Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration

Permalänk
Medlem

Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration

Jag har ett problem som uppstår ibland när jag startar datorn och det är att internet inte fungerar. Är tvungen att gå in i win7 och "felsöka problem" och sedan "internetanslutning" eller "nätverkskort" och felet som blir löst är då "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration". Som sagt så händer det bara ibland och bara när jag startat datorn, har varit i kontakt med BB och dom föreslog att jag skulle byta kabel och det har jag gjort utan att problemet är löst, sen tyckte dom att jag skulle uppdatera drivrutinen för nätverkskortet men det finns ingen uppdatering. Jag har ingen router eller liknande inkopplat i nätverket utan nätverkskabeln går direkt ifrån uttaget in i nätverkskortet i datorn

Finns det något mer att prova?

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag det låter som om det är deras modem som inte levererar en IP-adress till din dator på rätt sätt. Eller har du fast IP-adress som du sätter manuellt? Har du nu ingen router mellan skulle jag tro att felet ligger på deras sida.

Det du kan göra är att pröva med nån kompis dator som ni vet fungerar felfritt. Då kan ni konstatera VAR felet är i alla fall.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Spontant tycker jag det låter som om det är deras modem som inte levererar en IP-adress till din dator på rätt sätt. Eller har du fast IP-adress som du sätter manuellt? Har du nu ingen router mellan skulle jag tro att felet ligger på deras sida.

Det du kan göra är att pröva med nån kompis dator som ni vet fungerar felfritt. Då kan ni konstatera VAR felet är i alla fall.

Jag har dynamiskt IP och inget fast. Får försöka prova med en annan dator och se om det blir bättre.