Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK - Några frågor

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ghosting som är Forisens svaghet? Ghosting kan jag uppleva på min lcd-tv t.ex om någon går förbi i bild så kan man se konturerna på personen släpas efter ibland. Har endast sett detta fenomen någon enstaka gång på Forisen och då har jag snart kört igenom nästan 30 spel sedan jag skaffat skärmen.

Däremot så verkar skärmen lida av trails/streaks där vissa färgkombinationer samt ljussättning kan få färgen på objekt att släpas efter. Oftast är det rött eller svart mot en grå bakgrund samt att objektet och bakgrunden inte har några detaljer som det kan uppstå trails/streaks.

Som exempel kan jag ta spelet Ghostbusters, den värsta eftersläpningen jag sett var i detta spel när en röd brandsläckare satt uppsatt på en grå detaljlös vägg.
Däremot i början av Crysis Warhead när man går omkring bland kolsvarta utbrända bilar på en grå grusväg så finns det inga trails/streaks förmodligen p.g.a att vägen är rätt detaljerad.
Dessutom så har jag märkt att om jag reagerat på trails/streaks i något spel så betyder det inte att hela spelet är genomlusat av sådant, t.ex i Silent Hill Homecoming så var det en tavla på en vägg som hade trails medans resten av spelet funkade helt ok och i Ghostbusters var det brandsläckaren samt något till problem på en annan bana.

Ser att några av er har overdrivern på enhanced, på min skärm så blir trails bara värre med den inställningen så jag kör endast i standard så testa med detta istället.

Permalänk

Verkar som jag köpt rätt skärm, beställde igår och får den i morgon
Kommer spela bf3 mest!

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem

Onkelk > Japp, jag har nog blandat ihop ghosting med trailing lite

Effekten jag ser i spel är som du säger, ofta när någon stark färg (typ skrikröd) står mot en svart vägg och man rör sig i sidleds. Då blir det som att det röda "smetar ut sig" och det blir spår efter. Som du säger, i mer detaljerade spel är detta mindre vanligt, och i vissa spel är det bara på något enstaka ställe i hela spelet man märker det på.

Jag har också min Overdrive på standardinställningen. Jag läste i någon recension att trailingen skulle bli lindrigare om man körde på Game Mode, men jag tycker inte det gör någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Någon av er som var sugna på att beställa Foris som fått er och har några första intryck att dela med er av?

Jag blir bara mer och mer nöjd med min F2331 för var dag som går. Det blir svårare och svårare att sitta vid min TN-panel vid sidan av, den ser ut att ha ett grått filter över bilden i jämförelse med FS. 120hz är så klart trevligt, men för min del kör jag på det enbart i spel där det verkligen ger en fördel över motståndarna (typ online FPS). För alla andra spel är Foris mycket behagligare att titta på.

Jag hoppas ni som beställt får bra exemplar utan döda pixlar/backlight bleed. Eizo verkar vara ett seriöst företag med en betydligt bättre kvalitetskontroll än många andra (iaf vad jag kunnat slå fast efter att ha läst några recensioner:).

Btw: om jag inte dukar under av min feber jag har haft sedan i söndags (!) kommer jag nog göra en side-by-side comparison mellan min Samsung TN och min Foris och lägga upp lite bilder här senare ikväll.

Permalänk

Så har fått hem den nu Dock är jag mycket förvirrad. Jag testade båda inställningarna som föreslogs tidigare i tråden och jag tycker inte alls att bilden är speciellt bra. Detsamma gäller för de andra olika lägen. Har min gamla TN-skärm igång vid sidan om och bilden där ser betydligt bättre ut än på min nya Eizo :s. Någon som kan ha en aning om vad jag kan ha gjort fel?

Permalänk
Medlem

Tror du får skicka tillbaks din Måndags exemplar, låter inte alls rätt av det man läst på nätet.

Btw, hur går det med bilderna ericone?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Så har fått hem den nu Dock är jag mycket förvirrad. Jag testade båda inställningarna som föreslogs tidigare i tråden och jag tycker inte alls att bilden är speciellt bra. Detsamma gäller för de andra olika lägen. Har min gamla TN-skärm igång vid sidan om och bilden där ser betydligt bättre ut än på min nya Eizo :s. Någon som kan ha en aning om vad jag kan ha gjort fel?

Vad konstigt

Ingen offence mot någon i tråden, men jag testade inställningarna som föreslogs och de var i mina ögon inga höjdare, färgerna blev alldeles för "saturated". Jaq kör med grundinställningarna efter en reset- alltså ingen contrast enhancer, overdrive inställt på "standard", contrast på 50, brightness på 50 någonting, inget meck med färgerna annars. Tycker bilden är klockren så, men om det är dåligt för dig vad du än har så är det nog ett måndagsexemplar du fått, tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

Tror du får skicka tillbaks din Måndags exemplar, låter inte alls rätt av det man läst på nätet.

Btw, hur går det med bilderna ericone?

Sorry, jag har varit väldigt seg på den fronten. Skulle behöva sänka sluttiden på min kamera, men vet ej hur. Bilderna jag tar blir sjukt suddiga och visar således inte så mycket :S

Permalänk
Medlem

Man får nog testa sig fram med vilka inställningar som funkar själv, speciellt med brightness som verkar vara väldigt olika.
Finns en tråd på Hardforum och för dom som hade skaffat skärmen när den precis var släppt så var brightnessen väldigt hög i början för att sedan minska under dom första 2000 timmarna för att slutligen jämna ut sig. För andra inklusive min skärm så var brightnessen redan låg och under dom 1100 timmar jag har haft igång den så verkar den inte minskat.

Permalänk

Hävde köpet av min skärm igår. Frågan är ifall man vågar beställa en ny? Problemet är att vad jag vet så finns det ingen butik i närheten av mig som säljer skärmen så att jag kan ju inte spana in den i förväg :s

Permalänk
Medlem

Min CRT ögonsten dog idag, paff sa det och sen blev bildden helt konstig och det kom rök lukt från ovan/backsidan
Den höll i ca 12år

Nu måste jag ta steget in i LCD djungeln, är det fortfarande Foris FS2331 som gäller gällande svärta? Kanske t.o.m slår till med en 30 tummare då jag spelar enbart MMO's i dagsläget samt kollar mycket på hd filmer/serier.

Vad tycks?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Jag har haft min foris sedan i augusti och jag är alltjämt mycket nöjd.
Jag spelar BF3, wow, swotr, mw3 (masochist) och SC2 - det enda jag saknar är 120hz i mw3 (bf3 är inte alls lika snabbt imo. eller kanske rättare sagt, det BEHÖVER inte spelas så).

Jag använder game läget i mw3 och det enda som stör mig då är att skärmen spårar ur i färger när man tabbar ut i desktop igen. Men det är skit samma. Jag kan ju byta läge på skärmen igen, jag är bara lat

Ang det några stört sig på vad gäller fjärrkontrollen så upplever jag det bara som positivt. Men jag är en sansad 30 åring som lever ett städat liv som gift och ordningsam, skulle jag leva i en sjörövarkula och plugga fortfarande är väl risken att jag skulle tappat bort den större. Men jag har min fjärris ligger på skärmens fot tillsammans med inloggningsdosor till wow och banken.

"Pappersläget" är sisådär, det är förvisso vilsamt för ögonen men jag tycker å andra sidan inte att den här skärmen är särskilt påfrestande alls i normalt läge, så det använder jag inte även om jag läser längre texter.

Wow, swotr och alla andra spel som inte behöver gå så djävla fort spelar jag också med normalt läge. Färger och svärta är verkligen helt fantastiska, och det går alldeles utmärkt att spela i flera timmar utan att bli trött i ögonen.

Jag skulle vilja ha en större skärm, och även en 120hz:are - men jag tänker inte nöja mig med de alternativ som finns idag över min Eizo (inte ett pixelfel förövrigt) - jag är helt kär i den. Jag tror ärligt talat att den här skärmen är en guldklimp som väldigt många missat med tanke på vad man får för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen:

Jag har haft min foris sedan i augusti och jag är alltjämt mycket nöjd.
Jag spelar BF3, wow, swotr, mw3 (masochist) och SC2 - det enda jag saknar är 120hz i mw3 (bf3 är inte alls lika snabbt imo. eller kanske rättare sagt, det BEHÖVER inte spelas så).

Jag använder game läget i mw3 och det enda som stör mig då är att skärmen spårar ur i färger när man tabbar ut i desktop igen. Men det är skit samma. Jag kan ju byta läge på skärmen igen, jag är bara lat

Ang det några stört sig på vad gäller fjärrkontrollen så upplever jag det bara som positivt. Men jag är en sansad 30 åring som lever ett städat liv som gift och ordningsam, skulle jag leva i en sjörövarkula och plugga fortfarande är väl risken att jag skulle tappat bort den större. Men jag har min fjärris ligger på skärmens fot tillsammans med inloggningsdosor till wow och banken.

"Pappersläget" är sisådär, det är förvisso vilsamt för ögonen men jag tycker å andra sidan inte att den här skärmen är särskilt påfrestande alls i normalt läge, så det använder jag inte även om jag läser längre texter.

Wow, swotr och alla andra spel som inte behöver gå så djävla fort spelar jag också med normalt läge. Färger och svärta är verkligen helt fantastiska, och det går alldeles utmärkt att spela i flera timmar utan att bli trött i ögonen.

Jag skulle vilja ha en större skärm, och även en 120hz:are - men jag tänker inte nöja mig med de alternativ som finns idag över min Eizo (inte ett pixelfel förövrigt) - jag är helt kär i den. Jag tror ärligt talat att den här skärmen är en guldklimp som väldigt många missat med tanke på vad man får för pengarna.

Det är contrast enhancer som gör att färgerna blir mongo. kör utan den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat att spela simracing spel med denna skärm, typ något från Simbin, i-racing eller liknande, och då gärna natt race. Då är det ju svart på sidorna och det enda man ser är ljuskäglan från lysena på bilen och framförvarandes bromsljus som är röda.
Låter lite som ett scenario som inte skulle passa denna skärmen eller har jag fel? Jag är på jakt efter 3 st skärmar och då det är så bra pris på denna så är jag klart intresserad av att köpa Forisen men är orolig för ovanstående.