Permalänk
Medlem

MMORPG dator 5 tusen

Sådär då är det så att jag ska beställa nya delar till en dator på Måndag och jag undrar ifall detta kommer att kunna driva WoW och SWTOR på hyfsade inställningar lagg fritt.

Mobo: Asus P8Z68-V, Z68, Socket 1155, ATX
CPU: Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Minnen: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
PSU: CORSAIR CX 500W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
HDD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Totalt 4483:-

Chassi och ett GPU kommer jag få låna av en kompis tills nästa månad.

Chassi: Antec P182
GPU: 9800GTX

Kommer att köpa mig ett 560Ti eller 570 beroende på vad plånboken tillåter och en 1TB disk som lagring och chassit P182 kommer jag köpa sen.
Skärm och all kring utrustning har jag redan.

Vad tror ni kommer jag kunna spela laggfritt på den datorn tills jag får uppgradera GPU'n
Beställningen kommer ske från CDON.com i och med att jag får 15% rabatt.

Invändningar?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Ser riktigt vettigt ut. Creds till att du inte fläskar på ett 1000W-agg som ett mongo. ^^

Det är grafikkortet som kommer flaska rejält i vilket fall, de andra delarna kommer bara sitta där och rulla tummarna medan grafikkortet kämpar på.

Något liknande jag tittar på själv, faktiskt. Inne på moderkortet lite bara, varför inte ta ett LX istället?
http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68-v_lx-14879375
Exakt samma sak vad jag ser, utom några små kylflänsar kanske, för snudd på 500kr billigare. Om du inte använder Bluetooh förstås, vad vet jag.
[EDIT] Småsaker som ingen intern USB 3 heller.

[EDIT2]
Eller kanske ett ASRock Z68 Extreme3 Gen 3 som har PCIe 3.0 när man vill slafsa på med ett nytt 7000 eller 600-serie-grafikkort. Billigare än det första alternativet med.
(tänker lite högt, aningen osäker själv, så hoppas det kommer in någon ännu kunnigare och ger en hint)

Med en såpass bra dator annars vill du när smaska till det med ett riktigt bra grafikkort, så kommer du njuta rejält!

Permalänk
Medlem

Hehe jag är en casual gamer så jag känner att jag inte behöver starkare komponeneter just nu förutom att GPU'n ska bytas nästa månad. För som sagt den kommer flaska ganska rejält. Det ASRock moderkortet såg intressant ut, synd bara att det inte var med på 15% rabatten.

I framtiden kommer jag givetvis uppgradera komponenterna lite titt som tätt när jag märker att dom inte är med i leken längre.
Jag menar, jag satt på en Intel P4 i allt för många år med 3 - 4 FPS i 10 manna raids. Lite lagg har jag då inte dött av så detta borde nog hålla ett par år för mig!

Tack även för tipsen, får se vad jag väljer som slutgiltigt moderkort på Måndag när det blir att beställa.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Ah, just tusan, tänkte inte på den detaljen, med att det var tvunget att vara med i 15% rabatten. Tittade så det fanns på CDON.com men inte mer. Rackarns.

Då skulle jag nog välja det billigare, p8z68-V LX, 490kr billigare. Lite kluven dock. De dyrare har bättre ljudkort, bättre elförsörjning till CPU:n, annat nätverkskort, fler PCIe x16 (8x). Men det är ändå smågrejer. Vill man lägga 500kr på sådant?
P8Z68-V/GEN3 stödjer 22nm CPU med, om det nu blir samma sockel samt har PCIe 3.0, så är lite mer framtidssäkrat. 700kr mer dock, så känns som att när man väl skall uppgradera till en ny CPU och nytt grafikkort som behöver PCIe 3.0 kan man ha sparat in de 700kr nu och lägga dem då för att få annat nyare och bättre med. Säkert USB 4 och SATA IV eller något. ^^

[EDIT]
Skillnaden mellan LX och LE verkar vara att LE har intern USB 3 och ett bättre ljudkort. Det för 340kr hos CDON.com. Vet inte det jag...

Permalänk
Medlem

Snaskmört, så var klockan tjugo i åtta... Tusan?!

Permalänk
Medlem

Vad blev det?

Permalänk
Medlem

Det vart det paketet jag satte ihop. Och nu hade jag dessutom turen att jag random kollade min mail igår och upptäckte där till min förvåning att jag vunnit ett Gigabyte GTX560T OCi i Nordichardwares tävling. Hade totalt glömt att jag ens var med i tävlingen. ^^ Så det är på väg hem till mig i skrivande stund.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det vart det paketet jag satte ihop. Och nu hade jag dessutom turen att jag random kollade min mail igår och upptäckte där till min förvåning att jag vunnit ett Gigabyte GTX560T OCi i Nordichardwares tävling. Hade totalt glömt att jag ens var med i tävlingen. ^^ Så det är på väg hem till mig i skrivande stund.

Om det går skulle jag skicka tilbaka nätagget.

Corsair gör fina delar men deras CXv2 är av riktigt dålig kvalité relativt sett.

Satsa på ett Fractal Design Integra eller ett XFX core edition istället

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Om det går skulle jag skicka tilbaka nätagget.

Corsair gör fina delar men deras CXv2 är av riktigt dålig kvalité relativt sett.

Satsa på ett Fractal Design Integra eller ett XFX core edition istället

Jag kör på det tills det ryker. Ville bara ha nånting snabbt och billigt.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag kör på det tills det ryker. Ville bara ha nånting snabbt och billigt.

Ok,du kommer troligen inte ha problem men jag gillar inte att ta risker när det gäller nätagg :/

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!