GeForce GTX 560Ti 1gb oc eller 2gb?

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 560Ti 1gb oc eller 2gb?

Har själv inte hittat ett test där dom testar 1gb oc vs 2gb men frågan är kommer man använda det extra minnet inom 2-3år?
gissar att klockning potentialen är ungefär samma på båda korten eller har en OC variant enklare klockning utöver sin redan överklockad grund klockning?

korten jag försöker välja mellan är
http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_n560gtx-ti_twin_froz...
http://cdon.se/hemelektronik/msi_n560gtx-ti_twin_frozr_ii%252...
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_560_ti_1024...

Permalänk
Medlem

Planerar du att köpa ett till i framtiden ska du ta 2gb, gör du inte det kan du lika gärna ta det billigaste för överklocka kan du göra själv. Men även om du överklockar finns inte tillräckligt med kraft i kortet för att kunna på så höga inställningar att 2gb behövs.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att 1GB VRAM även för 1920x1080 är på snudd inte nog just nu. Speciellt inte för titlar som BF3 och Skyrim (Moddat). Det finns säkerligen fler titlar som behöver mer VRAM än 1GB också men just dom ovanstående har jag erfarenhet utav.

Titta dig inte blind på VRAM heller kolla på vad just DU skulle tjäna mest av, vad du är ute efter.

560 Ti är ju ett budgetkort och kommer alltid vara det, det kommer aldrig att "maxa" någon titel men det är inget dåligt kort för det heller. Passar perfekt till den som inte är så kräsen när det kommer till att vrida minsta lilla detaljnivå till max och dessutom för en relativt billig peng.

Men som Cruentusa skrev så satsa på 2GB om du planerar för SLI (Gör det snarast isåfall, nästa generation är runt hörnet kan vara en idé att spara pengar till kommande monsterkort istället).

Om du nu måste ha ett kort just nu så skulle jag vilja rekommendera MSI Twin Frorz III, högt fabriksklockade men mycket mer kraft att få ut av korten. Dom är dessutom tysta, svala och väldigt stabila. Lätt snudd på 570 GTX kraft.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen boys!

Permalänk
Medlem

Som det är just nu börjar 1 GB bli för lite och du köper för framtiden så go for 2 GB. Känns väl värt de 100-200 kr.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Ångrar lite att inte jag tog 2gb-versionen. Kanske inte gör något i något annat spel än bf3 men spel som bf3 kommer ju mer och mer. Kanske inte världens största sak att gå miste om lite anti-alisin heller men man märker ju att det börjar finnas spel där det lönar sig med 2gb. Det var ju länge man tänkte att man inte behövde med än 512 mb och se hur det gick med det..

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Kan bara säga att 1GB VRAM även för 1920x1080 är på snudd inte nog just nu. Speciellt inte för titlar som BF3 och Skyrim (Moddat). Det finns säkerligen fler titlar som behöver mer VRAM än 1GB också men just dom ovanstående har jag erfarenhet utav.

Titta dig inte blind på VRAM heller kolla på vad just DU skulle tjäna mest av, vad du är ute efter.

560 Ti är ju ett budgetkort och kommer alltid vara det, det kommer aldrig att "maxa" någon titel men det är inget dåligt kort för det heller. Passar perfekt till den som inte är så kräsen när det kommer till att vrida minsta lilla detaljnivå till max och dessutom för en relativt billig peng.

Men som Cruentusa skrev så satsa på 2GB om du planerar för SLI (Gör det snarast isåfall, nästa generation är runt hörnet kan vara en idé att spara pengar till kommande monsterkort istället).

Om du nu måste ha ett kort just nu så skulle jag vilja rekommendera MSI Twin Frorz III, högt fabriksklockade men mycket mer kraft att få ut av korten. Dom är dessutom tysta, svala och väldigt stabila. Lätt snudd på 570 GTX kraft.

Fast så dåligt presterar det inte High på bf3 med 60+ fps och maxar många mindre/medelkrävande spel. Men vill man spela bf3 eller witcher2 på max får man lägga till lite mer pengar i kassan. 560ti är inget monsterkort men helt klart ett bra kort för dig som nöjer dig med high på de alldra mest krävande spelen. Dessutom överklockar det väldigt bra När du säger budgetkort tänker jag på 550ti, gts450 osv som presterar bra mycket sämre än 560ti.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2