Chrome käkar mer RAM än Firefox - nu var det bevisat

Permalänk
Inaktiv

Chrome käkar mer RAM än Firefox - nu var det bevisat

Tjo!

Hittade lite intresant läsning. Ofta hör man hur folk gnäller om hur mycket RAM Firefox käkar (köp mer då!!!), men nu ramlade jag över två artiklar som visar att Chrome faktiskt drar mer:

http://techsplurge.com/5672/firefox-8-chrome-15-chrome-longer...
http://techpp.com/2011/09/28/chrome-14-vs-firefox-7-memory-fo...

Inte så intressant för mig kanske, då jag skiter fullständigt i en megabyte hit eller dit. Men jag tycker ändå att det är lite kul att se att tjötet om hur dålig Firefox's minneshantering är inte stämmer (längre).

(Osäker på om detta är rätt forum - jag såg inget generellt mjukvaruforum)

Permalänk
Entusiast

Detta var väldigt intressant då jag vanligtvis har 40+ flikar, kanske ska testa att köra firefox igen, eller köpa mer ram

Permalänk

har faktiskt sett liknande tendenser. AVG har nån form av igenkänning för hur mycket minne saker drar och efter löjligt långa sessioner på youtube brukar det komma fram en ruta i hörnet som säger att chrome andvänder si och så mycket ram. firefox har jag då inte sett något sådant för :S

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se hur ie9 står sig mot chrome och ff Använder själv ie då jag helt enkelt tycker att det funkar bra och aldrig haft anledning att byta. Jag använder inte webbläsaren så mycket ändå och behöver inte massa teman och tillägg och även om de tidigare versionerna har varit lite tveksamma gillar jag faktiskt nian.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Gammal info för mig läste om detta redan för 6månader sen typ men ja använder ändå chrome för ja tycker det är bäst

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Gillar med chrome mest faktiskt. Brukar itne ha så många sidor öppet så det spelar inte så stor roll med några mb hit eller dit då jag aldrig utnyttjar mitt ram fullt ut ändå

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Använder FF brukar komma upp en ruta från AVG som nämnts tidigare. Då ligger den runt 400-500mb med 5+ flikar aktiva.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Sorry to burst your bubble, men Opera säger jag bara (en bra webbläsare, när det kommer till minneshantering vet jag dock inte hur effektiv den är men det spelar ingen roll för mig)

Permalänk
Medlem

Safari lär vara sämst. 7-8 flikar och ha igång dem i en vecka så är man uppe i 1.5GB. Tycker chrome funkar bäst i Mac OS iaf.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man får 2x4gb minne för under 700:- idag så känns det inte som att det spelar så mycket roll såvida vi inte börjar snacka flertalet gig i minnesanvändning och/eller skillnad.
Ser ingen anledning till att inte kasta in 16gb vid nybygge idag när det är såpass billigt.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag använder max 10 flikar och har 6GB ram så kör jag med Chrome ändå för att jag är van med det och tycker om det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Med tanke på att man får 2x4gb minne för under 700:- idag så känns det inte som att det spelar så mycket roll såvida vi inte börjar snacka flertalet gig i minnesanvändning och/eller skillnad.
Ser ingen anledning till att inte kasta in 16gb vid nybygge idag när det är såpass billigt.

2x4GB får du till och med för strax över 300 kr (såklart beroende på vad du vill ha för hastighet på dem)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Eftersom jag använder max 10 flikar och har 6GB ram så kör jag med Chrome ändå för att jag är van med det och tycker om det

Anledningen till att du använder Chrome är att du har 6GB ram och 10 flikar trots att du är van vid det? Hade du inte använt den om du haft 4GB ram?
Sorry, vill egentligen inte märka ord (eller meningar) men jag tyckte det lät så roligt, hehe

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet, det har varit så länge. Chrome är snabbare på att öppna sidor men segare på att ladda medans man scrollar, firefox är lite segare på att ladda sidan men scrollar helt perfekt utan lagg.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

har sett chrome läcka memory nå galet mycket senast

Permalänk
Inaktiv

Möjligt att det är en gammal nyhet som ni säger. Men jag har iaf missat det och har länge levt med tron på myten om att Firefox är den stora RAM-slukaren. Så för min egen del tycker jag det är lite kul att få veta hur det egentligen ligger till. Och eftersom att jag vanligtvis har minst 40 flikar öppet, klagar jag inte över att ha en bra minnesanvändning i bakgrunden.

Sedan tycker jag det är lite spännande enligt den första länken, att Firefox drar 402 MB RAM och 0.39% CPU med 20 flikar och 13 add-ons, medan Chrome kräver 600+ MB RAM och 7.4% CPU med endast 7 flikar öppet. Låter nästan lite för dåligt för att vara sant. Men jag minns att när jag testade Chrome "på riktigt" för kanske ett år sedan, och försökte tillämpa samma workflow som jag har i Firefox med 20-50 filkar, så blev den riktigt långsam.

Permalänk
Medlem

Inget nytt. Ta en titt på bloggen för teamet bakom memshrink så får ni se vad dem har gjort med foxen sedan det hela började.

http://blog.mozilla.com/nnethercote/

Permalänk

om nu chrome skulle plocka lite mer minne än ff så skulle jag nog fortfarande sitta med chrome, som ett exempel crashar 1 flik i chrome kan du stänga och reseta den fliken enskilt då varje flik är 1 process, medans i FF ifall dom nu inte ändrat sen ff v5 så crashar 1 flik crashar hela ff så jag håller mig nog kvar vid chrome

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Detta var väldigt intressant då jag vanligtvis har 40+ flikar, kanske ska testa att köra firefox igen, eller köpa mer ram

O.ô

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Sorry to burst your bubble, men Opera säger jag bara (en bra webbläsare, när det kommer till minneshantering vet jag dock inte hur effektiv den är men det spelar ingen roll för mig)

Jag har enbart kört med Opera de senaste 5-6 åren, och jag kan då inte säga att jag tycker det tar så lite minne. Testade att stänga ner lite filkar så jag hade 20st kvar, och då ligger opera och tar upp ca 850mb av ramminnet. Kanske beror på att opera sparar tabbar och hemsidor i minnet. Kan testa att starta om opera och se om det drar mindre ram då, men hur mycket ram en webbläsare tar när den är ny uppstartad är ganska ointressant.

Men sedan tycker jag det är ganska ointressant i huvudtaget hur mycket ram en webbläsare använder, skulle ramminnet ta slut så kan väll alltid datorn börja använda hårddisken som ram, borde inte ge en direkt stor prestanda förlust i en webbläsare. Är väll mer argument som olika fanboys kan använda sig av för att försöka vinna över folk till deras webbläsare.

P.S. Kör opera, det är snabbast, säkrast och snyggast

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Skulle vara kul att se hur ie9 står sig mot chrome och ff Använder själv ie då jag helt enkelt tycker att det funkar bra och aldrig haft anledning att byta. Jag använder inte webbläsaren så mycket ändå och behöver inte massa teman och tillägg och även om de tidigare versionerna har varit lite tveksamma gillar jag faktiskt nian.

IE9 stödjer ju ingenting korrekt, byt... O byt snabbt.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

nu har vi ju alla på SWEC quads med 8gig så om det drar 300mb eller 7o0 kvittar la ? skulle kunna ta det trippla! aldrig haft mindre än 3gb ledigt och då har man ju spelat Bf3 120h på high 1080p

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

P.S. Kör opera, det är snabbast, säkrast och snyggast

och STABILT! Blev så förbannad när Firefox krasha och tog bort alla mina tabbar och favoriter. Efter det kör Opera i några år och aldrig haft problem. Måste säga att jag prioriterar IE över FF vilken dag som helst. Att använda FF idag är som att köra Internet Explorer 4.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ram är väl till för att användas?
Min linux server användar allt ram minne.
Cached 73%
Kernel + applications 27%

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

nu har vi ju alla på SWEC quads med 8gig så om det drar 300mb eller 7o0 kvittar la ? skulle kunna ta det trippla! aldrig haft mindre än 3gb ledigt och då har man ju spelat Bf3 120h på high 1080p

Men alla på swec har såklart några miljoner datorer och till den klenare halvan av dessa kan det vara bra att veta

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

och STABILT! Blev så förbannad när Firefox krasha och tog bort alla mina tabbar och favoriter. Efter det kör Opera i några år och aldrig haft problem. Måste säga att jag prioriterar IE över FF vilken dag som helst. Att använda FF idag är som att köra Internet Explorer 4.

Vad gör ni för att misshandla era Firefox-installationer så brutalt egentligen? Jag kör närmast alltid med mer än 40 flikar, har ett gäng add-ons installerat och Firefox krashar aldrig. Men OM det krashar så får man vid nästa uppstart en dialog om man vill återställa alla flikar. Jag tycker att Firefox känns otroligt stabilt och snabbt oavsett hur mycket man har öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

Vad gör ni för att misshandla era Firefox-installationer så brutalt egentligen? Jag kör närmast alltid med mer än 40 flikar, har ett gäng add-ons installerat och Firefox krashar aldrig. Men OM det krashar så får man vid nästa uppstart en dialog om man vill återställa alla flikar. Jag tycker att Firefox känns otroligt stabilt och snabbt oavsett hur mycket man har öppet.

Hört liknande saker om Windows Explorer 4 och uppåt. Man behöver inte misshandla FF för att veta att den är sämre än dom flesta andra browsers. Enda orsaken att folk stannar kvar vid den är av samma anledning att så många brukade använda Internet Explorer. Mest för att det är var dom använt ett längre tid och orkar inte uppgradera.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

Hört liknande saker om Windows Explorer 4 och uppåt. Man behöver inte misshandla FF för att veta att den är sämre än dom flesta andra browsers. Enda orsaken att folk stannar kvar vid den är av samma anledning att så många brukade använda Internet Explorer. Mest för att det är var dom använt ett längre tid och orkar inte uppgradera.

Upplys mig gärna om hur man vet att "FF är den sämre av de flesta andra browsers", för det har jag själv helt missat. Jag sätter mig själv i det s.k. "power user"-facket och har aldrig upplevt det. Och du tror väl inte att jag självmant skulle plåga mig själv till att dagligen använda en browser på flera maskiner som inte fungerar? :/

Permalänk
Medlem

Jag har använt båda lika mycket nu i ett par veckor och jag har ibland väldigt många flikar uppe och ibland 1-3st och jag har inte märkt någon skillnad över huvud taget förutom att Firefox kraschar ibland vilket inte Chrome gör.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Myt.

Internet Explorer är djävulens påfund. Om du inte är redo att hålla med så ber jag dig prova på lite webbutveckling.

Bara för att så tog jag upp ~60 flikar i Firefox med mycket flash på alla. Om man räknar samman Plugin-Container.exe och firefox.exe så drar det 1,5GB RAM. Jag har 60% av RAM minnet ledigt ändå (har 8GB). Allvarligt, vem bryr sig?