Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Hur kommer det sig då att när vi testar ett 650 watts nätagg så löser sig mina problem med att datorn fryser, skärmen svartnar och den startar om kortet med texten AMD grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts? När jag testar te.x BF3? Eller Metro 2033?

jag säger det är nog nåt mer fel någonstans än bara nätagget. TDP är det maximala en processor drar inte vad den drar. 550W kommer från AMD och alla kopierar det. Det innebär att vilket nätagg som helst MÄRKT 550W ska klara att driva ett system med ett 6970, INTE att det KRÄVS 550W för att driva systemet

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Jag har installerat om datorn ett X antal gånger nu, med nya drivare, gamla drivare och testat mig fram på alla möjliga sätt. Men när jag nu sätter i ett starkare nätagg, då löser sig problemen? Förklara för dumma mig

Ditt gamla nätagg kanske är defekt?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Kogster:

nätagg flaskhalsar... den var ju intressant.

Nej ts ditt nätagg ska funka fint. Om nätagget inte orkade med borde det märkas mer på en gång. Att det tar så lång tid innan det börjar lagga hintar om en mindre minneslucka nånstans.

Har du kollat temps, ram, och vram användning?
¨
enligt http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx... drar en något tyngre och överklockad dator med 6970 CF 556Watt vilket är helt inom vad agget ska klara.

Någon mer som tror att Corsairs garanti menar att den ska uppfylla specifikationerna under tiden dens funktionalitet är garanterad. Dvs 5 år för ett Corsair CMPSU-650TX 650W

Det tar inte lång tid alls, ALLTSÅ spelet startas inte ens när jag kör igång det, den fryser strax efter jag dubbelklickar på spelet, och återställer sig.

Temperaturerna ligger ALLIHOP under 35 grader förutom graffet som ligger runt 50-60 idle. Jag har kört memtest och lokala affären har kört ett riktigt Memtest på samtliga minnen, och alla fungerar som dom ska.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Det tar inte lång tid alls, ALLTSÅ spelet startas inte ens när jag kör igång det, den fryser strax efter jag dubbelklickar på spelet, och återställer sig.

Temperaturerna ligger ALLIHOP under 35 grader förutom graffet som ligger runt 50-60 idle. Jag har kört memtest och lokala affären har kört ett riktigt Memtest på samtliga minnen, och alla fungerar som dom ska.

Om du kan ge oss en koncist och tydlig beskrivning av dina problem så är det lättare att hjälpa dig. Nu snurrar vi mest cirklar kring nätagg och som det låter nu har de flesta här väldigt svårt att tro att det skulle vara nätagget som ställer till det. Allt så långt låter ju som om det borde fungera.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Om du kan ge oss en koncist och tydlig beskrivning av dina problem så är det lättare att hjälpa dig. Nu snurrar vi mest cirklar kring nätagg och som det låter nu har de flesta här väldigt svårt att tro att det skulle vara nätagget som ställer till det. Allt så långt låter ju som om det borde fungera.

Vid tyngre spel såsom BF3, Metro 2033, öh... Crysis 2 med DX11 så startar inte spelen helt enkelt. När jag provar att starta spelen så börjar den ladda nån sekund sen precis när den ska trycka upp rutan till spelet så laggar allt fast, datorn fryser, skärmen blir svart och sen kommer det tillbaks till skrivbordet igen med spelet av. Med rutan AMD grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts. Dom på affären tror att mitt nätagg inte orkar starta kortet när de vill ha lite extra just vid uppstart.. Uppstart av spelet i sig. Enklare spel fungerar hur bra som helst, och med mitt gamla 5850 så funkar allt utan problem (med sämre prestanda såklart då)

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Vid tyngre spel såsom BF3, Metro 2033, öh... Crysis 2 med DX11 så startar inte spelen helt enkelt. När jag provar att starta spelen så börjar den ladda nån sekund sen precis när den ska trycka upp rutan till spelet så laggar allt fast, datorn fryser, skärmen blir svart och sen kommer det tillbaks till skrivbordet igen med spelet av. Med rutan AMD grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts. Dom på affären tror att mitt nätagg inte orkar starta kortet när de vill ha lite extra just vid uppstart..

bara vid DX11 spel? det var ju lustigt. Testa Hard reset. spelet användes i sweclockers test då det belastade grefikkort till max och för det är DX 9. För att vara lite källkritisk, vilken affär? Att det blackscreenar på en gång innebär att det krashar när det går över till att räkna 3D grafik istället för 2D, vilket iofs drar mer ström men inte specielt mer utan något rejält att rendera och projicera.

Har du bytt nätagg eller inte nu och har problemen försvunnit du blandar presens och preteritum?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Vid tyngre spel såsom BF3, Metro 2033, öh... Crysis 2 med DX11 så startar inte spelen helt enkelt. När jag provar att starta spelen så börjar den ladda nån sekund sen precis när den ska trycka upp rutan till spelet så laggar allt fast, datorn fryser, skärmen blir svart och sen kommer det tillbaks till skrivbordet igen med spelet av. Med rutan AMD grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts. Dom på affären tror att mitt nätagg inte orkar starta kortet när de vill ha lite extra just vid uppstart.. Uppstart av spelet i sig. Enklare spel fungerar hur bra som helst, och med mitt gamla 5850 så funkar allt utan problem (med sämre prestanda såklart då)

Det låter mer som drivrutinsproblem. Vad är det för märke på nätagget du har förresten?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Kogster:

bara vid DX11 spel? det var ju lustigt. Testa Hard reset. spelet användes i sweclockers test då det belastade grefikkort till max och för det är DX 9. För att vara lite källkritisk, vilken affär? Att det blackscreenar på en gång innebär att det krashar när det går över till att räkna 3D grafik istället för 2D, vilket iofs drar mer ström men inte specielt mer utan något rejält att rendera och projicera.

Har du bytt nätagg eller inte nu och har problemen försvunnit du blandar presens och preteritum?

Jag har provat Hard Reset som jag faktiskt haft sen förr. Spelet fungerar utan problem, och jag ligger på ca 50-60 FPS och i värsta striderna 45 kanske. Jag tänker inte hänga ut affären i frågan eftersom jag varken vill positivt eller negativt göra reklam för företaget. Jag vet dock att dom är väldigt duktiga där och samtliga har hållt på med datorer sen dom fanns i princip, även lite yngre folk. Jag får bra service och bra priser där. Jag har inte bytt nätagg för stunden eftersom jag spånar runt i vad jag ska köpa. 850W eller mer då som jag tänkt det. Funderar som sagt att stoppa i ett till 6970 alternativt vänta på nya 7000 serien.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Det låter mer som drivrutinsproblem. Vad är det för märke på nätagget du har förresten?

Corsair 550W med orange text på sidan, tror lite äldre modellen för ja har haft nätagget grymt länge.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Jag har provat Hard Reset som jag faktiskt haft sen förr. Spelet fungerar utan problem, och jag ligger på ca 50-60 FPS och i värsta striderna 45 kanske. Jag tänker inte hänga ut affären i frågan eftersom jag varken vill positivt eller negativt göra reklam för företaget. Jag vet dock att dom är väldigt duktiga där och samtliga har hållt på med datorer sen dom fanns i princip, även lite yngre folk. Jag får bra service och bra priser där. Jag har inte bytt nätagg för stunden eftersom jag spånar runt i vad jag ska köpa. 850W eller mer då som jag tänkt det. Funderar som sagt att stoppa i ett till 6970 alternativt vänta på nya 7000 serien.

du råkar inte ha ett första generationen CX agg?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Corsair 550W med orange text på sidan, tror lite äldre modellen för ja har haft nätagget grymt länge.

nätagg slits ju med tiden så ditt kanske inte klarar av att leverera rätt styrka längre.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte någon av korten sitter i en PCIE4x-slot möjligen. Så kalla kort låter mysko.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Jag har i vilket fall beställt ett nytt från inet nu. 1000w, tänkte för några år framåt. Vad alla än säger så känns det bättre med ett agg som har 4st pci-e kontakter original mot 2 som jag har nu. Så nu får vi se på måndag om det gör någon skillnad. ( Hatar när paket ligger på posten över helgen).

Återkommer med resultat utav bytet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Jag har i vilket fall beställt ett nytt från inet nu. 1000w, tänkte för några år framåt. Vad alla än säger så känns det bättre med ett agg som har 4st pci-e kontakter original mot 2 som jag har nu. Så nu får vi se på måndag om det gör någon skillnad. ( Hatar när paket ligger på posten över helgen).

Återkommer med resultat utav bytet..

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket? 80+ certifiering är viktigare än watt specifikationen i 60% av fallen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Vilket? 80+ certifiering är viktigare än watt specifikationen i 60% av fallen

https://www.inet.se/produkt/6900262/fractal-design-newton-r2-...

Den blev det, och den var ju 80+ cerifierad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

ska funka fin fint

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar krylla med datorsnillar här tänkte jag passa på att fråga hur mycket det kommer gå att överklocka grafikkorten och CPU:n innan mitt nätagg säger ifrån? Kör just nu processorn på 4.6 och grafikkorten på en liten överklock men ska planerar att sikta högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Eftersom det verkar krylla med datorsnillar här tänkte jag passa på att fråga hur mycket det kommer gå att överklocka grafikkorten och CPU:n innan mitt nätagg säger ifrån? Kör just nu processorn på 4.6 och grafikkorten på en liten överklock men ska planerar att sikta högre.

mycket

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Sådär, känns riktigt bra med nytt nätagg måste jag säga. Skulle köpt egentligen senare men nu blev det lite tidigare istället, men vad gör det Skönt med modelärt med..

Men, jag får fortfarande fpsdumps ibland. Går ner mot 30-34 fps ibland på vissa banor( spec i slutet av banorna när de är helt förstörda) Borde inte dessa kort prestera bättre i bf3? Processorn bör väl inte flaska? har ju 2500k..

Så, vad säger ni grabbar? Ni kan ju detta, vad kan jag göra?

Edit: Har min tv ikopplat i ena dviporten, dock inte aktiverad i ccc. Spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Sådär, känns riktigt bra med nytt nätagg måste jag säga. Skulle köpt egentligen senare men nu blev det lite tidigare istället, men vad gör det Skönt med modelärt med..

Men, jag får fortfarande fpsdumps ibland. Går ner mot 30-34 fps ibland på vissa banor( spec i slutet av banorna när de är helt förstörda) Borde inte dessa kort prestera bättre i bf3? Processorn bör väl inte flaska? har ju 2500k..

Så, vad säger ni grabbar? Ni kan ju detta, vad kan jag göra?

Edit: Har min tv ikopplat i ena dviporten, dock inte aktiverad i ccc. Spelar det någon roll?

Ditt förra nätaggregat var det inga som helst problem med. Så det är inte jättekonstigt att det inte löste problemet. Vad säker på att du har senaste Catalyst 11.12 och Senaste cap. Båda finns att ladda ner härifrån http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Ditt förra nätaggregat var det inga som helst problem med. Så det är inte jättekonstigt att det inte löste problemet. Vad säker på att du har senaste Catalyst 11.12 och Senaste cap. Båda finns att ladda ner härifrån http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Nae, men känns skönt att ha lite att spela på ändå nu..

Har uppdaterat nu, men ändå tycker jag det dyker ner för mycket ibland. Eller hur bör dessa kort i CF prestera? Bör prestera bättre tycker jag ju som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Nae, men känns skönt att ha lite att spela på ändå nu..

Har uppdaterat nu, men ändå tycker jag det dyker ner för mycket ibland. Eller hur bör dessa kort i CF prestera? Bör prestera bättre tycker jag ju som sagt!

Kan vara att processorn flaskar, i BF 3 faktiskt. Testa att köra den i 4 GHz t.ex.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Kan vara att processorn flaskar, i BF 3 faktiskt. Testa att köra den i 4 GHz t.ex.

Vafan, försöker klocka i bios men den vägrar ta klock? Startar om men ändå står samma klockningsfrekvens kvar, original alltså. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Vafan, försöker klocka i bios men den vägrar ta klock? Startar om men ändå står samma klockningsfrekvens kvar, original alltså. Hur kommer det sig?

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag ej kör sb

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag ej kör sb

Fixade klocken med ett asusprogram.

Men gjorde fasen knappt någon skillnad i spelet, knappt märkbart i vilket fall. Asså, hur ska 6970 i Cf prestera? Ska det vara lagg fritt eller ska det gå så djupt i fps som mina gör? Kanske andra som kan flika in och säga hur era går!

Tips tack!

Permalänk

hur kör ni andra med 6970 cf? fpsdrops?