Hjälp någon försöker ta sig in på mitt nätverk!!!

Permalänk
Medlem

Hjälp någon försöker ta sig in på mitt nätverk!!!

Igår när jag satt och kollade igenom sweclockers forum så gick jag in på denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1082820-ali... och jag klickade in på länken då jag redan såg att fler hade gått in på den, när jag senare stängde ner webbläsaren (google chrome ) så såg jag att ett nytt webb fönster hade uppnats där det stog något om nej Chuck Norris är död, efter det stängde jag av datorn då jag skulle gå och lägga mig men den ville inte stängas av (skärmen slocknade men datorn stog och tuggade i 20 min så jag plockade bort batteriet).
Idag när jag startade datorn så fick jag ett felmeddelandeom att mitt spionprogram var inaktiverat (norton internet security), när jag gick in på insällningar så var det flera funktioner som var avstängda och låsta, så jag fick återställa inställningarna efeter det så valde jag ett lösenord för att komma in på inställningarna efter det så ställde jag tbx alla insällningar i virus programet som jag haft dem förut där jag har haft alla funktioner aktiverade.
Jag körde senare igång en full system genomsökning dock utom resultat men när jag går in på nortons "historia" så ser jag att vid ett flertal klockslag idag så jag ett antal medium säkerhets varningar som nprton blockerat med ett meddelande från norton med Unauthorized access denied (obehörig åtkomst nekad).

Så det jag har gjort är att på alla mina 4 datorer med w7 är att gå in på komandotolken och ändrat IP, sedan startat om och resetat mitt modem/router (thomson från telia) sedan startat om igen och efter det ändrat IP'n på alla datorer via kommandotolken igen, jag har efter detta inte fått något felmeddelande eller någon oönskad aktiviter i nortons "historia".

Så min fråga är finns det något mer jag måste göra för att för att vara säker på att ingen försöker ta sig in på min dator igen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Tre av mina datorer delar licens på norton internet security och den fjärde har Eset nod32, en hp laptop som tillhör mina föräldrar, en hp stationär som tillhör mina föräldrar, en gaming dator byggd och ägd av mig och en skol laptop som ägs av mig/jönköping kommun (den troligtvis hackade datorn)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Så min fråga är finns det något mer jag måste göra för att för att vara säker på att ingen försöker ta sig in på min dator igen?

Hålla datorerna avstängda eller frånkopplade från nätet är enda sättet att undvika att de blir utsatta för hackningsförsök.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du är med på att Alina inte blev hackade?

Och dina eventuella problem med att någon försöker hacka dig inte gärna har något samband med att du var inne på alina hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hålla datorerna avstängda eller frånkopplade från nätet är enda sättet att undvika att de blir utsatta för hackningsförsök.

det förstår jag faktiskt men jag vill hålla denna person borta då "han" troligtvis försökt ta sig in på min dator 11ggr mellan kl 09.00- 11.30 dock ingen gång efter åtgärderna jag gjorde. så har jag blivit av med honom eller har han tagit en "rast"?, eller insåg han att jag inte hade något av värde eller inget som var lönt att hacka? ( då jag endast har film, musik och skolarbete på denna dator )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Att byta IP-adress på datorerna är som att vända ut och in på kalsongerna. Att starta om modemet hjälper inte heller om du inte håller det avstägt en stund, annars får den samma IP igen. Tveksam till att du verkligen blivit hackad, och om du har det så kan man ju fråga sig hur effektivt Norton egentligen är om den går ner sig så totallt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Du är med på att Alina inte blev hackade?

Och dina eventuella problem med att någon försöker hacka dig inte gärna har något samband med att du var inne på alina hemsida?

jag tycker bara att det är kostigt att det var en bild med chuck noris och ett troll på alina då folk skrev att de blev blivit hackade och att jag efter det fick ett konstigt fönster i webbläsaren om chuck norris och att jag sedan haft massa problem fram till 12 tiden idag

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

ibland så får man ju liknande meddelanden från norton när det är uppdateringar som vill in och ändra sin målmapp men denna gången så var det inga uppdateringar och det har inte varit säkerhetsrisk medel på någon uppdatering med liknande meddelanden i "historian" och jag hade modemet/routern avstängt i 2h

EDIT: det var min farsa som betalade för 3 licenser på norton då det var billigare och norton har fungerat bättre än andra virus program vi testat.
Jag ska snacka med en programmerare med hacking "vanor" från min klass när jag är tillbaks i skolan efter sjukdom och ska höra vad han säger då han döljer och byter sin IP konstan så han kanske kan hjälpa mig med något liknande om det är ett hacking försök jag blivit utsatt för

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

säkerligen bara ett prgoram som lokala kehn you-san från japan har satt igång som bara går igenom en hel drös med IP-adresser. samtidigt är norton världens bloatade anti-vir som varnar för minsta lilla sak och säger "titta, jag är dutti som varnar"

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Spontant tycker jag inte heller det låter som hackningsförsök utan exempelvis Windows update som tuggade på vid avstängning (skärm släcks ofta pga laptop) och genom att rycka batteriet (aldrig bra, ryck nätverksladden istället) så har du fått olika systemfel. Har själv varit med om kraschade antivirus/brandväggsprogram från Symantec (som gör Norton) när system gått ner oväntat.

Har du tittat i loggarna tidigare? Inte ovanligt att mina Symantec har massor av varningar utan legitim (eller allvarlig iaf) orsak.

Bara mina små tankar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

jag tycker bara att det är kostigt att det var en bild med chuck noris och ett troll på alina då folk skrev att de blev blivit hackade och att jag efter det fick ett konstigt fönster i webbläsaren om chuck norris och att jag sedan haft massa problem fram till 12 tiden idag

Det var en som trodde att dom hade blivit hackade.
Det var lte pga alina hade lackt ut med rätt spec för grafikkorten först sen sopade igen med att göra chuck av det hela.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Spontant tycker jag inte heller det låter som hackningsförsök utan exempelvis Windows update som tuggade på vid avstängning (skärm släcks ofta pga laptop) och genom att rycka batteriet (aldrig bra, ryck nätverksladden istället) så har du fått olika systemfel. Har själv varit med om kraschade antivirus/brandväggsprogram från Symantec (som gör Norton) när system gått ner oväntat.

Bara mina små tankar.

trådlöst

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

trådlöst

Ok, men att rycka batteriet under uppdateringar eller annan aktivitet är att be om problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det var en som trodde att dom hade blivit hackade.
Det var lte pga alina hade lackt ut med rätt spec för grafikkorten först sen sopade igen med att göra chuck av det hela.

hahaha, men får hålla lite koll i virusprogrammet så att jag märker om något ovanligt/konstigt händer annars så har jag troligtvis ingenting att oroa mig för

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Skaffa en potent hårdvarubrandvägg och kanske en mjukvaru brandvägg så ska du se att du sitter lite säkrare

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ok, men att rycka batteriet under uppdateringar eller annan aktivitet är att be om problem.

det stog ingeting om uppdateringar varken i windows eller medans datorn stängdes av, bara den vanliga avstängnings bilden och inget om att uppdateringar istalleras vänligen stäng inte av datorn den stängs av automatiskt blablabla... utan den bara stog med svart skärm och tuggade efter avslutning bilden, har hyffsat bra dator vana haft datorer hemma i 14år och använt dem flitigt i ca 8år utan att något liknande inträffat, förutom någon djävulsk trojan man behövt installera datorn för då alla dåvarande testade antivirus program vägrat ta bort det (avast, eset, norton, avg, avira, F-secure m.m.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

men ingenting har hänt nu på 3,5 h så jag får hålla lite koll och om ni ha rätt så är det troligtvis bara någon uppdatering som buggat sig, annars så får jag ju ta hjälp av min datorkunnige kompis som har datorer och övrig säkerhets utrustnig för *** k kr

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd

Öh, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det var definitivt ingenting från Alinas länk om du fick skit på datorn.

Dra ner malwarebytes och kör en scan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB