Sverige skrev under ACTA-avtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Varför då?

Kapitalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Som de sjunger så vackert: "Vi har den regering vi förtjänar, för den som håller tyst han håller med och det finns ingen som protesterar och det är därför vi har det så bra!"

Spelar ju ingen roll hur mycket liv befokningen för.
Antingen är det någonting som är positivt, och då heter det att våra politiker lyssnar på folket. Eller så är det någonting negativt, men som politikerna vill köra på, och då heter det att de lyssnar på våra behov istället. För vad vi "behöver" är inte alltid samma sak som vad vi vill ha.

Bästa exemplet är ju FRA-debatten. Det kunde omöjligt råda något tvivel på att det var någonting som INTE hade stöd hos folket. Men då knåpade man ihop ett "terrorist"-hot och körde på endå. Och är det inte hotet om "terror" så heter det att det måste göras på grund av EU (även när det är rena lögner).

Vårt styrande skikt har idag visar ingen respekt för, tar inget ansvar för och lyssnar inte till det folk som de tänkt sig styra. Så länge det inte är valår snart, för då lyssnas det noga och grodorna måste nästan skaffa vingar för att få plats. Sen har det blivit praxis att ingenting man lovar under valkapanjer är sånt man måste hålla, så det är bara att breda på och köra på. Friskt ljuget, hälften vunnet är mottot vi styrs efter.

Jag har faktiskt själv ställt mig denna fråga många gånger. På vilket sätt har folket i vår "demokrati" någon faktisk makt i dagens samhälle? Som ett tankeexpriment kan vi tänka oss att befolkningen får kollektivt hjärnsläpp och ger något riktigt horribelt folk majoritet. Efter några månader inser befolkningen sitt misstag och vill ändra på detta. Vilka medel finns det då? I praktiken finns det inga lagliga medel att tillgå mer än att skriva brev till politikerna som de inte behöver bry sig om utifall de inte vill. Med andra ord är det vassaste vi har en politisk variant av arga lappen och hoppas att någon lyssnar. Och om någon lyssnar så kan man ju bara chansa på att det man ville säga tar sig igenom den politiska filtreringen utan att bli helt urvattnat.

Så visst kan vi härja och klaga och säga nej. Men traditionen trogen så skall vi ju inte tro oss så viktiga att någon faktiskt behöver lyssna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att få gehör, protestera genom att vägra köpa nåt under en hel månad och visa oss alla vårat missnöje.
Stopp för: film, musik cd, bio, konsert o.s.v

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lustigt att folk reagerar först när något drabbar dom själva, nu kan inte ett antal ungdomar ladda ner filmer, musik och spel gratis (som bekostas av att det finns ärligt folk som betalar för sig) och då är det allt jordens undergång och demokratins fall och jävla USA och sketna storföretag. Samma lirare sitter och skriver från sina Iphones, kollar på amerikanska serier och filmer och använder tjänster utav Google och Microsoft. Den dubbelmoral som visas upp är riktigt äcklig.

Jag är emot PIPA, SOPA och ACTA - men jag är verken ungdom eller pirat längre. Finns dom som helt enkelt inte vill att (rika) företag ska få stå över alla andra.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

snart 500k underskrifter på https://secure.avaaz.org/en/eu_save_the_internet_spread/?slid... !!!!!!!!

EDIT: över 500k nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ja, vad är problemet? Har jag inte friheten att döma folks åsikter? Folk får tycka vad fan de vill, och jag får tycka vad fan jag vill om deras åsikter. Och de får tycka vad fan de vill om vad fan jag nu tycker om deras åsikter

edit: Poängen var inte att säga att du var fucking retarded utan jag undrade bara om det fanns folk som var seriösa med detta?

lugna er grabbar, denna frihet försvinner nog oxå snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lustigt att folk reagerar först när något drabbar dom själva, nu kan inte ett antal ungdomar ladda ner filmer, musik och spel gratis (som bekostas av att det finns ärligt folk som betalar för sig) och då är det allt jordens undergång och demokratins fall och jävla USA och sketna storföretag. Samma lirare sitter och skriver från sina Iphones, kollar på amerikanska serier och filmer och använder tjänster utav Google och Microsoft. Den dubbelmoral som visas upp är riktigt äcklig.

Det drabbar inte bara fildelare, det är fildelare som drabbas minst om något. Kolla upp lagen och sen kommentera igen, hatar folk som drar slutsatser utan att veta ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

lugna er grabbar, denna frihet försvinner nog oxå snart

Skickades från m.sweclockers.com

hahahaha

Permalänk
Medlem

Här är ännu ett bevis. Folk som inte vet vad de handlar om ska inte ha något med det hela att göra!....
Så många områden hadde varit mycket mer välutvecklade om personerna som tog beslut om dem visst vad det skulle ha för konsekvenser... Internet brakar ihop eftersom beslutsfattarna inte förstår vad fasen de e för något.... Hadde vart som att be "svensson" börja göra all hjärnkirurgi... Behövs ingen utbildning för att fatta beslut om områden ska de väll inte behövas någon utbildning att rota lite i nåns huvud...

Men allt är inte negativt, vi får ju för sjutsingen ganska bra platser när hela teatern brakar ihop....

Permalänk
Medlem

Med tanke på den här aktuella nyheten skulle det inte förvåna mej om vår vän Zyriak tar emot lönecheckar från Warner Bros för att sprida FUD här på Swec.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Med tanke på den här aktuella nyheten skulle det inte förvåna mej om vår vän Zyriak tar emot lönecheckar från Warner Bros för att sprida FUD här på Swec.

EDIT: Länken fungerar visst

Permalänk
Skrivet av weawer:

Uppmanar folk att maila våra eu parlamentvalda
länk till adresser och exempel medelanden
http://www.reddit.com/r/sweden/comments/oxybc/acta_h%C3%A5lle...

Skrivit och skickat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ad hominem ligger inte långt bort.

Det här kommer inte ens påverka pirater, det finns sätt att ta sig runt allt. Däremot kommer det påverka mig, dig och alla andra, youtube får lägga ner, facebook får lägga ner, bloggar får lägga ner, twitter, reddit, ja varenda jävla sida på internet. Det här att likställa med att tex. vägverket blir stämda för varje fortkärning, olycka, dödsfall etc.

Jag har inget emot företag i sig, men dem ska fan inte få makt att bestämma i politik.

Permalänk

Och på 90-talet kallades vi "IT-Sverige".
Vad fan har hänt?!

Skrivet av DeaDUggh:

Det som skrämmer mig mest är att inget av det här nämns i mainstream media på något sätt.. Det enda massorna får höra är att "FBI arresterat fildelare!"

Tänker samma sak! Och har inte sett någon som nämnt det mer än du.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeaDUggh:

Det som skrämmer mig mest är att inget av det här nämns i mainstream media på något sätt.. Det enda massorna får höra är att "FBI arresterat fildelare!"

Hela syftet med ACTA var att ingen skulle veta. Det skulle inte vara någon press, ingen varning, ingen diskusion.

Permalänk
Medlem

Avtalet;
• Göra det staffbart att använda VPN och andra anonymitetstjänster.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga staten att genomföra propagandakampanjer å deras vägnar.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga internetleverantörer att blockera sidor de tycker går emot deras intressen.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga internetleverantörer att stänga av internet för användare de anklagar för brott mot upphovsrättslagen.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att stämma internetleverantörer för brott deras kunder anklagas för.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att beställa husrannsakan och personuppgifter av individer utan att gå genom en domstol.
• Ger tullen rätt att söka igenom ditt bagage efter piratkopierat material, tex musik på din dator, Mp3-spelare eller telefon.

Kul va? Hur tänker de med VPN?? Folk använder inte de bara för att dölja sina surfspår.. alla vi som jobbar hemifrån då? Nä då blir man satt bakom galler...

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Varför då?

Därför att annars är det bara ren dubbelmoral, man säger någonting men lever och gör på ett helt annat sätt. Dvs ens ord är bara tomma hot. Jag kan respektera om man lever som man lär, är man mot storföretag då ansträngar man sig också att undvika dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Länken funkar inte

Skumt,fungerar för mej.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Musikälskare

Tredje världskriget kommer att ske på internet, kanske inte än men om några år

Jag är 100% säker på detta, va f%n sysslar Sverige med? Piratpartiet får min röst igen nästa val och jag hoppas ni gör det samma

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Bästa exemplet är ju FRA-debatten. Det kunde omöjligt råda något tvivel på att det var någonting som INTE hade stöd hos folket. Men då knåpade man ihop ett "terrorist"-hot och körde på endå. Och är det inte hotet om "terror" så heter det att det måste göras på grund av EU (även när det är rena lögner).

Eller barnporr. http://torrentfreak.com/the-copyright-lobby-absolutely-loves-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det finns forskning som visar det motsatta, man kan få fram forskning och statistik som gynnar det man önskar.

Var så god att länka sådant material.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Därför att annars är det bara ren dubbelmoral, man säger någonting men lever och gör på ett helt annat sätt. Dvs ens ord är bara tomma hot. Jag kan respektera om man lever som man lär, är man mot storföretag då ansträngar man sig också att undvika dom.

Men för mig har det inte med storföretag att göra.

Vem har rätt att gå igenom dina väskor när du kommer hem ifrån semestern? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scobin:

Avtalet;
• Göra det staffbart att använda VPN och andra anonymitetstjänster.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga staten att genomföra propagandakampanjer å deras vägnar.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga internetleverantörer att blockera sidor de tycker går emot deras intressen.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att tvinga internetleverantörer att stänga av internet för användare de anklagar för brott mot upphovsrättslagen.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att stämma internetleverantörer för brott deras kunder anklagas för.
• Ger IP-lobbyn möjlighet att beställa husrannsakan och personuppgifter av individer utan att gå genom en domstol.
• Ger tullen rätt att söka igenom ditt bagage efter piratkopierat material, tex musik på din dator, Mp3-spelare eller telefon.

Kul va? Hur tänker de med VPN?? Folk använder inte de bara för att dölja sina surfspår.. alla vi som jobbar hemifrån då? Nä då blir man satt bakom galler...

Kan du länka till källa, Beatrice Ask påstår ju att det bara är EN lagändring som gäller för Sverige men din lista pekar på annat.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Seriöst, vad trodde folk när de röstade fram Moderaterna? Vad tänkte folk på...

åååh såssarna är så dååååliga.... så vi röstar på några som pratar om frihet, för att därefter göra allt för minska individers frihet på bekostnad av företags frihet att göra vad sjutton de vill... lex sarah är ett exempel. Lysande....

ps jag ogillar också sossarna men det är i alla fall inte lika mutbara pengakåta hycklare som moderaterna är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Ad hominem ligger inte långt bort.

Det här kommer inte ens påverka pirater, det finns sätt att ta sig runt allt. Däremot kommer det påverka mig, dig och alla andra, youtube får lägga ner, facebook får lägga ner, bloggar får lägga ner, twitter, reddit, ja varenda jävla sida på internet. Det här att likställa med att tex. vägverket blir stämda för varje fortkärning, olycka, dödsfall etc.

Jag har inget emot företag i sig, men dem ska fan inte få makt att bestämma i politik.

Det där är ren skrämselpropaganda från piratlobbyn, du tror inte det finns makter som lever på kriminalitet som absolut inte vill ha det här? Det är dom som ligger bakom många av uppropen och försöker samla ungdomar till sig "Hjälp oss att stoppa det här nu så kan du fortsätta att gratis ladda ner film och spel". Precis som det finns en lobby på motsatt sida med filmbolag etc, alla mynt har två sidor och det farliga är när man blundar för den ena sidan.

På vilket sätt har FRA påverkat ditt vardagsliv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men för mig har det inte med storföretag att göra.

Vem har rätt att gå igenom dina väskor när du kommer hem ifrån semestern? Varför?

Om jag är misstänkt för något så får en myndighet (i det här fallet Polisen) gå igenom mina väskor. Det tycker jag är helt okay, "If you have nothing to hide, you have nothing to fear"

Permalänk
Skrivet av arganis:

Kan du länka till källa, Beatrice Ask påstår ju att det bara är EN lagändring som gäller för Sverige men din lista pekar på annat.

Kan du länka till en källa som påstår att Beatrice Ask är trovärdig eller vet vad hon sysslar med? Sen tycker jag inte att folk blint ska lyssna på makten, givetvis är allt svart vitt när dem uttalar sig om sina egna förslag...

Permalänk

Jag vill ha ett nytt EU val, tycker Sverige ska gå ur EU ASAP!!!

EU var en bra ide men det slutar bara med att de större länderna(Tyskland, Frankrike, Storbritanien etc) får makt över de mindre (Sverige, Finland, Lettland, Litauen etc). Mer och mer lagar blir påtvingade länder som Sverige trots att det svenska folket är emot dem. Hur kan man kalla det demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Kan du länka till en källa som påstår att Beatrice Ask är trovärdig eller vet vad hon sysslar med? Sen tycker jag inte att folk blint ska lyssna på makten, givetvis är allt svart vitt när dem uttalar sig om sina egna förslag...

Så någon som hittar på saker i ett forum eller dylikt är mer trovärdig?

Är väl knappast fel att fråga efter en källa?