GPU-Z 0.5.8 mäter PCI Express och grafikprocessorns kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyasdabc:

Läs igen -__-

Va fan. Nu fungerade det. Tack!

Stöds inte.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Funktionen att se spänningarna försvann när jag uppdaterade till senaste drivrutinerna för mitt hd4850 >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTxbox:

94% på mitt Gainward GTX 570 köpt på komplett för 2500kr, jag har alltid misstänkt att grafikprocessorn var bra, skönt att få det bekräftat med en siffra

Mitt Gainward GTX 570 (Phantom) också från komplett

/highfive

Permalänk
Medlem

50.9% med mitt MSI gtx 460 klockat 900/1800/1900, men om jag har förstått det rätt så är lägre bättre för överklockning, eller?

Permalänk
Medlem

75.4% med ett överklockat GTX 580 Twin Frozer II. Dåligt eller bra?

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

GPU-Z skapar måste vara ett elakt geni, två nya funktioner som inte har med varandra att göra och folk blir som galna, laddar ner och kör "benchmarken" utan att veta vad saker gör.
Alla som skriver: "Mitt kort stöds inte!" <-- Nähä står bara i artikeln vilka de stöder. Sweclockers borde införa ett sorts test så de kollar att folk har läst artikeln före man kan kommentera så försvinner 50% av alla kommentarer.

Skrivet av Hardware guy:

Intressant att det kan mätas, men intetsägande. TPU vet knappt själva vad det är för information de hittat och gett ett procentvärde.
Efter att ha läst lite på TPU tror jag tror att man kan säga att det beskriver hur mycket kretsen avviker från en ideal krets, och det är flera kriterier som behöver uppfyllas för en ideal krets. Dessa slås samman till ett värde, oavsett vad det är som gör att kretsen avviker.
En krets som överklockar bra har läckande transistorer, vilket sänker värdet, men det kan inte avgöras om det är önskvärda läckande transistorer som sänkt värdet eller en oönskad egenskap.

Värdesänkande egenskaper
*Läckande transistorer är snabba transistorer, men ökar strömförbrukningen och ger kort som går varmt, är ofta bra överklockare om temperaturen kan hållas under kontroll.
*kretsar som kräver hög spänning pga långsamma transistorer. Kan överklocka dåligt.

Värdehöjande egenskaper
*Lågläckande transistorer, ger svala kort, inte de bästa överklockarna.
*Kretsar med låg standardspänning.

Bästa förklaringen och låter väldigt troligt, men nån hårdvaru sida kommer snart redogöra vad det betyder och innebär i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexio:

Hur länge skall den hålla på och mäta? Den har varit igång i en timme nu

Ge dig inte, förr eller senare händer det något...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzity:

50.9% med mitt MSI gtx 460 klockat 900/1800/1900, men om jag har förstått det rätt så är lägre bättre för överklockning, eller?

Om jag har förstått det rätt så mäter testet "strömläckage". Eftersom ett överklockat kort drar mer ström så tror testet att kortet är dåligt? Skulle du istället klocka ner kortet och undervolta det kan du säkert få 150%+. Detta förklarar nog också varför mobila varianter får mycket bättre siffror.

Man måste alltså köra referens klock/volt för att få ut rätt resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Tröck på ikonen i vänstra hörnet och read ASIC quality, då kom värdet fram

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexio:

Tröck på ikonen i vänstra hörnet och read ASIC quality, då kom värdet fram

Det tog en timme att lista ut det?

Render testet och ASIC Quality har inget med vandra att göra

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nej, jag läste inte så noggrant så jag antog att ett värde skulle komma upp av sig själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexio:

Nej, jag läste inte så noggrant så jag antog att ett värde skulle komma upp av sig själv

du är bara den 26e eller så som gick i den fällan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Render testet och ASIC Quality har inget med vandra att göra

Men nej, jag tröck ju ner Render test. Då är det bara att göra om då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GPU-Z 0.5.8 - nu med IQ-test

Den stora frågan, vad ska man kalla de med HD6000 som besviket konstaterar att ASIC Quality tested inte stöds?
nVidia-användarna som kör renderingen i hopp om att få ASIC Quality värdet är självklart nVidiots.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexio:

Men nej, jag tröck ju ner Render test. Då är det bara att göra om då

Nä, du kan skita i det, det finns inget att göra om.
ASIC Quality är bara et värde som är inskrivet i chippet, antagligen bara någon form av sortering för att klassa chippen. (Den blir en 570, denna duger till 550 osv.) när det väl sitter i kortet är det antagligen ointressant.

Render testet är bara för att sparka kortet ur viloläge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

104,6 %
Asus 560 ti TOP

kortet klockar riktigt bra på låg spänning så siffrorna säger nog lite iaf

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Om jag har förstått det rätt så mäter testet "strömläckage". Eftersom ett överklockat kort drar mer ström så tror testet att kortet är dåligt? Skulle du istället klocka ner kortet och undervolta det kan du säkert få 150%+. Detta förklarar nog också varför mobila varianter får mycket bättre siffror.

Man måste alltså köra referens klock/volt för att få ut rätt resultat.

Fel. Programmet läser ett värde som finns någonstans i GPU:ns information. Detta värde är satt av tillverkaren efter ett antal tester som antagligen innefattar transistoregenskaper såsom strömläckage.

Det skulle vara intressant att se om det finns något som helst samband mellan bra överklockning och ett visst värde på "ASIC-kvalitén". Antagligen så gör det inte detta då olika parametrar kan dra åt olika håll och vissa är säkert bra för överklockning och andra inte.

Ett annat "intressant" test vore ju att föra statistik på strömförbrukning i vila och maxbelastning för kort i samma modell och se om det här finns något samband med kvalitetsvärdet. Antagligen är även detta svårt att se...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Får ta tillbaka det jag skrev om problemet att ett kort inte hoppar ner till 1.1 efter att ha ändrat i nvidias kontrollpanel, för det gör den men efter lite längre tid... Varför är det så? Blir inte mina kort belastade ordentligt?

Har ett asus gtx 580 och ett evga gtx 580 som är undervoltade på 0.963v. Har provat att köra standard volt men får samma resultat

Belastar helt enkelt det där testet inte korten ordentligt så de väljer att hoppa ner till pci express 1.1 igen?

Får för övrigt 50% på ena och 80% på andra...

EDIT: Pillade lite och satt igång furmark samtidigt som jag kollade på GPUZ, alltså inte när den körde testet, och då såg jag att båda korten låg i pci express 2 så länge testet varade så antar att korten inte blir tillräkligt belastade med gpuz testet?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Musikälskare

5870 fungerar icke :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Den stora frågan, vad ska man kalla de med HD6000 som besviket konstaterar att ASIC Quality tested inte stöds?
nVidia-användarna som kör renderingen i hopp om att få ASIC Quality värdet är självklart nVidiots.

Bäst idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

whooo, det måste bli varmt!

Inte så farligt nu mera då dom får bra med frisk luft. Översta blir vid belastning max 88grader(bf3 gibbande). Dom två undre är något svalare.
Hade problem med microstuttering vid 2kort så de tredje var jag i princip tvingad att införskaffa och satte i samma sväng in en 20cm antec fläkt som flåsar korten direkt i nacken. Resultatet blev svalare med tre än med två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Och hur kan du sitta med ett GTX 470 från XFX? Deras sista grafikkort från NVIDIA är GTX 200 serien!

Pinsamt, du har rätt. Det var ett Gainward, blandade ihop det med nåt annat >_<

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Om man har högre ASIC-värde. kan det betyda att kortet är mer överklockningsvänligt, eller har värdet någon egentlig betydelse överhuvud taget?

Skrivet av SideWinder86:

67%....Är det bra?
Vad innebär detta?

Det enda fakta relaterat som finns ang ASIC just nu är default VDDC. Lågt värde jämkar högre VDDC i default.
Hurvida nåt har med krets-funktionalitet såsom temp/O.C. lämnas öppet tills nästa fullmåne

Skrivet av era909:

Skrämmande att se hur många som inte är läskunniga.

Skrämmande å se hur många som fyller trådar med onödig info som vi måste scrolla igenom.

Skrivet av OlSom:

Mitt Gainward GTX 570 (Phantom) också från komplett /highfive

Onödig info, som skapar otydlighet hos obegåvat folk.

Skrivet av frankof:

du är bara den 26e eller så som gick i den fällan

Bara den 26´e som skrev i en tråd som dom inte ens har läst!

Skrivet av Hardware guy:

Bästa fall, nu är det dock lathet som har krönt denna division. Stackars arbetsgivare säger jag bara.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX480 79.4%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sajberpatrik:

Mitt GTX 580 Direct CUII har 78.0%

90% här.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

Hur kollar man skicket på sitt graffe? Hittar ingen knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Skrämmande å se hur många som fyller trådar med onödig info som vi måste scrolla igenom.

Som ditt inlägg då...

Jag postade relevant info i början av tråden, innan den svämmade över med inlägg från folk som inte kan läsa.

Permalänk
Medlem

Vilken underhållning det har varit att läsa igenom denna tråden

Väntar på stöd för mitt stackars 5870.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Voodoo 3 185,5%

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?249130-PCI...

angående pci 1.1

Finns tydligen ngn bugg i x38 chipset som gör att nyare nvidia kort inte hopar upp till pcie 2.0

Jag får inte heller min pcie att gå från 1.1 till 2.0 oavsett hur mycket jag belastar gpu. Har ett moderkort med x38 chipsett och ett asus 570 gtx.

Ngn som kan på enkel svenska berätta hur man kommer över detta hinder eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att sitt "fina" 570 nvidia kort kommer att rulla i pcie 1.1 ända till man bygger nytt system.

Samt, hur mycket förlorar grafikkortet i prestanda pga detta?