Permalänk
Medlem

Söker OS-rekommendation

Hejsan!

Jag har införskaffat en "dator" i följande syften:

• Filserver

• Mediadator (htpc alltså)

• Ha någorlunda bra generella desktopmöjligheter

Tanken är att jag personligen endast kommer nyttja de två översta punkterna. Men jag vill dock kunna låta maskinen användas av gäster för att surfa osv då jag vill ha min riktiga desktop för mig själv.

Så nu undrar jag då, vilken/vilka kombinationer av OS samt program jag bör titta på? Jag har fått förslaget FreeBSD + xbmc + random fönsterhanterare, men jag söker ändå fler råd. Värt att notera är att det gäller en AMD llano-plattform.

Mvh

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Debian är enkelt, stabilt och för det mesta väldigt bra!
Som skrivbords-miljö så skulle jag nog säga archlinux men det är ju bara jag

// Cuge

Permalänk
Inaktiv

Xfce är bra, vill du inte förvirra dina vänner så är det bara att byta till redmond-tema och döpa menuknappen till "Start"

Permalänk
Medlem

Debian med GNOME (standardmiljön) röstar jag på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med Marcus - behöver man inte den absolut senaste mjukvaran tror jag Debian skulle passa bra för dig!

Permalänk
Medlem

Mina funderingar kretsar dock kring hårdvarustödet. AMD Llano är en väldigt ny plattform, och enligt tidigare erfarenheter så är AMD och open source-baserade operativsystem en generellt sett dålig kombo.
Eller har jag fel?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

Det finns många alternativ, man kan testa själv. Men vill man ha ett system som är lätthanterligt och enkelt att installera så är Pardus bra:
http://www.youtube.com/watch?v=Jg7r_NwEYfY
http://pardus.nu/om/

Den är inte heller "cutting edge" men stabil och väl utprovad.

Permalänk
Medlem

Kolla på AMDs hemsida om du kan hitta drivrutiner för Llano.
AMD har ju engagerat sig en hel del i open-source det senaste året så upp till bevis från deras sida tycker jag.
Fedora brukar ligga i framkant med egna drivrutiner för det senaste.
Annars håller jag med om Debian, finns även Debian Testing som använder mycket nytt och är för mig än så länge stabilt och bra
Arch Linux har för mig varit för krångligt att installera än så länge med LXDE.

Permalänk

Finns det stöd för hårdvaran du ska använda i FreeBSD skulle jag kört på det, framförallt för att du då har möjlighet att använda ZFS.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"