NAD c375bee problem tillsammans med xls-15

Permalänk

NAD c375bee problem tillsammans med xls-15

Har nyligen köpt ett par cerwin Vega xls-15, men var inte riktigt nöjd med ljudet. Köpte då en ny förstärkare, NAD c375bee, men nu får jag inte alls ut lika mycket ljud som i min gamla förstärkare. När jag har volymkonyrollern på ungefär hälften i NAD förstärkaren är det ungefär lika mycket ljud som i min gamla när den är på 1/4.

Läste något i manualen om bridge mode, men förstår inte riktigt hur jag ska koppla för att detta ska funka, och är detta något som kan orsaka mitt problem? Läste nämligen att man får ut ca dubbelt så många watt i bridge mode som i vanligt läge.

Permalänk
Medlem

Effektkuben på NAD c375bee verkar vara tämligen usel (dom anger samma kontinuerliga effekt för både 8 och 4 ohm).
Så det är inte säkert att en bryggning ger så mycket extra.
Vad som egentligen menas med bryggning är en seriekoppling av slutstegen i den, och du får då bara -en- kanal ut från den.
Så du behöver ett till slutsteg för att få stereo.
Men 2x150w borde räcka för att få ganska bra umpa i ett par cerwin (?) minns att mina AT80, AT100 och 1215 poppade på ganska bra även med en NAD 3020 (2x20w) även om mina bryggade 2700 steg såklart var att föredra.

Och hur volymkontrollen står går ju inte att jämföra mellan olika förstärkare (eller tillverkare iaf).
En del ger max effekt redan vid "klockan 12" (lite beroende på vilken källa man använder).
Och andra behöver hela varvet för att ge max.
Din NAD är ju utrustad med "soft clipping" som även indikeras med en lampa på fronten.
Du kan i princip vrida på tills lampan börjar blinka, och sen dra ner en aning.
Det är ju INTE bra att köra med en klippande förstärkare, det kan ge likström och fyrkantvågor ut till högtalarna och det klarar dom inte nån längre stund. (diskanden brukar dö eller med cerwin överhetta och stänga av en stund)

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Effektkuben på NAD c375bee verkar vara tämligen usel (dom anger samma kontinuerliga effekt för både 8 och 4 ohm).
Så det är inte säkert att en bryggning ger så mycket extra.
Vad som egentligen menas med bryggning är en seriekoppling av slutstegen i den, och du får då bara -en- kanal ut från den.
Så du behöver ett till slutsteg för att få stereo.
Men 2x150w borde räcka för att få ganska bra umpa i ett par cerwin (?) minns att mina AT80, AT100 och 1215 poppade på ganska bra även med en NAD 3020 (2x20w) även om mina bryggade 2700 steg såklart var att föredra.

Och hur volymkontrollen står går ju inte att jämföra mellan olika förstärkare (eller tillverkare iaf).
En del ger max effekt redan vid "klockan 12" (lite beroende på vilken källa man använder).
Och andra behöver hela varvet för att ge max.
Din NAD är ju utrustad med "soft clipping" som även indikeras med en lampa på fronten.
Du kan i princip vrida på tills lampan börjar blinka, och sen dra ner en aning.
Det är ju INTE bra att köra med en klippande förstärkare, det kan ge likström och fyrkantvågor ut till högtalarna och det klarar dom inte nån längre stund. (diskanden brukar dö eller med cerwin överhetta och stänga av en stund)

okej, så bryggningen är inte felet i mitt fall?
man börjar ju undra vad som händer med dagens teknik om man går och köper en förstärkare för 11k, som är sämre än en förstärkare från -85... Det kan ju inte stämma att min nya förstärkare (NAD) är sämre än min gamla denon från -85?

Permalänk
Medlem

låter inte 150 watt lite halvklent för att driva en 15-tummare? ... även om NAD brukar speca i underkant ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

låter inte 150 watt lite halvklent för att driva en 15-tummare? ... även om NAD brukar speca i underkant ...

Gick in på HIFI-klubben och det var denna förstärkare som rekommenderades.. Eftersom jag är amatör inom detta så fick jag ju lita på dom, men är inte nöjd nu i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Gick in på HIFI-klubben och det var denna förstärkare som rekommenderades.. Eftersom jag är amatör inom detta så fick jag ju lita på dom, men är inte nöjd nu i efterhand.

dom brukar ju i gengäld aldrig vara omöjliga, så det är la bara att släpa dit klabbet?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Gick in på HIFI-klubben och det var denna förstärkare som rekommenderades.. Eftersom jag är amatör inom detta så fick jag ju lita på dom, men är inte nöjd nu i efterhand.

en skillnad kan också vara om du "bara" vrider till klockan 12 på bägge förstärkare att det på äldre förstärkare alltid brukar vara max effekt ut vid normal ingång på signalkablar då det förr i tiden var vida skillnader på lågnivås signalstyrka. detta är det fortfarande men främst i highend världen, och nad som ligger i midend/mainstream har ändrat volymkontrollen för att ge bättre kontroll på volym vilket även gör att man får vrida över kl 12 för att det ska ge maximal förstärkning på dess högre modeller.

ps. blev inte den mest självklara förklaring men hoppas du förstår vad jag menade ändå.

Permalänk
Skrivet av Narfez:

en skillnad kan också vara om du "bara" vrider till klockan 12 på bägge förstärkare att det på äldre förstärkare alltid brukar vara max effekt ut full normal ingång på signalkablar då det förr i tiden var vida skillnader på lågnivås signalstyrka. detta är det fortfarande men främst i highend världen, och nad som ligger i midend/mainstream har ändrat volymkontrollen för att ge bättre kontroll på volym vilket även gör att man får vrida över kl 12 för att det ska ge maximal förstärkning på dess högre modeller.

ps. blev inte den mest självklara förklaring men hoppas du förstår vad jag menade ändå.

förstår vad du menar, men det jag upplever med min nya NAD är att när jag vrider den från klockan tolv till tre, är det nästan ingen skillnad på ljudet alls. Självklart hör man att det är skillnad, men inte alls lika känsligt som på min gamla.

Permalänk
Medlem

det med att 150w inte räcker för en 15 tummare är ju helt hur basen är är den 88db så är det lite klent men ligger den uppåt 98-100 så är det fina biffen

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

det med att 150w inte räcker för en 15 tummare är ju helt hur basen är är den 88db så är det lite klent men ligger den uppåt 98-100 så är det fina biffen

Vad hade du rekommenderat för förstärkare till mina högtalare då?

Permalänk
Medlem

den du köpte! den är ju rena monstret! med maxefekt på 2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt – IHF) så ska du driva de utan problem!

fan jag har 400W max till min vega 154 bilbas i min hembio! o den funkar fint! kanske inte maximalt men hade velat ha en effekt runt 6-800W dynamiskt då!

vad heter din gamle förstärkare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Vad hade du rekommenderat för förstärkare till mina högtalare då?

har du haft högtalarna länge?

för det tar ett tag att spela in dem och även förstärkaren med, innan de spelar som de kan. Om då bägge är nya kan du låta dem spela i 100 - 300 timmar innan de kommer upp i sina verkliga nivåer.

Permalänk
Medlem

va försärkare spelas in spelar man in tvń med då eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

va försärkare spelas in spelar man in tvń med då eller?

Att elektriskt "bränna in" komponenterna för att de ska uppnå maximal kvalite och effektivitet...

Permalänk
Skrivet av Narfez:

har du haft högtalarna länge?

för det tar ett tag att spela in dem och även förstärkaren med, innan de spelar som de kan. Om då bägge är nya kan du låta dem spela i 100 - 300 timmar innan de kommer upp i sina verkliga nivåer.

Har haft högtalarna i ca 3 veckor, och förstärkaren inhandlades idag.

Permalänk

Nu märkte jag även att när jag vrider på balance reglaget blir båda högtalarna tysta... kan det vara så att min förstärkare är sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Nu märkte jag även att när jag vrider på balance reglaget blir båda högtalarna tysta... kan det vara så att min förstärkare är sönder?

låter som du ska ta en bild på dina kopplingar(för att visa personalen på hifiklubben att du kopplat rätt) och lämna in den till dem för test.

Permalänk
Medlem

låter ju helgalet

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

den du köpte! den är ju rena monstret! med maxefekt på 2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt – IHF) så ska du driva de utan problem!

fan jag har 400W max till min vega 154 bilbas i min hembio! o den funkar fint! kanske inte maximalt men hade velat ha en effekt runt 6-800W dynamiskt då!

vad heter din gamle förstärkare!

Förstod typ ingenting av det du skrev där, men min gamla förstärkare är en denon PMA-860

Permalänk
Skrivet av Narfez:

låter som du ska ta en bild på dina kopplingar(för att visa personalen på hifiklubben att du kopplat rätt) och lämna in den till dem för test.

Kör in med den imorgon till dom så får jag se vad dom har att säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Förstod typ ingenting av det du skrev där, men min gamla förstärkare är en denon PMA-860

den ska klara högtalarna galant

jag har en subb med en vega bas som får 400W max i 4ohm o den dunkar på som fan! om då din matar med ungf samma så ska inte det vara några problem!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Nu märkte jag även att när jag vrider på balance reglaget blir båda högtalarna tysta... kan det vara så att min förstärkare är sönder?

Ta en bild på hur du kopplat högtalarna i förstärkarens terminaler och lägg upp här först. Låter som att du kopplat högtalarna till samma kanal tycker jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Ta en bild på hur du kopplat högtalarna i förstärkarens terminaler och lägg upp här först. Låter som att du kopplat högtalarna till samma kanal tycker jag.

Det finns ju två kanaler på förstärkaren A och B. På framsidan av förstärkaren finns det även två knappar som styr om man ska köra på kanal A eller B. Jag kopplade in båda högtalarna på kanal A, där det finns R+ och R- (höger högtalare) och L+ och L- (vänster högtalare) och det är så jag kopplat det. Använder mig alltså inte av kanal B.

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild.