Folk hör min musik över Skype även när headset+mikrofon inte är inkopplat!

Permalänk

Folk hör min musik över Skype även när headset+mikrofon inte är inkopplat!

Hej!

Har ett drygt problem med att mina kompisar hör min musik över Skype även fast jag drar ut Hörlurarna och micen.
Jag har googlat och fått tips om att stänga av "Stereo Mix" i ljudkontrollen.

Kör just nu ett ASUS Xonar DX ljudkort men problemet har funnits innan också.

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte skype använder någon annan ljudingång än headsetet. Tex inbyggd mikrofon eller dyl.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Skrivet av Kosika:

Kolla så att inte skype använder någon annan ljudingång än headsetet. Tex inbyggd mikrofon eller dyl.

Sitter på en stationär dator (Den i sign) och har ingen annan mic. Har ställt in alla olika inställningar jag lyckats hitta till att bara lyssna på min mikrofon, inte stereo mix eller liknande. Samma med ljudutgången, bara hörlurarna.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Har du kvar problemet när du kopplar in hörlurarna o micen i moderkortet?
Vet inte riktigt varför de skulle funka, men man ska ju testa allt )

Permalänk
Medlem

ändra i inställningar på skype till någon annan mick

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Har du kvar problemet när du kopplar in hörlurarna o micen i moderkortet?
Vet inte riktigt varför de skulle funka, men man ska ju testa allt )

Ja, problemet fanns där innan jag ens köpte nya ljudkortet

Skrivet av Noobenu:

ändra i inställningar på skype till någon annan mick

Till vadå menar du? Väljer jag annat än min mick så hör dom andra inte mig?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Vill inte vara dryg, men ingen som vet? Alla kommentarer kan vara till hjälp!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Jag har samma problem, och det kom vid användning av Sony Vegas Pro då problemet kom. Sökt svar i två år och ingen kan hitta en lösning. Formatera löste problem, dock kom tillbaka med Sony Vegas igen. Kör nu istället på USB ljudkort dongeln som medföljde med mina gamla lurar, inget problem på den fronten dock skulle gärna vilja ta del av hokuspokus programmet till det interna ljudkortet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag hade ett billigt skit moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma med skit moderkort, då körde jag headsetet fram på chassit och kopplade in micken bak på moderkortet. Nu funkar det att ha båda fram.

Permalänk
Medlem

Stäng av stereomix i ljudinställningar (i windows) ! Nästan hundra på att det är problemet

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Skrivet av Buddychrist:

Jag har samma problem, och det kom vid användning av Sony Vegas Pro då problemet kom. Sökt svar i två år och ingen kan hitta en lösning. Formatera löste problem, dock kom tillbaka med Sony Vegas igen. Kör nu istället på USB ljudkort dongeln som medföljde med mina gamla lurar, inget problem på den fronten dock skulle gärna vilja ta del av hokuspokus programmet till det interna ljudkortet.

Hmm, jag har Sony Vegas installerat... Har verkligen ingen lust att formatera, får försöka hitta en lösning. Men nu vet jag iallafall vad problemet kan orsakas av!

Skrivet av Fetkoala:

Stäng av stereomix i ljudinställningar (i windows) ! Nästan hundra på att det är problemet

Har stängt av stereomix som sagt överallt där jag kan hitta det - Skype / Ljudinställningar / Ljudkortet osv!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Hmm, jag har Sony Vegas installerat... Har verkligen ingen lust att formatera, får försöka hitta en lösning. Men nu vet jag iallafall vad problemet kan orsakas av!

Har haft två olika moderkort ett Asrock och ett MSI, ena med VIA ljudkrets andra med Realtek. Båda fick stryk av Sony Vegas Pro så är säker på att det är något med själva programmet som muppar upp systemet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

De är som sagt tidigare inget sådant problem som andra verkar tro utan det är stereomix som är vald som input. Det gör att allt du hör från datorn hör dom du skypar med också. Det bör finnas en flik som heter recording(inspelning) i ljud inställningarna i windows som du kan ange att du vill stänga av stereomix som default input när du ska skypa.

Permalänk
Skrivet av DC_DJ:

De är som sagt tidigare inget sådant problem som andra verkar tro utan det är stereomix som är vald som input. Det gör att allt du hör från datorn hör dom du skypar med också. Det bör finnas en flik som heter recording(inspelning) i ljud inställningarna i windows som du kan ange att du vill stänga av stereomix som default input när du ska skypa.

Som sagt. Jag har INTE stereomix vald, någonstans.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem att alla på skype kunde höra allt ljud ifrån vad han gjorde på datorn, spel, musik osv.
Han gjorde bara något på skype så han stängde av de på något sätt

Permalänk
Medlem

har oxå detta problem, har gett upp. Stängt av allt folk hör ändå.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Har du provat med andra program än Skype?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem...

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Har du provat med andra program än Skype?

Nej, då jag endast använder Skype för kommunikation.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Nej, då jag endast använder Skype för kommunikation.

Prova andra program och se om det är skype som strular. Tex oovoo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Som sagt. Jag har INTE stereomix vald, någonstans.

http://i.imgur.com/fUMxr.jpg

Ahh, ursäkta blev lite hastigt läst där. Då är problemet ett annat. Men har du testat att visa dom gömda "devices" i menyn för att se att inte något annat ligger och spökar där ? Må hända att micen är default device men någonting är ju då också default communication device ?

Permalänk
Skrivet av DC_DJ:

Ahh, ursäkta blev lite hastigt läst där. Då är problemet ett annat. Men har du testat att visa dom gömda "devices" i menyn för att se att inte något annat ligger och spökar där ? Må hända att micen är default device men någonting är ju då också default communication device ?

Kollade det nu, och det verkar bara vara min mic som används. Samma för Playback devices, alltså att hörlurarna bara används

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Kollade det nu, och det verkar bara vara min mic som används. Samma för Playback devices, alltså att hörlurarna bara används

Hade du sätt denne?: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20111111053036195&board_id=21&model=Xonar+DX&page=1&SLanguage=en-us

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Som sagt. Jag har INTE stereomix vald, någonstans.

http://i.imgur.com/fUMxr.jpg

Har du testat att dra den där lilla blå grejen under mic volume till 0 ? brukar kunna gå att höja micen i tex skype utan att man har den där på
då jag vet att jag hade liknande problem med mitt headset (dock var det ett G35 logitech) men det försvann när jag drog ner till noll

Och alla hör mig utan problem, (:

Permalänk
Medlem

En grej du kan kolla på är att i "Playback Devices", välja den utgång som allt ljud spelas till, trycka "properties" och sen gå in i "Levels" fliken. På mitt ljudkort så spelar den som standard upp ljudet till mikrofonen, och att sätta den volymen till 0 löste problemet.

Spelar du ljud samtidigt ser du gröna staplar åka upp och ner, då blir det enkelt att hitta rätt utgång.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Wounded Duck:

Har du testat att dra den där lilla blå grejen under mic volume till 0 ? brukar kunna gå att höja micen i tex skype utan att man har den där på
då jag vet att jag hade liknande problem med mitt headset (dock var det ett G35 logitech) men det försvann när jag drog ner till noll

Och alla hör mig utan problem, (:

Testade det, men då stänger jag av mikrofonen i skype bara

Skrivet av ToJa92:

En grej du kan kolla på är att i "Playback Devices", välja den utgång som allt ljud spelas till, trycka "properties" och sen gå in i "Levels" fliken. På mitt ljudkort så spelar den som standard upp ljudet till mikrofonen, och att sätta den volymen till 0 löste problemet.

Spelar du ljud samtidigt ser du gröna staplar åka upp och ner, då blir det enkelt att hitta rätt utgång.

När jag kollar där så har jag bara 1 "slider" och det är "Volume Control", finns inget om mikrofonen där, tack ändå!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

När jag kollar där så har jag bara 1 "slider" och det är "Volume Control", finns inget om mikrofonen där, tack ändå!

Antar att du har installerat drivrutinerna från Asus? Kanske finns inställningar att ändra i dess kontrollpanel då. Ett annat alternativ vore ju att ringa Asus support/maila, de borde ju ha koll.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Antar att du har installerat drivrutinerna från Asus? Kanske finns inställningar att ändra i dess kontrollpanel då. Ett annat alternativ vore ju att ringa Asus support/maila, de borde ju ha koll.

Letat inställningar i deras kontrollpanel i ca 2-3 timmar nu. Funderar på att skicka iväg ett mail till ASUS, men det är inget jag gärna gör.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

sorry om jag väcker en gammal tråd men kan ha hittat lösningen, har ett steelseries headset och mina kompisar hör vad jag lyssnar på även om jag har micen avstängd. Jag har realtek drivers till ljudkortet och om man öppnar upp det så ser man högst upp till höger "Avancerade enhetsinställningar". Efter att ha klickat upp den så klickade jag i rutan "Separera alla ingångsjack som fristående ingångsenheter." under "inspelningsenhet"

Hoppas det är till någon hjälp

Visa signatur

Desktop: R7 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB