Chrome käkar mer RAM än Firefox - nu var det bevisat

Permalänk
Skrivet av anon113729:

Vad gör ni för att misshandla era Firefox-installationer så brutalt egentligen? Jag kör närmast alltid med mer än 40 flikar, har ett gäng add-ons installerat och Firefox krashar aldrig. Men OM det krashar så får man vid nästa uppstart en dialog om man vill återställa alla flikar. Jag tycker att Firefox känns otroligt stabilt och snabbt oavsett hur mycket man har öppet.

Jag brukar sitta med 100+ flikar (ist för favoriter ) och ibland då det kraschar går det inte att få upp tidigare flikarna. Hände mycket oftare förut och det var fan så jobbigt att försöka komma ihåg vad det var man hade lagt i en flik för att kolla på det senare. Datorn igång i en vecka med 100+ flikar så är den inte så snabb längre.

Permalänk
Avstängd

Ah, fast chrome är både snyggare, smidigare, och mycket mycket snabbare då också

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Oberoende källa? Som sagt så har jag personligen aldrig haft problem med ie och det funkar lika bra för mig som ff gör på familjens dator. Jag säger inte att ie9 är bättre, men så länge jag inte har problem med det eller upplever att det går långsamt så tänker jag inte lägga tid på att byta till något annat. För mig handlar det inte om vilken som är bäst. Det handlar bara om att ha en fungerande webbläsare som inte har en massa buggar/krashar och som är hyffsat snabb och än så länge har jag inte hittat någon anlednig att byta till firefox (vilket jag har gjort på min macbook när jag tröttnade på safari).

EDIT: Dessutom ser jag inte meningen med att bencha en webbläsare och eftersom jag använder w7 är inte kopabiliteten ett problem. Jag vet att ff är bättre på många punkter men de påverkar inte mig så jag har ingen anledning att byta.

Vadå oberoende källa? Gör testerna o kolla igenom historiken själv för utvecklingen av IE så ser du.. Och nu var frågan vad IE9 inte stödde, du fick svar, punkt.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Grundutförandet är ganska irrelevant, vill hellre se siffror med respektive läsares adblocker påslagen...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Chrome och Firefox uppdateras ständigt. Skulle man sitta och byta webbläsare varje gång kan man ju likagärna ha båda installerade hela tiden och välja den som just för stunden drar minst minne.

Onödigt att krångla? Definitivt. Minne är till för att användas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gick över till FF när 4an kom. Har en laptop med en 1.3 ghz dual core och 3 gb ram och det var en märkbar skillnad. På Chrome var jag ständigt tvungen att döda processer som gick över 130-140 mb för dem segade ner hela webbläsaren totalt medan jag inte har behövt göra det en enda gång med Firefox. Den blir aldrig seg. Även tungladdade sidor som aftonbladet var det enorm skillnad på, texten laddades snabbare i chrome men jag kunde inte scrolla utan lagg på ett bra tag medan jag i Firefox kan scrolla runt direkt. Även om det tar lite längre tid i Firefox för att hela sidan ska blir klar.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om chrome äter en bit mer minne än Firefox? Flesta bör ha 4GB i sitt system idag, och 8GB är skit billigt att köpa.

Chrome presterar fortfarande mycket snabbare än Firefox.

Körde 2 test mellan dom precis. Och skillnaden är rätt enorm.

Lite fler detaljer

Chrome
Rendering 84.14

HTML5 Capabilities 7/7
webglSphere Yes (59.34 fps)
videoPosterSupport Yes
videoCodecH264 Yes
videoCodecTheora Yes
videoCodecWebM Yes
workerContrast01 Yes (4249.81 ops)
workerContrast02 Yes (7054.91 ops)
gamingSpitfire Yes (50.49 fps)

HTML5 Canvas 38.78

Data 97085.56

DOM operations 13248.57

Text parsing 184988.31

Firefox
Rendering 65.06

HTML5 Capabilities 6/7
webglSphere Yes (61.15 fps)
videoPosterSupport Yes
videoCodecH264 N/A
videoCodecTheora Yes
videoCodecWebM Yes
workerContrast01 Yes (6802.53 ops)
workerContrast02 Yes (14332.41 ops)
gamingSpitfire Yes (49.89 fps)

HTML5 Canvas 35.54

Data 28252.18

DOM operations 11583.73

Text parsing 88836.66

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

min pappa är starkare än din!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Oberoende källa? Som sagt så har jag personligen aldrig haft problem med ie och det funkar lika bra för mig som ff gör på familjens dator. Jag säger inte att ie9 är bättre, men så länge jag inte har problem med det eller upplever att det går långsamt så tänker jag inte lägga tid på att byta till något annat. För mig handlar det inte om vilken som är bäst. Det handlar bara om att ha en fungerande webbläsare som inte har en massa buggar/krashar och som är hyffsat snabb och än så länge har jag inte hittat någon anlednig att byta till firefox (vilket jag har gjort på min macbook när jag tröttnade på safari).

EDIT: Dessutom ser jag inte meningen med att bencha en webbläsare och eftersom jag använder w7 är inte kopabiliteten ett problem. Jag vet att ff är bättre på många punkter men de påverkar inte mig så jag har ingen anledning att byta.

Ja det är inte häller lätt att se om en dator är smittad av virus häller. Säger inte att IE inte går att köra på.

Men se på detta http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home Rätt många grejer som egentligen bör installeras till IE.

Vet en polare som fick in två virus under tiden han använde IE och när han bytte webbläsare så försvann problemet.
Men kör på du, ingen som hindrar dig.

Skrivet av ParasiteX:

Vem bryr sig om chrome äter en bit mer minne än Firefox? Flesta bör ha 4GB i sitt system idag, och 8GB är skit billigt att köpa.

http://img31.imageshack.us/img31/6017/chromekickingfirefoxazz...

Lite fler detaljer

Chrome
Rendering 84.14

HTML5 Capabilities 7/7
videoPosterSupport Yes
videoCodecH264 Yes
videoCodecTheora Yes
videoCodecWebM Yes

HTML5 Canvas 38.78

Data 97085.56

DOM operations 13248.57

Text parsing 184988.31

Firefox
Rendering 65.06

HTML5 Capabilities 6/7
videoPosterSupport Yes
videoCodecH264 N/A
videoCodecTheora Yes
videoCodecWebM Yes

HTML5 Canvas 35.54

Data 28252.18

DOM operations 11583.73

Text parsing 88836.66

'

Och syntetiska tester är allt? Jag går hellre på känsla, dels för testerna oftast är sponsrade av någon webbläsare och sen att det oftast inte stämmer med verkligheten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Massy:

Myt.

Internet Explorer är djävulens påfund. Om du inte är redo att hålla med så ber jag dig prova på lite webbutveckling.

Bara för att så tog jag upp ~60 flikar i Firefox med mycket flash på alla. Om man räknar samman Plugin-Container.exe och firefox.exe så drar det 1,5GB RAM. Jag har 60% av RAM minnet ledigt ändå (har 8GB). Allvarligt, vem bryr sig?

Det är Flash som är Djävulens påfund, det räcker att surfa lite för att se att så är fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är Flash som är Djävulens påfund, det räcker att surfa lite för att se att så är fallet.

Djävulen har hittat på mer än en grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

http://img31.imageshack.us/img31/6017/chromekickingfirefoxazz...

Lite fler detaljer

Chrome
Rendering 84.14

HTML5 Capabilities 7/7
videoPosterSupport Yes
videoCodecH264 Yes
videoCodecTheora Yes
videoCodecWebM Yes

HTML5 Canvas 38.78

Data 97085.56

DOM operations 13248.57

Text parsing 184988.31

Firefox
Rendering 65.06

HTML5 Capabilities 6/7
videoPosterSupport Yes
videoCodecH264 N/A
videoCodecTheora Yes
videoCodecWebM Yes

HTML5 Canvas 35.54

Data 28252.18

DOM operations 11583.73

Text parsing 88836.66

Som sagt ja chrome laddar sidorna lite snabbare, men på en modern dator märks knappt skillnaden, men firefox scrollar helt utan lagg det gör inte chrome.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Som sagt ja chrome laddar sidorna lite snabbare, men på en modern dator märks knappt skillnaden, men firefox scrollar helt utan lagg det gör inte chrome.

Förstår inte riktigt vad du menar nu. Vadå lagg? Jag upplever ingen skillnad mellan Chrome och Fx i scrollning... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag använder FF och har ca 20-25 flikar uppe och det ända som krashar är flashplayer (hänt några ggr de senaste 3 månaderna), och min polare har samma problem.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd

Chrome använder även mer CPU.(iaf för mig)
Dock är Firefox den slöaste browsern i tidernas historia, och tycker om att frysa.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av schitzo:

Chrome använder även mer CPU.(iaf för mig)
Dock är Firefox den slöaste browsern i tidernas historia, och tycker om att frysa.

Antingen är din installation gammal eller annars har du för mycket skit installerat på datorn.

Permalänk
Permalänk

Provade att lägga in Chrome nyss, men det gick inte att installera några tillägg alls i chrome
https://chrome.google.com/webstore/category/extensions?hl=sv

Är det fel på sidan, eller varför funkar det inte??

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

MYT! har själv kört båda, och kan säga att jag bytte till chrome från firefox för att det käkade ungefär 600mb ram!
och chrome Drar max 200mb !!!! there you have it maddafakka!

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Provade att lägga in Chrome nyss, men det gick inte att installera några tillägg alls i chrome
https://chrome.google.com/webstore/category/extensions?hl=sv

Är det fel på sidan, eller varför funkar det inte??

Ingen som vet något om detta? Vill ju kunna testa Chrome!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Gammal nyhet, det har varit så länge. Chrome är snabbare på att öppna sidor men segare på att ladda medans man scrollar, firefox är lite segare på att ladda sidan men scrollar helt perfekt utan lagg.

Intressant, kan du utveckla? Jag har inte upplevt något hackande gällande scrollningen i Chrome.

Skrivet av Massy:

Internet Explorer är djävulens påfund. Om du inte är redo att hålla med så ber jag dig prova på lite webbutveckling.

Ord. Det ska alltid göras massa jävla undantag just för IE, jag stör mig något överjävligt på det. Jag har till och med gått så långt att jag har skitit i att implementera speciallösningar för IE den senaste tiden.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem

Har just nu nio flikar igång och FF drar under 200MB, helt ok tycker jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Ram är väl till för att användas?
Min linux server användar allt ram minne.
Cached 73%
Kernel + applications 27%

Precis, till för att avändas. Inte till för att ligga fragmenterat i hål i arenor och pooler.
(Och du verkade veta hur system funkar så jag antar att du vet hur man skriver en malloc )

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Provade chrome en gång till men den vägrar att installera några tillägg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta test är inte direkt vetenskapligt alls.

Trots vad testet försöker bevisa har det inte utförts av några experter i en professionell miljö. Vi vet även inte vad som de utförde i varje specifik flik och hur det påverkar minnesanvändningen. Man kan ganska enkelt säga att detta test är rätt värdelöst.

Vi vet även inte vilka tillägg som var installerade och hur de var konfigurerade. Det saknas även en graf med Chromes processor- och minnesanvändning. I princip är alla nummer missvisande, även numren som påstods att Firefox har. Som det ser ut hade Firefox över 5% processoranvändning under en minut innan skärmdumpen var tagen.

Men vi kan heller inte riktigt säga att detta har en mening heller - då vi faktiskt inte vet vad som faktiskt skett under testets gång. Det vi vet är att några flikar var öppna och att de hade ett par tillägg installerade.

Hela artikeln var skrivet på ett irriterande sätt för läsaren och att han avslutar med att Google spårar dig (kanske inte det bästa sättet att förbli neutral).

Själv är jag en solklar Firefox användare men har inget emot folk som använder Chrome då det är en väldigt bra webbläsare det med.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Safari lär vara sämst. 7-8 flikar och ha igång dem i en vecka så är man uppe i 1.5GB. Tycker chrome funkar bäst i Mac OS iaf.

Tänk dig då hur safari funkar på en macbook med 2gb RAM. Inte helt ovanligt att se att jag har 15mb ledigt...

Permalänk

Ursäkta mitt tjat, men någon som använder chrome borde veta varför det inte går att installera tillägg i chrome!??
Via denna sida:

https://chrome.google.com/webstore/category/extensions?hl=en

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, gör ingenting för mig om det drar någon procent mer, chrome är ju snabbare ändå

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Ursäkta mitt tjat, men någon som använder chrome borde veta varför det inte går att installera tillägg i chrome!??
Via denna sida:

https://chrome.google.com/webstore/category/extensions?hl=en

du måste vara inloggad på ett google acc...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

HAHA driver du med mig ?! fan vilken fanboy du är

Visa signatur