I-Lands dilemma vilket 7970?

Permalänk

I-Lands dilemma vilket 7970?

Hej på Er Sweclockare!

Jag har ett liten dilemma kring val av 7970 kort - jag har för avsikt att succesivt börja uppgradera mitt system och kommer att börja med grafikkorten för att sedan gå vidare med Ivy Bridge när den väl kommer framåt vårkanten. Har alltid haft goda erfarenheter av AMD/ATI och har därför beställt ett ASUS 7970 av referensdesign vilket jag kan hämta ut idag, men jag är samtidigt mycket trött på tjutande högljudda datorkomponenter och har därför börjat snegla på ett XFX 7970 med DD kylare, men det kan jag inte få ännu då ingen verkar ha det i lager och ingen verkar veta när det kommer in.

Frågan till Er är därför:

Skulle Ni köpa ASUS grundmodell och, om behov uppstår, byta referenskylaren själv till ex. vatten eller Arctic?

eller...

Vänta på XFX modellen med förmonterad bättre kylare?

Jag inser att det finns lika många svar som medlemmar, men jag behöver lite goda råd i mitt velande...

Tusen tack!

Daniel

Visa signatur

/ CoolerMaster Cosmos S / Asus P8Z77 - Deluxe / Core i7 2700k / Corsair Vengance 16 GB RAM / Palit Jetstream GTX 680 4 GB / SSD: Intel 320 / WD 750GB / Apple HD Cinema Display 30" / Genelec 6010A

Permalänk
Medlem

Personligen så beställde jag ref modell, och om jag stör sönder mig på fläkten kommer jag byta till Arctic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av splattergnejs:

Hej på Er Sweclockare!

Jag har ett liten dilemma kring val av 7970 kort - jag har för avsikt att succesivt börja uppgradera mitt system och kommer att börja med grafikkorten för att sedan gå vidare med Ivy Bridge när den väl kommer framåt vårkanten. Har alltid haft goda erfarenheter av AMD/ATI och har därför beställt ett ASUS 7970 av referensdesign vilket jag kan hämta ut idag, men jag är samtidigt mycket trött på tjutande högljudda datorkomponenter och har därför börjat snegla på ett XFX 7970 med DD kylare, men det kan jag inte få ännu då ingen verkar ha det i lager och ingen verkar veta när det kommer in.

Frågan till Er är därför:

Skulle Ni köpa ASUS grundmodell och, om behov uppstår, byta referenskylaren själv till ex. vatten eller Arctic?

eller...

Vänta på XFX modellen med förmonterad bättre kylare?

Jag inser att det finns lika många svar som medlemmar, men jag behöver lite goda råd i mitt velande...

Tusen tack!

Daniel

Kortet från XFX har svart kretskort istället för rött, om arctic kylaren passar på det skulle jag definitivt ta det, gör en inte det blir det lite svårare... Men om jag lägger 5k på en GPU skulle jag nog lägga ut 300kr till för svart kretskort.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ta bägge och kör CF...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Kortet från XFX har svart kretskort istället för rött, om arctic kylaren passar på det skulle jag definitivt ta det, gör en inte det blir det lite svårare... Men om jag lägger 5k på en GPU skulle jag nog lägga ut 300kr till för svart kretskort.

Dude. Alla 7970 har väll svart kretskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du måste bestämma dig för om du måste ha det NU eller om du kan vänta lite.. Om du kan vänta så kommer det säkert nya produkter som gör valet svårare igen.. Så det är pest eller kolera!
Nämen, om du absolut vill ha kortet så fort som möjligt så tar du ju Asus. Enl. recensionerna på nätet så låter inte kortet så värst mkt i normal/medel belastning. När det körs hårt så varvar det upp och lever om en del. Men så kyler den ju väldigt effektivt också enl. recensionerna.. Det är klart att det kommer komma tystare och effektivare kylning, men när och från vem vet man ju inte så mkt om nu precis.. Kan tänka mig att det kommer MSI Frozer varianter, Asus DirectCU etc med tiden.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag att om du nu ändå ska vänta till IB till våren, varför inte vänta till Kepler kommer ut, om det ändå är AMD som gäller då, så har priserna gått ner och du har fått fler tredjepartskylare på korten uppgradera allt på en gång, så får du det nyaste till bästa priset

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Dude. Alla 7970 har väll svart kretskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de är röda, kolla vi PCI-E kontakten http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=7970&bn=10488&mfr=

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Ok, det är lite olika. En del har röd och andra svart. Dock så är XFX inte exklusiva på det. Även sapphire och några andra har svart PCB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag blir förvånad av att man bryr sig om vilken färg pcb har O_o syns ju knappt och fönster på chassit är inte lika poppis längre

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Ok, det är lite olika. En del har röd och andra svart. Dock så är XFX inte exklusiva på det. Även sapphire och några andra har svart PCB.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, missade det X( Aja the more you know.

TS ta en referens med svart PCB

Skrivet av adrian_cool69:

jag blir förvånad av att man bryr sig om vilken färg pcb har O_o syns ju knappt och fönster på chassit är inte lika poppis längre

Själv gillar jag när allt passar perfekt, även om mitt chassi är 10 år gammalt och saknar sidopanel har jag lagt ner 20+ timmar på dragning av kablar utan byte av komponenter

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!