Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Ta en titt på denna video, den förklarar ganska grundligt vad dess olika komponenter/delar har för plats i nätverket/internet.

http://www.youtube.com/watch?v=hwcpvy7zU1U

EDIT: Hon pratar om "Proxy", vilket inte är ett måste för att få det att fungera. Företag använder sig av bland annat proxy-server för att kunna få en bättre bild och kontroll av nätet. Men detta ersätts mer och mer av brandväggar och annan mer specifik utrustning som klarar av samma funktioner.

Ett mer korrekt namn i filmen ska vara "gateway" istället för proxy. Gateway är "vägen ut" från ditt LAN, mot internet.

Har inte tittat på filmen.. Men vill (rätta/)förtydliga (felaktigheter) i din summering.

Proxy. I de flesta fall så har man en forward proxy för att kunna optimera och kontrollera användares förfrågningar mot internetsidor. Reverse proxy används omvänt där internet-tjänste-leverantören kan optimera och kontrollera användares förfrågningar mot den publicerade tjänsten.
Sen finns det antivirus proxy också som tittar på svarstrafiken till användarna och ser efter att den inte innehåller skadlig kod eller att filerna som laddas ner inte strider mot någon policy..
En ISP använder generellt sätt inte proxy för att optimera och kontrollera kundernas trafik mot internet. Ett stort företag med en massa anställda på ett privat företagsnät som vill gå mot publika internet kan ofta använda forward proxy för att både hjälpa och kontrollera sina användares internet trafik genom en gemensam internet gateway.
Brandväggar ersätter inte proxy, och vise versa. Dom har olika funktioner och kompletterar varandra i en koplex design för att uppfylla olika nivåer av regelverk/policy.
Finns numera "all-in-one" lösningar som har mer och flera funktioner för att kunna hantera olika policies.. ex. Palo Alto brandväggar, eller Fortinet Unified Defence brandväggar. Googla!

En Gateway är ett nätverk som antingen separerar eller sammanfogar flera olika nät. Typisk gateway är ett företagsnäts resurser för att nå internet; routrar, switchar, brandväggar, ev. proxy och DMZ. Eller i ett ISP's fall, kundnätets ubytespunkt mot regionens övriga konkurrerande ISP'er.

Default Gateway är ett lokal näts (LAN) address dit dom måste gå för att kunna nå andra nät och addresser utanför sitt lokala nät/IP sub nät (från switching (layer2) till routing (layer3)).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

: SKULLE DET KUNNA vara så att Internet, är samlingen av de olika ISP:arna:s respektive datakanaler, som de måste ha något upprättat, för att bli ISP, efter tillstånd av någon?

: Vem i så fall är denne någon som ger tillståndet att vara ISP?

: När man blir kund hos någon ISP erhåller man …tror jag? en kod. –Är denna koden då adressen till ISP:ns anslutningspunkt/router?

: Och att min adress/ip-nummer är en underadress till min ISP?

..ja alltså jag bara undrar; -efter att ha gått igenom alla ovan svar.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Rekordmedlem

Isperna kopplar ihop datorerna, datorerna innehåller det vi ser som internet, det är innehållet som är internet, att kunna komunicera men inte ha något att säga är meningslöst.
Det krävs inget tillstånd att bli isp, däremot om du ska dra kablar eller bygga något får du se till att äga marken eller göra avtal med den som gör det, även radio är reglerat, men själva rollen som isp är inte reglerad.
Koder behövs inte rent tekniskt, det är något som en isp ev kan ha för att verifiera att det är rätt person som loggar in så man vet var man ska skicka fakturan.
Ditt ip nummer tillhör en nummerserie som din isp har fått, men du kan få egna nummerserier om du betalar administrationen för det, nu börjar ip v4 nummer att ta slut, men ip v 6 finns det gott om, ip v4 nummer kan du köpa av de som har nummer över, det är i princip som vilken handelsvara som helst, köp en nummerserie och registrera den och betala administrationen så äger du en del av internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

: Isp:erna kopplar ihop, skriver mrgaffe här ovan, datorerna > Det är datakanaler som, så att säga kopplar ihop, för över databitar mellan, datorerna. Möjligen kan det vara att det är ISP:arnas ägandes datakanaler som kopplar?

: Datorerna innehåller, fortsätter mrgaffe, det ’som’ vi ser som internet > Internet förmedlar de databitar som blir bilder och ljud i dator.

: Det är innehållet som är internet > Internet är förbindelse möjligheterna i datakanaler

: Det krävs inget tillstånd ’för’ att bli isp > För att bli ISP krävs att man har ingång till en Internet-datakanal. ..vad det nu är????
Inte går det att utan tillstånd –tillbörligt- gå in i en datakanal.

: Koder behövs inte rent tekniskt > ..nog fick jag väl nått, typ lösen, som jag har lagt in i min dator?

: Ditt ip-nummer tillhör en nummerserie som din isp har fått, men du kan få egna nummerserier om du betalar administrationen för det > ..nu börjar det nog att brännas!!! –Av vem, vilken administration, bjuder på ip-nummer?

Min datakanal/kabel som finns inne i min lägenhet, blev, då jag anmälde mig till Telia för Internetanslutning, ansluten till ..vad då? Som tar emot och matar ut datasignaler från respektive till min dator.
-Förresten! Kan vi ta tee i stället för kaffe, till kanelbullarna?

======
PS. Signaturen Lacrits inlägg här ovan, nummer 32, har inget med trådfrågan att göra. –Det meddelade, är bara för att visa –sig själv- att han är tekniker. Och det är alls inte omöjligt att det är sakligt men för mig är det ogripbart. Och Jens Lindahls inlägg nummer 30, är alls inget malplacerat till denna trådfrågan …tycker i alla fall han själv.

====
..å så en än gång nämnt: -Det är ofattbart att vi inte lyckas förklara Internets grundläggande förhållande.
Möjligen dock förklarat i Pekings tips: boken "Data Communications and Networking", av Behrouz A. Forouzan? Men JAG klarar inte engelskan.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

: Isp:erna kopplar ihop, skriver mrgaffe här ovan, datorerna > Det är datakanaler som, så att säga kopplar ihop, för över databitar mellan, datorerna. Möjligen kan det vara att det är ISP:arnas ägandes datakanaler som kopplar?

: Datorerna innehåller, fortsätter mrgaffe, det ’som’ vi ser som internet > Internet förmedlar de databitar som blir bilder och ljud i dator.

: Det är innehållet som är internet > Internet är förbindelse möjligheterna i datakanaler

: Det krävs inget tillstånd ’för’ att bli isp > För att bli ISP krävs att man har ingång till en Internet-datakanal. ..vad det nu är????
Inte går det att utan tillstånd –tillbörligt- gå in i en datakanal.

: Koder behövs inte rent tekniskt > ..nog fick jag väl nått, typ lösen, som jag har lagt in i min dator?

: Ditt ip-nummer tillhör en nummerserie som din isp har fått, men du kan få egna nummerserier om du betalar administrationen för det > ..nu börjar det nog att brännas!!! –Av vem, vilken administration, bjuder på ip-nummer?

Min datakanal/kabel som finns inne i min lägenhet, blev, då jag anmälde mig till Telia för Internetanslutning, ansluten till ..vad då? Som tar emot och matar ut datasignaler från respektive till min dator.
-Förresten! Kan vi ta tee i stället för kaffe, till kanelbullarna?

======
PS. Signaturen Lacrits inlägg här ovan, nummer 32, har inget med trådfrågan att göra. –Det meddelade, är bara för att visa –sig själv- att han är tekniker. Och det är alls inte omöjligt att det är sakligt men för mig är det ogripbart. Och Jens Lindahls inlägg nummer 30, är alls inget malplacerat till denna trådfrågan …tycker i alla fall han själv.

====
..å så en än gång nämnt: -Det är ofattbart att vi inte lyckas förklara Internets grundläggande förhållande.
Möjligen dock förklarat i Pekings tips: boken "Data Communications and Networking", av Behrouz A. Forouzan? Men JAG klarar inte engelskan.

Internet är utmärkt förklarat genom all info som står i denna tråd, du saknar bara förmågan att ta in den kunskapen, eller saknar du energin att anstränga dig att förstå.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

: SKULLE DET KUNNA vara så att Internet, är samlingen av de olika ISP:arna:s respektive datakanaler, som de måste ha något upprättat, för att bli ISP, efter tillstånd av någon?

: Vem i så fall är denne någon som ger tillståndet att vara ISP?

: När man blir kund hos någon ISP erhåller man …tror jag? en kod. –Är denna koden då adressen till ISP:ns anslutningspunkt/router?

: Och att min adress/ip-nummer är en underadress till min ISP?

..ja alltså jag bara undrar; -efter att ha gått igenom alla ovan svar.

Internet är ett abstrakt begrepp. Oftast menas bara själva informationen, men man kan också avse den underliggande tekniska infrastrukturen, som alltså innebär routrar och IP-adresser.

I allmänhet ägs den IP-adress du får av din ISP, men de kan i sin tur hyra ut den till dig så att du har den som egen så länge du anlitar samma ISP. I annat fall är det vanligaste att du får olika IP-adresser varje gång du kopplar upp dig, beroende på vilka som ISPn råkar ha lediga. Så ja- man kan säga att din IP är en underadress till din ISP:s adress-spann. 'Underadress' är annars ingen fackterm som används på IP-adresser och risken är att det uppstår osäkerhet om man i så fall menar NAT-adresser, vilket är ett sätt att översätta IP-adresser i brandväggar och routrar vilket man gör dels av säkerhetsskäl men kanske framförallt för att låta flera datorer dela på en IP-adress.
'Underadress' används däremot i ett närliggande sammanhang , nämligen i URL:ar eller slarvigt sagt internetadress eller sökväg:
http://www.sweclockers.com är en URL eller internetadress som just nu när jag skriver också är http://81.201.220.164 men till just den här forumtråden så är hela URL:en http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... och då är /forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1071135-vad-ar-internets-kanaler/ underadressen. Underadressen är detsamma som webserverns sökväg till den här forumtråden.
Rent strikt fackmässigt -om man ska vara lika petig som du är med 'kommun' och 'stad' så är internetadressen http://www.sweclockers.com eller http://81.201.220.164 medan underadressen är /forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1071135-vad-ar-internets-kanaler/ och kombinationen är sökväg eller URL men i allmänt tal görs ingen åtskillnad.

Underadresser kan möjligen för den tekniskt oinsatte också sammanblandas med en felaktig översättning av den tekniska termen subnet som ordagrant betyder undernät men vars svenska term är subnät och som bestämmer vilka IP-adresser routrar och datorer betraktar som sina kända grannar .

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

: : Ditt ip-nummer tillhör en nummerserie som din isp har fått, men du kan få egna nummerserier om du betalar administrationen för det > ..nu börjar det nog att brännas!!! –Av vem, vilken administration, bjuder på ip-nummer?

Den globala organisationen som ansvarar för tilldelning av IP-adresser, The Internet Assigned Numbers Authority (IANA), delade nyligen ut sina sista ip-adresser inom IPv4 till de fem organisationer som i sin tur sköter tilldelningen runt om i världen. Dessa fem organisationer har dock fortfarande kvar IP-adresser att dela ut till ISP:er

Dessa fem är

AfriNIC för afrikanska regionen
APNIC för sydostasien och stillahavsregionen
ARIN för Nordamerika
LACNIC för Latinamerika och karibiska öarna
RIPE NCC för Europa, mellanöstern och centralasien

RIPE NCC har alltså delat ut adresser till Telia som i sin tur hyr ut till dig.

Permalänk
Medlem

Han skriver som om han kommit på oss mitt i en enorm konspiration där alla egna människor igentligen hade kunnat vart sina egna ISPs, vilken underhållning.

Kan säga det att jag jobbar som konsult och support tekniker, du har ingen aning om vad du ylar om, eller spelar dum relativt halvbra.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Internet är utmärkt förklarat genom all info som står i denna tråd, du saknar bara förmågan att ta in den kunskapen, eller saknar du energin att anstränga dig att förstå.

Bästa inlägget i tråden hittils

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk

Ni som drygar er eller har roligt åt frågorna har svårt att tänka er in i någons situation som kommer som helt oinvigd. Jag har gått igenom ungefär det här med min morfar som var född i början av 1900-talet och han var en skärpt fd civilingenjör som uppdaterade sig inom både kvantfysik och matematik. Det var inte alldeles lätt att hitta ett gemensamt språk som båda förstod.

Sen att TS har en lite aspergermässig petighet i terminologi gör det förstås inte lättare

Permalänk
Medlem

Nämnas bör väl också att liksom bilens GPS med någorlunda precision kan om tilltänkta vägen av någon anledning skulle vara ur bruk, ändra riktning till (ibland) närmast gångbara alternativ väg, vilket i sin tur ibland kan medfölja att detta "paket" när det slutligen når adresserad destination kan vara vida berest.

Men det är ju det som är det unika med internet som fenomen ,ljus i kablar liksom ström i trådar, färdas utan större möda jorden runt för att ditt paket skall nå sin slutliga destination, om det än må vara så lustigt att paketet bara skulle 5 mil.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hängt med från början men jag skulle uppskatta om du kunde sluta använda ordet "datakanaler".
Detta ord är ett ord din egen hjärna spökat ihop och har varken betydelse eller mening i detta sammanhang, så snälla sluta använd det innan jag råkar köra en vass penna i mitt öga i ren frustration...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Ni som drygar er eller har roligt åt frågorna har svårt att tänka er in i någons situation som kommer som helt oinvigd. Jag har gått igenom ungefär det här med min morfar som var född i början av 1900-talet och han var en skärpt fd civilingenjör som uppdaterade sig inom både kvantfysik och matematik. Det var inte alldeles lätt att hitta ett gemensamt språk som båda förstod.

Sen att TS har en lite aspergermässig petighet i terminologi gör det förstås inte lättare

Han har en gedigen vilja att lära sig sakerna, men det märks inte att han är villig att lägga ner den tid och energi det tar att lära sig ett så här komplext ämne. Så istället för bara bombardera med frågor så skulle han kunna hitta all info själv, med hjälpa av de tips och råd vi gett honom.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

: Isp:erna kopplar ihop, skriver mrgaffe här ovan, datorerna > Det är datakanaler som, så att säga kopplar ihop, för över databitar mellan, datorerna. Möjligen kan det vara att det är ISP:arnas ägandes datakanaler som kopplar?

Förutom att det inte heter "datakanaler", utan förbindelser (jag skrev mer om det längre ner), så är det "grundligt" korrekt det du säger.

Citat:

: Datorerna innehåller, fortsätter mrgaffe, det ’som’ vi ser som internet > Internet förmedlar de databitar som blir bilder och ljud i dator.

Internet är ett stort spindelnät, informationen, databitar (ettor och nollor), kan gå flera vägar för att nå sin destination. Precis på samma sätt som du kan ta flera vägar för att komma till mataffären. Det finns en del kvar att lära sig innan vi börjar prata om bilder/ljud och OSI modellen som tidigare nämndes.

Citat:

: Det är innehållet som är internet > Internet är förbindelse möjligheterna i datakanaler

Ordet "datakanaler" är ingen term som finns. Ju fortare du slutar använda det ordet, ju snabbare kan du börja förstå. Ordet jag tror du letar efter är länkar och förbindelser. Din nätverkskabel är en sådan typ. Fiber är också en sådan typ som tidigare nämnts. Länken mellan dig och Telia är en förbindelse.

Citat:

: Det krävs inget tillstånd ’för’ att bli isp > För att bli ISP krävs att man har ingång till en Internet-datakanal. ..vad det nu är????
Inte går det att utan tillstånd –tillbörligt- gå in i en datakanal.

För att bli en ISP finns det två olika sätt (finns säkert fler, men de tänker jag inte dra upp).

Sätt 1: Du kan via en annan ISP köpa ip-adresser från dem och få ditt nätverk bli inkopplat med dem, och sen i din tur skaffa kunder som ansluter sina datorer mot dig. Du behöver då inte oroa dig för att komma åt resterande Internet då den ISP du köpt tjänster ifrån redan har dessa avtal med andra större ISP;er.

Kanske blev lite krångligt, försök se det såhär:

Det finns två typer av ISP, de som utgör "kärnan" och bildar avtal med andra ISP för att skapa länkar mellan varandra där information/trafik utbyts, och de ISP som köper "kompletta tjänster" hos de större ISP. De behöver inte oroa sig för med andra avtal med andra ISP för att komma åt hela internet. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det bättre, kanske någon annan kan förklara bättre om du inte förstår vart jag vill komma.

Sätt 2: Du kan gå via RIPE NCC och köpa ip-adresser, men detta kräver också att du skaffar avtal med andra ISP och möjliggör att ni byter information med varandra. Detta kräver större insatser (gällandes ekonomi, pengar och anställda/arbetskraft) och är inget som man kan göra på tu man hand själv. Mer än så tänker jag inte ta upp om det, för jag är själv osäker på denna punkt.

Citat:

: Koder behövs inte rent tekniskt > ..nog fick jag väl nått, typ lösen, som jag har lagt in i min dator?

ISP har ett kundsystem som håller koll på vem som betalat sin faktura, vad för avtal som gäller för enskild person, vad för lösenord (kod) som måste matcha för att en användare ska tillåtas att få komma åt så kallade "Internet".

Citat:

: Ditt ip-nummer tillhör en nummerserie som din isp har fått, men du kan få egna nummerserier om du betalar administrationen för det > ..nu börjar det nog att brännas!!! –Av vem, vilken administration, bjuder på ip-nummer?

För oss i Sverige: RIPE NCC. Telia i ditt fall, och vilken annan ISP som helst, måste kontakta RIPE NCC och be om att få köpa ip-adresser. RIPE NCC fungerar som en "central punkt" och har även listor på vilka som äger vilka ip-adresser (dock inte mot enskild person, utan vilka adressområden en ISP har). T.ex: Telia äger adresser från 10-55, Något annat företag/ISP äger adresser från 56-100, osv. Detta var inga riktiga adresser, men en idé om hur det funkar.

Citat:

Min datakanal/kabel som finns inne i min lägenhet, blev, då jag anmälde mig till Telia för Internetanslutning, ansluten till ..vad då? Som tar emot och matar ut datasignaler från respektive till min dator.
-Förresten! Kan vi ta tee i stället för kaffe, till kanelbullarna?

Den kabeln går mot Telia. Telia är din ISP. Telia i sin tur har kontakt med andra ISP och kan därmed "utbyta" information med varandra, med andra ord dator/nätverk/internet-trafik.

Om någon tycker jag skrivit fel, säg vad, så ska jag ändra på det!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Internet 'är' i en bemärkelse bilderna och ljuden som bildar tidningsartiklarna och bloggarna och tjänsterna -som när man säger att man ska söka på internet efter information om något eller boka biljetter via internet.
Internet 'är' i en bemärkelse den tekniska , rent fysiska infrastruktur -hårdvaran- som består av sladdar ,fibrer, servrar och routrar och switchar som är ihopkopplade i ett rent fysiskt nätverk som förgrenar sig och ansluter sig så att det nästan alltid går att nå från en punkt till en annan via många olika vägar. Den bemärkelsen är sällan meningsfull för andra än tekniker.
Internet 'är' i en bemärkelse den publika logiska tekniska infrastruktur som innebär IP-adresser och subnät och den ömsesidiga kommunikationen mellan alla noder i nätet och som naturligtvis i sista hand speglas i spänningslägen i enskilda transistorer i elektroniken. Det är det man menar i övergripande bemärkelse när man säger att man inte kommer åt internet. Det betyder att ens dator inte kommer åt en godtycklig annan dator (server) på internet. Den logiska kommunikationen mellan A och B. Med tekniskt språk i praktiken möjligheten att utbyta data med alla andra [datorer som har] publika IP-adresser (icke publika IP-adresser är fördefinierade IP-adresser som inte får finnas på Internet)

Rent historiskt och ursprungligt är Internet företeelsen att man skapade en gemensam teknisk standard och lät alla ansluta sig. -i kontrast till tidigare då univeristet haft egna isolerade nät som man kunde koppla upp sig emot över telenätet.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Han har en gedigen vilja att lära sig sakerna, men det märks inte att han är villig att lägga ner den tid och energi det tar att lära sig ett så här komplext ämne. Så istället för bara bombardera med frågor så skulle han kunna hitta all info själv, med hjälpa av de tips och råd vi gett honom.

kanske.. men det är inte lätt om man inte är så bra på engelska och innan man ens vet tillräckligt för att kunna formulera frågor på svenska och dessutom inte har nån sökmotorvana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

======
PS. Signaturen Lacrits inlägg här ovan, nummer 32, har inget med trådfrågan att göra. –Det meddelade, är bara för att visa –sig själv- att han är tekniker. Och det är alls inte omöjligt att det är sakligt men för mig är det ogripbart. Och Jens Lindahls inlägg nummer 30, är alls inget malplacerat till denna trådfrågan …tycker i alla fall han själv.

====
..å så en än gång nämnt: -Det är ofattbart att vi inte lyckas förklara Internets grundläggande förhållande.
Möjligen dock förklarat i Pekings tips: boken "Data Communications and Networking", av Behrouz A. Forouzan? Men JAG klarar inte engelskan.

Lite intressant läsning, det mesta på svenska.. håller dig nog sysselsatt ett bra tag och innehåller i de flesta fall många länkar till ännu mer information och kunskap.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorn%C3%A4tverk

http://sv.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internetleverant%C3%B6r

http://sv.wikipedia.org/wiki/IP-adress

http://sv.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

Åsså avslutningsvis denna, helt opersonlig!
http://www.blup.se/sv-se/horses/84199-lacrits-swb

Det gäller ha glimten i ögat och inte ta något personligt när man är ute och ramlar runt i stora stygga intenet..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

TACK TACK! Alla skribenter här ovan, nu får jag ta en paus och tänka igenom allt det fina.

FX9, …kan Du inte koncentratsamla allt ovan till en styck mening om hur Internet transmissonen är tillordnad. Vad äger vad som vad gör med vad?
-Och snacka om att jag INTE är villig att lägga ner den tid och energi ’som’ det tar att lära sig. ..med att när jag också slår en drill tänker jag dator.

Och Whippoorwill, Internet är INTE ett abstrakt begrepp. Inter-net = mellan-datornät, det medium vari databitarna far fram. Som för övrigt hela datorverksamheten är högst konkret.

Du Mistard! –Helt rätt! Med att jag, ja kanske till och med med att jag inte har en ingen aning om vad jag ylar om, eller spelar dum relativt halvbra. ..och det är ju därför som jag frågar här.

yorii här ovan: Kom då med ett bättre ord för mitt frusterande datakanal. ..som alltså är fullt adekvat till saken!

-Och förresten! -Nyhetsmedierna berättar om att det är fel –IGEEEEEN!!! i företaget Apotekets datasystem.

http://vlt.se/nyheter/1.1482029-fel-i-apotekets-datasystem

…kan detta möjligen handla om att Tieto:s Tanter och Gubbar, är för LITE asperger-mässigt petiga?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

TACK TACK! Alla vänliga själar här ovan, och kanske inte minst signaturen FX9; grejen är ju att ordböcker som till exempel Wikipedia, utvecklar sig hela tiden. Och att denna idag versionen av ordet Internet har jag inte läst. …och väl inte omöjligen har jag svaret där, även om jag just nu, med bara några minuters beskådning, inte ser svaret.
Och visst förstår jag signaturen Lajser, ..som ju även jag har gått här under år och trott mig vara helt klar över vad Internets datakanaler är.
Och också att jag i helgen talade med flera ..sägandes vara datorkunniga, som inte heller, först, förstod frågan.

Och kära Cindori, OS-modellen, har undrat över och frågat mycket om ..utan att förstå. –Alltså det är ett helvete och vara intelligent!
Signaturen idag förstår jag inte alls!
..och Salstad, erkänn nu att inte Du heller vet nått om frågan.

====
-Jag har ju trott att Internet kanalerna var några särskilda kanaler som man bara kom in på via ..några väldans dyra serverdatorer. Som bara internetleverantörerna har råd med. ..men så i förra veckan kom jag till att, allt vad datakanaler handlar om, är –nog- Internetkanaler????
Kan det vara att det handlar om adresseringarna av datorerna? Att det finns, något så att säga grundadresseringar, som bara vissa, internetleverantörerna kommer åt, och att vi andras adresseringar är en del av respektive Internets leverantörens adressering????
…något som mrqaffe här ovan, drar om????

Så här skrev jag nyligen till en VLT:s (Vestmanlands Läns Tidning) nyhet om datorkrasch:

Skrivet 15 dec 2011 00:00 B-O Gavne, Västerås
-EXPERTER!!?? Vi har anlitat datorexperter, säger kontorschefen. …finns sånt??? Faktiskt erinrar jag mig INGEN! Av de ..väldigt många, så att säga datorkunniga, som jag de ..senaste 10 (tio) åren har frågat om dator.
De bara snackar en massa flummigt, symboliskt snack, som inte håller när jag frågar vidare om deras sagda. Och när jag talar precist, till exempel om filformateringsprogram som formaterar rad-med-databitar till fil, om filöppningsprogram som öppnar upp filer …blir dessa alldeles ställda.

..och folk blev sura!!! -Va´fö´de?
http://vlt.se/pengarjobb/1.1473397-kraschad-backup-hos-loopia

Alltså, du skriver ju som Yoda, jag fattar noll =D
Men jag kan tänka mig att du får mycket mycket bättre svar genom wikipedia än att bara fråga slumpmässiga sweclockers medlemmar =P

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

Och Whippoorwill, Internet är INTE ett abstrakt begrepp. Inter-net = mellan-datornät, det medium vari databitarna far fram. Som för övrigt hela datorverksamheten är högst konkret.

Definition: http://sv.wikipedia.org/wiki/Abstraktion : "Abstraktion är att tänka bort vissa egenskaper hos ett föremål eller en företeelse och därigenom lyfta fram andra. Hur man väljer beror på vilket syfte man har med abstraktionen."

På så vis är Internet i högsta grad en abstraktion ,till och med ett lysande exempel på abstraktion därför att man alltid tänker bort vissa egenskaper -oftast de rent fysiska , vilka apparater som elektriciteten och ljuset går igenom. och hur man väljer beror på vilket syfte man har dvs i vilket sammanhang man sätter det.

IP-adresser skulle annars de flesta anse vara ytterst abstrakta emedan de inte går att ta på och man i allmänhet inte är det minsta intresserade av hur de representeras av spänningsnivåer i halvledare på kiselplattor..

Definitionen att internet skulle endast vara det medium genom vilka ettorna och nollorna far fram är varken heltäckande eller tillräcklig som förklaring och delas framförallt inte av särskilt många som använder ordet.

Permalänk

,,DET HÄR - var kul att läsa???????

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

TACK TACK! Alla skribenter här ovan, nu får jag ta en paus och tänka igenom allt det fina.

FX9, …kan Du inte koncentratsamla allt ovan till en styck mening om hur Internet transmissonen är tillordnad. Vad äger vad som vad gör med vad?
-Och snacka om att jag INTE är villig att lägga ner den tid och energi ’som’ det tar att lära sig. ..med att när jag också slår en drill tänker jag dator.

Och Whippoorwill, Internet är INTE ett abstrakt begrepp. Inter-net = mellan-datornät, det medium vari databitarna far fram. Som för övrigt hela datorverksamheten är högst konkret.

Du Mistard! –Helt rätt! Med att jag, ja kanske till och med med att jag inte har en ingen aning om vad jag ylar om, eller spelar dum relativt halvbra. ..och det är ju därför som jag frågar här.

yorii här ovan: Kom då med ett bättre ord för mitt frusterande datakanal. ..som alltså är fullt adekvat till saken!

-Och förresten! -Nyhetsmedierna berättar om att det är fel –IGEEEEEN!!! i företaget Apotekets datasystem.

http://vlt.se/nyheter/1.1482029-fel-i-apotekets-datasystem

…kan detta möjligen handla om att Tieto:s Tanter och Gubbar, är för LITE asperger-mässigt petiga?

Tycker faktiskt att alla här förklarar på ett bra sätt. Internet är ett samarbete mellan alla datorer i världen som är kopplade på nätverket (routrar, switchar, servrar osv är tekniskt sätt också datorer) och det fungerar precis på samma sätt som ditt nätverk därhemma (under förutsättningar att du har en router och mer än en dator). Tekniskt sätt skulle du kunna bygga upp ditt helt egna internet med dina egna servrar, osv som var helt avskuret från detta internetet dock så hade du ju inte haft tillgång till den data som finns på detta nätverket. Hade du haft en uppkoppling direkt på stamnätet så hade du kunnat varit din egen ISP (många stora företag har den typen av uppkoppling), jag har själv haft min MacBook Pro kopplad i stort sätt direkt ut på internet utan ISP (hos en stor fiberleverantör/ISP), då vart jag kopplad via en fiberswitch till vanlig RJ45 i datorn, fick ut ungefär 400Mbit/s (tror att nätverkskortet i min laptop alt bredbandskollen sa stopp där) och kollade jag min internetleverantör via en "who's my ISP" tjänst på nätet så fick jag "HultnerMBP...." som hostname. Men vad jag ville säga är att internet i sig är bara ett stort nätverk kopplat samman via flertalet mindre nätverk och fungerar inte annorlunda än ditt nätverk hemma.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

PENGAR PENGAR PENGAR!!! Mina ärade damer och herrar. Handlar trådfrågan inte minst om.
Alltså vårt kommunala energiverk här i Västerås har byggt ett nätverk datakanaler, bland annat med kablar med fibrer och routrar i Västerås stad. Kanske också några linjer från staden ut i övriga kommunområdet. Å så att verket har förmått min hyresvärd att dra in Ethernet förbindelser, från en kopplingspunkt i detta så kallade stadsnätet, till varje lägenhet.
Å så anmälde jag mig till Telia för att få Internet anslutning ..å så gjorde … någon nått, till att jag har Internetanslutning.
MEM MEN MEN! –Helt säkert fick Telia betala, och kanske ständigt betalar, till energiverket för att jag använder dess nät. ..pengar som jag betalar till Telia.
Å så går mina datapaket ut och in från stadsnätet till …andra ägares datakanaler; kablar som ägarna har betalat pengar för att nu ha. –Och visst fasiken vill dessa ägarna också ha betalning för sitt jobb.

-Där, mina ärade damer och herrar, kommer trådfrågan in: Hur är detta ordnat.
Ha´ru fattat? Till exempel signaturen: ”(Jag) Tycker faktiskt att alla här förklarar på ett bra sätt/-=|ZetaXtreme|=-, Programmerare & IT-konsult (och studerar på Chalmers).
Och alltså Internet är INTE ett samarbete med anslutna datorer: inter-net= mellan-nät.
Jag har mycket svårt att förstå Alexander med tal om –här ovan- att själv ha haft sin dator inkopplad, …som han tillägger: ”i stort sätt”, direkt ut på internet utan ISP.

Kanske en lämplig tilläggsfråga till trådfrågan
Om jag i morgon vill starta en ISP-verksamhet, vad har jag då att göra?
: Först?
: Sedan?
: Och därefter?
: Och sen? …sen? …sen?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

PENGAR PENGAR PENGAR!!! Mina ärade damer och herrar. Handlar trådfrågan inte minst om.
Alltså vårt kommunala energiverk här i Västerås har byggt ett nätverk datakanaler, bland annat med kablar med fibrer och routrar i Västerås stad. Kanske också några linjer från staden ut i övriga kommunområdet. Å så att verket har förmått min hyresvärd att dra in Ethernet förbindelser, från en kopplingspunkt i detta så kallade stadsnätet, till varje lägenhet.
Å så anmälde jag mig till Telia för att få Internet anslutning ..å så gjorde … någon nått, till att jag har Internetanslutning.
MEM MEN MEN! –Helt säkert fick Telia betala, och kanske ständigt betalar, till energiverket för att jag använder dess nät. ..pengar som jag betalar till Telia.
Å så går mina datapaket ut och in från stadsnätet till …andra ägares datakanaler; kablar som ägarna har betalat pengar för att nu ha. –Och visst fasiken vill dessa ägarna också ha betalning för sitt jobb.

-Där, mina ärade damer och herrar, kommer trådfrågan in: Hur är detta ordnat.
Ha´ru fattat? Till exempel signaturen: ”(Jag) Tycker faktiskt att alla här förklarar på ett bra sätt/-=|ZetaXtreme|=-, Programmerare & IT-konsult (och studerar på Chalmers).
Och alltså Internet är INTE ett samarbete med anslutna datorer: inter-net= mellan-nät.
Jag har mycket svårt att förstå Alexander med tal om –här ovan- att själv ha haft sin dator inkopplad, …som han tillägger: ”i stort sätt”, direkt ut på internet utan ISP.

Vad är egentligen frågan? Jag tycker det verkar som du i allt väsentligt redan besvarat saken själv.
Energiverket har redan en massa förutsättningar genom sin ordinarie verksamhet som försörjare av el. De behöver bara lägga ner fiber samtidigt eller på samma ställe som elen och kan alltså fixa den delen till konkurrenskraftigt pris jämfört med tex Skanova som är den största aktören i sverige.
Energiverket bygger det fysiska nätet men de kallas inte ISP om de bara de låter andra tex Telia hyra in sig och tillhandahålla IP-trafiken.
Detta tillsammans kallas nätverksinfrastruktur eller IT-infrastruktur. Det räknas oftast som en förutsättning för internet snarare än själva internet, men som sagt, beroende på sammanhang så kan det variera.

Vad är det oklara i detta?

Apropos etymologin så är det inte '[ett] mellan-nät' utan 'mellan [flera lokala] nät' dvs sammanbindningen av en massa mindre nät, tex univeritet, företag, banker etc eller just ISP:ers nät'

En annan sak som gör att tex Energiverkets fysiska fibernät eller stadsnätet elller det mesta av IT-infrastruturen inte är detsamma som internet är att där går en massa trafik som inte alls är internet för att det inte är publikt. Det är alla storföretag ,myndigheter och organisationer, inte minst banker och finansföretag som köper förbindelser mellan olika lokalkontor och mellan alla bankomater och alla kontokortsbetalningar i affärerna och numera även telebolagens teletrafik. Allt det är nättrafik som går i delvis samma utrustning men som inte är internet, som ofta lagar reglerar att det inte får vara internet.

Citat:

Kanske en lämplig tilläggsfråga till trådfrågan
Om jag i morgon vill starta en ISP-verksamhet, vad har jag då att göra?
: Först?
: Sedan?
: Och därefter?
: Och sen? …sen? …sen?

Först förmodligen lägga upp en motivering till varför du behöver IP-adresser och hur du ska använda dem.
Sedan lägga fram din ansökan till RIPE NCC och om du inte får köpa adresser där så får du vända dig till någon ISP som redan har och hyra en del av dessa.
Sedan får köpa och bygga eller hyra in dig på befintlig hårdvara, tex just Energiverket. och slutligen ansluta dig till nån annan ISP och göra ett ekonomiskt avtal som förmodligen innebär att du betalar dem för den trafik som går ut från nätet (dvs som initieras från datorer inne i ditt nät och de betalar dig för trafik som går in i ditt nät utifrån, vilket sker antingen genom att du har servrar där eller genom att du har en snabb kopplingsväg till en annan ISP jämfört med alternativ nätverkstrafikväg.

Slutligen måste du programmera alla routrar och servrar i ditt nät så trafiken går rätt väg.

Sen är du färdig! Eller rättare sagt sen har du alla förutsättningar färdiga för ISP betyder Internet Service Provider så om du inte tillhandahåller internet-tjänsten till några andra än dig själv så kallas du inte ISP.

Permalänk

SE DÄR! Några också –grundläggande- sammanhang för MINA! tankar med att undra över trådfrågan: Vad är Internets kanaler?
Whippoorwill:s redogörelse här ovan om pengar: …får köpa, hyra, köpa, hyra, göra ett ekonomiskt avtal, du betalar, de betalar.
Och alltså om jag ställer mig upp som ISP, är det olika pengar till olika. Till exempel till Bredbandsbolaget, för deras: erbjuder bredband med höga hastigheter för internetaccess, telefoni, digital-TV och andra tjänster. Mellan Västerås och Köping; vars kabelläggning jag såg för några sommar sedan.
Och till det bolaget som drog kabel mellan Europa och Nordamerika.

..och då går det rimligen inte att BAAAARA –som, denne göteborgske härlige signaturen ”-=|ZetaXtreme|=-” skriver här ovan- Internet är ett samarbete mellan alla datorer i världen som är kopplade på nätverket.
–Internet är byggt med möjligheter att konstatera hur det respektive används.

Kvarstår trådfrågan: Vad är Internets kanaler?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

Kvarstår trådfrågan: Vad är Internets kanaler?

Nej, den kvarstår inte. Du har fått tålmodig förklaring från olika skribenter om hur Internet fungerar. Om du hade varit lika tålmodig och verkligen läst de svaren och länkar som givits för vidare info så vore saken klar.

Det finns ingenting som heter "Internets kanaler". Punkt.

Permalänk

Det ekonomiska är ju bara en följd av att det kostar att göra kabel och utrustning och att det kostar att ha personal som programmerar och administrerar samt tillgång och efterfrågan , det gäller en ISP likaväl som en korvkiosk.

Skrivet av B-O Gavne:

Kvarstår trådfrågan: Vad är Internets kanaler?

Kvarstår nog för dig att förklara närmare vad du menar med frågan eftersom ingen av oss här använder din terminologi.

Om det kan reda ut någonting så är den gängse förklaringsmodellen om datanät den om olika konceptuella abstraktionslager, oftast i den sammanställning som kallas OSI-modellen där 'nedre' (metaforiskt) lager är förutsättning för ovanförliggande lager.

Nederst är det fysiska lagret. Det är kabeln och fibern och apparaterna, men måste konceptuellt inte vara el eller laserljus. Det kan hypotetiskt vara pneumatiska tryckskillnader som öppnar och stänger ventiler eller apor som flyttar bananer och päron som sen i senare lager representerar ettor och nollor.

Utan att gå in på alla sju lager så har du senare ovanför nätverkslagret där man har IP-trafiken. IP står för Internet Protocol. Där hanterar man det logiska dataflödet hur det regleras med IP-adresser osv. Överst har man applikationslagret som är hur ett epostmeddelande skickas från sändare till mottagare. Ibland lägger man till ett åttonde lager som är människans kommunikation.
Alla lager är olika sidor av samma sak, det finns apparater där elen snurrar runt, det finns standarder som talar om hur man portionerar ut ettorna och nollorna i tolkningsbara paket osv.
Det fiffiga med detta tankesätt med abstraktionslager är att medan man tittar på ett visst lager så kan man strunta helt i lagren över och under.
Alltså om man undersöker nätverkslagret med IPadresser etc så spelar det ingen roll om en etta är representerad av en spänningsnivå, en laserpuls eller en banan.

Man kan tänka sig att du med 'internets kanaler' menar vilken hårdvara och då är svaret fiber och koppartråd dvs telefontråd och i enstaka fall satellitradio, mobiltelenät, eller till och med elnätet. Ofta finns det flera alternativa nät tex ComHems fiber som först drogs fram för digitalTV, diverse DSL-tekniker som mindre ISP:er hyr telias telenät/koppartråd för och Telia själv använder till ställen dit de ännu inte dragit fiber. 3G och 4G är olika standarder för dataöverföring över mobiltelenätets radiolänkar. Och i vissa fall av speciell datatrafik i glesbygd så studsar man genom att använda sig av satelliter som förstås också kommunicerar via radiovågor men av annan våglängd än mobilnätet. Elnätet utnyttjas ibland genom att man överlagrar signalen ovanpå elens 50 hz men med så liten amplitud att det inte påverkar den vanliga elapparaturen.

Med ett sätt att se på detta är det bara tre olika 'kanaler' nämligen elektricitet, radiovågor och laserljus där de två sistnämnda är elektromagnetisk strålning men med olika våglängder. Så kanske svaret är kanalerna är elektromagnetisk strålning eller elektrisk laddning ?

Eller så menar du på ett helt annat sätt- baserat på tidiigare primär funktion -kanalerna är då bla telenätet, kabeltv-nätet och mobilnätet utan att i sammanhanget bry sig om att telenätet kan vara både fiber och koppar.

Permalänk
Medlem

Jag slänger in mitt försök också, det kan inte skada med fler vinklar.

Det första du bör tänka på när du tänker internet är att det är flera nätverk, inte ett. Ett lokalt nätverk är ett "förhållandevis" litet nätverk begränstat till en fysik plats. Inter består av flera sådana här nätverk sammankopplade.

Det lättaste sättet jag kan förklara hur det är uppbyggt är genom sättet vi skickar brev. När du skickar ett brev så skriver du både en adress och ett post-nummer. När du skickar ett brev från en stad till en annan är jämförbart med att skicka ett datapaket till ett annat nätverk. Med det menar jag inte att en stads-nätverk är samma sak som ett lokalt nätverk, det är bara för att förklara som jag använder städer. När du skickar ett brev till någon i en annan stad så kommer brevet först till en sorteringsterminal. Där tittar de endast på post-nummret som står på brevet. Anledningen är att det finns så många adresser i Sverige att det inte går att få en översikt genom att bara använda dem. När brevet är sorterat efter postnummer skickas det till nästa sorteringsterminal. Denna sorteringsterminalen har bara hand om en liten del postnummer så att här kan man titta på adress-nivå och hitta rätt på det sättet. Här är istället post-nummret oanvändbart eftersom det inte är specifikt nog för att kunna hitta en specifik adress.

Det är likadant på internet, du har en ip adress och skickar till en annan ip adress. "post-terminalerna" ute på internet tittar på olika delar av den ip adressen och kan på så sätt dirigera din trafik närmare och närmare tills den tillslut kommer fram.

Hoppas det hjälpte

Permalänk

Mitt tips är att du skaffar fram 2 olika studie böcker, en som heter Datorkommunikation och en som heter Lokala Nätverk. Efter att ha läst dessa, och förstår texten. Bör du har fått mer svar på dina frågar Beror lite kanske på hur djupt vill du gå in i ämnet? Vill du lära dig ytterst lite, eller vill du lära dig en massa? En massa blir svårt, eftersom Internet, och hela världens nätverk är så pass stort.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Entusiast
Skrivet av B-O Gavne:

Kanske en lämplig tilläggsfråga till trådfrågan
Om jag i morgon vill starta en ISP-verksamhet, vad har jag då att göra?
: Först?
: Sedan?
: Och därefter?
: Och sen? …sen? …sen?

Vad är en ISP? Svar: Leverantör av Internet.
Hur detta går till är helt och hållet upp till fantasin. Teoretiskt sett skulle du kunna frakta Internet i form av huggna stenblock till kunderna med stora lastbilar.
Det enda som gäller är att kunderna får det dem frågar efter levererat, sedan om detta kommer med fiberkabel, trådlöst eller på huggna stenblock spelar ingen roll.

Så vad behövs?
1: Tillgång till Internet
2: Kunder att leverera Internet till.

För att klara av detta så skulle jag föreslå följande:
1: Skaffa kunder som är intresserade av att köpa Internet av dig (Hur du tar betalt är helt upp till dig)
2: Koppla ihop kunderna till en gemensam central. (fiberkabel eller huggna steblock på lastbil?)
3: Skaffa tillgång till Internet. Du får prata med dem som äger Internetkablarna där du bor. Fråga dem om du får ansluta din kabel till deras nätverk och vad dem kräver av dig i gengäld. Ägarna kan vara allt ifrån staden, kommunen till små företag. Rätt vanligt att det är staden/kommunen som äger stora delar av kablarna/utrustningen som kopplar ihop hela staden.
4: Skaffa adresser: För att kunna "prata" med de flesta andra ut på Internet, krävs att du ger dina kunder IP-addresser. Dessa skaffar du av en organisation vid namn: IANA. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Assigned_Numbers_Author... )
Ja, dessa fyra huvudsteg är det som krävs för att kunna leverera Internet till kunder.
Du kan visserligen skippa punkt 4, men då kan dina kunder inte prata med några andra ut i den övriga världen på ett smidigt sätt. Det går att kringgå med andra "protokoll" och så vidare, men det ger vi oss inte in på här.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)