Permalänk
Medlem

Byta fläktar på antec p182

Hej,

Som titeln lyder. Jag har ett Antec p182 chassi som jag haft i några år nu och är så sjukt nöjd så jag kommer troligtvis aldrig byta chassi ;P

Men! jag undrar om det går att byta originalfläktarna bak och ovanpå chassit. De har ju en innbygd fläktcontroller som sitter på baksidan av chassit.

Jag funderar även på att köpa en vattenkyld processorkylare och de enda ställena där jag kan placera fläkten är uppåt, men då ryker funktionen att kunna ändra hastighet på fläktarna.

Är det någon som har några funderingar / förslag på hur jag ska göra.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tricoolfläktarna låter ju något alldeles bedrövligt så jag slängde ut mina omedelbums och täppte igen hålet i toppen eftersom det ej behövs. Har du ett vettigt moderkort kan du kontrollera fläktarna med det, antingen genom BIOS eller med någon medföljande mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Joo, det får nog bli att göra det, Vilka fläktar rekommenderar ni att jag byter till, byter nog alla min 4 fläktar i chassit. Det sitter ju två st i fronten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Joo, det får nog bli att göra det, Vilka fläktar rekommenderar ni att jag byter till, byter nog alla min 4 fläktar i chassit. Det sitter ju två st i fronten också.

Valfri Scythe Gentle Typhoon, tysta och flyttar tillräckligt med luft. Bra mycket bättre än mina noctua fläktar för dubbla priset. Jag kör på 1150rpm modellen och dom två jag har är knappt hörbara i mitt p182.

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Medlem

Joo, Detär många som rekommenderar dessa fläktar, Jag gillar verkligen namnet på dem ;P

Permalänk
Moderator
Moderator

I min rigg kör jag tre stycken scythe slipstream. En i undre delen mellan hårddiskar och nätagg, en insug i fronten framför grafikkortet och en som utblås i överkant bak. De varvar upp och ner beroende på processortemperaturen men idlar så lågt det går (runt 700rpm) då jag prioriterar låg ljudnivå. Grafikkortskylaren är utbytt mot en thermalright shaman så den blåser ej ut någon luft ur lådan.

Hur många/vilka fläktar du behöver beror på dina komponenter och vilken ljudnivå du vill hålla. Ovan nämnda slipstream är ett bra alternativ till dina befintliga tricool då de låter bra mycket mindre men fortfarande flyttar tillräckligt med luft. Scythe gentle typhoon är ett dyrare alternativ som låter ännu mindre när de snurrar på rejält.
Grundprincipen är att de flesta vettiga fläktar låter väldigt lite vid låga varvtal, men desto snabbare de snurrar desto större skillnad mellan en tystare fläkt och en som väsnas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut alla mina chassifläktar (förutom den i botten) till Gentle Typhoons på 1450 RPM, dock så har jag strypt den jag satt i toppen så den snurrar lite långsammare för att minska ljudnivån. Fungerar bra, men platsen för toppfläkten är lite speciellt då det sitter två hakar som man trycker in ena kanten på fläkten i och sen fästs två skruvar i andra änden. Problemet med en GT fläkt i toppen här är att man måste såga en lite skåra i sidan för att det ska gå att få in "kanten" under hakarna. Finns säkert smidigare sätt men det var så jag gick till väga.
Så tänk på det om du tänker byta ut toppfläkten också, det är inte nödvändigt enligt mig men går att göra om man vill (när det gäller Gentle Typhoon fläktar åtminstone).

EDIT:
Grammatik

Permalänk
Medlem

OK,

jag har beställt nya prylar så jag ska skruva ner mina nuvarande gamla rigg när jag fått grejerna och kolla hur jag ska gå tillväga. Jag vill att Datorn är extremt tyst i idle och när jag surfar. När jag spelar så gör det inte så mycket om fläktarna går upp lite i ljudnivå då jag spelar med vettiga hörlurar som stänger ute mycket ljud. Grafikkortet är den som kommer låta mest så chassifläktarna är de som blir tystast ändå. Hur fixar man så fläktar snurrar olika fort beroende på temperaturen i chassit? Kan man ställa in det på mobot ( msi z68-gd55) har jag beställt. Eller måste man ha speciella fläktar som klarar detta. På GT fläktarna står det ju olika varvtal. Är det vad de max kan snurra och att man kan sänka det varvtalet manuellt eller vad betyder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Joo, det får nog bli att göra det, Vilka fläktar rekommenderar ni att jag byter till, byter nog alla min 4 fläktar i chassit. Det sitter ju två st i fronten också.

Om du vill kan du få köpa 3st 120 mm Gentle Typhoon av mig. har också en 140mm Fractla design. Om du är intresserad alltså. Du kan få alla för 250. Nypris är typ 450.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

jag har beställt nya prylar så jag ska skruva ner mina nuvarande gamla rigg när jag fått grejerna och kolla hur jag ska gå tillväga. Jag vill att Datorn är extremt tyst i idle och när jag surfar. När jag spelar så gör det inte så mycket om fläktarna går upp lite i ljudnivå då jag spelar med vettiga hörlurar som stänger ute mycket ljud. Grafikkortet är den som kommer låta mest så chassifläktarna är de som blir tystast ändå. Hur fixar man så fläktar snurrar olika fort beroende på temperaturen i chassit? Kan man ställa in det på mobot ( msi z68-gd55) har jag beställt. Eller måste man ha speciella fläktar som klarar detta. På GT fläktarna står det ju olika varvtal. Är det vad de max kan snurra och att man kan sänka det varvtalet manuellt eller vad betyder det?

Varvtalet är vad de max kan snurra, har inte lyckats få till en vettig fläktkontroll på mina och har hört att det är knepigt på GT:s. Använder själv bara moderkortet och då blir det samma hastighet (ca 800-900 RPM) oavsett vad jag ställer in (när fläktkontroll är aktiverad d.v.s.). Som sagt är det då moderkortets inbyggda som används, vet inte hur det blir om man använder mer avancerade kontrollers däremot.