Starta Windows 3.1 spel på Windows 7 möjligt?

Permalänk
Medlem

Starta Windows 3.1 spel på Windows 7 möjligt?

Hej!

Fick ett nostalgi sug när jag såg en video på ett gammalt spel som heter Odell Down Under som jag spelade när jag var liten. Fanns att ladda ner men gick givetvis inte att starta. Dosbox funkade inte till detta heller i och med att det var windows.

Finns det något sätt att få igång spelet under Windows 7 eller är det kört?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

i sista hand bör du ju kunna göra en liten virtuell maskin med dos och win 3.11 i

Permalänk
Medlem

Misstänker att du måste skriva att du "hittade" ditt gamla ex ist för laddade ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Misstänker att du måste skriva att du "hittade" ditt gamla ex ist för laddade ner.

Så gamla spel räknas ofta som "abandonware" och nedladdning tillåts av tillverkarna...

Permalänk
Medlem

Detta spel är sedan 1993 och fanns att ladda ner legitimt

Men finns det något enkelt sätt att få igång det?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Har du testa köra spelet under win xp kompatibilitets läge?
Det kanske går att starta under xp kompatibilitets läge eller win 98 kompatibilitets läge.

Permalänk
Medlem

Detta spel är i 16 bitar.
Sitter du med x64 ver. av Windows måste du köra någon form av emulator då Windows x64 bara kan hantera 32- och 64-bitars applikationer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Detta spel är sedan 1993 och fanns att ladda ner legitimt

Men finns det något enkelt sätt att få igång det?

Mvh J

Att det inte startar beror först och främst på att du har 64bit OS, som inte har support för 16bits program som troligen detta är
Det bästa är om du kan installera ett äldre 32bits windows OS i en virtuell maskin tex genom https://www.virtualbox.org/ som är gratis och lätt att sätta upp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Är det någon som har kvar sina ca 20 år gamla win 3.1 disketter? och isf, fungerar de fo0rtfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Är det någon som har kvar sina ca 20 år gamla win 3.1 disketter? och isf, fungerar de fo0rtfarande?

Windows 3.1 finns att ladda ner som Abandonware även det

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Windows 3.1 finns att ladda ner som Abandonware även det

Nej det är inte abandonware!

Rättare sagt. Det finns inget Microsoft som är abandonware!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

att folk orkar...

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Är väl mer troligt att man har en windows 95, 98, Win2000 eller XP än man har windows 3.11 disketter hemma som inte användes, och floppy är väl inga datorer som har idag.
Så VirtualBox verkar både bäst och enklast för att få igång sitt gamla spel, jag har det för att spela Sim Tower ibland

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

Rättare sagt. Det finns inget Microsoft som är abandonware!

Rättare sagt: det finns inget som är "abandonware"; det rör sig antingen om något som har släppts fritt (eller var fritt från början) eller om helt vanliga piratkopior (om än kanske av äldre mjukvaror).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Är det någon som har kvar sina ca 20 år gamla win 3.1 disketter? och isf, fungerar de fo0rtfarande?

Mina floppy diskar funkar alldeles utmärkt.

Skrivet av Sheikh Plisken:

att folk orkar...

Om du menar mig så självklart orkar jag. Upphovsrätt är upphovsrätt!

Skrivet av Elgot:

Rättare sagt: det finns inget som är "abandonware"; det rör sig antingen om något som har släppts fritt (eller var fritt från början) eller om helt vanliga piratkopior (om än kanske av äldre mjukvaror).

Du har så rätt så

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller