Spel som F.E.A.R. 1 (skräck spel för PC)

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

Tack alla! Alla svar/tips uppskattas.
Speciellt när ni citerar. XD

Men, hm. Jag gillar gärna skräckspel som har en intressant historia.
Som F.E.A.R, jag gillar Almas historia.
Hur allt ledde till... Aa.
Det var intressant spel och jäkla läskigt! (F.E.A.R 1 asså, 2an o 3an... Intressant, men. Inte så läskigt.)
Tack för alla svar, som sagt!

Om du gillar skräckspel med en intressant historia och vill bli rädd samt få rediga adrenalinkickar så får du inte missa Amnesia - the dark descent! Det är otroligt välgjort och har en riktigt bra fysikmotor då man själv får dra med musen för att öppna dörrar, dra lådor och dra i spakar mm. Det är ganska mycket pussel i spelet också men de är inte överdrivet svåra men väldigt roliga om man gillar att tänka till lite!

Permalänk
Medlem

Om du gillar skräck och lätt blir rädd av hopp-till-moment så skall du spela Penumbra eller Amnesia (dock får du inte vara petig med grafik XD). Eller om du är som jag och föredrar den obehagliga känslan av att något inte stämmer och är fel (dvs, spel som byggar sin skräck på design, intryck och stämning istället för oj, där kom ett monster bäst jag stjuter/springer undan det) så skall du emulatera Silent Hill 1 och skaffa 2an, 3an och 4an till PC, otroligt bra skräck, om musiken i spelen är ju gjord av Akira,så det kan ju inte gå fel :D.

Edit: Och storyn i Silent Hill är riktiga mästerverk, sjukt bra.

Fast om du gillar just Fear kanske SH5 eller RE 4/5 mer något som faller dig i smaken, action-skräck, mycket oh shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Om du gillar skräckspel med en intressant historia och vill bli rädd samt få rediga adrenalinkickar så får du inte missa Amnesia - the dark descent! Det är otroligt välgjort och har en riktigt bra fysikmotor då man själv får dra med musen för att öppna dörrar, dra lådor och dra i spakar mm. Det är ganska mycket pussel i spelet också men de är inte överdrivet svåra men väldigt roliga om man gillar att tänka till lite!

Jag tycker Amnesia är lite overrated dock. Men det är jääääääääligt bra för att vara gjort av en så liten studio. Men man märker väldigt tydligt att det är mycket som de kunde gjort bättre. Monstren är tex väldigt statiska, vilket tar bort mycket av panic-känslan, eftersom det märks tydligt när var och hur de skall dyka upp. Fast å andra sidan är jag ganska härdad mot skräck, så jag analyserar spelet lite för mycket tror jag XD

Permalänk
Skrivet av simbane:

Jag tycker Amnesia är lite overrated dock. Men det är jääääääääligt bra för att vara gjort av en så liten studio. Men man märker väldigt tydligt att det är mycket som de kunde gjort bättre. Monstren är tex väldigt statiska, vilket tar bort mycket av panic-känslan, eftersom det märks tydligt när var och hur de skall dyka upp. Fast å andra sidan är jag ganska härdad mot skräck, så jag analyserar spelet lite för mycket tror jag XD

Det är mycket man kan göra bättre med alla spel, så är det alltid. Amnesia däremot är det enda spelet som jag levt in mig så mycket i. Sitter man i ett helt mörkt rum med ett par bra hörlurar på sig så är det väldigt svårt att inte bli rädd. Jag känner i alla fall inte någon som inte blivit rädd när de spelat Amnesia.

Om det är overrated eller inte är nog en personlig åsikt eftersom vissa helt enkelt blir rädd för skräckspel eller filmer. Men jag skulle inte säga att det är det med tanke på att det är det enda skräckspelet där ute som har gjort mig rädd (har hoppat till lite under FEAR serien men det är inte ren rädsla man känt) och då kan inte jag säga att det är overrated.

Storyn i Amnesia är också väldigt bra och genomtänkt, det är en stor del av spelet och om man bara skiter i att läsa alla notes som ligger utspridda i spelet så är det inte alls lika underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Ja, det är personliga åsikter, mycket svårt att vara neutral alltid.

Givetvis går allt att göra bättre, men tycker bara det är lite synd att de släppte det innan det var klart.

Klart jag läser alla notes, men jag finner att storyn är ganska nerkladdad. Spelet är gjort efter en mechanicsen och storyn är påslängd i efterhand (som med alla andra spel, vilket blev en halvbra story utan större djup). Slutet tyder ganska mycket på detta, då man får välja 3 slut som inte direkt är någon katharsis.

Du får ursäkta om jag är lite negativ, men pluggar man speldesign och älskar skräckspel är det svårt att inte haka fast i saker men tycker är synd att de inte försökte lite mer med tex sanity-mätaren, som inte riktigt funkar så som det är tänkt, eftersom det är sällan den gör något som återspeglas i gameplayen, bara lite grafiskt (ja, du kan bli galen och lägga dig på golvet orörlig, men då skall du fan verkligen försöka med det).

Men ja, over all är det ett bra spel, som sagt väldigt bra för att vara indie, men de borde ha tänkt igenom det lite mer och speltestat det lite mer. Men jag skall väl nån gång komma i kontakt med dem och diskutera detta lite mer ^^

Men, om du har lätt att bli stressad av obehagliga ljud och mörka salar, så är detta givetvis ett spel som måste spelas. Du kommer inte kunna märka saker som känns lite som fel, eftersom du kommer vara för "rädd" för att överanalysera
Om inte annat skall du givetvis stödja Fractional Games, för som är coola och vi vill se dem utvecklas.

Permalänk

Spel där man skiter knäck i byxan med jämna mellanrum:

Return of castle Wolfenstein
Doom 3
Till viss del Crysis 2 i single player

Permalänk

skulle nog sagt doom 3 och amnesia.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Sen finns där ju resident evil 2, 4, och 5 till pc oxo vill man spela 1 och 3 får man ta till en psx emulator och då är ett ännbättre tips parasite eve 1 och 2

Sen som nämts tidigare Silent hill....japsarna kan detdär med story...

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

Så, har ni några tips på skräck spel på PC?
Spel som är som F.E.A.R kanske? x)

Här är en lista på mina läskigaste spel.
1. Penumbra Black Plague
2. Amnesia.
3. Condemned 1.
4. Condemned 2.

Permalänk
Medlem

Obscure!

Permalänk
Medlem

Läskigaste situationen

Det var en gång en varm och fin sommardag för flera flera år sedan.
Jag och min familj åkte till köpcentret och gick runt i butikerna. Medan vi är där och har det mer eller mindre trevligt (jag mindre då jag inte gillar och gå i affärer...) börjar svarta moln dra in över staden.
Jag är i spebutiken och tittar runt på Nintendo 64-avdelningen. Ett spel lockar min blick och jag tar tag i det, ett avlägset muller hörs, jag tittar på Resident Evil 2. Går till kassan och lägger upp spelet på disken. Den stora kassören tar tag i det, skrattar mörkt och åskan mullrar på.
Efter jag betalat och vi kommer ut till bilen på parkeringen ösregnar det och blixtrarna slår till höger och vänser. Jag kommer hem och sätter i spelet startar det och medan den klassiska läskiga rösten Resident Evil... Two ljuder ur högtalarna slår blixten och hela området blir utan ström, men spelet och TVn är fortfarande igång...

OBS kan innehålla delar av mer eller mindre sanning och dramatisering. Var länge sedan detta hände.

Jag har inte driekt känt någon rädsla när jag spelar spel förutom...
Condemned... Jäklar vad hjälplös man kände sig där, det var ren skräck.
I F.E.A.R tyckte jag att det var mer den här billiga skräcken, det är knäpptyst och inget händer, plötsligt hoppar det fram fiender med höga ljud.
Doom3 och Return to Castle Wolfenstein var också rätt så skrämmande.

Ett annat jag inte gillade var en bana i något av Hitman spelen, det som utspelade sig på ett mentalsjukhus. Jäklar, det tycker jag är läskigt som fasen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

HL?
Tänker bara på Half-Life.
Och, sist jag kollade... Är väl det inte ett skräckspel?:P

De hoppande kycklingarna? Blir ju livrädd varje gång

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Kan tippsa om att Amnesia finns på REA på steam nu 75%off köpte det precis för typ 40kr

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Matzio:

Läskigaste situationen

Det var en gång en varm och fin sommardag för flera flera år sedan.
Jag och min familj åkte till köpcentret och gick runt i butikerna. Medan vi är där och har det mer eller mindre trevligt (jag mindre då jag inte gillar och gå i affärer...) börjar svarta moln dra in över staden.
Jag är i spebutiken och tittar runt på Nintendo 64-avdelningen. Ett spel lockar min blick och jag tar tag i det, ett avlägset muller hörs, jag tittar på Resident Evil 2. Går till kassan och lägger upp spelet på disken. Den stora kassören tar tag i det, skrattar mörkt och åskan mullrar på.
Efter jag betalat och vi kommer ut till bilen på parkeringen ösregnar det och blixtrarna slår till höger och vänser. Jag kommer hem och sätter i spelet startar det och medan den klassiska läskiga rösten Resident Evil... Two ljuder ur högtalarna slår blixten och hela området blir utan ström, men spelet och TVn är fortfarande igång...

OBS kan innehålla delar av mer eller mindre sanning och dramatisering. Var länge sedan detta hände.

Jag har inte driekt känt någon rädsla när jag spelar spel förutom...
Condemned... Jäklar vad hjälplös man kände sig där, det var ren skräck.
I F.E.A.R tyckte jag att det var mer den här billiga skräcken, det är knäpptyst och inget händer, plötsligt hoppar det fram fiender med höga ljud.
Doom3 och Return to Castle Wolfenstein var också rätt så skrämmande.

Ett annat jag inte gillade var en bana i något av Hitman spelen, det som utspelade sig på ett mentalsjukhus. Jäklar, det tycker jag är läskigt som fasen!

Haha, fatta vad spänningsuppbyggande he var! x)

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

Jag gillade http://www.youtube.com/watch?v=AfQ-Xqt-d0A

som fan, men jag är svag för allt relaterat till Lovecraft. Storyn är så jävla grym. Synd att det andra spelet inte blev av...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Liknar inte fear så mycket men är sjukt läskigt: Amnesia: The dark descent

Annars kan du ju spela bioshock (1/2), tyckte jag var läskigt iaf

Absolut älskade Amnesia Perfekt uppsättning av kontraster mellan lugn och intensiv skräk. Gillade varje aspekt av Amnesia och hoppas på att nästa spel det svenska företaget Frictional Games släpper kommer ha samma orginalitet som Amnesia och att inte EA eller någon annan blodtörstig gigant sätter tänderna i dem. Eftersom att Amnesia var det spel som fick Frictional Games att bli kända.

Önskade att man kunde glömma bort allt i Amnesia.. så man kan spela det igen

Permalänk

Vill gärna ha ett skräckspel där man får skjuta mycket (elr ja... Kanske inte skjuta mycket, men man använder i alla falll av vapen.)
Med en bra story, och man blir lite rädd ändå!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Penumbra och Amnesia!

Frictional games är grymma på det här, HPL kan vara stolt!

Jag testade en speldemo för lääänge sen. Pathologic av Buka, lite deckaraktigt, men hela spelet verkade ha enorm potential och många likheter med Call of Cthulhu - Dark corners of the Earth. Tyvärr verkar det inte ha blivit någon succé. Tråkigt att Headfirst inte hann göra Destiny's End, verkade också ha potential.
http://en.wikipedia.org/wiki/Call_of_Cthulhu:_Destiny%27s_End

Dark corners of the Earth handlar till en början inte om att använda vapen, man flyr mest ifall man råkar ut för något till en början precis som i Penumbra, dock så får man en bit in i spelet tillgång till fler och fler vapen, olika bössor från tidigt Amerikanskt 1900-tal.

Kan ju spoila lite om vapenuppsättningen

Till att börja med ett hederligt gevär, mycket pricksäkert och med "iron sights" helt underbart att använda.
Det finns även en dubbelpipig hagelbrakare och om jag inte minns fel så är den dubbelt så skojjig som den i Doom3. Även en Tommy Gun, eller Thompson som för övrigt borde vara det enda helautomatiska. Har även för mig att det finns en Colt (handeldvapen) och någon eller ett par former av närstridsvapen. Det borde röra sig om en kniv och senare en kofot om jag inte minns fel, en hint till Half-Life?

Dold text
Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Köp Dead Space 2! Finns till och med på rea på steam just nu, endast 7,49 Euros.

http://store.steampowered.com/sale/DeadSpace

Visa signatur

CPU: AMD Athlon II X4 640 @ 3,5 Mhz GPU: Gainward GeForce GTX 460 1GB ''GS'' @ 845/2000 Mobo: Gigabyte GA-870A-UD3 PSU: Silver Power SP-SS500 500W

Permalänk
Medlem

Doom 3 är nog det läskigaste jag spelat. Samtidigt ett riktigt skevt spel.
Dead space 2 är rätt bra men orkade inte spela klart det. Tröttnade.

Första FEAR var riktigt bra. 2:an inte lika.

Crysis 2 och HL1, 2 är väl knappast läskiga?
Men det är ju en speciell obehags känsla i HL spelen.

Ska själv kolla in Amnesia som nån tipsat om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hejsan hejhej231,

Skrivet av hejhej231:

Så, har ni några tips på skräck spel på PC?
Spel som är som F.E.A.R kanske? x)

Jag vet inte om andra redan föreslagit System Shock 2 är en klassiker!
http://www.youtube.com/watch?v=EmFMxOY-sLU
Den är antagligen svår att få tag i.
Det skall finnas en high-res mod har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwiQ:

Frictional games är grymma på det här, HPL kan vara stolt!

Jag testade en speldemo för lääänge sen. Pathologic av Buka, lite deckaraktigt, men hela spelet verkade ha enorm potential och många likheter med Call of Cthulhu - Dark corners of the Earth. Tyvärr verkar det inte ha blivit någon succé. Tråkigt att Headfirst inte hann göra Destiny's End, verkade också ha potential.
http://en.wikipedia.org/wiki/Call_of_Cthulhu:_Destiny%27s_End

Dark corners of the Earth handlar till en början inte om att använda vapen, man flyr mest ifall man råkar ut för något till en början precis som i Penumbra, dock så får man en bit in i spelet tillgång till fler och fler vapen, olika bössor från tidigt Amerikanskt 1900-tal.

Kan ju spoila lite om vapenuppsättningen

Till att börja med ett hederligt gevär, mycket pricksäkert och med "iron sights" helt underbart att använda.
Det finns även en dubbelpipig hagelbrakare och om jag inte minns fel så är den dubbelt så skojjig som den i Doom3. Även en Tommy Gun, eller Thompson som för övrigt borde vara det enda helautomatiska. Har även för mig att det finns en Colt (handeldvapen) och någon eller ett par former av närstridsvapen. Det borde röra sig om en kniv och senare en kofot om jag inte minns fel, en hint till Half-Life?

Dold text

Körde Call Of Cthulhu för drygt ett år sedan, och jävlar vad jag älskade det. Så sjukt mystiskt och vidrig stämning hela tiden, måste fan installera det igen. Synd på Destiny's End dock

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W