Permalänk
Medlem

NVIDIA Optimus

Tycker det här behöver en tråd eftersom Nvidia tidigare varit synonymt med att grafiken funkat bra under Linux på ens laptop.

Iom deras nya påfund Optimus så kan man bara använda Intel grafik i linux och de har inga planer på att implementera Linux stöd.

Så ska du köpa en laptop för att köra Linux på akta dig för att köpa en med Optimus.

Min dator hade ursprungligen inte optimus men efter att ha fått moderkortet utbytt idag har det nya det och gjort datorn tämligen värdelös för min del.

Permalänk
Medlem

Tror linux/x11 börjar få stöd för det. Vet att en del patchar kom in för att fixa dessa funktionerna, dock så vet jag inte hur bra de funkar med optimus. Och vad jag läst så suger det också ganska hårt då man måste starta om X11 varje gång man byter kort.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp allt det där. Finns i senare kernels vga_switcheroo men det funkar bara för några få nvidia kort och bara om man kör nouveau drivirutinen och inte med nvidias egna. 3d stödet i nouveau är enormt bristfälligt så även om kortet skulle funka med den är det inte mycket bättre än intel kortet.

Enligt tillverkaren ska det tydligen på min modell finnas inställning i bios för att byta men det gör det inte så imorgon blir det tekniker besök igen.

Permalänk
Medlem

Jag är på spaning efter en ny laptop med lite nVidia muskler, men strulet med optimus avskräcker mig... I och med det inte lär få stöd inom det närmaste och jag inte är intresserad av det integrerade grafikkortet, vad ska man spana efter i laptopväg under linux? ATI grafikkort??

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ingen att köpa en laptop med hybridgrafik i dagsläget - funkar inget vidare av egen erfarenhet även om lösningar som Ironhide finns. Saknar att inte kunna stänga av grafikkort i BIOS.

Permalänk
Medlem

Bara att ta reda på om det går att ändra i bios, min laptop i signatur är Intel/Nvidia hybrid.
Men jag kan välja intel, hybrid, eller endast nvidia, jag kör endast nvidia och funkar utmärkt, funkar även bättre i windows då man kan använda nyare drivrutiner.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Acer 5745G, också med möjlighet att välja "Discrete graphics" i BIOS-setupen. Dock har jag sett ett foruminlägg från en person som hävdar att det inte gick på hans dator av exakt samma modell, visserligen köpt i mellanöstern, så det är möjligt att det är beroende på BIOS-version. Det kan mao vara lite vanskligt att hitta en modell där man kan ställa in detta: kolla på forum, etc., om inte tillverkaren själv anger det i någon manual.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Agh, det var svårare att jaga en linux laptop än vad jag trodde... menar inte att hijacka tråden, men fungerar ATIs mobila grafikkort bättre i linux? Och vilka grafikkort ska man satsa på om man är ute efter en laptop med hyfsad grafikprestanda under linux?

Permalänk

skippa optimus! jag har asus 1215n och flash har aldrig fungerat oavsätt vilken mjukvara jag har testat. Enda sättet som funkar "ok" är att ta flash 10.00 och en driver till nvidia från ca 2år tillbaka.

annars är det mycket pill att få det att funka. Alla HL1 spel funkar inte med optimus som t.ex cs 1.6 osv mycket bug, crash och att datorn fläskar på med fläktar så fort den slår på gpu läge som är sjukt störit vid film kollande i 720p!

ja nu är ju min en atom baserad dator men! heads up bara kolla nvidia forumet, fulllt med trådar som nvidia har ignorerat i ca 2år nu

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ett tips till de som redan kör med en laptop med optimus är att kolla in bumblebee. Det är ett projekt som gör att man kan utnyttja nvidia-kortet även på de datorer där man inte kan välja kort direkt. Det fungerar som så att det sätter upp en xserver som nvidia-kortet hanterar. Programmen som körs där kan sedan visas normalt.

För mig verkar det fungera helt ok, i test så har jag faktiskt fått upp till det tredubbla i fps när jag valt att köra på nvidia-kortet genom bumblebee. Värt att tänka på är att bumblebee är väldigt nytt, det verkar dock ha stort intresse och är under ständig utveckling.

Första gången jag ser vettig använding för Xs nätverkskompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonsas:

Ett tips till de som redan kör med en laptop med optimus är att kolla in bumblebee. Det är ett projekt som gör att man kan utnyttja nvidia-kortet även på de datorer där man inte kan välja kort direkt. Det fungerar som så att det sätter upp en xserver som nvidia-kortet hanterar. Programmen som körs där kan sedan visas normalt.

För mig verkar det fungera helt ok, i test så har jag faktiskt fått upp till det tredubbla i fps när jag valt att köra på nvidia-kortet genom bumblebee. Värt att tänka på är att bumblebee är väldigt nytt, det verkar dock ha stort intresse och är under ständig utveckling.

Första gången jag ser vettig använding för Xs nätverkskompatilitet.

+1, (de)bumblebee fungerar överraskande bra. (man får ej VDPAU dock)

Visa signatur