Permalänk

Köpa i5 2500K nu?

Är det en bra investering? Jag vet inte hur innovationscyklerna ser ut för processorer men med tanke på att det snart är ett år sedan den släpptes bör väl nya komma ganska snart, och borde man då vänta på dessa eller är det sunt att köpa i5 2500K nu?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Socket 2011 har ju nyss kommit, fast billigaste cpun till socket 2011 kostar runt 5 tusen kronor.
Men intel kommer komma med billigare cpuer till socket 2011 så du kanske kan vänta någon månad
om det inte är bråttom med ny cpu/dator.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka89:

Är det en bra investering? Jag vet inte hur innovationscyklerna ser ut för processorer men med tanke på att det snart är ett år sedan den släpptes bör väl nya komma ganska snart, och borde man då vänta på dessa eller är det sunt att köpa i5 2500K nu?

Tack för svar.

Ivy Bridge har planerad lansering till vår. Officiellt April men jag gissar Maj, början av Juni.

Huruvida det sunt eller inte att köpa SB nu när nästa "generation" är påväg ut om några månader är upp till dig att avgöra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Varför inte en AMD Phenom II X6 1100T? Billigare och minst lika bra eller bättre.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vänta kan man göra hur länge som helst Faktum är att 2500k är en mycket prisvärd processor, jag var i samma tankar som du men bestämde mig för att köpa SB.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad skall du ha datorn till och vad har du idag? Budget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad har du för användningsområden och vad har du nu?

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid något nytt inom några månader i teknik världen. Behöver du en ny dator nu eller fungerar den datorn du har idag bra med det du gör? Om du behöver en ny dator nu så köp sandy bridge men om du vill uppgradera bara för sakens skull så kan du ju vänta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Vänta och köp 2550K om några månader..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Det kommer alltid något nytt inom några månader i teknik världen. Behöver du en ny dator nu eller fungerar den datorn du har idag bra med det du gör? Om du behöver en ny dator nu så köp sandy bridge men om du vill uppgradera bara för sakens skull så kan du ju vänta.

Jag behöver ingen ny dator förrän om 2-3 månader från nu. Det kommer bli en dator som lutar åt spelhållet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArneAnka89:

Jag behöver ingen ny dator förrän om 2-3 månader från nu. Det kommer bli en dator som lutar åt spelhållet.

Då frågar jag igen, vad har du nu?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Varför inte en AMD Phenom II X6 1100T? Billigare och minst lika bra eller bättre.

1 krona billigare och sämre, menar du väl?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då frågar jag igen, vad har du nu?

Skräp som har några år på nacken. Det här är egentligen ingen köprådstråd, jag vill bara sondera terrängen lite vad gäller processorer.

Permalänk
Medlem

Mycket kan hinna ändras. Vänta och fråga igen då det är dags är mitt tips, med tanke på lanseringarna av alla nya processorer m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Enligt min mening kvittar det när man handlar. Det är alltid något nytt på gång. När väl Ivy Bridge är här då rasslar det bara till å så väntar man på något nytt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE