Permalänk
Medlem

Tips till ny foldingrig

Jag har bestämt mig för att fixa en foldingrig men skulle behöva lite hjälp med att komma igång.

vilken linux dist jag bör använda. Kan tillägga att jag kommer styra den över ssh och kommer inte ha fysisk kontakt med datorn. Samt att jag tänkt köra os från ramdisk men det har jag redan en tråd om http://http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativsystem/1062565-boota-fran-usb-flytta-till-ramdisk/
Jag har tänkt köpa 2-4 gt430 som kostar ca 350kr nu är detta ett bra val?
tips på moderkort/socket som är så billigt som möjligt men kan ha 4gfx kort.

Permalänk
Medlem

såg precis att linux inte stöder gpu folding får bli windows då

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampee94:

såg precis att linux inte stöder gpu folding får bli windows då

Linux ger klart mycket bättre ppd för kraftfullare processorer, typ intels i7 och 6 kärniga amd processor eller (faktiskt) Bulldozer, men har du några stycken 430-kort så ger de upp 5000 ppd per styck om jag minns rätt under windows. CPU-folding under linux ska helst inte dela sin processor kraft med en eller flera grafikkort i vilket fall som helst så det är väl därför det inte har blivit prioriterat.

Du nämnde inte vilken processor du har, men är det en svagare sort så ge järnet med flera gpu:s.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas stöd för GPU folding i framtiden? (Till linux)
Jobbar de på det?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Vad är folding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Kommer det finnas stöd för GPU folding i framtiden? (Till linux)
Jobbar de på det?

Nvidia funkar att folda i *nix men det är lite trixigt och tar mycket CPU-kraft. Radeon funkar inte i dagsläget och tror det dröjer ett bra tag innan vi får se det. Detta beror på att drivrutiner till Linux inte är prioriterade från tillverkarna antar jag.

Skrivet av mudzi:

Vad är folding?

Börja med att läsa här: http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Nvidia funkar att folda i *nix men det är lite trixigt och tar mycket CPU-kraft. Radeon funkar inte i dagsläget och tror det dröjer ett bra tag innan vi får se det. Detta beror på att drivrutiner till Linux inte är prioriterade från tillverkarna antar jag.

Börja med att läsa här: http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Alltså är det mycket bättre med Windows när man ska folda med GPU?
Sitter här med min gamla dator med en AM2+ processor och vill folda med den, har dessutom en hd4850 och en gtx260 och jag har ingen aning ifall det är värt att köpa en Windows till den gamla datorn.

Hur mycket PPD förlorar jag ifall jag kör GPU folding på linux? finns det någon sida som kan förklara hur man gör?

Tack för all svar

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Uzor:

Alltså är det mycket bättre med Windows när man ska folda med GPU?
Sitter här med min gamla dator med en AM2+ processor och vill folda med den, har dessutom en hd4850 och en gtx260 och jag har ingen aning ifall det är värt att köpa en Windows till den gamla datorn.

Hur mycket PPD förlorar jag ifall jag kör GPU folding på linux? finns det någon sida som kan förklara hur man gör?

Tack för all svar

Egentligen så bör man inte köra GPU-folding och SMP-folding på samma rigg, det sänker bådas PPD rätt mycket. Förmodligen blir det ännu värre i Linux.

Edit: Dessutom bör man i alla fall i Windows-miljö gärna undvika att ha Radeon OCH Nvidia-driver. Det kan fungera men det är liksom inte riktigt värt att testa. x) Har tyvärr ingen aning om hur GPU-drivers fungerar i Linux dock.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Egentligen så bör man inte köra GPU-folding och SMP-folding på samma rigg, det sänker bådas PPD rätt mycket. Förmodligen blir det ännu värre i Linux.

Edit: Dessutom bör man i alla fall i Windows-miljö gärna undvika att ha Radeon OCH Nvidia-driver. Det kan fungera men det är liksom inte riktigt värt att testa. x) Har tyvärr ingen aning om hur GPU-drivers fungerar i Linux dock.

Är ganska ny med folding så ursäkta ifall detta låter dumt men vad menar du med Radeon driver?
Drivrutiner?
Själv kör jag både CPU och GPU folding samtidigt, rekommenderar du att jag bara foldar på CPU:n eller GPU:n? (Med den datorn jag har i signaturen)

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Uzor:

Är ganska ny med folding så ursäkta ifall detta låter dumt men vad menar du med Radeon driver?
Drivrutiner?
Själv kör jag både CPU och GPU folding samtidigt, rekommenderar du att jag bara foldar på CPU:n eller GPU:n? (Med den datorn jag har i signaturen)

Haha, ja, drivrutiner. En liten brainfart att skriva det på engelska.

Mja, eftersom du kör radeon-kort som inte är så extremt bra i folding så kan du ju testa att bara folda på CPUn och se vad du får för PPD, det är absolut mer effektiv PPD om inte annat med tanke på hur mycket mer ström som går åt med kortet igång också!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Haha, ja, drivrutiner. En liten brainfart att skriva det på engelska.

Mja, eftersom du kör radeon-kort som inte är så extremt bra i folding så kan du ju testa att bara folda på CPUn och se vad du får för PPD, det är absolut mer effektiv PPD om inte annat med tanke på hur mycket mer ström som går åt med kortet igång också!

Ah okej tack så mycket!

Ska testa det nu, kanske är därför det tar ca 10-12 timmar att avsluta en WU med CPU:n.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Uzor:

Ah okej tack så mycket!

Ska testa det nu, kanske är därför det tar ca 10-12 timmar att avsluta en WU med CPU:n.

Ja, det är lite småsegt. Hör av dig med resultatet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Drivrutiner?

Senast jag testade GPU-folding i Linux var för kanske ett år sen, men när det väl var igång fick jag samma PPD som i Windoh's. Körde kortet i en gammal P4-rig så vet inte, kommer inte ihåg, hur mycket CPU den använde.

Du kan testa som Flamso säger att bara köra på CPUn och se vad du får. Du kan också testa att köra SMP på 3 kärnor (hur detta går till beror på vilket version man kör med, men för v7 (betan) ändrar man antalet CPUs till ett nummer man vill i configen för din SMP-slot) och köra ditt Radeon samtidigt då det vill ha en hel kärna för sig själv.

Skrivet av Flamso:

Beror ju lite på vad man sitter på för komponenter iof, med ett Nvidakort och valfri flerkärning CPU är det egentligen inga problem (vid normalt användande). Kör just nu X6+GTX460 och båda får i princip samma PPD nu som de får var för sig. Men har du en lite kraftigare CPU är det mycket bättre PPD/W att bara köra SMP då man har bonuspoäng och grafikkort drar ju en hel del ström (värme och oljud).

Min erfarenhet är att annars med CPU+GPU är att det är CPUn som tar övervägande del av minskning i PPD, på GPUn ser jag lika stor minskning om jag kör endast GPU som CPU+GPU samtidigt som jag använder datorn.

Anledningen till varför SMP påverkas i större grad har framförallt att göra med hur den koden jobbar, tar du 10% CPU till annat tappar din SMP-folding mer än 10% (TPF snackar jag om nu), varför det är så kan jag inte svara på.

Och håller helt klart med om att man bör undvika att köra Nvidia- och Radeon-drivrutiner samtidigt, körde ett 560Ti + 6970 och det var ett rent helvete att öht få båda korten upptäckta i Win och sedan folda, framförallt på 6970 som jag då inte kunde öka spänning till i Afterburner när jag överklockade.

e- Ååhh, julsmiliesar!

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ah okej tack så mycket!

Med att bara köra CPUn så fick jag cirka 12 tusen PPD medan med att bara folda med GPU så så ståre det ingenting, det står bara Estimated PPD: unknown
men jag ser att gpun gör klart fler WUs än CPUn, estimated tpg med GPUn är 2 minuter medan med CPUn har 13 minuter.

Men är i alla fall glad över att GPU folding dra väldigt mycket av CPU kraften, så det är helt onödigt att fold på båda samtidigt, man kanske ska variera?
Folda med CPUn ett tag och sedan byta över till GPU för att inte slita ut på komponenterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Med att bara köra CPUn så fick jag cirka 12 tusen PPD medan med att bara folda med GPU så så ståre det ingenting, det står bara Estimated PPD: unknown
men jag ser att gpun gör klart fler WUs än CPUn, estimated tpg med GPUn är 2 minuter medan med CPUn har 13 minuter.

v7 verkar göra så för en hel del folk, jag har dock inte haft några problem med den när jag körde den. Vad du kan göra är att manuellt räkna ut PPD genom att först gå hit: http://fah-web.stanford.edu/psummary.html och söka efter project-nummer och sedan räkna ut PPD genom detta:

PPD=(credit/TPF[s])*864

Om du har client-type=advanced fixat så gissar jag att det är antingen 11293 eller 11294 och båda ligger på 1835 poäng, med 3 minuter (180s) TPF ser det ut såhär:

PPD=(1835/180)*864=8808 PPD

Skrivet av Uzor:

Men är i alla fall glad över att GPU folding dra väldigt mycket av CPU kraften, så det är helt onödigt att fold på båda samtidigt, man kanske ska variera?
Folda med CPUn ett tag och sedan byta över till GPU för att inte slita ut på komponenterna.

Med Radeon (och core_16 WU speciellt) är det i dagsläget så att dom tar en hel kärna och därför kan man behöva lämna en kärna fri (som jag skriver i ett inlägg ovan) för att båda skall arbeta optimalt.

Onödigt, nja beror väl på hur man ser det då det faktiskt inte bara handlar om antal poäng man lyckas plocka utan att det samtidigt bidrar till forskningen oavsett vilken klient du kör på. Men jag håller med om att det är lite obalanserat mellan CPU och GPU om man ser till poäng/effektförbrukning (värme och ljud) där nästan alla GPUer ligger sämre till än en någotsånär modern flerkärning processor, dock ligger Nvidia mycket bättre till på detta område och Fermi med advmethods påslaget använder dessutom väldigt lite CPU (0-2% i mitt fall) och lämnar således SMP-klienten att få största del av kakan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan man få pengar för folding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

kan man få pengar för folding?

Nej dock är det tvärtom. Du betalar mer el om du inte har gratis el.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampee94:

Jag har bestämt mig för att fixa en foldingrig men skulle behöva lite hjälp med att komma igång.

vilken linux dist jag bör använda. Kan tillägga att jag kommer styra den över ssh och kommer inte ha fysisk kontakt med datorn. Samt att jag tänkt köra os från ramdisk men det har jag redan en tråd om http://http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativsystem/1062565-boota-fran-usb-flytta-till-ramdisk/
Jag har tänkt köpa 2-4 gt430 som kostar ca 350kr nu är detta ett bra val?
tips på moderkort/socket som är så billigt som möjligt men kan ha 4gfx kort.

Jag har inte så bra koll på den folding som swec pysslar med. Men när det gäller dom beräkningar som jag själv pysslar med, m.h.a. CUDA, så är GTX460 & GTX560Ti bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej dock är det tvärtom. Du betalar mer el om du inte har gratis el.

Så varför gör folk det när det kostar för dom själva? Är det för att typ bota sjukdomar som har med proteiner o göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Så varför gör folk det när det kostar för dom själva? Är det för att typ bota sjukdomar som har med proteiner o göra?

Ja. Tänk typ att man donerar pengar till Röda korset eller Cancerfonden.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lorgix:

Jag har inte så bra koll på den folding som swec pysslar med. Men när det gäller dom beräkningar som jag själv pysslar med, m.h.a. CUDA, så är GTX460 & GTX560Ti bättre val.

Kostar mycket mer men jag tror att de har högre PPD/Watt, och det är ändå rätt viktigt om de ska tugga i egen rigg. Därför jag tänkte mig ett par high-end-kort i min kommande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Skrivet av Flamso:

Kostar mycket mer men jag tror att de har högre PPD/Watt, och det är ändå rätt viktigt om de ska tugga i egen rigg. Därför jag tänkte mig ett par high-end-kort i min kommande.

Jo dom kostar ju mer pengar i inköp, men när dom ska gå 24/7 kan det vara värt beroende på hur mycket man vill spendera.

Lite oväntat är faktiskt GTX590 det Nvidiakort som ligger bäst till gällande PPD/W tätt följt av 560Ti, men hamnar långt ner i PPD/kr (inte så oväntat).

Hyfsat aktuellt test, i våras: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/04/26/best-gra...

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rba:

Jo dom kostar ju mer pengar i inköp, men när dom ska gå 24/7 kan det vara värt beroende på hur mycket man vill spendera.

Lite oväntat är faktiskt GTX590 det Nvidiakort som ligger bäst till gällande PPD/W tätt följt av 560Ti, men hamnar långt ner i PPD/kr (inte så oväntat).

Hyfsat aktuellt test, i våras: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/04/26/best-gra...

Aha! Det känns fint att ha bättre siffror på det! Nackdelen är ju att man "bara" kan ha 8 GPUer/dator. 7 för Sandy Bridge då. Det är inget större problem egentligen och 590 är ett riktigt vettigt kort i sammanhanget, man kan kanske klocka ner det en aning för att få stabilare räkning med all den power savingen som är inbyggd. ^^ De kan ju stå och tugga på väldigt länge om inte annat, då får man satsa på vettiga kort för det. Men 4st 570 är ju egentligen en vettigare "investering" om man inte ska bränna iväg 20k+.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Skrivet av Rba:

Jag vill minnas att GTX560Ti visade sig mest prisvärt (GTX460 på andra plats) enligt mina beräkningar. Då tog jag förvisso ingen hänsyn till strömförbrukning.

Den där listan ser lite annorlunda ut... Men det är ju inga gigantiska skillnader nära toppen.

btw: Finns det ingen här på swec som är intresserad av att använda sin hårdvara till matematiska beräkningar? Eller är det bara folding som gäller häromkring?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lorgix:

Jag vill minnas att GTX560Ti visade sig mest prisvärt (GTX460 på andra plats) enligt mina beräkningar. Då tog jag förvisso ingen hänsyn till strömförbrukning.

Den där listan ser lite annorlunda ut... Men det är ju inga gigantiska skillnader nära toppen.

btw: Finns det ingen här på swec som är intresserad av att använda sin hårdvara till matematiska beräkningar? Eller är det bara folding som gäller häromkring?

Ptja, strömförbrukning är ändå en rätt stor grej om korten ska stå och kötta på 100% 24/7.

Förutom bitcoin så vet jag faktiskt inte, men det borde finnas gott om folk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ptja, strömförbrukning är ändå en rätt stor grej om korten ska stå och kötta på 100% 24/7.

Förutom bitcoin så vet jag faktiskt inte, men det borde finnas gott om folk.

Det är väl till att räkna med en krona per kWh, så har man ett mer relevant mått.

Finns mycket spännande grejer man kan göra. Faktorisera tal, och hitta primtal, sådana saker.

Exempel på tal som är delbara, men som ingen vet vad dom går att dela med: 2^1277-1, 139^142+142^139, ...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lorgix:

Det är väl till att räkna med en krona per kWh, så har man ett mer relevant mått.

Finns mycket spännande grejer man kan göra. Faktorisera tal, och hitta primtal, sådana saker.

Exempel på tal som är delbara, men som ingen vet vad dom går att dela med: 2^1277-1, 139^142+142^139, ...

Jo, det är ju det. Man får ju prioritera. Vill man ha hög PPD till ett högt inköpspris eller lite lägre PPD till ett lägre inköpspris.

Aha! Har sett någon som hade 7st GTX 580 och använde dem till att testa säkerheten i företags datorsystem och så. Fascinerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste fråga. Får användaren ut något utav att folda annars förstår jag inte varför en användare vill spendera pengar för att bygga ett foldingrigg

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Grusburk:

Måste fråga. Får användaren ut något utav att folda annars förstår jag inte varför en användare vill spendera pengar för att bygga ett foldingrigg

Poäng och vetskapen av att man kanske gör skillnad för forskningen, typ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Poäng och vetskapen av att man kanske gör skillnad för forskningen, typ?

Vad ger dessa poäng :P. Kom med något bra så börjar min ps3 folda redan idag

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO