Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt att uppgradera till nyare SSD?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till nyare SSD?

Hej.

Är det någon som har uppgraderat från en äldre till en nyare SSD och märkt någon skillnad? Jag har själv en X25-M G2 och funderar så smått på att uppgradera den till kanske en Kingston HyperX. Det som jag däremot undrar över ifall man kommer märka någon reell skillnad i hastighet eller om det blir mest en benchmarkbmässig skillnad.

All input uppskattas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att man inte behöver själv ha tagit steget för att posta, jag ser gärna en diskussion kring detta för att komma på rätsida med om det är en vettig uppgradering eller inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat själv, men enligt Zcenix i en tidigare SSD tråd så märker han ingen skillnad mellan sin intel 320 och sen andra SSD av nyare typ (jommer inte ihåg vilken det var), och det stämmer med den uppfattning jag fått om dem.
Alla SSDer är så pass snabba när det gäller accesstiden att det inte gör någon skillnad för normal användning, men om du har behov av hög sekventiell läs och skrivhastighet så är nyare diskar bättre. Behöver du flytta stora filer mellan diskar/datorer på nätverket ofta? Om inte så har du nog inget behov av den extra hastigheten.
Däremot är det ju alldrig fel med mer utrymme, det skulla vara dumt att byta ut din nuvarande SSD, men du kan ju stoppa in en till så att du får 2 totalt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Hej.

Är det någon som har uppgraderat från en äldre till en nyare SSD och märkt någon skillnad? Jag har själv en X25-M G2 och funderar så smått på att uppgradera den till kanske en Kingston HyperX. Det som jag däremot undrar över ifall man kommer märka någon reell skillnad i hastighet eller om det blir mest en benchmarkbmässig skillnad.

All input uppskattas.

Man ska nog inte förvänta sig så mkt. Beror givetvis på hur du använder SSDn också.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar på att byta ut min gamla Vertex (första modellen) mot en nyare (har jämfört med Force GT men utan att ha bestämt mig för den). Enligt Tomshardwares charts är det en otroligt skillnad på överföringshastigheten i vissa benchmarks men när man tittar på lite mer "real world"-benchmarks är skillnaden väldigt liten. Knappast värt det ut hastighetssynpunkt såvitt jag kan se.

Å andra sidan sitter jag med en 60GB-disk som är ganska full så jag kan inte installera t ex spel på den vilket vore trevlig ur när man ska ladda nya nivåer osv, därför är jag sugen på en större SSD.

Jämför här: http://www.tomshardware.com/charts/ssd-charts-2011/benchmarks...