Permalänk
Medlem

Värt att köpa ljudkort?

sitter här och funderar på om det är värt att köpa ett ljudkort? Sitter just nu på mitt integrerade i moderkortet.

Jag lyssnar rätt mycket på musik och lirar rätt mycket spel typ BF3 mest nu.
Jag har 2.1 högtalare inkopplade nu som det är rätt bra kräm i. Samt headset jag sitter mycket i skype med.

Så hur stor skillnad kommer ett ljudkort att göra? Är inte så high vad det gäller ljudkort mm. Men är det värt att köpa ett ljudkort? Blir det ngn skillnad?

Har kollat lite på dessa 2 kort:
http://www.inet.se/produkt/6303299/creative-sound-blaster-audigy-se-bulk
http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1

MVh// Alle

Permalänk
Medlem

om du har fina högtalare(inte 500kr´s datahögtalare) så kan det va värt det då du kan få lite bättre ljud mm men har du bara billiga halvdana så är det helt onödigt

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Entusiast

Eller om man vill åt EAX och andra specialeffekter för spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

du har inte resonerat kring om det kan vara bra att nämna vad du har för något?

Permalänk
Medlem

vad har du för headset/hörlurar respektive högtalare

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Permalänk
Medlem

inte värt att köpa ljudkort till dem grejerna! skulle inhandla nya lurar först isåfall;) kan hjälpa dig med det om du vill?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Entusiast

Du får nog ta och titta på andra lurar precis som UPL säger.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Hussaren:

sitter här och funderar på om det är värt att köpa ett ljudkort? Sitter just nu på mitt integrerade i moderkortet.

Jag lyssnar rätt mycket på musik och lirar rätt mycket spel typ BF3 mest nu.
Jag har 2.1 högtalare inkopplade nu som det är rätt bra kräm i. Samt headset jag sitter mycket i skype med.

Så hur stor skillnad kommer ett ljudkort att göra? Är inte så high vad det gäller ljudkort mm. Men är det värt att köpa ett ljudkort? Blir det ngn skillnad?

Har kollat lite på dessa 2 kort:
http://www.inet.se/produkt/6303299/creative-sound-blaster-audigy-se-bulk
http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1

MVh// Alle

Inbyggda ljudkort brukar ha massa brus och skit för sig, och det kan man höra mer eller mindre bra beroende på hur bra lurar och högtalare man har.

Jag själv körde med ett liknande kort i flera år (creative men till en extern mixer) och det lät helt ok, lite bättre än det inbyggda. Men sedan när jag började intressera mig för bra ljud så köpte jag ett kort för ca 1500 och det var ett lyft. Jag gör dessutom musik så ett sånt kort var helt nödvändigt för mig p g a latency.

Jag skulle vilja säga att ett bra ljudkort är bra att ha om man har lurar för 1500 och uppåt och högtalare+förstärkare för kanske 5-6000 och uppåt. då kan det vara smart att lägga en tusing på kortet, förutsatt att du inte får brus/brum med det inbyggda från start för då måste du köpa ett oavsett kringutrustningens kvalitet.

Man ska ju även ha i minne att ett bra ljudkort alltid är ett bra ljudkort, även om 10 år, och det kostar väldigt lite 1-2000. Man måste börja någonstans och jag tycker ett bra ljudkort är en bra startpunkt. Köper du bra lurar t e x så är risken ganska stor att du kommer höra hur dåligt ljudkort du har och då måste du ändå köpa ett nytt ljudkort.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!blir nog att jag skippar ljudkort låter som det mest vettiga då jag inte kommer lägga ner mer pengar på headset/högtalare:P

Permalänk
Medlem

Fint när D2X kommer i julklapp, ska återkomma när jag monterat det.

Visa signatur

Primum non nocere