Microsoft stäms av Windows 10-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hjälpte en person att uppdatera sin dator till just 11an och Microsofts självcheck gav grönt på allt förutom just CPUn. Den råkade vara version 7 av intels i5. Så vad gör att version 7 inte fungerar medans version 8 fungerar?

Blev datorn uppgraderad mha kända workarounds (läs Rufus)?

Blir datorn märkbart seg med Core Isolation Memory Integrity (Windows Security) igång, så är det lätt att avaktivera. Det är avaktiverat i Windows 10 från start, vilket i sig gör att 10:an upplevs snabbare för många.

Sedan "kan" TPM 2.0 saknas på datorer med en i5:a från 7:e generationen, men även detta är ett "krav" som är lätt att kringgå.

Har kört Windows 11 på laptops från 2014 utan större problem Personligen väljer jag enbart bort 11:an, då jag anser att 10:an fortfarande är snäppet vassare i mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ja men vad är det för program som folk redan kör och sedan behöver ge upp och hitta ett alternativ som finns till linux? Det är inte användarvänligt i sig.

Då tror jag inte att GNU/Linux är ett vidare bra alternativ.

Själv har jag testkört alternativ till Adobe Photoshop, Lightroom, Premiere, Microsoft Office m.m. under Windows och macOS långt innan jag försökte sätta mig i GNU/Linux på heltid.

Då kör jag mycket hellre Windows genom QEMU/KVM eller bootar om vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då tror jag inte att GNU/Linux är ett vidare bra alternativ.

Själv har jag testkört alternativ till Adobe Photoshop, Lightroom, Premiere, Microsoft Office m.m. under Windows och macOS långt innan jag försökte sätta mig i GNU/Linux på heltid.

Då kör jag mycket hellre Windows genom QEMU/KVM eller bootar om vid behov.

Ja och det är lite det som är pudelns kärna. Folk sitter fast i Windows och det finns inga riktiga alternativ.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ja och det är lite det som är pudelns kärna. Folk sitter fast i Windows och det finns inga riktiga alternativ.

Jag angriper det hela lite på samma sätt som när jag spelar spel eller kollar på någon film. Jag väljer det system som ger mig bäst upplevelse för användningsområdet.

Det är exempelvis ingen slump att jag har Nintendo Switch 2, Xbox One X samt PS4 just nu.

Detsamma gäller streamingtjänster där jag bollar mellan Prime, HBO, Netflix, AppleTV+ och SkyShowTime.

Skulle jag välja bort något av Windows, macOS och GNU/Linux, så ryker nog tyvärr Linux först.

Älskar det som operativsystem, men utan någon "killer app" så faller det rätt platt.

Då Linux bygger på FOSS (Free Open Source Software), så finns allt av värde redan portat till Windows och macOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Du har ju en ganska konkret lista här:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...
Dom har även med en brasklapp om varför det inte stödjs på äldre modeller.

Det var just den listan jag åsyftade. Varför måste man läsa i den listan för att inse att CPU från generation åtta är godkänd. Varför inte skriva detta redan på första sidan om nu generationen är så viktig.
Min fundering var mer vad som generation 8 har och som generation 7 saknar och som därmed sätter stopp för windows 11

Skrivet av walkir:

Blev datorn uppgraderad mha kända workarounds (läs Rufus)?

Blir datorn märkbart seg med Core Isolation Memory Integrity (Windows Security) igång, så är det lätt att avaktivera. Det är avaktiverat i Windows 10 från start, vilket i sig gör att 10:an upplevs snabbare för många.

Sedan "kan" TPM 2.0 saknas på datorer med en i5:a från 7:e generationen, men även detta är ett "krav" som är lätt att kringgå.

Har kört Windows 11 på laptops från 2014 utan större problem Personligen väljer jag enbart bort 11:an, då jag anser att 10:an fortfarande är snäppet vassare i mycket.

Exakt, använde Rufus och det fungerade. Testade även att installera mha Rufus i en godkänd dator och sedan flytta över disken och det fungerade. Hade ej internet igång vid installationen och efter bytet så aktiverades windows och uppdateringar installerades.
Så det kan vara ett sätt att komma runt Microsofts begränsningar.

Core Isolation Memory Integrity har jag inte koll på men ska kolla upp detta och se om det påverkar

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Core Isolation Memory Integrity har jag inte koll på men ska kolla upp detta och se om det påverkar

Som jag förstått det, så är Memory Integrity ett skydd mot attacker liknande Spectre och Meltdown.

Just Specre och Meltdown drabbade främst Intel CPU:er från generation 8 och tidigare. Fixarna i sig slog även väldigt hårt mot prestandan i ett tidigt skede. Ibland ~30% sämre prestanda i specifika tester, vilket jag inte accepterar.

Tabellen från Yoshman visar däremot att Core Isolation Memory Integrity slår hårt även mot nyare kretsar.