Kameratips för "dokumentärfilmning"

Permalänk

Kameratips för "dokumentärfilmning"

Hallå!

Som projektarbete i skolan, så har jag bestämt mig för att filma en sorts kort dokumentär om tiden före/efter en operation jag ska göra. Med detta sagt, så vill jag köpa en vettig videokamera som klarar av detta på ett så bra sätt som möjligt. Priset får ligga mellan 3000-4000 kronor. Det jag har kollat ut själv är en Panasonic HDC-SD90. Synpunkter & åsikter om det? Själv känner jag att den är lite för dyr, men jag tror att den skulle uppfylla mina önskemål.

Det jag prioriterar är:

+Bra mikrofon (om inte det är fallet, så behövs det plats för en extern mikrofon)
+Bra bildstabilisator
+Bra/snabb autofokus (inte BARA i direkt solljus, då det mesta kommer att filmas i "vanlig" inomhusmiljö & sjukhusmiljö)
+Så bra bildkvalitet som möjligt
+Inte för avancerade grejer, jag är bara en glad amatör som vill komma in i detta (men jag är heller inte helt ovan & oförstående)
+En okej optisk zoom

Jag har säkert missat någonting, så jag kommer antagligen med edit rätt snart. Har ni några tankar om vad jag behöver?
Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

En liten kommentar, har inte kollat så mycket på den kameran du skrev (efter en snabbtitt tycker jag den ser ok ut).

En viktig sak jag har märkt är att ha en extern mikrofoningång, speciellt då de inbyggda mikrofonerna inte är speciellt bra (generellt).
För att få så bra ljud som möjligt skulle jag rekommendera en riktmikrofon, tyvärr är dessa ofta inte så billiga, beroende på hur det ska filmas så kan det även funka med en mikrofon från ett headset (med någorlunda bra kvalitet)

Andra saken är sensorn som den använder, gärna en så stor som möjligt (ej räknat på mp, utan fysisk storlek) för att få rätt så bra bildkvalitet i sämre ljusförhållanden vilket är rätt så vanligt.

Själv sitter jag på en (äldre) Canon HF-10 som är relativt bra, kostade omkr samma pris när jag skaffade den.

Permalänk
Skrivet av niagi:

En liten kommentar...

Ja, självklart vill jag också ha en ingång för en extern mick. Bra poäng! Jag planerar på att göra en hel del narrativt berättande, så ljudkvalitet är någonting som jag verkligen prioriterar. Bra reminders, tack så mycket! För övrigt har jag nu börjat suga på om en systemkamera med bra inspelningsförmåga kanske är att föredra. Varför skulle jag köpa en dedikerad videokamera, om jag kan köpa en systemkamera som kan filma minst lika bra? Det här velandet är farligt.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

kan rekommendera att om du vill spela in en berättarröst så gör det direkt i datorn och redigera in det efter hand, på så sätt kan du lättare bearbeta det materialet och jobba fram det du vill ha.

Angående systemkamera vs videokamera har jag inte lika bra koll, det beror verkligen på systemkameran och dess funktioner. Vissa kan spela in grymt bra, bättre än många andra videokameror men på den budgeten du har tror jag däremot att en videokamera kan ge dig bättre bild, det viktiga är även hur bra vidvinkeln är, den i min kamera är inte så bra men med ett vidvinkelobjektiv (kostade mig 1500:- ungefär) så blir det mycket bättre. Såklart det som är bra med en systemkamera är att du kan lätt byta objektiv..

Så det jag skulle göra är att jämföra vad du har att välja mellan i den budgeten du satt och sen jobba fram därefter
Youtube kan hjälpa också

Permalänk
Skrivet av niagi:

kan rekommendera att om du vill spela in en berättarröst...

Ja, det planerar jag på också. Saken är den att jag måste skaffa en extern mikrofon i vilket fall som helst (då jag bara har en webbkameramick & headsetmick som är rätt sunkiga), så då vill jag även ha en ingång för extern mick på kameran. Jag vill att hela "dokumentären" ska hålla hög kvalitet ljudmässigt, och jag tror att klyftan mellan den inbyggda micken i kameran & en duglig extern mick är rätt stor. Anta att jag använder den inbyggda micken när jag sitter och pratar med kirurgen i en scen, och i nästa scen har jag den externa...det skulle inte gå så väl ihop tror jag.

Jag tror att det är som du säger angående videokamera vs systemkamera i den här prisklassen också, och jag har nästan bestämt mig för Panasonics HDC-SD90 nu. Trots det vill jag fortfarande ha mer åsikter från folk som är mer insatta än jag. Den enda direkta fördelen med en systemkamera som jag ser, är som du säger, att det är så lätt att byta objektiv efter behov. Men det intresserar mig inte speciellt mycket, då jag antagligen inte kommer att köpa in andra dyra objektiv. Sen vet jag också att enorma förbättringar kan göras i After Effects & Sony Vegas.

Det jag gör nu är precis vad du säger (som jag alltid gör innan jag köper någonting relativt dyrt), dv.s sitta och kolla på youtube & läsa tonvis med recensioner. Om du skulle köpa en videokamera i den här prisklassen idag, vilken hade du valt?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk

Du ska verkligen välja en systemkamera!

Du får en Canon 550D om du lägger på en tusing, den filmar i 1080p, samt att du får en "riktig" sensor som filmar.
Känner du någon med Canon har du också möjlighet att låna objektiv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560156

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Du ska verkligen välja en systemkamera!

Du får en Canon 550D om du lägger på en tusing, den filmar i 1080p, samt att du får en "riktig" sensor som filmar.
Känner du någon med Canon har du också möjlighet att låna objektiv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560156

Jag tänkte precis lägga en beställning på videokameran som jag skrev om i de tidigare posterna. Vilka är fördelarna med denna systemkamera, då mitt huvudsakliga mål är att filma? Det jag oroar mig för är att bildstabiliseringen under filmning inte är lika bra som i en dedikerad videokamera. Vad innebär en "riktig" sensor om man jämför med Panasonics HDC-SD90's sensor? Jag tycker det låter för bra för att vara sant. Alltså att jag får allting som jag kan göra med en dedikerad videokamera, PLUS att jag kan ta extremt högkvalitativa stillbilder i jämförelse.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera 550D och uppåt av Canon. Vill du ha lite bättre DSLR(systemkamera) så kör på 5D Mark II. Full sensor istället för 550D, 7D, 600D etc som har 1,6 crop

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Skrivet av syNden:

Jag skulle rekommendera 550D och uppåt av Canon. Vill du ha lite bättre DSLR(systemkamera) så kör på 5D Mark II. Full sensor istället för 550D, 7D, 600D etc som har 1,6 crop

Okej, det uppskattas! Vilka är fördelarna dock? Som jag skrev för några minuter sedan, huvudmålet är ju att FILMA. Kort sagt, kommer slutprodukten bli bättre med en dyrare systemkamera (ex 550D) än med HDC-SD90? Jag uppskattar verkligen all hjälp här! Vill inte göra ett taskigt beslut som jag ska komma att ångra senare.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

Har du verkligen ingen möjlighet att låna en kamera från skolan?!

Vidare; skit i systemkameran om du inte är väldigt van vid foto/film. Det går åt massor av tid med inställningar och dylikt som du istället kunde lagt på det relevanta, dvs innehållet.

Men visst har du stor vana av hantering utav systemkameror samt är villig att lägga ned stor tid på att ställa in inställningar så kör på en systemkamera.

Ska du dessutom filma dig själv talar det ännu mindre för att välja systemkamera.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Har du verkligen ingen möjlighet att låna en kamera från skolan?!

Nej, det är ingenting som skolan erbjuder tyvärr. Jag går på en räddningsinriktad internatskola som inte alls sysslar med media av något slag. Sen köper jag heller inte kameran enbart för detta projektarbete, utan jag tycker att det är väldigt roligt i helhet! Vill bli mer insatt & lära mig mer helt enkelt. Jag tycker att kortfilmer i stil med Crazypictures grejer är väldigt fascinerande och fint, så jag vill (som en hobbygrej) dra mig åt det hållet.

Edit: Jag är rädd för att du har rätt. Jag är ju inte alls erfaren med kamerainställningar och så, men sen tänker jag att man ändå måste lära sig. Sen är det inte alls bråttom med detta projektarbete, det ska inte vara klart förrän om ett år. Tid finns!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorKarlsson:

Nej, det är ingenting som skolan erbjuder tyvärr.

Om du inte har frågat så gör det. Minst en videokamera bör verkligen en skola ha oavsett.

Skrivet av ViktorKarlsson:

Vill bli mer insatt & lära mig mer helt enkelt. Jag tycker att kortfilmer i stil med Crazypictures grejer är väldigt fascinerande och fint, så jag vill (som en hobbygrej) dra mig åt det hållet.

Du kommer onekligen ha störst möjlighet att växa med en systemkamera, samtidigt är det inget man gör på kort tid. Att deras (och alla andras filmer) ser snygga ut beror inte endast på kameran utan kompetens, ljussättning, efterbehandling, medmera, och att de är fler än en bakom kameran (och du ska ju vara både framför och bakom?).

Permalänk

Finns otroligt mycket på google om camcorders vs DSLRs när det kommer till video, och visst är det många filmare som använder 5D för video. Men den utrustningen de har runt kostar minst 10ggr de belopp som TS angav. Sen vad jag vet så har du ingen AF/usel AF när du filmar med deflesta DSLRs, framför allt om du använder den inbyggda micen då den fångar upp ljudet från fokusmotorn också. Jag skulle köpa en Camcorder från Sony eller Canon.

http://www.thephotoforum.com/forum/photography-equipment-prod...

Tråden är från 2009, men de nämner DSLRs och en visar upp lite bilder på en videoutrustad DSLR.

En annan fråga, ska du filma handheld eller på tripod? Handheld ställer stora krav på IS, VR, SteadyShot, whatever.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Om du inte har frågat så gör det. Minst en videokamera bör verkligen en skola ha oavsett.

Du kommer onekligen ha störst möjlighet att växa med en systemkamera, samtidigt är det inget man gör på kort tid. Att deras (och alla andras filmer) ser snygga ut beror inte endast på kameran utan kompetens, ljussättning, efterbehandling, medmera, och att de är fler än en bakom kameran (och du ska ju vara både framför och bakom?).

Ja, så är det ju verkligen & det förstår jag också. I vilket fall som helst, så värdesätter jag verkligen det du skriver om att utvecklas inom detta område. Att köpa en dedikerad videokamera skulle vara att låsa sig rätt hårt, men ack så mycket simplare för just detta projekt.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

Finns otroligt mycket på google om camcorders vs DSLRs när det kommer till video, och visst är det många filmare som använder 5D för video. Men den utrustningen de har runt kostar minst 10ggr de belopp som TS angav. Sen vad jag vet så har du ingen AF/usel AF när du filmar med deflesta DSLRs, framför allt om du använder den inbyggda micen då den fångar upp ljudet från fokusmotorn också. Jag skulle köpa en Camcorder från Sony eller Canon.

http://www.thephotoforum.com/forum/photography-equipment-prod...

Tråden är från 2009, men de nämner DSLRs och en visar upp lite bilder på en videoutrustad DSLR.

En annan fråga, ska du filma handheld eller på tripod? Handheld ställer stora krav på IS, VR, SteadyShot, whatever.

Precis! Det du skriver om AF hos systemkameror är någonting som jag oroar mig för väldigt mycket. Speciellt då jag kommer att vara framför kameran rätt mycket. Jag har tillgång till bipod och tripodstativ. Trots det, så tror jag att rätt mycket kommer att filmas från min egen hand. Jag oroar mig även för att den inbyggda micken ska ta upp ljud från kameran (jag ska operera mig den 29:e och har inga möjligheter att köpa både kamera + mick den här månaden), men det tror jag går att redigera ut någorlunda i efterhand om det skulle bli något störande.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska behöva böka väldigt mycket och hålla budgeten så välj en videokamera, systemkamerorna är kassa att filma dokumentärt med om det inte får bli mycket dyrare, de kräver i pratiken stativ och du får fokusera själv och det brukar kitoptikerna vara dåliga på osv, och massa andra problem, det går inte att köpa en dslr som filmar bra för 4000kr, utan vettiga tillbehör, kamerahusen i sig är ok, men de ska hanteras också, tänk bara på hur du ska handhålla en dslr kamera, det är bökigt nog utan nått stativ, och bara ett billigt stativ att hänga på kroppen spräcker din budget, ska du dokumentärfilma så vill du troligen inte ha en massa korta sekvenser fotade från låg höjd, och att hålla kameran i ansiktshöjd nån minut på frihand är mycket tungt i längden. De "reklamfilmer" som finns att titta på på nätet för dslr filmning är ofta gjorda på samma sätt som spelfimer, dvs mycket förberedelser och utrustning runtomkring, bara att fokusera kräver mycket planering o förberedelser, att zooma under filmning med en dslr med kitoptiken är nästan omöjligt om det ska se bra ut, och så fortsätter det.
Själv har jag bara blivit besviken på hanteringen av dslr kameror vid filmning, men visst, de ger jättebra bild om man ställer dem på stativ och tex filmar en intervju eller liknande där det är en rätt statisk scen, men så fort det rör sig blir det bökigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Herregud vad svårt detta var. Jag återkommer lite senare, måste ta en paus. Jag kan dock nu säga att, trots alla "nackdelar" (som enbart verkar finnas eftersom att jag är oerfaren) så verkar en EOS 550D väldigt attraktivt. Tack för hjälpen så långt allihopa!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

Saken är det att jag skulle inte skaffa en kamera i den prisklassen idag :/ (Om jag skulle vara tvungen att välja är den du valt bästa alternativet faktiskt). Jag skulle försöka fixa fram lite mer att investera en kamera med, för

Jag skulle skaffa en Sony NEX-VG20, alternativt lite billigare en Canon HF G10. Men båda ligger över 10000:- (Sonyn närmre 20k:-), så det är väl ett "problem". Så isåfall blir ju valet automatiskt den du redan valt.

Hur som helst, kör på den kameran du tänkt, men lägg lite pengar på en ordentlig mikrofon, helst en shot gun mik (riktmik) då det är främst prat du kommer spela in, alternativt en mygga men om du ska ha dialoger och alla ljud så blir det inte ett alternativ. Jag vet att till min kamera finns det en mikrofon som fungerar klarar stereo och rikt (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DM-100). Ett sånt alternativ vore kanske optimalt för dig, om det finns för den kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorKarlsson:

Okej, det uppskattas! Vilka är fördelarna dock? Som jag skrev för några minuter sedan, huvudmålet är ju att FILMA. Kort sagt, kommer slutprodukten bli bättre med en dyrare systemkamera (ex 550D) än med HDC-SD90? Jag uppskattar verkligen all hjälp här! Vill inte göra ett taskigt beslut som jag ska komma att ångra senare.

Fördelarna med DSLRs är att du slipper använda t.ex. DV-decks, där du stoppar in ditt Mini-DV-band för att göra de digitalt(Vet inte om Panasonicen kör band eller digitalt?) Så på så sätt är det väldigt smidigt och du kan redigera utan att konvertera materialet. Nackdelen med DSLRs är ju att det lagrar i h.264 och 8-bit color space. Men kollar man runt på nätet så har många fått riktigt fina videos trots detta.

Förstår att du vill ha så mkt info som möjligt. Det hade jag med vilja Det är ändå ett ganska stort beslut. Kameran kommer man ju ha ett tag liksom
En annan fördel med DSLR är ju att du kan köpa till massa olika objektiv. Vet inte hur det är med Panasonicen. Är själv mer åt DSLR-hållet atm

Skrivet av ViktorKarlsson:

Nej, det är ingenting som skolan erbjuder tyvärr. Jag går på en räddningsinriktad internatskola som inte alls sysslar med media av något slag. Sen köper jag heller inte kameran enbart för detta projektarbete, utan jag tycker att det är väldigt roligt i helhet! Vill bli mer insatt & lära mig mer helt enkelt. Jag tycker att kortfilmer i stil med Crazypictures grejer är väldigt fascinerande och fint, så jag vill (som en hobbygrej) dra mig åt det hållet.

Edit: Jag är rädd för att du har rätt. Jag är ju inte alls erfaren med kamerainställningar och så, men sen tänker jag att man ändå måste lära sig. Sen är det inte alls bråttom med detta projektarbete, det ska inte vara klart förrän om ett år. Tid finns!

Crazypictures använde sig utav Canon 5D Mark II innan dom nyligen bytte till Red One. Dom använde även en videokamera från Sony om jag inte minns fel tillsammans med deras 5D. Så 5D har stor potential. Även avsnitt av "House" spelades in med en Canon 7D. Men som tidigare nämnt så handlar de inte bara om kameran. Det handlar mkt om ljussättning, kompetens, efterbehandling osv.
DSLR är ett relativt simpelt, ganska billigt och ändå ganska enkelt att använda sig utav och du kan redigera ditt material direkt i t.ex. Premiere Pro utan att konvertera materialet. Sen finns det väldigt, väldigt, mycket information, nybörjar guider, videos etc på YouTube och överallt på nätet där du kan snabbt komma igång och lära dig snabbt.
Jag hade inte rört en DSLR förut och när jag köpte mig en så lärde jag mig inom en vecka de mesta vad allt gjort samt läste på om de viktigaste sakerna när de kom till video.

Edit: Kör själv med en 550D och tycker personligen att den är perfekt för mig i den prisklassen den ligger på. Köpte den för att kunna fota och filma material så jag kan hålla på att utveckla mina VFX och 3D skills osv. Så för mitt behov är jag riktigt nöjd med den

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Fördelarna med DSLRs är att du slipper använda t.ex. DV-decks, där du stoppar in ditt Mini-DV-band för att göra de digitalt(Vet inte om Panasonicen kör band eller digitalt?)

Den kameran kopplar man bara in med usb och överför som vanligt numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte ska behöva böka väldigt mycket och hålla budgeten så välj en videokamera, systemkamerorna är kassa att filma dokumentärt med om det inte får bli mycket dyrare, de kräver i pratiken stativ och du får fokusera själv och det brukar kitoptikerna vara dåliga på osv, och massa andra problem, det går inte att köpa en dslr som filmar bra för 4000kr, utan vettiga tillbehör, kamerahusen i sig är ok, men de ska hanteras också, tänk bara på hur du ska handhålla en dslr kamera, det är bökigt nog utan nått stativ, och bara ett billigt stativ att hänga på kroppen spräcker din budget, ska du dokumentärfilma så vill du troligen inte ha en massa korta sekvenser fotade från låg höjd, och att hålla kameran i ansiktshöjd nån minut på frihand är mycket tungt i längden. De "reklamfilmer" som finns att titta på på nätet för dslr filmning är ofta gjorda på samma sätt som spelfimer, dvs mycket förberedelser och utrustning runtomkring, bara att fokusera kräver mycket planering o förberedelser, att zooma under filmning med en dslr med kitoptiken är nästan omöjligt om det ska se bra ut, och så fortsätter det.
Själv har jag bara blivit besviken på hanteringen av dslr kameror vid filmning, men visst, de ger jättebra bild om man ställer dem på stativ och tex filmar en intervju eller liknande där det är en rätt statisk scen, men så fort det rör sig blir det bökigt.

Behövs ju inte direkt mycket för att spela in en dokumentär. Speciellt inte när man intervjuar personer. Då sätter man upp kameran hur lätt som helst på stativ, med en Rhode(tror jag stavade rätt)mikrofon på kameran samt kör med manuellt fokus. Man ska alltid köra manuellt. Vare sig man kör DSLR eller videokamera. Inte så skoj att ha kameran ändra fokus mitt i ett shot.

Även om man köper videokamera måste man köpa till stativ, mikrofon etc. Många som filmar dokumentärer, kortfilmer etc med DSLR och dom är väldigt smidiga. Kan man sin sak så kan man få riktigt bra resultat trots den compression som kameran ger ut.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

Den kameran kopplar man bara in med usb och överför som vanligt numera

Det är riktigt smidigt. Banddecks är sjukt jobbiga att hålla på med. Blev tokig på de när jag använde de i skolan

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Det är riktigt smidigt. Banddecks är sjukt jobbiga att hålla på med. Blev tokig på de när jag använde de i skolan

Mhm, var samma sak för mig när jag pluggade. Men sista åren/t så köptes nya kameror in och då behövdes inte dv systemen längre. Sjukt smidigt och mycket enklare att använda.

Måste även påpeka att självklart är det inte (endast) kameran som avgör vilken kvalitet produktionen kommer ha, även om en dålig kamera kan förstöra slutprodukten. Mitt val faller på en videokamera för jag tycker det är smidigast. Andra gillar dslr, så slutligen är det (delvis) en personlig sak att bestämma.

Stativ har jag räknat med att han kommer använda, Røde heter förresten företaget om det var det du tänkte på, skulle klart rekommendera en st sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

Mhm, var samma sak för mig när jag pluggade. Men sista åren/t så köptes nya kameror in och då behövdes inte dv systemen längre. Sjukt smidigt och mycket enklare att använda.

Måste även påpeka att självklart är det inte (endast) kameran som avgör vilken kvalitet produktionen kommer ha, även om en dålig kamera kan förstöra slutprodukten. Mitt val faller på en videokamera för jag tycker det är smidigast. Andra gillar dslr, så slutligen är det (delvis) en personlig sak att bestämma.

Stativ har jag räknat med att han kommer använda, Røde heter förresten företaget om det var det du tänkte på, skulle klart rekommendera en st sådan.

Precis, håller med dig. DSLR är riktigt smidiga och kommer hela tiden nya riktigt bra saker som steadycam-aktiga saker, objektiv i mängder, mikrofoner osv. Man har väldigt brett innehåll och kan få en riktigt fin utrustning. Sen kostar det iofs en hel del att få allt man vill ha
Sen bör man använda primes(fasta objektiv) så mkt man kan. De objektiven är aningen dyrare men bättre för video. Sen är iofs inte DSLR gjorda direkt för filma. Men för summan man köper dom för är det, tycker jag, ett väldigt bra resultat
Men allt kommer ner till smaken, workflow och de man gillar mest osv

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk

Okej! Jag har övervägt alla för & nackdelar som jag ser med att köpa hem en DSLR istället för en dedikerad videokamera, och för mitt ändamål, så känns en DSLR klart överlägsen. Anledningarna är att de enda riktiga "nackdelarna" jag kunde komma på med en DSLR är att det kommer att ta tid för mig att få kläm på vilka inställningar som lämpar sig för vad & fokusen kommer att skötas manuellt. Dessa ser jag inte, helt ärligt, som nackdelar eftersom att jag kommer lära mig så mycket i processen (vilket jag nog inte skulle göra med en automatiserad digital videokamera). Sen är det ju en fet stillbildskamera också, vilket jag är övertygad om att jag kommer ha väldigt mycket nytta utav. Jag tror alltså att det blir en 550D från Canon. I värsta fall, om jag nu inte ALLS skulle vara nöjd, så tror jag också att den går att sälja utan att gå för mycket i förlust. I vilket fall som helst, så ska jag suga på detta i några dagar (har framtills den 23:e att bestämma mig för att den ska komma i tid till nästa läkarbesök som jag gärna vill ha lite material från).

TACK för hjälpen! Det är så skönt att man kan få vettig respons trots oförberedda frågor, och det känns helt klart som att ni har fått mig att tänka om till det positiva.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

Det är okej att hata mig för det..

..men jag skulle inte välja en DSLR om mitt mål var att filma. Missförstå mig rätt, jag ägde först en 500D och nu en 7D, men mitt mål har alltid varit att fota i första hand. 550D är en kalasbra kamera, men inget jag skulle välja framför en dedikerad filmkamera om jag hade för avsikt att filma.

Även om kvalitén på filmerna blir väldigt bra, så är det den manuella fokuseringen som ställer till det. Du kommer behöva ha en bländare på minst F/11 för att du ska hinna med och fokusera någorlunda (förutsatt att objektet rör sig), vilket medför att du behöver ljus. En massa ljus. Plötsligt så behöver du investera i fast ljus också, vilket knappast är billigt.
Så istället för bara en vettig filmkamera, så behöver du nu en DSLR, en mikrofon och fast ljus. Inget av det är direkt gratis.

Missförstå mig rätt, du kan få till riktigt schysta filmer med en DSLR (kolla bara på youtube, florerar med dem). Men om det är filmande du i första hand ska syssla med så köp en kamera som är primärt avsedd för detta.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorKarlsson:

Okej! Jag har övervägt alla för & nackdelar som jag ser med att köpa hem en DSLR istället för en dedikerad videokamera, och för mitt ändamål, så känns en DSLR klart överlägsen. Anledningarna är att de enda riktiga "nackdelarna" jag kunde komma på med en DSLR är att det kommer att ta tid för mig att få kläm på vilka inställningar som lämpar sig för vad & fokusen kommer att skötas manuellt. Dessa ser jag inte, helt ärligt, som nackdelar eftersom att jag kommer lära mig så mycket i processen (vilket jag nog inte skulle göra med en automatiserad digital videokamera). Sen är det ju en fet stillbildskamera också, vilket jag är övertygad om att jag kommer ha väldigt mycket nytta utav. Jag tror alltså att det blir en 550D från Canon. I värsta fall, om jag nu inte ALLS skulle vara nöjd, så tror jag också att den går att sälja utan att gå för mycket i förlust. I vilket fall som helst, så ska jag suga på detta i några dagar (har framtills den 23:e att bestämma mig för att den ska komma i tid till nästa läkarbesök som jag gärna vill ha lite material från).

TACK för hjälpen! Det är så skönt att man kan få vettig respons trots oförberedda frågor, och det känns helt klart som att ni har fått mig att tänka om till det positiva.

Om du vill redan kolla lite DSLR videos om tips osv så har du denna youtube-kanal: http://www.youtube.com/user/drumat5280
Han lägger upp massa videos, ungefär minst en gång i veckan, om olika DSLR-saker han testar och gör även reviews på olika tillbehör osv. Helt klart värt att spana in och följa när man är nybörjare. Han länkar även till sidor och andra youtube-kanaler där du kan lära dig ännu mer. Han kör med en 550D(T2i, Amerikanska namnet). Så det är lätt att hänga med i settings osv också

Hoppas du blir nöjd med dig val
cyberphoto.se är bra sida att kolla produkter, kampanjer, deras blogg osv. Dom kanske inte är billigast men dom har en hel del som man sen kan kolla upp billigare på prisjakt eller något.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Det är okej att hata mig för det..
//Gorian

Jag har talat som att jag har någon sorts tunnelvision när det gäller filma & detta projektarbete här i tråden, men så är det inte riktigt. Jag förstår ditt tänk, och jag håller fortfarande med dig i det tänkandet. Däremot så har jag kommit underfund med att jag absolut inte bara kommer att använda kameran när jag arbetar med det här, utan jag har ju ett vanligt liv också. I det livet så tycker jag att det är väldigt roligt att syssla med fotoredigering & foto i allmänhet. Jag tror således att en DSLR, i det långa loppet, kommer att vara det bästa valet för mig. Av den enkla anledningen att jag inte låser mig alls på något sätt.

Jag ska köpa en vettig mikrofon oavsett om det blir en videokamera eller en DSLR, så det är ingenting jag oroar mig för. Angående den manuella fokusen, så tror jag också att det kan ställa till en hel del, men det litar jag på att jag kan få kläm på efter en tids användning. Tack för dina delade tankar!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Skrivet av syNden:

Om du vill redan kolla lite DSLR videos om tips osv...

Fantastiskt. Tack så mycket! Ja, jag tror också att youtube kommer att bidra med väääldigt mycket hjälp!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

Kika på en Panasonic GH2. Kanske utanför din budget men det är väl kungen av filmning(det är väl Mark 1d eller 5d som kan konkurrera och dessa är mycket dyrare) när det gäller systemkameror. Den är också betydligt mindre än de flesta traditionella DSLR kameror. Den har dessutom en bra inbygged mic.
Här kan du läsa mer om den:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicDMCGH2/page21.asp

Visa signatur

Eeeeep