Ny server och klienter till en liten företag (11 personer).

Permalänk
Medlem

Ny server och klienter till en liten företag (11 personer).

IT utrustningen är från innan kriget. Vi ska göra en total upprustning av hela infrastrukturen.
Vi har en Konsultfirma som vi har använt oss av länge för support och dylikt.
Dom har lämnat en offert som saknar väsentlig information i mitt tycke.
(Återkommer med offerten när jag är på jobbet).

Vi vill anlita en annan IT-konsult eftersom den nuvarande blåser oss om och om igen och köpa hårdvara själva från Dustin.

I dagsläget har vi igen kontroll över vår egen server.
Vi vill ha ett "användarvänligt" system som vi från börja är med och bygger upp så vi har inblick och kontroll i vårt eget system.
Det blir löjligt att ringa "supportern" som kostar massa pengar om vi köper en ny skrivare och vill lägga till den eller installera en program uppdatering.

Förutsättningar
11st användare
11 st Iphone 4s
3st stationära arbetsstationer
Telia ADSL dynamisk ip adress
FS Data webhotell för mail och hemsida.
1st skrivare/kopiator/fax

Användningsområde:
Filserver. Spara mallar, ritningar, pdf bilder osv som hör till olika projekt.
Bokföring/faktura program (Visma). Flera användare (max 3st) skall kunna använda programmet samtidigt över nätverket.
Skrivarserver. Hantera utskrifter till Kopiator/skrivare/skanner fax maskinen.
Kunna komma åt mail och delade mappar från de anställdas telefoner och privata datorer.

OS som är föreslaget i offerten är Windows Server 2008 R2.
Samt en dåligt specad och överprisat server burk.

Känns som att WINDOWS 2011 SBS skulle vara ett mera lättanvänt alternativ?

Här är lite hårdvara som jag har knåpat ihop från dustin:

Server: http://www.dustin.se/hp-proliant-ml110-g7-xe-e3-1220-31-8mb-2...
Arbetsstation X 3: http://www.dustin.se/hp-z210-cmt-xe-31-4gb-500-w7p/product/50...
Skärm X 3: http://www.dustin.se/lg-e2251vr-bn-215-wide-tft-led-black-sil...
Switch: http://www.dustin.se/netgear-gs108-gigabit-switch-8-port/prod...
Router: http://www.dustin.se/d-link-dir-655-wireless-n-w-lan-router-g... (beöver igen värsting eftersom det är så segt ADSL in)

Kom med förslag och synpunkter på hårdvara mjukvara osv.
Är tacksam för alla inputs.

Permalänk

kommentarer på server: den behöver betydligt mer än 2 GB RAM, skulle inte köpa en server med mindre än 16 GB. förutom detta behövs fler hårddiskar för spegling av data samt någon form av vettig backuplösning.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Av någon anledning tog jag inte med det men man måste köpa till:

1 st 250 GB disk i raid.
2,5 TB extern USB disk för backup
MYCKET MINNE

UPS finns redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svetla:

Av någon anledning tog jag inte med det men man måste köpa till:

1 st 250 GB disk i raid.
2,5 TB extern USB disk för backup
MYCKET MINNE

UPS finns redan

För och skrivarserver räcker 2gb ram. Nu är det så billigt så du kan ju köpa så du har fyra.
Bra att du tänkte på spegling av diskarna så ni slipper nertid.
Köp större skärmar full hd hd på 21" är för litet om man ska läsa text dagarna i ända. Men annars så är den hårdvara du valt bra anpassad för er.

Ska ni administrera det själva är det Windows server som är enklast.

Permalänk
Medlem

Är det bara filer som ska delas skulle jag rekommendera en enkel NAS istället för en Full WIndows server.

Annars många nya företag idag skiter i egen server och kör allt i "molnet" t.e.x
mail,documnet Googla Apps
filer Dropbox
Bokföring fortnox

Permalänk
Medlem

Vi har för dålig lina för att enbart jobba med molnet tjänster.
Samt att chefen vill minimera löpande månadsavgifter.
Det är det ju inte enbart filserver utan det ska även vara några nätverksdelade program.
Lite specifika el-program med standarder och regler.
VIMSA bokföring/faktureringsprogram.
Backup på åtminstone mail från arbetsstationerna.
Kanske även en synkserver för tidsrappotering från telefonerna beroende på vilken lösning vi använder oss av.

Permalänk
Medlem

Om ni har imap på mejltjänsten, vilket jag hoppas så behövs ingen mejlbackup. Mejlen ligger kvar på den mejltjänst ni hyr. Kör ni inte med imap så har man heller inte samma mejl på datorn som telefonen, första enhet till kvarn och ingen backup på de som kommer till telefonerna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en liten bandstation och köra backup till band istället för en USB-disk om det finns affärskritisk data på servern.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du göra det enkelt för dig gällande licenser och generell hantering är det nog rätt smidigt att köpa en lite mer avancerad NAS. Den första som dök upp i mitt huvud är ReadyNAS 6-serien från Netgear vilket har i princip alla funktioner som du kräver och samtidigt god prestanda. Bara att köpa en och sedan välja hur många/vilka diskar du vill sätta i. Sedan finns det ju alternativ som LaCie Storage Server vilket har Windows Storage Server med stöd för bland annat iSCSI Target.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Jag skulle rekommendera en liten bandstation och köra backup till band istället för en USB-disk om det finns affärskritisk data på servern.

Tittar också på att köra till band. Har du tips på någon bra bandstation? Är det LTO som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Tittar också på att köra till band. Har du tips på någon bra bandstation? Är det LTO som gäller eller?

Våra kunder kör HP eller IBM-bandare oftast. LTO yes. Själva kör vi bandrobot från IBM och LTO4-band. Misstänker att det inte rör sig om några jättemängder data som ska skrivas till band så en bandare av enklare modell bör fungera bra.

Permalänk
Medlem

Det känns definitivt som att SBS2011 är att föredra före Server2008R2 om du vill ha exchange.

Vill dock varna för att köra Visma över nätverket då det har en förmåga att leverera massor av codebase error 70 samt 2timmars optimeringar av företaget. Jag tror detta har att göra med SMB2.

En lösning för detta skulle kunna vara att köra Hyper-V 2008R2 i botten (gratis)
sedan virtualisera en SBS2011 samt en 2008R2 som agerar applikationsserver (kan även passa på att lägga lite andra roller som printmgmt på denna)

Fördelen med detta blir att du kan köra visma och andra applikationer som läggs på 2008R2 servern med hjälp av remoteapp.
Remtoteapp fungerar som en klassisk terminalserver men den skalar fönstret så att det känns som att applikationen körs lokalt.
Detta fungerar även utifrån vilket betyder att när Lena på ekonomin vabbar så kan hon jobba i visma via remoteapp.

Hur du än gör så glöm inte CALarna, ofta "glömmer" oseriösa konsulter att offerera dessa.

Permalänk
Medlem

Hur stor mängd data är det som det ska tas backup på?
Antar att det är Visma db + lite gemensamma nätverksmappar.
Band lär ju funka men det måste ju skapas rutiner. Vem är ansvarig för bandbyte? Hur ofta byts band? Vem tar hand om det ifall den personen är sjuk mm. Är det affärskritisk data som tex visma db, Vad händer om det brinner ? Offsite backup? Band ska ju tas med till en annan plats (vem blir ansvarig för det?) alternativt om ni har ett brandklassat kassaskåp. Allt detta ska ju vägas in, beroende på hur ofta backupen tas? Ska det bytas band varje dag ?

Jag hade ställt allt det jobbet mot en Backuptjänst hos en leverantör beroende på hur många GB det landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Är det bara filer som ska delas skulle jag rekommendera en enkel NAS istället för en Full WIndows server.

De vill ju köra spcs. Från http://www.vismaspcs.se/support/visma-compact/visma-compact-5...

"Nätverkskort med tillhörande kablage, samt en serverdator för databasen där programfilerna också kan installeras. Extern NAS-hårddisk (ofta Linuxbaserad filserver) fungerar inte att köra databasfilerna på."

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

De vill ju köra spcs. Från http://www.vismaspcs.se/support/visma-compact/visma-compact-5...

"Nätverkskort med tillhörande kablage, samt en serverdator för databasen där programfilerna också kan installeras. Extern NAS-hårddisk (ofta Linuxbaserad filserver) fungerar inte att köra databasfilerna på."

Annars finns ju spcs som molntjänst som jag förstått det? Har ni ingen licens så kan det vara ett smidigt alternativ, vet inte om de (är ens någon?) är villiga att köra inbyte av redan köpt licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Annars finns ju spcs som molntjänst som jag förstått det? Har ni ingen licens så kan det vara ett smidigt alternativ, vet inte om de (är ens någon?) är villiga att köra inbyte av redan köpt licens.

Det låter ju jättebra, kör på det i så fall! Alltid bra att slippa drifta servrar själv.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD