Permalänk
Medlem

SSD påväg, men...

Har aldrig haft en SSD före denna som jag beställde för 2 dagar sedan (OCZ Vertex 3 Max IOPS 120gb) och ska köras i Sata2.
Har med detta två frågor omkring allt med en SSD, ena är Firmware och det andra om AHCI.

Firmware:

Kommer ju att sätta in SSD:n först i datorn som den är nu innan jag installerar något OS på den (som en sekundär och hoppas att datorn hittar den). Kan jag då uppdatera firmware på SSD:n och sedan installera Windows på den efteråt? Är lite osäker på hur firmware funkar riktigt om det sparas på enheten i sig eller i Windows installationen.

Eller måste jag installera Windows på SSD:n och sedan uppdatera via en CD med Linux/IMG boot för att firmware versionen skall vara rätt som i den här guiden http://www.ocztechnology.com/files/ssd_tools/OCZ_Toolbox_Firm... säger på sidan 6 och ner?

Som sagt har aldrig haft en SSD förut eller haft något att göra med en, så är lite osäker och vill ta reda på hur jag ska göra innan den anländer.

AHCI:

Jag ser många snackar om att man ska aktivera för att få lite bättre prestanda (?), behöver jag ladda ner någon fil och lägga på en floppy/usb disk om jag installerar Windows 7 64bit eller lägger den in det automatiskt (läst lite delade meningar om detta)?

Vet att det går att ändra efter att man installerat W7, men kan man göra det under installationen eller efter utan massa strul så gör jag ju det.
Om W7 installerar det själv så är det bara att hoppa in i bios och ändra till AHCI för hårddiskarna och starta om efter att jag installerat operativsystemet?

Om det spelar någon roll eller hjälper för att veta så har jag ett Rampage Formula moderkortet med DDR2 och Intel X48/ICH9R chipset + Windows 7 Home Premium 64bit (775 system).

Tack på förhand.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem

AHCI:
Du aktiverar AHCI i bios. Du installerar Win7 på din SSD disk.
När man installerar Win7 så skall man generellt bara ha den disken inkopplad så bootfilerna hamnar på rätt hårddisk. Har man inkopplade sina andra hårddiskar när man installerar win 7 så kan boot filer hamna på andra diskar vilket inte är bra om du sedan tar bort de diskarna. Efter installation kopplar du in dina andra diskar.

Du behöver inte använda floppy eller liknande.
Du skall ändra till AHCI i bios före, inte efter, win installationen.

Firmware:
Du behöver ha ett OS tex win för att ändra firmware tror jag.
Dock har du SSD så det går snabbt att installera win.

Permalänk
Medlem

Om du redan har en disk med OS på räcker det att installera toolboxen http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_3,_Vertex_3... på ditt gammla system, kan behöva aktivera disken och formatera men sen hittar den disken och du uppgraderar fw medans du har gammla OS:et kvar och når ut på nätet att hämta den.
Sen kan du installera OS:et.

Permalänk
Medlem

Så jag uppdaterar firmware först medans jag har OS på denna HDD'n jag kör med nu som primär och det sparas till SSD:n, sedan kopplar jag bort dom andra HDD's, ändrar till AHCI i bios och installerar OS på SSD:n?

Efter det så har jag både firmware och AHCI filerna korrekta om jag uppfattade bådas post korrekt och det blir bara att tuta och köra efter det.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>