däremot är det tillräckligt för att man skall kunna urskilja basen från resten av ljudet. Sedan så är örat gjort på ett sådant sätt att den hör toner inom ett visst område. Vilket innebär att vid en viss gräns kommer du höra bas. Vilket innebär att i praktiken kommer du inte kunna urskilja den allra lägsta tonen. Om du gör det då är du rena stålmannen.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Vilket innebär att vid en viss gräns kommer du höra bas. Vilket innebär att i praktiken kommer du inte kunna urskilja den allra lägsta tonen. Om du gör det då är du rena stålmannen.

Den gränsen går vid 20Hz, betvivlar att 2.1 plasthögtalare eller små studiomonitorer går så lågt så att det skulle vara relevant.
Dessutom kan man känna ljudtrycket även om man inte kan höra det.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju skippa diskussionen om <20Hz då det ligger utanför TS budget.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Kör på Corsair så blir du garanterat nöjd, bra recensioner överallt!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Kör ppå SP2500, såvida du inte är audiofil så är det riktigt vassa högtalare. Liksom Logitech och dom flesta andra tillverkare kan dom inte mäta sig med riktiga monitorer så klart, men som sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns såklart bättre ljud för pengarna som finns i din budget. Mitt råd är att du går in på exempelvis Media Markt och lyssnar på ett SP2500. Sedan går du till andra butiker och lyssnar på deras sortiment (HiFi-klubben-stuk). Det är mitt råd.

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

Det finns såklart bättre ljud för pengarna som finns i din budget. Mitt råd är att du går in på exempelvis Media Markt och lyssnar på ett SP2500. Sedan går du till andra butiker och lyssnar på deras sortiment (HiFi-klubben-stuk). Det är mitt råd.

Då ska jag lyssna på Sp2500 idag.

Permalänk
Medlem

Har själv SP2500, grymt nöjd med dom, riktigt vassa för gaming och film men även helt okay för musik sett till priset. Tänk bara på att subwoofern är redigt stor!

Tycker SP2500 är bättre än Logitech Z-5500, klarare ljud och trevligare bas!

Permalänk
Avstängd

Öka 500 kr, M-Audio AV40.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Öka 500 kr, M-Audio AV40.

???

Nu såg du nog fel på TS takpris. Inte 200:-, det är en nolla till.

AV40 är trevliga, men i basväg är de ett skämt, tyvärr.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Problemet med de här "stora" subbarna som finns i Z5500,SP2500 etc har ganska låg tillverkningskostnad och vad blir resultatet,en låda som spelar bas utan nån som helst musikalitet,de funkar bra till film/spel och dubstep osv allt annat kan man drömma om.
Jag säger bara en sak,studiomonitorer i all ära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

*man ska inte höra basen

Vissa av påståendena verkar osannolika (t.ex. att basreflex är "mycket bättre" - enligt vem?) medan andra är direkt felaktiga.

Exempel: två baslådor för bra ljudbild? Glöm det. Gör om inte annat ett blindtest så märker du att du har fel, då det är extremt svårt/omöjligt att avgöra riktning på basfrekvenser. Jag har trott som du förr, men blev övertygad efter ett blindtest.

Man ska inte glömma en stor fet nackdel med (nästan) alla aktiva studiomonitorer: alla kontroller sitter på baksidan. Inte ovanligt att det är separat volymkontroll för varje högtalare dessutom. Det är sjukligt osmidigt, och inbjuder till nödlösningar som att justera volymen på datorn eller skaffa något fulhack som justerar analoga lågnivåsignalen direkt.

Jag har själv en uppsättning SP2500, och även om det inte är ljudnirvana så är det gott nog. Rent tekniskt så har Corsair (rättare sagt teamet av ljudjeppar de anlitat) lagt ned en hel del arbete - t.ex. så görs frekvensdelningen av dsp och varje högtalarelement har en separat (D-klass) förstärkare.

Edit: angående storleken på woofern, så är den en skön fotpall om man har en stol som kan lutas bakåt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vissa av påståendena verkar osannolika (t.ex. att basreflex är "mycket bättre" - enligt vem?) medan andra är direkt felaktiga.

Exempel: två baslådor för bra ljudbild? Glöm det. Gör om inte annat ett blindtest så märker du att du har fel, då det är extremt svårt/omöjligt att avgöra riktning på basfrekvenser. Jag har trott som du förr, men blev övertygad efter ett blindtest.

Man ska inte glömma en stor fet nackdel med (nästan) alla aktiva studiomonitorer: alla kontroller sitter på baksidan. Inte ovanligt att det är separat volymkontroll för varje högtalare dessutom. Det är sjukligt osmidigt, och inbjuder till nödlösningar som att justera volymen på datorn eller skaffa något fulhack som justerar analoga lågnivåsignalen direkt.

Jag har själv en uppsättning SP2500, och även om det inte är ljudnirvana så är det gott nog. Rent tekniskt så har Corsair (rättare sagt teamet av ljudjeppar de anlitat) lagt ned en hel del arbete - t.ex. så görs frekvensdelningen av dsp och varje högtalarelement har en separat (D-klass) förstärkare.

Har man två subbar så ska det minska rumresonanserna och ge en mer tydligare bas,det har inte så mycket med ljudbild att göra.

De flesta studiomonitorer är till för att kopplas till mixerbord etc

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Rent tekniskt så har Corsair (rättare sagt teamet av ljudjeppar de anlitat) lagt ned en hel del arbete - t.ex. så görs frekvensdelningen av dsp och varje högtalarelement har en separat (D-klass) förstärkare.

Läste på nätet att Corsair SP2500 har utvecklats i samarbete med exingenjörer från M-Audio. Kanske därför dom låter så bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Man brukar säga att ljud <80Hz är omnidirekt. Ljud >80Hz är inte omnidirekt och därmed riktningskänsligt. Delar man en sub vid låt oss säga 80Hz med ett 24dB/oktav filter så kommer subben fortfarande spela vid t.ex 120Hz, vilket är direktivt ljud.
Nu är ju subben i dessa datorsystem knappast delad vid 80Hz eller lägre, snarare mycket högre. Därför spelar subben riktningskänsligt ljud och det är därför jag anser att 2.1 datorsystem förstör ljudbilden totalt.

Anledningen till varför man gärna har flera subbar i en hemmabioanläggning är jämnare basrespons i rummet, mindre distorsion och mer headroom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

???

Nu såg du nog fel på TS takpris. Inte 200:-, det är en nolla till.

AV40 är trevliga, men i basväg är de ett skämt, tyvärr.

Sedan när kostar AV40 4000 kr?
TS sa: 2000 kr.
Jag sa: Öka med 500 kr.

= 2500 kr. Använd bassboost om du tycker de är klena, det hjälper. Eller använd Equalizer om du vill ha mer färg på ljudet. De är trotsallt studiophile, så de ska ju vara rätt platta.

Ok loool wtf.. AV40 kostar ju 250 dollar i USA, bara 900 kr i sverige????? wtf?

Kanske dessa då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966316

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

I slutändan kvittar det. Inte vi som skall gilla ljudet utan det är TS som skall tycka om det. Javisst finns det andra högtalare som låter bättre däremot blir då frågan mer angående ljud smak. Vilket är helt olika från person till person. Finns vissa som tycker om äpplen medan andra tycker om päron(hahaha). Sedan har jag aldrig förstått dem som säger jag vill att det skall låta mycket bas.

Permalänk
Medlem

Det vanliga är väl att vi som kan lite om ljud tipsar om saker som låter bra och är prisvärt. Sedan kanske TS är en sån där som inte vill ha bra ljud utan bara kvanitet i basen och då är väl inte alltid det vi tipsar så relevant.
Men vill man ha BRA ljud så ska man lyssna på oss som kan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Edit: angående storleken på woofern, så är den en skön fotpall om man har en stol som kan lutas bakåt.

håller med om i mycket i det du skriver. jag personligen tycker det viktigaste är att högtalarna presterar riktigt mellan 80 och 20000 hz, för någurlunda normal musiklyssning så tycker jag man klarar sig bra med 5.25 tums basar(bra sådana då), men ifall man är ute efter djupbas så är det som gäller, det är en fysisk omöjlighet med låder i storleken som bx8a har.

angående basflexrör så skulle ett subbaselement som flyttar 4 liter luft från utgångsläget behöva ca 400 liters baslåda för att undvika icke linjära effekter vid komprimeringen av luften(peerless xxls 12 flyttar ca 4.5 liter som max även om ditorsion lär uppstå då), så för att komman ner i mindre volmer behöver man använda sig av exempelvis basflexrör, värt att nämna är att man även med basflexrör bör ha rätt stora volymer för att kunna stämma in lådan till låg frekvens(ca 100 liter)