Permalänk
Medlem

2st dvi skärmar i 6950

hej fick hem mitt EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5 igår och satte i mina 2st skärmar via dvi utgångarna men får bara bild till 1 av dom.
har nu suttit hela natten och letat och försökt förstå hur jag ska koppla utan resultat.
de jag tror är att utgångarna är dvi-i (single-link) och dvi-d (dual-link) men vet inte riktigt vilken av dom som ger problem.
båda skärmarna har dvi så dom körs utan adapter, har prövat att håll på den lilla spaken på grafikkortet så en av dvi utgångarna skulle bli dual link dvi.
har även prövat min TV som körs med dvi > hdmi adapter till TVns hdmi utgång.

ber om ursäkt om jag tar upp en tråd som redan finns men jag har försökt att hitta en tråd som jag förstår hur jag ska koppla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxc1992:

hej fick hem mitt EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5 igår och satte i mina 2st skärmar via dvi utgångarna men får bara bild till 1 av dom.
har nu suttit hela natten och letat och försökt förstå hur jag ska koppla utan resultat.
de jag tror är att utgångarna är dvi-i (single-link) och dvi-d (dual-link) men vet inte riktigt vilken av dom som ger problem.
båda skärmarna har dvi så dom körs utan adapter, har prövat att håll på den lilla spaken på grafikkortet så en av dvi utgångarna skulle bli dual link dvi.
har även prövat min TV som körs med dvi > hdmi adapter till TVns hdmi utgång.

ber om ursäkt om jag tar upp en tråd som redan finns men jag har försökt att hitta en tråd som jag förstår hur jag ska koppla.

Vilken upplösning har du på skärmarna?

Funkar båda sladdarna om du växlar mellan dem till en fungerande skärm?

Funkar båda uttagen eller är det alltid bara samma uttag som ger bild?

Har du ställt in i windows att utöka till den andra skärmen?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

okej på min main skärm så kör jag med 1920x1200 och min andra är 1680x1050 och TVn är 1920x1080.
sladdarna fungerar som dom ska.
det är bara ett av utgångarna som jag får bild från.
men när jag har i båda skärmarna så kollar jag i skärmupplösning i windows så ser jag min 24" och en liten skärm höger om den som de står (någon annan bildskärm har inte identifierats) klickar jag på den så kan jag välja Försök att ansluta ändå på: VGA men såklart händer de inget.

Permalänk
Skrivet av zxc1992:

okej på min main skärm så kör jag med 1920x1200 och min andra är 1680x1050 och TVn är 1920x1080.
sladdarna fungerar som dom ska.
det är bara ett av utgångarna som jag får bild från.
men när jag har i båda skärmarna så kollar jag i skärmupplösning i windows så ser jag min 24" och en liten skärm höger om den som de står (någon annan bildskärm har inte identifierats) klickar jag på den så kan jag välja Försök att ansluta ändå på: VGA men såklart händer de inget.

Ska du ha tre skärmar kopplade måste du ha en aktiv displayport till dvi adapter som finns för runt 300kr. Rätta mig om jag har fel, men har för mig att det är så.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

jo de läste jag någon stans men nu kan jag inte få igång 2st skärmar ens

Permalänk
Medlem

men om du kör med bara en skärm då? får du fortfarande ingen bild på den skärmen som inte visade bild förut så är det ju antingen skärmen eller grafikkortet som är paj, så det är bara att felsöka

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

när jag har prövat med alla skärmar i första dvi utgången så fungerar alla men i den andra dvi utgången så fungerar ingen

Permalänk
Medlem

okej nu kanske jag kom på något just nu så är de single-link dvi porten som fungerar.
om jag sen ska använda dual-link dvi måste man ha en dual-link dvi kabel då??

men endå igen om man då flyttar på den lilla spaken på grafikkortet så den bli single link dvi så borde de fungera :S

Permalänk
Medlem

Jag har också precis samma problem jag har två skärmar med vga uttag och använder adaptrar till dvi-i, har ett asus radeon 6970 och bara ena kontakten fungerar, behöver det vara en dvi-d adapter på de andra uttaget eller ska jag göra en rma?

Permalänk
Medlem

DVI-I (integrated)kan ge både Analog och digital signal.
DVI-D har bara digital signal.

Single och dual link är något annat, berör bara de digitala signalerna, och innebär förenklat att dual link har fler signalledare.
(Ökad bandbredd)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”