Permalänk
Inaktiv

Bra bärbar till Linux?

Hej på er,

Har lite i funderingarna att lära mig Linux aningen bättre än vad jag kan idag. Tankarna ligger i att använda en bärbar dator som jag kan ta med mig om jag så önskar, därav trådskapandet.

Antar att Ubuntu eller Mint är att föredra att börja med, så frågan lyder; finns det något speciellt man ska gå efter när man kikar på hårdvara som just ska fungera smärtfritt med en Linux installation? nVidia eller AMD? Minne? Om man vill testa lite ögongodis, vad är det för processor man ska sträva efter?

Ser gärna att det ska bli en billig bärbar, har en Intel 160gb SSD jag tänkte använda också...det stöds väl fullt ut i Linux?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbt angående Nvidia och AMD:

AMD:s drivrutiner var usla. Krascher, kass prestanda, osv. Numera har de sanktinerade öppna drivrutiner, dock kraftigt begränsade i funktionalitet (och därmed iaf 3D-prestanda).

Nvidia har inga egna öppna drivrutiner. Dock har deras stängda drivrutiner alltid levererat bra prestanda, och varit relativt snabba på att innefatta ny teknik. Nvidia har därför av alla pragmatiker (dvs de som kan tänka sig att använda stängda drivrutiner, trots vad det ideologiskt implicerar) föredragits ett längre tag.

Iom att AMD släppt sina drivrutiner fria nu för tiden så borde situationen någon gång ändras, men inte förrän de även innefattar sina "high-end"-funktioner i dem.

En annan sak: jag vet inte hur Nvidia Optimus-läget ser ut, dvs de laptops med delad Intel- och Nvidia-grafik som är tänkta att sömlöst kunna switcha däremellan. Nvidia hävdade att det var omöjligt att stöda detta i X (Linux grafiska system), men hemmasnickrare visade att det visst gick. Ett tag så var situationen rätt körd dock, så det kan vara värt att se på hur läget ligger innan en Optimus-dator köps. Jag har en liknande lösning i min laptop, men jag har möjligheten att "stänga av" Intelgrafiken i BIOS-setupen, vilket gör att datorn bara ser Nvidiakortet som ett vanligt grafikkort. I vissa senare laptopmodeller så togs denna funktion av någon anledning bort. Ett tag så kunde personer enbart använda Intelgrafiken på sådana datorer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Som jag trodde...testade med en bärbar med Intel Atom och nVidia Optimus...att köra det med Linux var allt annat än smidigt - rentav hemskt! Den ena grafikkretsen bråkade med den andra så fort en utav dom två fått sina drivrutiner installerade...så här höll det på i oändlighet.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.martin-juhl.dk/2011/05/optimus-on-linux-problem-so... - där är det öppna projektet för att ge Optimusstöd till Linux. Inte så enkelt som man skulle kunna önska, men relativt smärtfritt. Applikationer som ska använda Nvidiagrafik körs genom kommandot "optirun". Antingen kör man genom terminalen eller ändrar genvägar. Långt ifrån alla applikationer drar nytta av 3D-accelerationen, så det är nog inte så jobbigt som det låter. Bara man får igång Bumblebee; det är ju ändå väldigt inofficiellt "stöd".

(Extrem fotnot: Nvidia bör stavs just "Nvidia" sedan ganska många år tillbaka. De vill själva inte se "nVidia", "nVIDIA", "NVidia", osv. Egentligen vill de själva bara se "NVIDIA", men det är många företag som tycker att alla ska skrika ut deras namn så fort det står skrivet. Är det inte en akronym (vilket det inte är) så får de stå ut med att bli "Nvidia". Se t ex stavningsval på http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kör Intel rakt av det räcker för desktop eye-candy. Nvidia och ATI prylar kommer bara suga ut batteritid.

Permalänk
Inaktiv

Skulle det även kunna gå att köra .mkv filer i te.x 1080p via HDMI? Vet inte hur starka Intel's grafiska kretsar är...bara testat bärbara som haft en annan krets än just Intel för att driva grafik.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel har hårdvarustöd för x264-avkodning i sina (moderna, XMA 4500 HD och framåt på ett ungefär) grafikkretsar - men givetvis (säger den trötte användaren) så stöds det bara i Windows. Med en Core i#-processor så bör datorn orka driva 1080p på ren CPU-kraft, men det kommer medföra hög CPU-belastning och mer värme (pga mindre effektiv avkodning). Men görbart. Brasklapp gentemot Flash i 1080p fullscreen; Flash är ruskigt ineffektivt.

På detta planet så slår inget just nu ett Nvidia-kort, billigt som dyrt. Alla rimligt moderna Nvidia-kort stöder VDPAU (http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU), vilket är ett bibliotek för att utnyttja hårdvaruavkodning av HD-material. Har du bara ett kort som stöder detta så kan vilken rishög som helst spela 1080p med låg CPU-belastning i Linux. Nvidia å andra sidan kommer ju oftast med Optimusproblematiken, då alla Core i#-processorer kommer med inbyggd grafikkrets...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skulle det även kunna gå att köra .mkv filer i te.x 1080p via HDMI? Vet inte hur starka Intel's grafiska kretsar är...bara testat bärbara som haft en annan krets än just Intel för att driva grafik.

Det fungerar utmärkt för mig iaf, får ljud ut via HDMI OOTB också (bara att ändra ljudprofil) på min U36SD med en i5-processor. Jag kör med optimus och det fungerar mycket bättre än jag trodde med Bumblebee, men presterar fortfarande märkbart sämre än i Windows samt du får inte tillgång till VDPAU. Ska du inte spela eller programmera OpenGL är det nog bättre att skippa Optimus och hålla dig till enbart intel eller enbart Nvidia.

Jag fick pilla lite för att slippa screen tearing i gnome-shell, men nu är det tearingfritt överallt inklusive youtube.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

phz och MarcusW, ni har ni svarat på alla eventuella frågor jag ens skulle kunna komma på att ställa...tack så hemskt mycket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

phz och MarcusW, ni har ni svarat på alla eventuella frågor jag ens skulle kunna komma på att ställa...tack så hemskt mycket!

Kan bara accentuera att om du köper en dator med Intel Core-CPU och Nvidiagrafik så kolla upp om det går att ställa in i BIOS-setupen att bara köra "Discrete Graphics" som det heter på min laptop, dvs enbart Nvidiakrets utan att OS ens ser Intel-GPU. Då är det _inga_ problem.

Det skulle kunna leda till kortare batteritid, men på min dator så har jag längre batteritid i Linux än i Windows i vilket fall, så jag vet inte hur stor skillnad det gör. Man kan också titta på livedata på energiförbrukning, och visst, när man använder kortet så dras mer ström, men när det idlar vid vanlig 2D-grafik så är det marginell skillnad gentemot enbart Intelkrets (har för mig min siffra var ~1000 mA gentemot ~900 mA) (dock är det osäkert huruvida Nvidiakortet "stängs av" öht i Linux även om man inte använder det, så se inte mina tester som vetenskapligt rigorösa).

Flash är det stora problemet i Linux. Det finns inget som pressar min dator så hårt som Flashvideo i HD, vilket leder till högre temp, kortare batteritid och ljudligare fläktar. Det är en av många anledningar till att jag är så evinnerligt trött på Flash i alla dess former.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Men är det inte många sidor som börjar slopa flash för att börja använda HTML5 istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Men är det inte många sidor som börjar slopa flash för att börja använda HTML5 istället?

Jag ser en framtid utan Flash (vilket även Adobe verkar göra, men det är en längre diskussion), men jag anser inte att vi är där än på hemmarknaden. SVT:s/TV4:s streamingtjänster, alla svenska dagstidningars videonyheter, fortfarande mycket material på Youtube, ... . Det kommer ta en längre tid innan alla dessa aktörer betalar för att utveckla nya plattformar för videouppspelning. Vi får dras med Flash ett par år till i minsta fall.

För att krångla än mer så dök en del Silverlighttjänster upp under Microsofts PR-kampanj (även om de själva verkar ha mer eller mindre lagt ner projektet vid detta laget), som också kommer leva vidare ett tag av samma anledning som tidigare: det har kostat mycket att ta fram lösningarna.

Nu försvinner jag snabbt från ämnet dock. Jo: HTML5 blir mer och mer relevant, men det är inte så utspritt än att man "klarar sig" utan Flash. Dessutom är det en förhållandevis ny teknik utan helt fastslagna standarder, och det är lätt att gå in i buggar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Kan bara accentuera att om du köper en dator med Intel Core-CPU och Nvidiagrafik så kolla upp om det går att ställa in i BIOS-setupen att bara köra "Discrete Graphics" som det heter på min laptop, dvs enbart Nvidiakrets utan att OS ens ser Intel-GPU. Då är det _inga_ problem.

Det skulle kunna leda till kortare batteritid, men på min dator så har jag längre batteritid i Linux än i Windows i vilket fall, så jag vet inte hur stor skillnad det gör. Man kan också titta på livedata på energiförbrukning, och visst, när man använder kortet så dras mer ström, men när det idlar vid vanlig 2D-grafik så är det marginell skillnad gentemot enbart Intelkrets (har för mig min siffra var ~1000 mA gentemot ~900 mA) (dock är det osäkert huruvida Nvidiakortet "stängs av" öht i Linux även om man inte använder det, så se inte mina tester som vetenskapligt rigorösa).

Flash är det stora problemet i Linux. Det finns inget som pressar min dator så hårt som Flashvideo i HD, vilket leder till högre temp, kortare batteritid och ljudligare fläktar. Det är en av många anledningar till att jag är så evinnerligt trött på Flash i alla dess former.

Om man inte ställer in något själv är nvidia-kortet fortfarande på, åtminstone i de flesta datorer med hybridgrafik. Konfigurerar du (de)Bumblebee rätt stängs det däremot av när du inte använder det. (det sätts på när du kör något med optirun, sen stängs av när programmet är avslutat)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusW:

Om man inte ställer in något själv är nvidia-kortet fortfarande på, åtminstone i de flesta datorer med hybridgrafik. Konfigurerar du (de)Bumblebee rätt stängs det däremot av när du inte använder det. (det sätts på när du kör något med optirun, sen stängs av när programmet är avslutat)

Ja, det är rätt. Jag testade Bumblebee i alphafasen (hette inte Bumblebee då) och såg att man genom ACPI-calls kunde stänga av kortet.

Ytterligare en fråga är hur mycket ström kortet drar om det inte används. Givet är att förbrukningen ökar ordentligt när det jobbar, men om den bara väntar på instruktioner så borde det inte inverka mycket.

Möjligheten finns att ta reda på detta, iom att kortet går och stänga av osv, men är inte tillräckligt intresserad för att göra en mätserie .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det är rätt. Jag testade Bumblebee i alphafasen (hette inte Bumblebee då) och såg att man genom ACPI-calls kunde stänga av kortet.

Ytterligare en fråga är hur mycket ström kortet drar om det inte används. Givet är att förbrukningen ökar ordentligt när det jobbar, men om den bara väntar på instruktioner så borde det inte inverka mycket.

Möjligheten finns att ta reda på detta, iom att kortet går och stänga av osv, men är inte tillräckligt intresserad för att göra en mätserie .

Jag gjorde ett litet snabbtest nu, ungefär 3h20min kvar av batteriet utan nvidiakortet. Sen startade jag en terminal med nvidiakortet (optirun xterm) och fick då ungefär 2h50min kvar. Tror strömförbrukningen, precis som du säger, ökar ganska dramatiskt så fort man börjar göra något med kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet funkar hybridgrafik ganska dålig i Linux - så om du eftersöker denna funktion för att tex dualboota in i Windows och spela är det en stor fördel om du kan stänga av ett av korten i BIOS, något min laptop tyvärr saknar.

Annars tycker jag att Lenovo laptops alltid verkar fungera bra i Linux!

Permalänk
Medlem

System76 laptops fungerar super med Linux, Nvidia optimus är lite struligt, men jag kan säga att det är måna Windows program som har problem med Nvidia optimus också :S hatar skiten har haft mycket problem med det dock så har Bumblebee/ Ironhide fungerat bra för mig i Linux. Går även att fixa så att man kan stänga av Nvidia kortet och starta det när man behöver det.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

kolla även att trådlösa nätverkskorten fungerar i linux, hade problem med det och gav upp. testade massa drivrutiner och pillade. Sen löste det sig i 11.04 eller 11.10 i (X)ubuntu.

Permalänk
Medlem

JAg har en ASUS K73SV med Intel Core i5 sandy bridge 2410m, 4Gb RAM, NVIDIA Geforce GT540m 1Gb och en Crucial m4 128Gb SSD.
Jag har testat Bumblebee i Ubuntu och det funkar till viss del men jag kommer inte åt "vsync" inställningarna så jag kämpar med screentearing i filmer och det verkar som om att det inte går att lösa (för mig) för tillfället.

I VLC i windows med Intels grafikkrets i cpun så kan jag se full hd (mkv 1080p) men blir det för mycket objekt eller snabba scener så laggar det men NVIDIA kortet leverar "HIGH" på grafik i Skyrim

Men det är väl värt att trixa med det hela och försöka få det att funka
Jag tar det i omgångar.
Ubuntu bootar föresten på 3-6sek med SSD disk beroende på version från det att man tryckt på strömknappen

Permalänk

Bara liten tanke...
Om du köper bärbar utan windows från Dell så kommer dom förinstallerade med ubuntu. Man kan inte plocka bort windows i web-shoppen men om man pratar med en säljare så kan man få det och mycket annat ordnat. Men dom jag har köpt har funkat väldigt bra.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

JAg har en ASUS K73SV med Intel Core i5 sandy bridge 2410m, 4Gb RAM, NVIDIA Geforce GT540m 1Gb och en Crucial m4 128Gb SSD.
Jag har testat Bumblebee i Ubuntu och det funkar till viss del men jag kommer inte åt "vsync" inställningarna så jag kämpar med screentearing i filmer och det verkar som om att det inte går att lösa (för mig) för tillfället.

I VLC i windows med Intels grafikkrets i cpun så kan jag se full hd (mkv 1080p) men blir det för mycket objekt eller snabba scener så laggar det men NVIDIA kortet leverar "HIGH" på grafik i Skyrim

Men det är väl värt att trixa med det hela och försöka få det att funka
Jag tar det i omgångar.
Ubuntu bootar föresten på 3-6sek med SSD disk beroende på version från det att man tryckt på strömknappen

Vet inte vilken version du kör osv, men jag hade samma problem, det löste sig genom att ställa in Vsync option i Compiz Config.
Vsync var redan aktivt på kortet, det var själv skrivbordseffekterna som inte använda Vsync, vilket bidrog till att filmer osv hela tiden fick tearing.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag får låna tråden lite, jag är nämligen själv på gång att köpa en ny laptop men det är svårare än någonsin att välja då optimus verkar fungera dåligt fortfarande i dagsläget. Jag är mest ute efter vdpau acceleration och att kunna spela via desura och FPSer såsom alien arena. Är det ens möjligt med GT 5XXM modellerna, som alla verkar ha optimus i sig? Att kunna slå av optimus i BIOS verkar inte vara möjligt på alla laptops utan bara vissa. Vore mycket tacksam för råd på specifika grafikkort som skulle fungera i linux!

Permalänk
Medlem

Lenovo är en av få tillverkare som numera ger en möjlighet att bara använda Nvidia kortet i bios. Skulle jag köpa en laptop idag för att köra linux blir det någon Lenovo i Thinkpad serien. De ser ju inte så j*vla roliga ut men är riktiga arbetshästar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ett tag så kunde personer enbart använda Intelgrafiken på sådana datorer.

Har Intel/Ati och kör LinuxMint, menar du att det problemet är fixat nu?

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Lenovo är en av få tillverkare som numera ger en möjlighet att bara använda Nvidia kortet i bios. Skulle jag köpa en laptop idag för att köra linux blir det någon Lenovo i Thinkpad serien. De ser ju inte så j*vla roliga ut men är riktiga arbetshästar.

Lenovo gör plastiga kantiga fula lågkvalité-laptops. På min slutade det svampiga tangenbordet att fungera på vissa tangenter, sedan en dag la den bara av rätt upp och ner och ingen har kunnar få liv i den sedan dess.

Kan ju haft otur men tyckte ett varningens ord passade bra.

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.Frans:

Lenovo gör plastiga kantiga fula lågkvalité-laptops. På min slutade det svampiga tangenbordet att fungera på vissa tangenter, sedan en dag la den bara av rätt upp och ner och ingen har kunnar få liv i den sedan dess.

Kan ju haft otur men tyckte ett varningens ord passade bra.

Vilken serie var det? Lenovo's företagsserier är som stridsvagnar.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Vilken serie var det? Lenovo's företagsserier är som stridsvagnar.

Minns inte

Minns dock att den inte kändes bra i hänseende till byggkvalité. Kan inte heller rekommendera HP (se signatur), känns som om den kan lägga av när som helst + problem med att få grafikkortsskiftningen att fungera gör mig förbannad att jag inte kollade upp märken noga innan köp. Högljud och varm blir den också. Blir en ny laptop så snart som möjligt, utan hybridgrafik och med Nvidia-grafik...

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.Frans:

Minns inte

Minns dock att den inte kändes bra i hänseende till byggkvalité. Kan inte heller rekommendera HP (se signatur), känns som om den kan lägga av när som helst + problem med att få grafikkortsskiftningen att fungera gör mig förbannad att jag inte kollade upp märken noga innan köp. Högljud och varm blir den också. Blir en ny laptop så snart som möjligt, utan hybridgrafik och med Nvidia-grafik...

Pavilion är ju en billig konsumentserie. Kolla in Probook eller Elitebook istället, lite skillnad

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Pavilion är ju en billig konsumentserie. Kolla in Probook eller Elitebook istället, lite skillnad

Nä, kommer inte köpa ngn mer HP

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk

Själv körde man ubuntu på en P4:a för ungefär ett år sedan det fungerar ju liksom men jag rekommenderar att du kör nvidia om du ska ha Linux!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda