Ansluten till nätverket men inget internet

Permalänk

Ansluten till nätverket men inget internet

Tja, jag har ett problem, jag är ansluten till mitt nätverk men mitt internet fungerar ändå inte.
Det blev så här efter att jag haft min dator inne hos dindator.
Jag har testat de vanliga sakerna som att reparera anslutningen, startat om min router.

Jag har testat renew i cmd, däremot vet jag inte riktigt hur det fungerar, ska man få en ny ip adress? För mig kom samma ip adress som jag hade innan upp, gjorde jag rätt?
I TCP/IP så har jag erhåll en ip adress automatiskt.

Jag sitter på en bärbar dator där internet funkar perfekt genom samma internetsladd som jag använder.

Någon som vet felet?

Permalänk
Medlem

Hej!

Skriv ipconfig i cmd (windowns-knappen +r skriv in: cmd <-- Tryck enter, skrev in IPCONFIG) och sedan högerklicka i CMD rutar, och välk markera, sen marderar du all information som ipconfig gav dig o klistarar in här.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 2:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : bredband2.com
IP-adress . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.3
Nätmask . . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhaeger:

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 2:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : bredband2.com
IP-adress . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.3
Nätmask . . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Ser ju bra ut såhär långt. Det innebär att förbindelsen från din dator till router fungerar. Det ger mer information om du skriver ipconfig /all. Värt att kolla kan också vara routerns inställningar så att DEN får allt den behöver från din ISP. Men jag tolkar att du har en dator som fungerar och en som inte fungerar kopplade till samma router, eller?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Ser ju bra ut såhär långt. Det innebär att förbindelsen från din dator till router fungerar. Det ger mer information om du skriver ipconfig /all. Värt att kolla kan också vara routerns inställningar så att DEN får allt den behöver från din ISP. Men jag tolkar att du har en dator som fungerar och en som inte fungerar kopplade till samma router, eller?

Är inne på min mobil just nu, har strömavbrott men kan lägga ut infon jag får på ipconfig /all senare om det behövs.
Ja precis, min dator får inget internet men våran andra dator fungerar som vanligt, och båda är kopplade till samma router.

Permalänk

Så här står det bl.a. när jag skrev in ipconfig /all:

Ip-konfiguration för Windows

Nodtyp . . . . . . . . . . . . : Okänd
IP-routning aktiverat . . : Nej
WINS-proxy aktiverat . . : Nej

Jag antar att det är det som är felet, hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhaeger:

Så här står det bl.a. när jag skrev in ipconfig /all:

Ip-konfiguration för Windows

Nodtyp . . . . . . . . . . . . : Okänd
IP-routning aktiverat . . : Nej
WINS-proxy aktiverat . . : Nej

Jag antar att det är det som är felet, hur fixar jag det?

Det där säger inte särskilt mycket. Vad jag menar var att ipconfig /all får fram alla värden som nätverkskortet har, så som DCHP och DNS. Det du visar nu är kopplat till datorn men säger inget om nätverksanslutningen, som jag misstänker är det primära problemet här.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

Jaha ok.

DHCP aktiverat . . . . . : Ja
DHCP-server . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servrar . . . . . . . . : 83.233.79.36
83.233.79.37

Något mer som du behöver veta?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du logga in i routern från din dator ? slå in 192.168.0.1 som adress i webläsaren och ser om du får kontakt, kolla sedan i routern om den har några acceskontroller som blockerar din dator, tex nåt maclås.
Vad hände med din dator när du lämnade in den , och varför gjorde du det? Vad har du för hårdvara, router o nätverksdelar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du logga in i routern från din dator ? slå in 192.168.0.1 som adress i webläsaren och ser om du får kontakt, kolla sedan i routern om den har några acceskontroller som blockerar din dator, tex nåt maclås.
Vad hände med din dator när du lämnade in den , och varför gjorde du det? Vad har du för hårdvara, router o nätverksdelar?

Jag kan inte logga in i routern, det har jag redan testat förut, glömde skriva det.
Det var fel på min processorkylare, min dator stängdes av av sig själv hela tiden. Därför lämnade jag in den.

Min router heter Netgear Cable/DSL Web Safe Router RP614 v3.

Jag har:
MSI P55A-G55
Intel Core i5 760
Radeon HD6870
Corsair tx650w

Om det nu behövdes veta.

Permalänk
Rekordmedlem

614 är en rätt gammal modell, så den kanske inte orkar med eller har lite inkompabilitet mot vissa andra enheter/inställningar på ditt nätverkskort, om de har gjort några manuella inställningar på nätverkskortet så prova att ta bort det och återinstallera det så att alla ev inställningar de kan ha gjort försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.