Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Jag slänger in mitt försök också, det kan inte skada med fler vinklar.

Det första du bör tänka på när du tänker internet är att det är flera nätverk, inte ett. Ett lokalt nätverk är ett "förhållandevis" litet nätverk begränstat till en fysik plats. Inter består av flera sådana här nätverk sammankopplade.

Det lättaste sättet jag kan förklara hur det är uppbyggt är genom sättet vi skickar brev. När du skickar ett brev så skriver du både en adress och ett post-nummer. När du skickar ett brev från en stad till en annan är jämförbart med att skicka ett datapaket till ett annat nätverk. Med det menar jag inte att en stads-nätverk är samma sak som ett lokalt nätverk, det är bara för att förklara som jag använder städer. När du skickar ett brev till någon i en annan stad så kommer brevet först till en sorteringsterminal. Där tittar de endast på post-nummret som står på brevet. Anledningen är att det finns så många adresser i Sverige att det inte går att få en översikt genom att bara använda dem. När brevet är sorterat efter postnummer skickas det till nästa sorteringsterminal. Denna sorteringsterminalen har bara hand om en liten del postnummer så att här kan man titta på adress-nivå och hitta rätt på det sättet. Här är istället post-nummret oanvändbart eftersom det inte är specifikt nog för att kunna hitta en specifik adress.

Det är likadant på internet, du har en ip adress och skickar till en annan ip adress. "post-terminalerna" ute på internet tittar på olika delar av den ip adressen och kan på så sätt dirigera din trafik närmare och närmare tills den tillslut kommer fram.

Hoppas det hjälpte

Städer är nog fel ordval i den här tråden

Din fråga är aningen svår att tolka B-O Gavne
Jag tycker att du har fått tillräckligt med svar på din fråga, men du verkar fråga om något helt annat.
Förklara gärna utan att skriva så kryptiskt.

Visa signatur

Nej

Permalänk

SÅ HÄR har jag just kommenterat en nyhetsartikel i vårt lokala blad i Västerås, VLT (Vestmanlands Läns Tidning).

====
SAKEN HANDLAR OM att vi svenska folk inte riktigt kan datortekniken!
Att vi bara snackar flummigt i symbolspråk. Till att de berörda datoteknikerna kring Apotekets datorproblem, inte klarar av saken ända ut.
-Ja alltså jag borde lägga till, med vissa undantag. Och säkert finns det också några, ental, av oss 9 miljoner svenskar, som kan. ..men fasiken vet om jag om det finns mer undantag?

Det här har jag talat med professorn Lars Asplund på Mälardalens Högskola om. -Och han svarar: De -folket- vill inte veta!! Alltså att vi svenska folk vill inte veta, riktigt om datortekniken. Vi vill bara hålla oss till flum snack.
-Och detta är ju jeeedrans allvarligt, som vi måste ta i och utreda.

http://vlt.se/nyheter/1.1482029-fel-i-apotekets-datasystem

…tror ni att redaktionen –vågar- publicerar den?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

Detta är fan humor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

SÅ HÄR har jag just kommenterat en nyhetsartikel i vårt lokala blad i Västerås, VLT (Vestmanlands Läns Tidning).

====
SAKEN HANDLAR OM att vi svenska folk inte riktigt kan datortekniken!
Att vi bara snackar flummigt i symbolspråk. Till att de berörda datoteknikerna kring Apotekets datorproblem, inte klarar av saken ända ut.
-Ja alltså jag borde lägga till, med vissa undantag. Och säkert finns det också några, ental, av oss 9 miljoner svenskar, som kan. ..men fasiken vet om jag om det finns mer undantag?

Det här har jag talat med professorn Lars Asplund på Mälardalens Högskola om. -Och han svarar: De -folket- vill inte veta!! Alltså att vi svenska folk vill inte veta, riktigt om datortekniken. Vi vill bara hålla oss till flum snack.
-Och detta är ju jeeedrans allvarligt, som vi måste ta i och utreda.

http://vlt.se/nyheter/1.1482029-fel-i-apotekets-datasystem

…tror ni att redaktionen –vågar- publicerar den?

Det är hursomhelst stor ironi att den som flummar mest och förstår minst i denna tråd är herr TS själv.

Permalänk
Medlem

God jul på er alla, inte minst herr Gavne. Herrejösses sicken läsning.

Kan tänka mig att det är svårt att lära en gammal hund sitta, men B-O, om du strukturerar upp dina frågor lite bättre, samt rensar bort allt tjafs i dina frågeställningar, så kanske folk runt omkring dig kommer ha lättare att förstå vad det är du vill. Dock verkar det ju som att du fått svar på dina frågor, men ändå inte riktigt förstår. Jag tipsar om "GOOGLE" (www.gewgle.com) där du kan hitta svar på dina frågor, om svaren fortfarande gått dig förbi.

Tack hursomhelst för ett gott skratt såhär på julekvisten.

//Apan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Till trådstartaren:

tänk såhär om du i din egen lägenhet eller hus beroende på vad du bor i, skulle ha mer än en dator. Varje dator är en potentiell kund som vill ha internet, internet består av i detta fall endast av de datorer som finns i din lägenhet. Om du då kopplar ihop de här datorerna, mha av en router samt nätverkskablar. Så kan man säga att du blir en isp till de datorer som ingår i detta nätverk. Sådeles är kabeln från en dator till en router det du kallar datakanal, en router är en vägkorsning som visar vart information skall skickas

------=kabel

DATOR----------------Router -------------- DATOR

internet fungerar på samma sätt, skillnaden är dock att de inte bara är 2 datorer och en router, utan flera miljoner datorer sammankopplade, där det finns flera routers som visar vägen åt vart information skall skickas för att den skall komma fram.

---------dator--------router---------dator
Dator -------ROUTER <
------------router --------- router ---------dator

för övrigt så tycker jag att han har fått väldigt bra förklaringar av flera här på forumet. Så jag avslutar med att säga sluta mata trollet.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att TS (och andra alla för den delen som är intresserad av att lära sig datornätverk) ska ta en titt på följande:

Data Communications and Networking - http://highered.mcgraw-hill.com/sites/0072515848/student_view...

Det finns PP-slides, animationer quizzar m.m-

Data Communications and Networking används ofta som kurslitteratur i grundläggande nätverkskurser på universitet. TS om du undrar över något så kan du skicka PM till mig.

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

SÅ HÄR har jag just kommenterat en nyhetsartikel i vårt lokala blad i Västerås, VLT (Vestmanlands Läns Tidning).

====
SAKEN HANDLAR OM att vi svenska folk inte riktigt kan datortekniken!
Att vi bara snackar flummigt i symbolspråk. Till att de berörda datoteknikerna kring Apotekets datorproblem, inte klarar av saken ända ut.
-Ja alltså jag borde lägga till, med vissa undantag. Och säkert finns det också några, ental, av oss 9 miljoner svenskar, som kan. ..men fasiken vet om jag om det finns mer undantag?

Det här har jag talat med professorn Lars Asplund på Mälardalens Högskola om. -Och han svarar: De -folket- vill inte veta!! Alltså att vi svenska folk vill inte veta, riktigt om datortekniken. Vi vill bara hålla oss till flum snack.
-Och detta är ju jeeedrans allvarligt, som vi måste ta i och utreda.

http://vlt.se/nyheter/1.1482029-fel-i-apotekets-datasystem

…tror ni att redaktionen –vågar- publicerar den?

Du har fel i dina slutsatser.
För det första är nog svenska folket tvärtom ganska bra på datateknik på den nivå som kan förväntas av en användare, på samma sätt som att man inte behöver veta hur en förbränningsmotor fungerar i detalj eller hur man bygger en motorväg bara för att man kör bil. Inte för att man vill blunda för hur en bil fungerar utan helt enkelt att det är för tidsödande att ta till sig ett överflöd av kunskap man inte behöver.

Sen gällande Apotekets datasystem som jag råkar ha viss kännedom om så är problemet inte i brist på djupare kunskap utan på att det , delvis genom avregleringen av apoteksmonopolet, är nya system, många kockar och oklara ansvarsområden. Det är såklart ingen ursäkt när det brister men det beror inte på att inblandade inte vet.
Däremot är IT-teknik ett så stort och komplext område att ingen enskild person kan ha detaljkunskap om alla delar men det behövs inte heller.

Permalänk
Medlem

har google translate rösten lärt sig skriva ? Oo

intressant tråd att läsa dock

Permalänk
Medlem

Fascinerande att så många orkar lägga ner energi på en människa som är så uppenbart saknar total verklighetsförankring.
http://www.youtube.com/watch?v=Oip6e_8lltM

Never argue with a fool – He will drag you down to his level and beat you with experience!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fascinerande att så många orkar lägga ner energi på en människa som är så uppenbart saknar total verklighetsförankring.
http://www.youtube.com/watch?v=Oip6e_8lltM

Never argue with a fool – He will drag you down to his level and beat you with experience!

Jo men han är en skön snubbe, och han är inte otrevlig även om han är svårbegriplig, han är säkert inget troll som svamlar bara för att provocera ,och det är underhållande läsning

Permalänk
Medlem

Rolig tråd, har aldrig tänkt närmare på hur internet fungerar, har väll sett det som ett stort lokalt nätverk bara. Väldigt bra och pedagogiska förklaringar från många. Dessutom är det värmande att se att så många tar sig tid att posta så omfattande förklaringar till en person som har så svårt att ta till sig dessa förklaringar.....God Jul på er alla!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

En grov förenkling och generalisering av hur jag antar att det bör fungera

Paket addresseras med destionations adress exempelvis 8.8.8.8 och detta är en sk publik IP. Paketet kommer då skickas till default GW dvs din router exempelvis 192.168.0.1.
Din GW kommer förmodligen gå genom diverse switchar hos din levrantör och når sedan en router hos din internet levrantör som kommer att titta är detta en adress jag hanterar....
om inte så skickas paketet till en BGP router som sedan kommer titta i sin routing tabell och se att det här nätet hanteras av routern med ASnr XXXX... och paketet skickas dit.
BGP routern skickar paketet vidare in i sitt nät router ==> switch ==> Destinations datorn....

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte bara koppla upp dig på internet utan en leverantör.
Tänk dig internet som ditt elbolag.
Har du ingen leveratör så får du ingen anslutning mot internet-molnet, som består av flera leveratörer världen över.
Utan leveratör så kan du inte skriva in adresser i din webbläsare eftersom du inte har ett datornätverk som kopplar ihop dig med resten av världen.

Har du ADSL så får du internet via telefonjacket, men för att telefonledningen ska kunna leverera internet så måste internetleveratören koppla in filter för att skicka signaler till dig.

Har du fiber så måste leverantörerna öppna portar till din lägenhet för att du ska nå ut på internet, enbart via deras system.

Har du mobilt bredband så går det via telefonmasten, där du får kontakt med din leverantör, som skickar dig vidare ut på internet.

För att inte tala om att det troligen är din leveratör som dragit kablar och fiberledningar för att vi ska få internet.

Om du pluggar in datorn i väggen så går det INTE att komma ut på nätet via en "kod" levererad av någon mystisk person som du tror existerar, du MÅSTE gå via en leverantör som kan vidarebefodra paketen till ditt hem, annars vet internet inte om att du finns!

Din uppfattning av Internet är helt fel. Anledningen att de "datorkunniga" blir helt ställd när du pratar med dom är för att du TROR du vet hur det fungerar, hittar på egna ord och egna sanningar, sedan slänger detta på den stackars teknikern som blir helt förvirrad av ditt dravel, som ingen annan förstår sig på.

ta en utbildning i CISCO så kanske du förstår bättre. Det finns inga genvägar att få internet!(förutom miljoner kronor och en jävla massa pengar att rigga ett eget system, vilket ändå inte var värd det)

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ta en kurs i CCNA Exploration 1.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Tror att han är missnöjd med något som han inte vill säga (antar att det har något med betalning till leverantör att göra och eller till ägarna av backbones osv.) Misstänker att herrn tänker starta ett nytt meningslöst krig mot någon pga att någon grävt ner kablar i Västerås. Verkar försöka få fram information om detta så han har lite kött på benen.

Alternativt så vill han bara slippa betala för något som han inte förstår hur det fungerar, kanske tror att "internet" är en boll som ligger någonstans som man bara kan dra en kabel till och koppla in själv.
Men jag kan ha helt fel.

Han hittar dessutom på egna ord gång på gång och verkar medvetet skriva extremt kryptiskt. De flesta skriver inte som en adelsman gjorde på 1500talet.
Att han har fel i huvudet bevisade han i 100 höjdare(idioter), han slösar/slösade bort deras tid lixom han slösar eran med meninslöst dravel. Klarade väl inte av att bli pansionär.
Förstår inte hur alla alldeles för snälla personer orkar med puckot? Här har getts hur många kompetenta svar som helst och han bara yrar vidare om sina satans data-kanaler eller vad fan han nu kallar det. SUCK
Kan inte någon bara låsa den här jävla skittråden? Det är slöseri med bandbredd på våra datakanaler.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

För att bli en egen ISP behövs följande:
En pool med IP-adresser. (Som du får genom en ansökan som enligt egen erfarenhet är sjukt svår att få igenom (väldigt höga krav från IANA, din inkompetens skulle räcka för att bli nekad))
Ett routing-avtal med minst en till ISP i kombination med en länk (hyrd från någon annan eller egen svart(släckt) fiber) till denna ISP.
Ett backbone med fördelning av länkar till dina kunder (fiber eller koppar av valfritt slag, du kan till och med köra det på elnätet i samma byggnad (inte genom elcentraler som filtrerar bort datatrafik som störningar))

Om du inte har ett företag med god vinst och ett par hundratusen över så kan du bara drömma vidare om detta.
(Endast att ansöka för en pool med 256 adresser (vilket är minimiantalet) kostar i runda slängar 20000kr då det är något du bör hyra en konsult för att utföra)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Fortfaraden, DET HETER INTE "DATAKANALER". Sluta använd egna påhittade ord!

Som jag tidigare skrev, ju förr du slutar med påhittade ord, ju tidigare kan du börja förstå och lära dig!

Bodde i vrås i två år, gick MDH, aldrig hört talats om snubben tidigare, märkligt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

SE DÄR SE DÄR!!! Signaturen yoril här ovan, -och också några andra här ovan; kanske Tanis inlägg nummer 9, Whippoorwill, 55 andra stycket, ger …ja, aningar till trådsvaret. –Tack för de´! kära skribenter.
Sen är frågan om jag var lite slarvig med diskussionstråds inlägget? Till att ju många har ihärdigt redovisat hur, -enkelt det är med nätverk. Som för Internet. –Utan att inse att det är en viss skillnad på ett eget ägt nätverk och ett nätverk som handlar om många olika delägare och mycket stora pengar. ..där alltså respektive ägare vill ha pröjs för användandet.
barbafarsan är underbar i inlägget 67. ..och kallar mig för troll, barnrumpan.

Och om det inte skall heta datakanaler, enligt Tozzi, vad skall det då heta? –Och vad då påhittade ord av mig? Ordet kanal, från latin, canalis = ränna, avloppsrör. Svensk Ordbok skriver förbindelseled. ..att han inte har hört talas om mig i Västerås beror på att västeråsmedierna, högst medvetet inte skriver om mig. –Men fråga alla de olika styrande av kommunen. Kommundirren, domkyrkoprellen, polismäster …

=====
Angående mitt framträdande i TV-programmet 100 Höjdare; som, bland andra, Mrfisse –ordet pensionär stavas med bokstaven e- tar upp, fullständigt, högst klandervärt malplacerat till trådfrågan!!
Är dessa absolut inte ensamma om att inte fatta mig. Under 1930-talet stod det ..100-tusentals människor –bland annat- på Zeppelinwiese i Nürnberg och skrek sig hesa med Heil. ..något som dessa våren 1945 inte kunde förstå hur de kunde göra.
Jag undrar vad som är verklighet för Dr.Mabuse, inlägget 71?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

Namnet datakanal kan vara missledande till namnet, låter ungefär som om du ville koppla upp dig mot en frekvens.

I helhet så går det en huvudledning genom kontinenterna som och kopplar ihop alla länderna. Vem som helst kan inte ansluta sig till detta nätverk, och det är förståeligt att vi går via ett företag som delar ut internet i olika hastigheter till oss.

Är ungefär som att försöka koppla upp sig på elnätet utan att gå via elbolagen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

bla,bla,bla

Men jösses, du har ju sämre meningsbyggnad än en 12-åring. Din ord-diarre är går möjligen att följa muntligen - men skrivet ter sig ditt resonemang helt ostrukturerat. Ett tips all välmening är att korta ner dina inlägg till en fjärdedel, max.

Permalänk
Relik 📜

Jag tror faktiskt det blir ett hänglås här.. Vad som faktiskt diskuteras är ganska oklart, och i ärlighetens namn inte speciellt givande för.. någon.

*tråd låst*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S