Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur installerar man en SSD i min situation?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man en SSD i min situation?

Hej,

Har precis fått min SSD och har kopplat in den osv, men när jag startar dator hittar datorn inte SSDn? Har på SATA på IDE mode. Tänkte att jag uppdaterar firmwaren med OCZ toolbox och sedan installerar win7 på den.

Hur gör jag för att datorn skall hitta min SSD så att jag kan uppdatera firmwaren och sedan installera win7?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Syns din SSD i bios?

Är svaret ja på den frågan kan du göra följande.

Du behöver formatera din nya disk innan du kan använda den, så den borde synas i din diskhanterare (kontrollpanelen-->system&säkerhet-->administrationsverktyg-->skapa och formatera hårdsdiskpartitioner

Sen får du installera win7 på den nya SSD:n då gör du såhär.

1.Stäng av datorn, ryck strömsladden
2.Koppla ur dina lagringsdiskar
3.Ställ in ACHI mode i bios och sen väljer att installera Win7 på den nya SSD:n

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du ska inte ha den i IDE mode utan AHCI.. Funkar den i en annan dator?

Skrivet av muf3:

Syns din SSD i bios?

Är svaret ja på den frågan kan du göra följande.

Du behöver formatera din nya disk innan du kan använda den, så den borde synas i din diskhanterare (kontrollpanelen-->system&säkerhet-->administrationsverktyg-->skapa och formatera hårdsdiskpartitioner

Sen får du installera win7 på den nya SSD:n då gör du såhär.

1.Stäng av datorn, ryck strömsladden
2.Koppla ur dina lagringsdiskar
3.Ställ in ACHI mode i bios och sen väljer att installera Win7 på den nya SSD:n

Strömkontakten hade glidit ur... Formaterade den till D: och ska nu göra de 3 stegen som nämnts.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kom precis på att jag måste uppdatera firmwaren innan jag gör detta, vill ju inte blåskärma. Hur gör jag det? Har OCZ toolbox.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Strömkontakten hade glidit ur... Formaterade den till D: och ska nu göra de 3 stegen som nämnts.

Det är mindre bra att ha den formaterad som D: när du ska installera windows på den. Bättre att ta loss alla andra hårddiskar och formatera den som C: vid installationen.

Uppgradera firmware kan man göra inifrån Windows efteråt sen antar jag. Jag gjorde det med min Intel-SSD för någon månad sedan; gick jättefort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är mindre bra att ha den formaterad som D: när du ska installera windows på den. Bättre att ta loss alla andra hårddiskar och formatera den som C: vid installationen.

Uppgradera firmware kan man göra inifrån Windows efteråt sen antar jag. Jag gjorde det med min Intel-SSD för någon månad sedan; gick jättefort.

Man kan ju inte uppdatera firmware när man har den som OSdisk?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kolla här: http://www.ocztechnology.com/files/ssd_tools/OCZ_Toolbox_Firm...
Det står att man inte kan updatera den som OSdisk(bootdisk) och min HDD boot funkar inte när jag kör AHCI, och när jag har IDE kan jag inte uppdatera den i OCZ toolbox.... Vad fan gör jag?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Man kan ju inte uppdatera firmware när man har den som OSdisk?

Åhå, då skiljer den sig mot Intel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Gick in på OCZ forum och läste och prövade olika saker i några timmar och fick det precis att fungera nu... Om någon hittar hit från Google kan ni PMa mig om ni vill veta hur man gör.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*