Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter på dig som att det enda som gäller är att du ska kunna gå omkring och säga att du har koppar på ditt moderkort. Järn används inte pga. det inte leder värme lika bra som aliminium och koppar. Dessutom varför bry sig om det exclusiva när Aliminium och koppar knappast gör en skillnaden. Ist för att sitta och kolla om det är koppar på korten, se till att skaffa dig ett kort som passar in i dina behov. För Koppar just nu är 1. Dyrt (i jämförelse med aliminium) 2. Har för små skillnader gentemot Aliminium.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men ni får tänka på att det inte är enbart metallen som spelar roll, utan även designen av kylningen och hur mkt yta kylaren har att leda värmen. En bra alu kylare är ju bättre än en dålig koppar kylare. Kan ju då vara så att designen på dessa kylare är så effektiv att det fungerar bra även på high-end kort. Kylaren kanske har många "flänsar" dvs mycket ytor där luften kan hämta upp värmen. Kanske är det så att koppar inte fungerar i den designen, dvs, att koppar är för mjukt för att göra så många flänsar/skivor utan att de blir lättböjliga osv.

EDIT: kanske kan vara en miljöfråga också?

EDIT 2: Koppar har väl högre densitet än aluminium också? Borde göra att kylaren blir tyngre och inte kan göras lika stor utan att man skadar moderkortet? (tänker främst på CPU-kylare nu som är riktigt stora nu för tiden). Densiteten påverkar väl värmeledningsförmågan när värmen går över från metall->luft? Dvs inte hur bra själva metallen leder värmen, men hur bra den är på att överföra värmen till luften.

EDIT3: Här tar dom upp densitet problematiken:
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=187162
Orkar inte sätta mig in i det just nu, men verkar som att lägre densitet gör att värmen överförs lättar till ett annat medium (om det är rätt ord)

Skrivet av Hotcpu6:

En snabb googling ger lite hum om priserna:
Aluminium 3M USD/ton 2107,00
Koppar 3M USD/ton 7610,00

(från http://www.finansportalen.se/ravaror.htm)

Mycket bra påpekat om densiteten.

Aluminium har densiteten 2.7 gcm^-3
Koppar har densiteten 8.96 gcm^-3

ett ton aluminium är 8.96/2.7=3.31 gånger större än kopparn (volym alltså)
ett ton aluminium kostar 2107/7610=0.276872536 gånger mer än kopparn
så per volym kostar koppar 3.31/0.276872536=11.9549597 mer än aluminium och det är en jäkla skillnad om man antar de kör på identiskt formade flänsar.

alltså en identisk kylare i aluminium kostar en tolftedel av samma kylare i koppar (med avseénde på form)

nån får gärna dubbelkolla min matte då jag känner mig lite virrig.

*edit* Zotamedu tog också upp ett gäng viktiga (o)skillnader mellan koppar och aluminium.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Ni vet väl att de bästa processorkylarna har heatpipes av koppar. Ska de ta bort de och ersätta med aluminium så att de ska få ner tillverkningskostnaderna med? I alla fall jag tycker att moderkort med kopparflänsar är det snyggaste och det bästa. Ni som säger att det är en onödig kostnad ja det kan ni tycka men att designa en pistol eller granat eller vad det är för skit ni vill ha i era moderkort kostar det med.

Ta och tänk efter lite nu. Du försöker jämföra vilken kylarkvalitet som behövs på en komponent som blir väldigt varm och behöver väldigt bra kylning med kylarkvalitet som knappt kommer upp över rumstemperatur ens med den kylning som den har nu, och "jag hittade nåt som nån gör som är ännu mer onödigt" funkar inte som argument.

Skrivet av Pöjk:

Du kanske inte behöver koppar i din kylare heller då? Som sagt mer koppar blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med koppar helt enkelt.

Äpplen och päron.
Komponent som blir mycket varm: Koppar
Komponent som inte blir varm alls: Aluminium
Att leda mer värme från en komponent som inte behöver det är ju, om något, dåligt för resten av datorn, det värmer upp luften i chassit så att temperatur skillnaden mellan den och CPU/GPU, och därmed också kylningen, blir sämre.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ta och tänk efter lite nu. Du försöker jämföra vilken kylarkvalitet som behövs på en komponent som blir väldigt varm och behöver väldigt bra kylning med kylarkvalitet som knappt kommer upp över rumstemperatur ens med den kylning som den har nu, och "jag hittade nåt som nån gör som är ännu mer onödigt" funkar inte som argument.

Äpplen och päron.
Komponent som blir mycket varm: Koppar
Komponent som inte blir varm alls: Aluminium
Att leda mer värme från en komponent som inte behöver det är ju, om något, dåligt för resten av datorn, det värmer upp luften i chassit så att temperatur skillnaden mellan den och CPU/GPU, och därmed också kylningen, blir sämre.

Varför är den av koppar? För att göra den dyrare och sämre bara eller?

Är moderkortets flänsar bara 1-2 grader kallare så blir allt annat kallare också.

Permalänk
Medlem

Med tanke på mitt tidigare inlägg så förstår man bättre varför många kylare idag använder värmeledningsrör i koppar samt ytan som ligger direkt mot värmepunkten i koppar, men själva flänsarna är i alu. Känns som det borde vara effektivaste man kan göra om det nu stämmer att alu överför värme från metall till luft bättre medans koppar leder värmen bättre i metallen.

EDIT: Kanske är dags att ändra titel på tråden. Borde heta typ "Aluminium Vs Koppar i kylare."

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pöjk:

Varför är den av koppar? För att göra den dyrare och sämre bara eller?
http://www.zapsonline.com/5779-2074-large/zalman-cnps9700led-...

Är moderkortets flänsar bara 1-2 grader kallare så blir allt annat kallare också.

Design mest antagligen. Det är lite lite bättre med koppar men det handlar om någon enstaka grad för stora tornkylare. Att då titta på pyttesmå passiva flänsar som ska kyla ett par watt är bara meningslöst. Vill du ha bra kylning av chipset får du sätta på stora flänsar med en fläkt. Att bygga små koppargrejer på moderkorten är design mer än funktion.

Den där extra graden har du noll och ingen nytta av. Ska du klocka extremt behöver du kraftig aktiv kylning ändå. Ska du inte klocka mycket spelar en grad noll och ingen roll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Är moderkortets flänsar bara 1-2 grader kallare så blir allt annat kallare också.

Vad menar du med att allt annat blir kallare också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Varför är den av koppar? För att göra den dyrare och sämre bara eller?
http://www.zapsonline.com/5779-2074-large/zalman-cnps9700led-...

Är moderkortets flänsar bara 1-2 grader kallare så blir allt annat kallare också.

För att kyla bättre, vilket moderkortet inte behöver.
Nej, kallare moderkort != bättre kylning för andra komponenter. Kylningen i datorn tar inte bort någon värme, den bara flyttar den från komponenterna till luften i chassit och därefter ut till luften i resten av rummet. Varmare luft i chassit = sämre kylning för övriga komponenter.

I vilket fall som helst så är det ju uppenbart att du är rätt ensam med att tycka att koppar är värt att betala extra för, och om tillverkarna inte kan höja priset minst lika mycket som det kostar att använda koppar istället, vilket de förstås inte kan när folk inte är beredda att betala mer för det, så skulle det ju vara helt idiotiskt att göra det. Om du tycker att de har fel och att koppar kylda moderkort skulle ge bättre vinst så kan du ju skapa ett moderkorts tillverkningsföretag som bara gör moderkort med kopparkylning och tjäna massor när alla byter till dina fina kort!

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

För att kyla bättre, vilket moderkortet inte behöver.
Nej, kallare moderkort != bättre kylning för andra komponenter. Kylningen i datorn tar inte bort någon värme, den bara flyttar den från komponenterna till luften i chassit och därefter ut till luften i resten av rummet. Varmare luft i chassit = sämre kylning för övriga komponenter.

I vilket fall som helst så är det ju uppenbart att du är rätt ensam med att tycka att koppar är värt att betala extra för, och om tillverkarna inte kan höja priset minst lika mycket som det kostar att använda koppar istället, vilket de förstås inte kan när folk inte är beredda att betala mer för det, så skulle det ju vara helt idiotiskt att göra det. Om du tycker att de har fel och att koppar kylda moderkort skulle ge bättre vinst så kan du ju skapa ett moderkorts tillverkningsföretag som bara gör moderkort med kopparkylning och tjäna massor när alla byter till dina fina kort!

Det som jag har pratat om är de exklusiva modellerna av moderkort som de hade förr som hade koppar. Jag betalar extra när jag köper chassin (Lian Li) aluminium istället för nån plastig skräp. Vi kan lika bra och göra allt till billig skit som du kanske föredrar. SSD diskar har hölje oftast i aluminium ja de kan man byta ut mot plast så bli det billigare. Det handlar om 3-400 gram koppar och det är nog en summa på 50-100kr mer när du köper ett exklusivt moderkort som vanligtvis kostar 2-3 tusen. Jag är beredd att betala 200 spänn mer. Som jag sagt tidigare i denna tråd så snålar de och inte använder koppar då vinsten blir mindre precis som du säger. Som jag sagt så satsar moderkortstillverkarna mer på att det skall se häftigt ut med pistoler och annan skräp på korten och det finns en bredare marknad för det än riktiga kort med koppar.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

OK, hur mycket ska vi slå vad?

Ingen aning. Men mina erfarenheter säger mig att det endast är kopparfärgad aluminium. Precis som det är var på mitt DQ6. Som även lideri skrev angående P5E.

Skrivet av Pöjk:

Det som jag har pratat om är de exklusiva modellerna av moderkort som de hade förr som hade koppar. Jag betalar extra när jag köper chassin (Lian Li) aluminium istället för nån plastig skräp. Vi kan lika bra och göra allt till billig skit som du kanske föredrar. SSD diskar har hölje oftast i aluminium ja de kan man byta ut mot plast så bli det billigare. Det handlar om 3-400 gram koppar och det är nog en summa på 50-100kr mer när du köper ett exklusivt moderkort som vanligtvis kostar 2-3 tusen. Jag är beredd att betala 200 spänn mer. Som jag sagt tidigare i denna tråd så snålar de och inte använder koppar då vinsten blir mindre precis som du säger. Som jag sagt så satsar moderkortstillverkarna mer på att det skall se häftigt ut med pistoler och annan skräp på korten och det finns en bredare marknad för det än riktiga kort med koppar.

Vilka är dessa exklusiva modellerna från förr i tiden?
Jag förstår mig inte direkt på ditt korståg. Aluminiumflänsar räcker och blir över. Vill du ha kopparflänsar, och som du skriver, är beredd att betala för det så är det väl bara att köpa eftermarknadsflänsar? Enzotech tillverkar en del kopparflänsar t.ex.. Men varför inte gå "all-in" och fixa vattenkylning till allt i stället?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Ingen aning. Men mina erfarenheter säger mig att det endast är kopparfärgad aluminium. Precis som det är var på mitt DQ6. Som även lideri skrev angående P5E.

Vilka är dessa exklusiva modellerna från förr i tiden?
Jag förstår mig inte direkt på ditt korståg. Aluminiumflänsar räcker och blir över. Vill du ha kopparflänsar, och som du skriver, är beredd att betala för det så är det väl bara att köpa eftermarknadsflänsar? Enzotech tillverkar en del kopparflänsar t.ex.. Men varför inte gå "all-in" och fixa vattenkylning till allt i stället?

ASUS 2006

ASUS 2011

Visst räcker aluminiumflänsar men koppar känns och ser exklusivare så varför byta ner sig så att säga. Kopparflänsar på ett modernt svart moderkort skulle se riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Man får väl inse att utvecklingen går frammåt. Finns ingen moderkortstillverkare som kommer lägga extra pengar på att göra koppar om det inte påverkar överklockningsförmågan eller stabiliteten på moderkortet. Tycker t.ex. att Asus Sabertooth är fruktansvärt snyggt + ingen risk att man tappar en skruv och kortsluter nått. Sen vet man ju inte om det är koppar eller inte på vissa moderkort, allt är ju lackat i nån färg nu för tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

ASUS 2006
http://www.asus.com/websites/global/products/DEhVtxvkJYAj0jQL...

ASUS 2011
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68_DELU...

Visst räcker aluminiumflänsar men koppar känns och ser exklusivare så varför byta ner sig så att säga. Kopparflänsar på ett modernt svart moderkort skulle se riktigt bra ut.

Törs nästan lova att det bara är kopparfärgad aluminium på kortet i bilden, det har det då varit på mina Asus kort av liknande modell, se tidigare posts. Så det är nog modet som svängt, men jag håller med det skulle se rätt fett ut med ett svart mobo och kopparflänsar.

Men å andra sidan så tycker jag att det modernare Asus kortet ser bättre ut, och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt har bättre kylförmåga också.

Sen finns det säkert ett och annat kort som faktiskt haft kopparkylare men de verkar vara i minoritet. Jag har då bara träffat på riktiga kopparkylare på eftermarknaden och då vanligen i vatten block som kostar i samma nivå som många moderkort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pöjk:

ASUS 2006
http://www.asus.com/websites/global/products/DEhVtxvkJYAj0jQL...

ASUS 2011
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68_DELU...

Visst räcker aluminiumflänsar men koppar känns och ser exklusivare så varför byta ner sig så att säga. Kopparflänsar på ett modernt svart moderkort skulle se riktigt bra ut.

Så ska vi jämföra kylbehovet också.

P45: 22 W (load), 9 W (idle)
P55: 4.7 W (load), 1.7 W (idle)

Vad drar du för slutsats av det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

OK, då kan allt som är lite exklusivare slopas enligt din åsikt. Koppar är även den lätt att arbeta med inte är det en hård metall, har du jobbat med metaller så vet man att koppar är bland de mest lättarbetade. Börja att köra silver eller diamant är överdrivet då det kostar och då kan jag fråga dig varför inte använda det billigaste järnet till kylare så kan tillverkningskostnaderna gå ner ännu mer. Koppar har använts i de dyrare moderkorten förr och det är helt enkelt så att tillverkarna har samma priser på deras highendkort idag som då men de tjänar bara mer pengar.

Koppar är ju som att arbeta med tuggumi, ett rent helvete! dock är självklart diamant svårare men det är bara dumt att sätta i en dator anyway..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Bara för några år sedan så hade de flesta High End Moderkort Kopparkylning men idag är det aluminium med oftast töntigt utseende. Koppar ser mer High End ut och det borde väl kyla bättre. Vet att koppar kostar mycket mer men finns det nya kort med koppar?

Kan det inte bara vara så att det är kromad koppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så ska vi jämföra kylbehovet också.

P45: 22 W (load), 9 W (idle)
P55: 4.7 W (load), 1.7 W (idle)

Vad drar du för slutsats av det?

Att aluminium inte skulle klara av P45 = koppar>aluminium

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Törs nästan lova att det bara är kopparfärgad aluminium på kortet i bilden, det har det då varit på mina Asus kort av liknande modell, se tidigare posts. Så det är nog modet som svängt, men jag håller med det skulle se rätt fett ut med ett svart mobo och kopparflänsar.

Men å andra sidan så tycker jag att det modernare Asus kortet ser bättre ut, och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt har bättre kylförmåga också.

Sen finns det säkert ett och annat kort som faktiskt haft kopparkylare men de verkar vara i minoritet. Jag har då bara träffat på riktiga kopparkylare på eftermarknaden och då vanligen i vatten block som kostar i samma nivå som många moderkort.

Nog är det koppar om man ser de tunna flänsarna så är det inte mycket koppar. Har själv ett kort i andra datorn Asus M4A79T Deluxe AM3
och det är tunna flänsar + rör.

Permalänk
Medlem

Jävligt offtopic va gäller koppar men gräver du upp all kabel som ligger under New york kan du bygga en exakt kopia (av new york) helt i koppar.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

koppar tar upp/leder värme bättre dock så avger aluminium värmen mycket bättre än koppar i luft. Därför är oftast heatpipes i koppar som leder värmen till flänsar i aluminium. En cpu kylar i endast koppar kyler därmed sämre än en i endast aluminium.

Ej helt säker men har för mig jag läste det för ett par år sedan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pöjk:

Att aluminium inte skulle klara av P45 = koppar>aluminium

Tänk om, tänk rätt.

Gigabyte GA-P45T-ES3G med pyttesmå aluminiumflänsar.

Gigabyte GA-EP45T-UD3LR, fortfarande pyttesmå aluminiumflänsar.

Sen kan vi ju titta på lite dyrare kort som är till för överklockning och grejer. Den här gången från Asus då de hade lite större saker än Gigabyte.

Maximus II Formula, stora aluminiumflänsar med heat pipes för att klara överklockning.

P5Q Premium, stora flänsar fast den här gången koppar. Jämför storleken så ser du att den är ekvivalent.

Så, vad drar du för slutsats av det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ajten:

koppar tar upp/leder värme bättre dock så avger aluminium värmen mycket bättre än koppar i luft. Därför är oftast heatpipes i koppar som leder värmen till flänsar i aluminium. En cpu kylar i endast koppar kyler därmed sämre än en i endast aluminium.

Ej helt säker men har för mig jag läste det för ett par år sedan.

Ehm, nej.
Värmeöverföringen till luft beror bland annat på värmeledningstalet k som är högre för koppar än för aluminium. Dock dominerar överföringen till luft så valet av material inte är så jätteviktigt. Vi kan ta ett litet räkneexempel. Om vi antar att värmeövergångskoefficienten är 50 för luft (ligger normalt mellan 10 och 100 W/m2K). Det borde ge ett hyfsat värde för luftflödet i alla fall. Sen har vi värmeledningskoefficienten för koppar = 400 och 200 för aluminium. Om vi är lata och förenklar systemet till en rektangulär platta med tjocklek 5 mm (för att räkna på komplexa geometrier kräver dyra datorprogram) så får vi alltså att U = 1/((1/50)+(0.005/400)) = 49,97 W/m2K för koppar och U = 1/((1/50)+(0.005/200)) = 49,94 W/m2K för aluminium. Vi kan roa oss med att slänga in stål som ger U = 49,75 W/m2K också. Det skiljer alltså först på andra decimalen mellan koppar och aluminium vilket vi ingenjörer brukar kalla försumbart.

Så vad avgör då valet egentligen? Det som spelar störst roll är pris och formbarhet. Aluminium är mycket lättare och mycket billigare än koppar. Det är också mycket lättare att forma till flänsar. Att fräsa koppar är inte kul men trivialt och snorbilligt för aluminium (förutsatt att man har rätt legering). Som vi ser gör det ingen direkt skillnad i prestanda så det finns egentligen ingen anledning till att använda koppar i små kylflänsar. Intressant blir det dock om man ska leda lite längre. En del av Intels originalflänsar har kopparkärna och sedan aluminiumflänsar runt sig. Detta för att man annars hade fått leda värme så långt genom materialet innan det når luft. Vi kan räkna lite på det igen genom att använda samma värden som tidigare fast med 5 cm istället för 5 mm. Då får vi värden på 49,38 för aluminium och 49.69 för koppar. Det är en tiopotens högre påverkan. Det är dock en avvägning man måste göra eftersom gränssnittet mellan koppar och aluminium ger ett transportmotstånd så man tjänar inte alltid på att blanda metaller.

Heat pipes då? Ja som sagt, det är egentligen skit samma vilket material själva röret är gjort om man tittar på värmetransporten. I heatpipes har vi en kopplad mass-värmetransport så det är en fluid (ofta vatten, alkohol eller annat flyktigt kolväte) som förångas vid den varma sidan och sedan kondenseras vid den kalla sidan. Den kondenserade vätskan flyttas sedan tillbaks till den varma delen med hjälp av kalpilärkrafter i någon form av veke. Det enda viktiga här är alltså att man kan leda värme in till vätskan och ut från ångan och med tanke på hur tunna rören är hade det gått lika bra med ett annat material. Varför kopparrör då? Jo, för att koppar är trevligt att arbeta med när man gör rör. Det är lätt att böja och lätt att löda ihop. Det är ju inte helt trivialt att löda ihop ett rör i undertryck med en kokande vätska i sig. Har kommer nog även till viss del korrisionsegenskaper in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tänk om, tänk rätt.

http://www.gigabyte.us/fileupload/product/2/3857/4290.jpg

Gigabyte GA-P45T-ES3G med pyttesmå aluminiumflänsar.

http://www.gigabyte.us/fileupload/product/2/3487/3120.jpg

Gigabyte GA-EP45T-UD3LR, fortfarande pyttesmå aluminiumflänsar.

Sen kan vi ju titta på lite dyrare kort som är till för överklockning och grejer. Den här gången från Asus då de hade lite större saker än Gigabyte.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/Maximus_II_...

Maximus II Formula, stora aluminiumflänsar med heat pipes för att klara överklockning.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5Q_Premium...

P5Q Premium, stora flänsar fast den här gången koppar. Jämför storleken så ser du att den är ekvivalent.

Så, vad drar du för slutsats av det?

Koppar>aluminium

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pöjk:

Koppar>aluminium

Hur resonerar du? Du verkar ju ha en närmast religiös övertygelse.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Svart PCB+Koppar. Dreggel (a)

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ta och tänk efter lite nu. Du försöker jämföra vilken kylarkvalitet som behövs på en komponent som blir väldigt varm och behöver väldigt bra kylning med kylarkvalitet som knappt kommer upp över rumstemperatur ens med den kylning som den har nu, och "jag hittade nåt som nån gör som är ännu mer onödigt" funkar inte som argument.

Äpplen och päron.
Komponent som blir mycket varm: Koppar
Komponent som inte blir varm alls: Aluminium
Att leda mer värme från en komponent som inte behöver det är ju, om något, dåligt för resten av datorn, det värmer upp luften i chassit så att temperatur skillnaden mellan den och CPU/GPU, och därmed också kylningen, blir sämre.

Men vafan. Aluminium blir ju inte varmt eftersom det inte absorberar värmen, vilket resulterar i att delen alu. försöker kyla ligger och svettas.

Jag tycker personligen att pris går före prestanda i den här frågan, självklart vill jag ha CPU-kylare delvis i koppar men resterande flänsar på moderkortet ska vara så billiga så möjligt så länge de funkar, jag har ändå 8 stycken 120mm som skulle kyla brädan om den så var gjord av flytande lava ^^

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur resonerar du? Du verkar ju ha en närmast religiös övertygelse.

Ett test på samma kylare fast i koppar & koppar/aluminium.

Kylararna i koppar dominerar över alu/koppar och hade det funnits bara alu så hade den dominerats av koppar & alu/koppar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pöjk:

Ett test på samma kylare fast i koppar & koppar/aluminium.
http://img.tomshardware.com/us/2004/12/13/zalman_cnps7700/cha...

Kylararna i koppar dominerar över alu/koppar och hade det funnits bara alu så hade den dominerats av koppar & alu/koppar.

Jämför med nyare kylare istället för Zalmans uråldriga kylare.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Citat:

Evidently, no wonder happened. The solid-copper version of Thermalright’s super cooler is only 1~2°C more efficient than its aluminum counterpart. So, we can conclude that the copper giant doesn’t really demonstrate any serious advantage. Too bad, I really hoped to see at least 4°C improvement.

Sen svarade du inte på detta:

Skrivet av Pöjk:

Du kanske inte behöver koppar i din kylare heller då? Som sagt mer koppar blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med koppar helt enkelt.

Vad exakt hade blivit bättre?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jämför med nyare kylare istället för Zalmans uråldriga kylare.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Sen svarade du inte på detta:
Vad exakt hade blivit bättre?

Spela roll hur gammal kylaren är men det testet hade mer kylare och koppar var bättre även med true copper.

Kallare hade det blivit, jävligt kallt, så jävla kallt att kopparflänsarna måste ha mössa och vantar. Det är bevisat nu att koppar är bättre och du bevisade det själv med. CASE CLOSED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Men vafan. Aluminium blir ju inte varmt eftersom det inte absorberar värmen, vilket resulterar i att delen alu. försöker kyla ligger och svettas.

"Ligger och svettas" i det här fallet innebär strax över rumstemperatur, alltså inga problem.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ehm, nej.
Värmeöverföringen till luft beror bland annat på värmeledningstalet k som är högre för koppar än för aluminium. Dock dominerar överföringen till luft så valet av material inte är så jätteviktigt. Vi kan ta ett litet räkneexempel. Om vi antar att värmeövergångskoefficienten är 50 för luft (ligger normalt mellan 10 och 100 W/m2K). Det borde ge ett hyfsat värde för luftflödet i alla fall. Sen har vi värmeledningskoefficienten för koppar = 400 och 200 för aluminium. Om vi är lata och förenklar systemet till en rektangulär platta med tjocklek 5 mm (för att räkna på komplexa geometrier kräver dyra datorprogram) så får vi alltså att U = 1/((1/50)+(0.005/400)) = 49,97 W/m2K för koppar och U = 1/((1/50)+(0.005/200)) = 49,94 W/m2K för aluminium. Vi kan roa oss med att slänga in stål som ger U = 49,75 W/m2K också. Det skiljer alltså först på andra decimalen mellan koppar och aluminium vilket vi ingenjörer brukar kalla försumbart.

Så vad avgör då valet egentligen? Det som spelar störst roll är pris och formbarhet. Aluminium är mycket lättare och mycket billigare än koppar. Det är också mycket lättare att forma till flänsar. Att fräsa koppar är inte kul men trivialt och snorbilligt för aluminium (förutsatt att man har rätt legering). Som vi ser gör det ingen direkt skillnad i prestanda så det finns egentligen ingen anledning till att använda koppar i små kylflänsar. Intressant blir det dock om man ska leda lite längre. En del av Intels originalflänsar har kopparkärna och sedan aluminiumflänsar runt sig. Detta för att man annars hade fått leda värme så långt genom materialet innan det når luft. Vi kan räkna lite på det igen genom att använda samma värden som tidigare fast med 5 cm istället för 5 mm. Då får vi värden på 49,38 för aluminium och 49.69 för koppar. Det är en tiopotens högre påverkan. Det är dock en avvägning man måste göra eftersom gränssnittet mellan koppar och aluminium ger ett transportmotstånd så man tjänar inte alltid på att blanda metaller.

Heat pipes då? Ja som sagt, det är egentligen skit samma vilket material själva röret är gjort om man tittar på värmetransporten. I heatpipes har vi en kopplad mass-värmetransport så det är en fluid (ofta vatten, alkohol eller annat flyktigt kolväte) som förångas vid den varma sidan och sedan kondenseras vid den kalla sidan. Den kondenserade vätskan flyttas sedan tillbaks till den varma delen med hjälp av kalpilärkrafter i någon form av veke. Det enda viktiga här är alltså att man kan leda värme in till vätskan och ut från ångan och med tanke på hur tunna rören är hade det gått lika bra med ett annat material. Varför kopparrör då? Jo, för att koppar är trevligt att arbeta med när man gör rör. Det är lätt att böja och lätt att löda ihop. Det är ju inte helt trivialt att löda ihop ett rör i undertryck med en kokande vätska i sig. Har kommer nog även till viss del korrisionsegenskaper in.

Hängar nästan med på din tankegång där. Men man kan också säga "många beckar små", även om det skiljer "försumbart lite" mellan koppar och alu så kanske det i slutändan motsvarar va 1-3c med en relativt stor kylare dvs koppar vs alu.

Men det är även viktigt att ta hänsyn till densiteten och darför även vikt/volym.

Så om man ska samman fatta det kan man kanske säga såhär:

Aluminium:
+Billigt
+Nästan lika bra värmeledningsförmåga
+Väger mindre
+ Lättare att hantera

- Något sämre värmeledning än koppar

Koppar:
+ Bäst värmeledningsförmåga
+ Lätt att svetsa och använda i heatpipes

- Dyrare än aluminium (särskilt om man räknar på mängd metall som behövs för en viss volym)
- Mjukt och svårt att hantera beroende på konstruktion
- Tungt (hög densitet)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm