Minst 18 nya Intel Ivy Bridge under 2012

Permalänk
Medlem

Snacka om att pumpa ut processorer, det gillar vi!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Känns som min i5 2500K kommer räcka ett bra tag... Satt med C2D i fyra år så det blir väl ngt. liknande med denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hoppas att även de "sämre" processorerna går att klocka. Quadcore á la 2.9Ghz och 65W TDP låter inte dumt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Man vill ju att sina prylar skall hålla så länge som möjligt, jag undrar om det därför är lite sämre att köpa under "krympningsfasen" då det kommer betydligt bättre processorer nästa gång... Hursomhelst är det dags för ny dator iom ivybridge, frågan är om det blir den klockningsbara i5an eller i7an, ack så svårt att välja :<

Permalänk
Medlem

kan inte ivy bridge komma tidigare så jag kan bygga min nya burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

kan inte ivy bridge komma tidigare så jag kan bygga min nya burk

Word.
Suttit med min 940BE sedan release nu och på senare tid dessutom underklockad och undervoltad för att fungera på en 95W mATXbräda

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Vill passa på att klargöra en sak om Intels "Tick-Tock" metod.
I nån tidigare artikel sa Sweclockers att Ivy Bridge är ett "Tock". Och i denna artikel låter det också som att SC tror att det är så.
Men i själva verket är det ett "Tick". Har varit på Intelkonferens och de nämnde följande; normalt sett är ett Tick en krympning och ett Tock är en ny arkitektur. IB är alltså ett "Tick", en krympning till 22nm och inga större arkitekturförändringar, Men i detta fallet kallar Intel det för "Tick+" pga 3D-transistorerna (Tri-gate) som de anser är en betydligt större sak än folk inser. 50% mindre energiförbrukning och upp till 37% mer prestanda.
Egentligen är IB också Sandy Bridge för det är i stort sett samma arkitektur i grunden.

http://www.intel.com/content/dam/staging/image/Kim/ticktock_i...

http://www.intel.com/content/www/us/en/silicon-innovations/in...

A tick advances manufacturing technology

With a “tick” cycle every couple of years, look for Intel to advance manufacturing process technology and continue to deliver the expected benefits of Moore’s Law to users. The typical increase in transistor density enables new capabilities, higher performance levels, and greater energy efficiency—all within a smaller, more capable version of the previous “tock” microarchitecture.

For example, a “tick” will coincide with the Intel introduction of Tri-Gate transistors for the 22nm manufacturing process technology. Among its many benefits, this new technology will deliver better performance and extend the battery life of smartphones, tablets, and the new, incredibly slim Ultrabook™ devices.

A tock delivers new microarchitecture

In alternating “tock” cycles, expect Intel to use the previous “tick” cycle’s manufacturing process technologies to introduce the next big innovation in processor microarchitecture. Intel® microarchitecture advancements seek to improve energy efficiency and performance, as well as functionality and density of features, such as hardware-supported video transcoding, encryption/decryption, and other integrated capabilities.

These features mean better experiences for users. Advancements in microarchitecture have enabled a range of new capabilities, including built-in digital video processing with Intel® Quick Sync Video; faster, simpler connections between computers and other devices with Intel® Thunderbolt™ technology; and enhanced entertainment with Intel® Insider™.

tdpn säger tydligt att vi inte pratar om 50% vad gäller desktop även om jag inte vet prestandan än och upptill 37% innebär nog snarare 10% i verkliga siffror.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Vad dom börjar "Fakka ur" på namn nu då haha :/ Tyckte det var så perfekt när dom var på 3 siffriga och inte massa bokstäver etc. i7 860, i7 950, i5 750 etc!

Permalänk
Medlem

oki så de sägs 8-9% skillnad mot 2600k? Jag kanske bara föll för den här Tri-gate transistor tekniken, men kan inte det ge ännu större boost än vad folk tror?

Jag vill bara inte att min 2600k ska bli gammal! känns inte som jag fick ha min älskade Q9650 innan det var dags att uppgradera igen liksom!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

tdpn säger tydligt att vi inte pratar om 50% vad gäller desktop även om jag inte vet prestandan än och upptill 37% innebär nog snarare 10% i verkliga siffror.

Behöver inte vara 50% över hela spektrumet. De kanske kan halvera strömförbrukningen för en processor som annars skulle varit 35W till 17W, det betyder inte att de lyckas på en 95W processor. Samma sak med prestandan, de kanske når 37% högre prestanda vid 25W, men inte vid 65W.
Samtidigt så vet vi inte hur mycket ström de faktiskt drar, inte förvånande ifall Intel överdriver förbrukningen på IB. Utöver det får man tänka på att det är en mogen process mot en helt ny process, för att veta hur bra det blir ska vi jämföra de sista 22nm mot de sista 32nm, och det kan vi inte göra än på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

oki så de sägs 8-9% skillnad mot 2600k? Jag kanske bara föll för den här Tri-gate transistor tekniken, men kan inte det ge ännu större boost än vad folk tror?

Jag vill bara inte att min 2600k ska bli gammal! känns inte som jag fick ha min älskade Q9650 innan det var dags att uppgradera igen liksom!

Tri-gate och 22nm påverkar inte prestandan per Hz, alltså, IB blir precis lika snabb vid 3GHz oavsett om den görs med Tri-gate eller inte. Däremot kanske den klarar mycket högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tri-gate och 22nm påverkar inte prestandan per Hz, alltså, IB blir precis lika snabb vid 3GHz oavsett om den görs med Tri-gate eller inte. Däremot kanske den klarar mycket högre frekvenser.

KAn inte uttala mig om det. Men jag har fattat det som att det borde ge mer prestanda. Speciellt med tanke på att jag inte tror att de kommer höja klockfrekvensen markant i IB. Det var rätt lägne sen vi nådde 3.6-3.8 (ungefär) i cpu:er....de har liksom inte ökat på flera år.

Skrivet av Palme_570:

tdpn säger tydligt att vi inte pratar om 50% vad gäller desktop även om jag inte vet prestandan än och upptill 37% innebär nog snarare 10% i verkliga siffror.

TDP:n är ju inte exakt vad cpu:n drar..kommer inte ihåg förklaringen men googla.
Dessutom kommer 50/37-siffrorna från Lars Sandrén på Intel på en Intel Channel Conference i Malmö den 9:e November i år.
De måste ju betyda något. Enklaste är väl att senare testa en IB och jämföra mot en SB vid samma prestanda-värde.

Skrivet av Kilroy:

Ja, Ivy Bridge är Tick.

Vad får dig att uppfatta det som att Sweclockers menar att det är Tock?

Jag hittar det inte nu..kan ha varit i en fredagspanel de nämde att IB är ett Tock.
(Fast vad gäler denna artikeln misstolkade jag lite, så det tar jag tillbaka)

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk

Frågan är varför de bara sänker de högsta TDP:erna. Borde inte en genomgående sänkning varit mer rimlig? De som köper toppmodellerna är väl de som bryr sig minst om strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Ivy Bridge för bärbara marknaden? Det hade varit bra med en 36W 2760QM eller 28W 2640M istället för 45W och 35W. Framräknat via skillnaden mellan 95W och 77W.

Kallare processor, tystare kylning. Eller så snålar tillverkarna in på kylaren för att få datorn mindre så dom ändå låter lika mycket som vanligt.

Kan man införskaffa en Quad Core för att sedan stänga av två kärnor för att då få mer processorns effekt med hälften och då mycket tystare kylning? På så vis som gångerna riktig kraft behövs så kan extrakärnorna aktiveras för att på så vis få en varmare processor och fläktar som låter mycket. Önsketänkande...

Permalänk
Medlem

Hmm blir nog att vänta tills detta kommer ut innan man köper nytt. Om man har tur sjunker sandy bridge då med och man kan få en fin prolle till min gamla dator för ett lågt pris.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Behöver inte vara 50% över hela spektrumet. De kanske kan halvera strömförbrukningen för en processor som annars skulle varit 35W till 17W, det betyder inte att de lyckas på en 95W processor. Samma sak med prestandan, de kanske når 37% högre prestanda vid 25W, men inte vid 65W.
Samtidigt så vet vi inte hur mycket ström de faktiskt drar, inte förvånande ifall Intel överdriver förbrukningen på IB. Utöver det får man tänka på att det är en mogen process mot en helt ny process, för att veta hur bra det blir ska vi jämföra de sista 22nm mot de sista 32nm, och det kan vi inte göra än på länge.

Nej precis det är bästa fall siffror vilket är både tydligt och uppenbart vi inte får förutom i kanske nån low-end cpu.

Skrivet av ec96joan:

KAn inte uttala mig om det. Men jag har fattat det som att det borde ge mer prestanda. Speciellt med tanke på att jag inte tror att de kommer höja klockfrekvensen markant i IB. Det var rätt lägne sen vi nådde 3.6-3.8 (ungefär) i cpu:er....de har liksom inte ökat på flera år.

TDP:n är ju inte exakt vad cpu:n drar..kommer inte ihåg förklaringen men googla.
Dessutom kommer 50/37-siffrorna från Lars Sandrén på Intel på en Intel Channel Conference i Malmö den 9:e November i år.
De måste ju betyda något. Enklaste är väl att senare testa en IB och jämföra mot en SB vid samma prestanda-värde.

Well, Med tanke på vad transistorn(rätta mig om jag har fel) gör borde det inte höja prestandan mer än p/w det som gör att vi har högre prestanda idag vid samma frekvens är som du säkert vet högre pga ipc och andra faktorer.

Nej det är det inte är olika beroende på tillverkare tror det är maxförbrukning i intels fall men tidigare tdp är baserad på samma förutsättningar och det är helt klart inte 50% med dessa modeller.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags att byta ut min Intel 4000. Börjar bli ganska segt nu.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Frågan är varför de bara sänker de högsta TDP:erna. Borde inte en genomgående sänkning varit mer rimlig? De som köper toppmodellerna är väl de som bryr sig minst om strömförbrukningen.

Skrivet av Vatten:

Hur är det med Ivy Bridge för bärbara marknaden? Det hade varit bra med en 36W 2760QM eller 28W 2640M istället för 45W och 35W. Framräknat via skillnaden mellan 95W och 77W.

Kallare processor, tystare kylning. Eller så snålar tillverkarna in på kylaren för att få datorn mindre så dom ändå låter lika mycket som vanligt.

Kan man införskaffa en Quad Core för att sedan stänga av två kärnor för att då få mer processorns effekt med hälften och då mycket tystare kylning? På så vis som gångerna riktig kraft behövs så kan extrakärnorna aktiveras för att på så vis få en varmare processor och fläktar som låter mycket. Önsketänkande...

Skrivet av Palme_570:

Nej precis det är bästa fall siffror vilket är både tydligt och uppenbart vi inte får förutom i kanske nån low-end cpu.

Well, Med tanke på vad transistorn(rätta mig om jag har fel) gör borde det inte höja prestandan mer än p/w det som gör att vi har högre prestanda idag vid samma frekvens är som du säkert vet högre iops pga andra faktorer.
Nej det är det inte är olika beroende på tillverkare tror det är maxförbrukning i intels fall men tidigare tdp är baserad på samma förutsättningar och det är helt klart inte 50% med dessa modeller.

På Intelkonferensen berättade de om 17W TDP-CPU:er.
De kommer användas till bärbara marknaden...eller mer specifikt till Ultrabooks andra generation har jag för mig.
Om du halverar strömförbrukningen..men sen pushar den till samma förbrukning får du mer prestanda..det är en avvägning det där.
Tror det är därför toppmodellerna inte drar markant mindre ström...för de använder den sparade strömmen till mer prestanda.

Givetvis får man ta alla siffror med en nypa salt. Typ "i snitt" eller "bästa fall"..men jag tror ändå att det kommer vara en markant förbättring..även om det inte blir exakt de siffrorna.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nej precis det är bästa fall siffror vilket är både tydligt och uppenbart vi inte får förutom i kanske nån low-end cpu.

Well, Med tanke på vad transistorn(rätta mig om jag har fel) gör borde det inte höja prestandan mer än p/w det som gör att vi har högre prestanda idag vid samma frekvens är som du säkert vet högre iops pga andra faktorer.

Nej det är det inte är olika beroende på tillverkare tror det är maxförbrukning i intels fall men tidigare tdp är baserad på samma förutsättningar och det är helt klart inte 50% med dessa modeller.

http://www.youtube.com/watch?v=oWSPDoIEyfs&feature=fvst
Kolla från ca 2.40 till 3.50.
Verkar som det går åt bägge hållen. Mindre ström när cpu:n inte jobbar och mer när den gör, eller nåt.

http://www.youtube.com/watch?v=_zldnUY0t1M
Också intressant. Där ser man även grafen med 37% förbättring.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast 7000-serien är officiellt VLIW4 och GCN, de allra flesta i 6000-serien är VLIW5. Så det är inte alls bara en krympning.
Sedan är det skillnad, nya processorarkitekturer får man någon gång per decenium, med uppgraderingar ungefär vart 2-4 år. Grafikarkitekturer uppdateras årligen och ersätts mycket oftare än processorarkitekturer. Att göra en processor är otroligt mycket mer komplext.

Jag sa inte att alla "bara" var krympta versioner heller.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Entusiast

Verkar som om det blir en 3770K till sommaren då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Min 2600K hänger nog med ett tag till. Men är jävligt sugen på 2:a gen ultrabook när de börjar droppa in med IB.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

På Intelkonferensen berättade de om 17W TDP-CPU:er.
De kommer användas till bärbara marknaden...eller mer specifikt till Ultrabooks andra generation har jag för mig.
Om du halverar strömförbrukningen..men sen pushar den till samma förbrukning får du mer prestanda..det är en avvägning det där.
Tror det är därför toppmodellerna inte drar markant mindre ström...för de använder den sparade strömmen till mer prestanda.

Givetvis får man ta alla siffror med en nypa salt. Typ "i snitt" eller "bästa fall"..men jag tror ändå att det kommer vara en markant förbättring..även om det inte blir exakt de siffrorna.

Det är inte så enkelt som att ta sparad strömförbrukning och pusha till prestanda. Som jag sa så förbättrar inte transistorerna själva prestandan utan de fyller samma funktion vid samma frekvens som innan bara att de nu gör det effektivare. Däremot kan man höja spänning och frekvens som du säger för att få högre prestanda MEN då får du inte längre högre prestanda / clock utan endast / w om vi nu bara ser till 3d transistorn som förändring, och i frekvens fallet är det inte bara värme som påverkar hur hög frekvens de orkar utan så mycket annat och med tanke på värsting modellen på 3.5ghz klarar de nog inte så mycket högre frekvens än SB om vi ser till det högre segmentet och därför är inte så mycket mer prestanda att vänta där. (lång mening? :s )

Däremot i mobile och lowend kan man nog förvänta sig ett betydligt större prestanda hopp då frekvens ökningarna lär vara större / strömförbrukningen minskad med mer. Men att förvänta sig de siffror intel säger är nog att drömma som alltid med prestanda grafer direkt från tillverkare.

Edit: Får kolla på klippen när jag kommer till hotellet.
Edit: Det virtual void sa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ec96joan:

http://www.youtube.com/watch?v=oWSPDoIEyfs&feature=fvst
Kolla från ca 2.40 till 3.50.
Verkar som det går åt bägge hållen. Mindre ström när cpu:n inte jobbar och mer när den gör, eller nåt.

http://www.youtube.com/watch?v=_zldnUY0t1M
Också intressant. Där ser man även grafen med 37% förbättring.

Han nämner faktiskt precis vad det handlar om i videon. Tri-gate ger INTE mer prestanda, faktum är att tri-gate inte sänker maxförbrukningen så där jätte-mycket heller. Den stora vinsten med tri-gate är att läck-strömmen minskar radikalt vilket ger ett chip som drar långt mycket mindre ström i "idle", något som är extremt viktigt om man vill ha bra batteritid då CPU/GPU ofta spenderar majoriteten av sin tid i "idle".

Lite vinster finns ändå i form av att man kan kan få något lägre resistans genom transistorn när den är öppen då ledaren genom transistorn (collector -> emitter). Detta borde även sänka effektförbrukningen något vid arbete då mindre ström stoppas upp (== blir till värme).

Men den stora vinsten är alltså radikalt sänkt strömförbrukning i "idle".

Ivy-bridge är ändå lite mer än "bara" en krympning av processen, skriver "bara" då det ofta är betydligt svårare att inför en ny process jämfört mot en ny arkitektur. Ivy-bridge får dels en klart förbättrad GPU del, sedan finns en del förbättringar i single-threaded prestanda i de fall att den andra HT i en kärna INTE används. I Ivy bridge så har den enda tråden som arbetar tillgång till saker som var separat (ej delat) i Nehalem, Westmere och Sandy Bridge. I.e. det är lite invers av tänket i Bulldozer.

Men dessa förbättringar kanske ger 5-7% bättre prestanda i del fall bara en HT används. Används båda HT borde det bli samma prestanda som i SNB räknat per klockcykel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Sötast

Blir lite besviken att IB inte blir ett monster, behöver duktigt byta ut min P2 940, men det känns lite dumt att köpa i5 nu, men det känns ännu dummare att köpa IBi5/7 om ett halvår om det är samma prestanda som i5 har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Blir lite besviken att IB inte blir ett monster, behöver duktigt byta ut min P2 940, men det känns lite dumt att köpa i5 nu, men det känns ännu dummare att köpa IBi5/7 om ett halvår om det är samma prestanda som i5 har idag.

Byt. Var ingen jävla Väntare! Det enda folk gör på de här forumet...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Sötast
Skrivet av Palme_570:

Byt. Var ingen jävla Väntare! Det enda folk gör på de här forumet...

Hehe, jag brukar inte vänta egentligen men nu juletider och allt så är det lite knapert på kontot, därför jag fick idén att köpa IB lagom till April, men det känns otroligt bortkastat om det nu inte gör någon speciell prestandavinst / pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Byt. Var ingen jävla Väntare! Det enda folk gör på de här forumet...

Ja, då kan du lika gärna vänta till den nya arkitekturen Haswell efter IB, eller krympningen av HAswell till 14nm eller till nästa..osv..
IB ser ut att bli riktigt nice..men inte för att den skulle bli ett prestandamonster utan pga flera anledningar. Tri-gate som det pratats om här, bättre 3D och t.ex stöd för 3 skärmar med inbyggda grafiken. Sen är 2500k redan bra prestanda och räcker för de abdolut flesta..inklusive större delen av entusiasterna.
(Är först om man börjar med workstation-saker..som t.ex hollywood 3D-rendering eller nåt, som man faktiskt utnyttjar de extra kärnorna SB-E ger. I de absolut flesta fall ger SB-E likvärdig prestanda mot 2500/2600, men folk blir prestandablinda, eller har det som en sport, vilket är ok i sig, men då har man det för sakens skull, inte pga att man "behöver" den prestandan i det man gör på datorn). Te.x kan man inte ens flaska en 2500K med ett 6990 idag.

Lite lång blev det.. Men iaf...jag tror att IB är en solid uppgradering. Men att stirra på prestanda är som att stirra på hästkrafterna eller toppfarten på en bil...är lite mer än så som avgör om man bör köpa eller inte.
Vill du uppgradera nu kan du ju skaffa en 2100. De är rätt bra prestanda ändå och inte dyra. Och då kan du dessutom bara byta ut processorn till IB sen utan att byta MK.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

Stagnationen är (nästan) total.

Jag skriver detta på en 45nm Nehalem, i standardutförande 2,8GHz, 4 kärnor, 8 trådar, 8MB L3, med 16GB 1333MHz minne.
Om ett halvår kommer Intel att börja leverera sina 22nm Ivy Bridge, där toppmodellen erbjuder 3,5GHz, 4 kärnor, 8 trådar och 8MB L3 med stöd för upp till 1600MHz minne.

Så på två processgenerationer har CPU:ns hastighet ökat med 25% och minnet (i bästa fall) 20%. Så små förändringar är omärkbara. På TVÅ processgenerationer!!

Det är i och för sig begripligt, i stort sett ingen efterfrågar högre prestanda, så man kan minska TDP en del (efterfrågas av OEMs och privatpersoner). Och väldigt få koder har nytta av fler kärnor, och det lär inte bli så många fler framåt heller både på grund av fundamentala problem, och att också de koder som parallelliserar snyggt tenderar att begränsas av minneshierarkin. För att inte tala om att hela vitsen med x86/Windows är bakåtkompatibilitet med gammal kod... Så det är svårt att motivera varför Intel skulle göra annorlunda.

Det som är trist är att det ändå inte blivit mycket till förbättringar i andra avseenden för konsumenter. Om de nu gör snarlika processorer med finare litografi vore det inte orimligt att anta att mycket flera processorer per kiselskiva skulle ge rejält sänkta priser till slutkund. Eller man kunde kanske hoppats att Intel skulle ha sänkt effektförbrukningen riktigt ordentligt så att marknaden kunde förändras i grunden. Men Intel är väldigt försiktiga med att störa den noggrant uppbyggda stratifieringen av marknaden och de vinstmarginaler den innebär. Så försiktiga att det ur konsumentperspektiv inte händer något alls. Häpnadsväckande ointressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

tdpn säger tydligt att vi inte pratar om 50% vad gäller desktop även om jag inte vet prestandan än och upptill 37% innebär nog snarare 10% i verkliga siffror.

Vad gäller TDP:n: Beror inte de "höga" siffrorna på den nya grafiken?