Intel ger stöd för TRIM i RAID-0

Permalänk
Melding Plague

Intel ger stöd för TRIM i RAID-0

Nästa version av Intel Rapid Storage Technology kan innehålla stöd för TRIM även med lagringsenheter i RAID-konfiguration.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heh, var ett bra tag sedan de sa att detta skulle komma. Sen hände inget bara...

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, nu är de bara 4 månader efter linux? Vi har haft detta ett tag nu.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Bra jobbat Intel!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagle:

Oj oj oj, nu är de bara 4 månader efter linux? Vi har haft detta ett tag nu.

När ska linux fixa så att ATI användare blir glada? Eller man kan spela mer än 3 spel......

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Oj oj oj, nu är de bara 4 månader efter linux? Vi har haft detta ett tag nu.

Härligt för er med TRIM på SSD i raid-0!

EDIT: Hur går det med spelandet förresten?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

När ska linux fixa så att ATI användare blir glada? Eller man kan spela mer än 3 spel......

Har man kunnat göra sen urminnes tider. Sen att prestandan är slö kanske dags att förstå att spelen måste också vara skriva för "OpenGL" och inte att tro att prestandan blir tipp topp med att köra Wine.

Titta på Oil Rush.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Har man kunnat göra sen urminnes tider. Sen att prestandan är slö kanske dags att förstå att spelen måste också vara skriva för "OpenGL" och inte att tro att prestandan blir tipp topp med att köra Wine.

Titta på Oil Rush.

Så du säger att jag kan lira ex: Skyrim på ett Linux OS?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Så du säger att jag kan lira ex: Skyrim på ett Linux OS?

Klart du kan! Linux är det bästa OSet, hands down.

Permalänk
Medlem

Det kan väl vara värt att nämna att detta troligtvis endast fungerar om man kör RAID 0 på Intels chip med Intel Matrix Storage (fakeraid eller vad man nu vill kalla det). Jag kan inte tänka mig att Intel har lyckats med Trim om man raidar på OS-nivå.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Underbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet!

Nu saknas bara TRIM på mitt OCZ RevoDrive 3 X2 så blir jag ännu gladare. Jefla Microsoft att vara sega då.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Så du säger att jag kan lira ex: Skyrim på ett Linux OS?

Få Microsoft att släppa DirectX för Linux också så blir det åka av.

Skämt åsido så har ju självklart Linux samma potential som Mac och Windows. Tyvärr sitter ju Microsoft på en del mjukvara som gör det i princip omöjligt att köra floran av spel som finns att lira på Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

När ska linux fixa så att ATI användare blir glada? Eller man kan spela mer än 3 spel......

Jaså, jag som trodde att sådana saker låg på ATI:s och speltillverkarnas bord att fixa till.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det kan väl vara värt att nämna att detta troligtvis endast fungerar om man kör RAID 0 på Intels chip med Intel Matrix Storage (fakeraid eller vad man nu vill kalla det). Jag kan inte tänka mig att Intel har lyckats med Trim om man raidar på OS-nivå.

Kalla inte RST för fakeraid längre. Funktioner, pålitlighet och prestanda är redan klart bättre än billiga externa raid kort så RST med intel nya chipset kommer att döda marknaden för rocket-raid och liknande lösningar - prestanda är bra, verktygen är bra och pålitliga. BTW så heter det inte Intel Matrix Storage längre utan skall kallas för Intel Rapid Storage Technology numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Kalla inte RST för fakeraid längre. Funktioner, pålitlighet och prestanda är redan klart bättre än billiga externa raid kort så RST med intel nya chipset kommer att döda marknaden för rocket-raid och liknande lösningar - prestanda är bra, verktygen är bra och pålitliga. BTW så heter det inte Intel Matrix Storage längre utan skall kallas för Intel Rapid Storage Technology numera.

Funktionsmässigt tycker jag att RST är mediokert, och då menar jag alltså vad "kontrollpanelen" i Windows erbjuder. Det är ju verkligen bara bare minimum. Prestandan är däremot riktigt bra. Pålitligheten kan jag inte uttala mig om, det beror på vad som menas. Det har inte strulat under 1-2 års tid iaf.

Skulle faktiskt hellre köra med Microsofts inbyggda RAID-5 i Windows, för maximal flexibilitet och i princip totalt oberoende av hårdvara, men tyvärr så går det ju inte i Win7. Hoppas fortfarande på ett hack.

För övrigt så är förstås TRIM i RAID-0 trevligt, helt klart. RST erbjuder ju dessutom SMART-info från diskarna (HD Sentinel är ett exempel på programvara som använder detta, men även smartmontools/GSmartControl fixar det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Kalla inte RST för fakeraid längre. Funktioner, pålitlighet och prestanda är redan klart bättre än billiga externa raid kort så RST med intel nya chipset kommer att döda marknaden för rocket-raid och liknande lösningar - prestanda är bra, verktygen är bra och pålitliga. BTW så heter det inte Intel Matrix Storage längre utan skall kallas för Intel Rapid Storage Technology numera.

Jag kan väl säga att "fakeraid" är ett ganska elakt begrepp på raidlösningen men faktum är att det är det vanligaste begreppet när man pratar om ett firmware/chipset styrd raid-kontroller som använder CPUn för diverse beräkningar. Jag vägrar kalla RST för hårdvaruraid, om det är det du menar?

Jag säger ingenting om hur bra eller dåligt RST är... men Intel hamnade ju i skiten nyligen för usla chipset för SATA-kontrollern. Att säga att funktionalitet, pålitlighet och prestanda är bättre än billiga externa raidkort är ganska starka ord för något som gjorde att raid-uppsättningar praktiskt taget förstördes, kommer förstöras i och med återkallningen av alla moderkort eller förstöras för att man låter styrkontrollen fortsätta sitt elände. Intel är fortfarande bara barnet när det handlar om bra styrkretsar, både när det gäller SSD och Raid-marknaden. Vill man ha något som är pålitligt så rekommenderar i alla fall jag ett riktigt externt raid kort (speciellt om man vill ha fler diskar än 2-4st), eller så får man ta smällen av barnsjukdomarna. Det är väl inte så orimligt påstående i alla fall?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Så du säger att jag kan lira ex: Skyrim på ett Linux OS?

Hell yes. Och bra går det också.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corran:

Jävlar där ser man :D...Jag behöver visst uppdateras på Linux fronten

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Inaktiv

Underbart! Nu vill jag ha en X25-M 160gb till!!! Finns fan inte nånstans att få tag i mer än skumma sidor.

Permalänk
Medlem

Många är det som har längtat efter detta, undrar varför det har tagit sådan tid!! (Om det nu kommer)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns det några spekulationer i när nästa version släpps då? Det kanske blir en till disk till jul trots allt

Permalänk
Medlem

Gött är det. Btw, finns det andra kontrollers som har klarat trim raid0 innan? Orkar inte googla själv just nu.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kommer med i leken snart.

Med AMD går det inte ens att använda trim om man har SSD ihop med andra diskar som kör raid på samma kontroller.
Försökt sätta upp raide på två av mina vanliga diskar men fick lägga ner det då Trim stödet försvann även för SSD som satt på samma kontroller men inte ingick i raid gruppen.

Permalänk
Medlem

En mycket eftertraktad funktion för prestanda desktopanvändare.
Som många redan påpekat. Kanske inte den säkraste lösningen men i ärlighetens namn, en raid 0 lösning har väll aldrig siktat på säkerhet som primära mål?
Inte heller är de vanliga mainstream SSD diskarna riktade att spara kritisk data på?

Permalänk
Medlem

Efterlängtat!

Utbrast i min tysthet här på kontoret: FU*K YEAH!

/mvh soyd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

När ska linux fixa så att ATI användare blir glada? Eller man kan spela mer än 3 spel......

Jag tror Linux klarar spel som är kompilerade för Windows bättre än vad Windows klarar spel kompilerade för Linux. Men nu råkar nästan alla spel vara kompilerade för Windows, så det spelar ju inte så mycket roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta noob frågan, är mitt i natten, men detta gäller vell endast Intel SSD discar? Jag som va så sugen på köra 2st Force GT 120GB i Raid0...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Har intel släppt: Intel Rapid Storage Technology med stöd för TRIM i RAID0 ännu ?, isådan fall var tar jag ner den ?

/mvh soyd