Hej jag har ett projekt ute på ett företag som är del i min APU men jag har stött på två problem som ingen kunnig person kunde lösa därför vänder jag mig till er.
Det ena problemet är att jag skall läsa siffror från olika excell dokument/flikar till ett annat. Man byter namnet på excell dokumentet man läser ifrån via en dropbox som har Årtal(årsrapporter) och sen vilken flik man läser ifrån väljer man i en annan dropbox(månader).
För att cellen skall läsa rätt värde första gången behöver jag skriva =[2008.xls]Januari!$B$7 men jag försökte knopa ihop en universiell formel som kommer fungera med all data den skall läsa och då blev det ="=["&I4&".xls]"&F4&"!$B$7" dvs I4 är den som visar vilken månad(flik) och F4 är året(namnet på excell dokumentet). Denna formeln skriver ut samma sak dvs =[2008.xls]Januari!$B$7 och den ändrar sig beroende på vad man väljer i respektive dropbox men den läser aldrig in talet utan bara skriver ut korrekt formel.
Jag undrar om någon vet vad felet är eller om någon har ett tips på ett bättre tillvägagångssätt?
Det andra problemet är att jag skall skapa en blankett som matar in data i ett excell ark, blanketten är gjord men jag vet ej hur jag skall göra för att med ett klick överföra data som skrivs där till en databas i excell. Någon som kan hjälpa mig?
På fråga ett svarar jag: tror du behöver skrota =" i början och " i slutet på din formel. Eftersom "" får Excel att tro det handlar om en textsträng.
Så prova med =["&I4&".xls]"&F4&"!$B$7
Det fungerade inte att skriva in =["&I4&".xls]"&F4&"!$B$7
Databas, jag menar att blanketten skall läsa in alla ifyllda celler till en lista i ett excell ark.
Och med ett klick menar jag att man har en knapp eller något som skickar iväg informationen och tömmer blanketten.
Om du menar skickar iväg informationen till mail, annat excelblad, annat excelark, sparar på hårddisken i valfritt format. Du behöver verkligen vara mer specifik.
Men visst svaret är, ja det går. Utan mer hjälp från dig så kommer vi inte kunna lösa det
Blanketten är ett excell ark, en flik i ett dokument. När man fyllt i nödvändig information skall det med ett tryck på en knapp föras in i en lista som ligger i en annan flik av dokumentet.
Okej det fungerar aldeles utmärkt med ett macro.
Dock är det ganska tidskrävande att skapa ett macro. Om du har någon programmeringskunskap kan du förmodligen på nån dag knåpa ihop det själv.
Någon som kan programera i VBA tar det kanske en/nån timme.
Tror jag löst formeln. Prova detta: =INDIRECT("["&I4&".xls]"&F4&"!"&$B$7)