Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
Det blev nått knasigt vid installationen från min Retail DVD. Under "min dator" visas endast den lilla 80 GB MSATA-disken som C: Den stora Intel SSD på 300 GB syns inte.

Fixat med hjälp av recovery dvd. Men nu fick jag tre hårddiskar:

C: med W7 7.11 GB ledigt av 42.1 GB
Lokal disk D: 297 GB ledigt av 279 GB
Lenovo Recovery Q: 31.1 GB ledigt av 31.2 GB (Vad har man den till)

Är det smart att ha det så?

Permalänk
Keeper of Traditions

Någon som hittat något bra fodral/sleeve/skydd eller vad dem nu kallas, som passar?

Verkar inte finnas särskilt mycket att välja bland i denna storleken.

Har för mig att lenovo sålde något men att dem var väldigt dyra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Någon som hittat något bra fodral/sleeve/skydd eller vad dem nu kallas, som passar?

Verkar inte finnas särskilt mycket att välja bland i denna storleken.

Har för mig att lenovo sålde något men att dem var väldigt dyra.

Tycker datorn är såpass tålig att jag brötar ner den med allt annat i min vanliga väska.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ladestam:

Tycker datorn är såpass tålig att jag brötar ner den med allt annat i min vanliga väska.

Jo, det har väl jag också gjort

Hade dock varit skönt att veta att den har något stötdämpande runt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Jo, det har väl jag också gjort

Hade dock varit skönt att veta att den har något stötdämpande runt.

Jag har kollat lite men inte hittat några som passar. Jag tror det enklaste blir att göra en själv eller be någon om du inte har sykunskaperna (morsan?).

Permalänk

Hur ser man studentrabatten på campusdiscount.de? (är det bruttopriset eller?).

Funderar på att kanske skaffa ny dator och i3:an utan ips-skärm men med 60gb extra ssd hade varit ett klart alternatv ifall det hade varit bruttopriset som gällt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chickfactor:

Hur ser man studentrabatten på campusdiscount.de? (är det bruttopriset eller?).

Funderar på att kanske skaffa ny dator och i3:an utan ips-skärm men med 60gb extra ssd hade varit ett klart alternatv ifall det hade varit bruttopriset som gällt.

Alla priser på den sidan är med studentrabatt då de endast säljer till studenter. Förutom grundpriset kommer det till runt 300kr i frakt och 35€ om du vill ha svenskt tangentbord.

Permalänk

Jag beställde ett slicebatteri samt svenskt tangentbord på Clickok.se. Riktigt bra pris på batteriet faktiskt (1788kr inkl moms)

LENOVO Battery/6 cell slice 19+ (0A36280)

LENOVO Keyboard (SWEDISH) (FRU45N2237)

Mvh... /Smurf

Permalänk

Kunde inte låta bli att trycka i en Samsung 1TB-disk i den... funkar kanon!

Permalänk

Blir nog trots allt den här modellen som får bli min nästa dator. Är lite nervig för hur det ska gå att skriva uppsatser på en så liten skärm (även om den inte är så mkt mindre än en mbp känns 13" som ngn form av magiskt streck). Ska skaffa varianten med i5-processor och IPS-skärm från campusdiscount tror jag. Känns lite ångestfyllt att köpa något för 9k men behöver en ny skoldator och vill ha något som håller länge. Ställer några frågor nedan som jag hoppas att någon svarar på.

1. Upplever ni att datorn fungerar att skriva längre dokument på (ex. uppsatser)?
2. Upplever ni att skillnaden mellan x220 och en 13.3"-dator är stor (ex. när man kollar på film)?
3. Tycker ni att datorn (med IPS-skärm) är värd pengarna även om man inte redigerar film/programmerar/dylikt?

Permalänk
Inaktiv

Tar mig friheten att svara även om jag bara har en x200

1 Ibland kan upplösningen vara ett problem speciellt om du ska navigera i längre dokument (de blir rejält med scrollande). Men för de mesta så funkar det alldelens utmärkt. Vikten+batteritiden gör det helt klart till en intressant lösning för studenter och de är ju inte värre än att du kan ha en extern skärm i tex 1920x1200 hemmavid då datorn har DP

2 Skillnaden märks speciellt om 13.3 tummaren har högre upplösning som tex MBA men är ingen showstopper

3 Ja lätt att man ska ha IPS, skärmen är betydligt bättre än på den vanliga med TN oavsett vad du ska använda den till

Permalänk

Tack för svaren Zzzandman

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt tableten? Tankar och åsikter om denna mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Är batteri slicen nått att ha tror ni? Hur mycket mer tid tror ni man får? Fins det mer än en sort?
Vill ha mer batteritid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ladestam:

Är batteri slicen nått att ha tror ni? Hur mycket mer tid tror ni man får? Fins det mer än en sort?
Vill ha mer batteritid.

Den blir rejält mycket tjockare med slicen men kan vara bra om du behöver extremt lång batteritid. Enbart slicen ska enligt Lenovo ge 9,2 timmars batteritid (över 23 timmars batteritid med slice+9cellaren) men de får du bara i fablernas värld. Realistiskt får du ut typ 7-8 timmar extra ur slicen. De finns bara en typ:

http://www.dustinhome.se/lenovo-battery-6-cell-slice-5800-mah...

I slutet av denna video ser du hur den ser ut :

http://www.youtube.com/watch?v=ZKAeXgCZP94

Permalänk
Medlem

Om man köper med t.ex. windows 7 professional kan man byta språk till svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Den blir rejält mycket tjockare med slicen men kan vara bra om du behöver extremt lång batteritid. Enbart slicen ska enligt Lenovo ge 9,2 timmars batteritid (över 23 timmars batteritid med slice+9cellaren) men de får du bara i fablernas värld. Realistiskt får du ut typ 7-8 timmar extra ur slicen. De finns bara en typ:

http://www.dustinhome.se/lenovo-battery-6-cell-slice-5800-mah...

I slutet av denna video ser du hur den ser ut :

http://www.youtube.com/watch?v=ZKAeXgCZP94

Får 6h med 6 cell, direkt efter uppstart.
Drar 11(w?) enligt lenovos energihanterare med Ljusstyrka noll, inga program körs etc

Får kanske 10h med slice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Om man köper med t.ex. windows 7 professional kan man byta språk till svenska?

ja med professional har man tillgång till massa språk via windows update efter installation. Gäller ej basic eller home premium

Permalänk
Medlem

Är du säker? Enligt:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Switch-display-la...

fungerar det inte med professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ladestam:

Får 6h med 6 cell, direkt efter uppstart.
Drar 11(w?) enligt lenovos energihanterare med Ljusstyrka noll, inga program körs etc

Får kanske 10h med slice?

Med 6 cell+slice så får du nog mer än 10 skulle jag tro men de beror på många faktorer, Lenovo säger 9,2h (6 cellaren) + 9,4 (slicen) = 18,6h, sen brukar jag ta bort minst 30% då det är trevligt att ha lite ljusstyrka och köra program också men realistiskt kanske 12 timmar totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Är du säker? Enligt:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Switch-display-la...

fungerar det inte med professional.

Okej kanske inte proff då

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Med 6 cell+slice så får du nog mer än 10 skulle jag tro men de beror på många faktorer, Lenovo säger 9,2h (6 cellaren) + 9,4 (slicen) = 18,6h, sen brukar jag ta bort minst 30% då det är trevligt att ha lite ljusstyrka och köra program också men realistiskt kanske 12 timmar totalt.

12 e ju helt ok för en laptop

Permalänk
Medlem

12 timmar för en laptop är väl mer än ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

12 timmar för en laptop är väl mer än ok

Jo, okej vid t.ex surfande ie9 etc får jag med mitt 6cell får jag ut 3h. I7, 320gb hdd, 80gig ssd, 8gb ram.

Är inte detta lite för bara surfande eller skrivande? (word)
Ljusstyrka mellan 5 o tio

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ladestam:

Jo, okej vid t.ex surfande ie9 etc får jag med mitt 6cell får jag ut 3h. I7, 320gb hdd, 80gig ssd, 8gb ram.

Är inte detta lite för bara surfande eller skrivande? (word)
Ljusstyrka mellan 5 o tio

Jag brukar dra av 30% från Lenovos fantasi-siffror för att få realistisk batteritid med wifi igång med firefox och ljusstyrka på 5. Då utgår jag från profilen "maximal batteritid" med lite justering för ljusstyrka och de funkar bra för mig. Prova att köra firefox eller chrome med nån reklamblockerare tex adblock plus, dessa flash-banners tar rejält med kräm helt i onödan, med en 6 cellare bör du få ut 6 timmar (Lenovo säger 9 under ideala förutsättningar).

Permalänk
Medlem

6h? Skumt, får söka runt efter lite tweaks då. Nån skillnad på factory/clean windows installation?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ladestam:

6h? Skumt, får söka runt efter lite tweaks då. Nån skillnad på factory/clean windows installation?

De ska räcka med att du lägger in power management drivarna och power managern från Lenovos hemsida. Sen använder jag tpfancontrol också för att minska fläkthastigheten (främst för ljudet men är inte fel för att spara batteri heller).

Permalänk
Medlem

Okej batteritiden är nu som önskat. 7h filmtittande Xvid utan slice 6cell.

Någon som har erfarenhet av x220 och ubuntu? Batteritid prestanda etc?

Funderar på att ersätta mitt windows 7 med ubuntu (ej dual boot) men vet inte hur det är riktigt.
Finns alla vanliga program för att skriva uppsatser (word etc) så det bara är att slänga över på en windows pc utan att konvertera?

Jag brukar främst ha datorn till studier, lyssna på musik eller kolla på film.

Permalänk
Medlem

Okej ubuntu installerat och liite tweakat men får 5h batteritid med slice... blir att gå tillbaka till windows.

Permalänk
Medlem

För er som köper från campusdiscount.de med os för installerat kan jag berätta att det inte går att ändra språk i efterhand på win7 pro men man kan be dem att installera datorn med engelska som språk.