AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Suck, läsförståelse? Ja diskussionen i denna tråden gäller AMDs grafikkort och att folk tycker att det ska kosta 2500-3000:-, även fast det är fullt konkurrenskraftigt på sitt nuvarande pris. Det är onekligen AMD som valt att inte lägga priset på 2500:-, men sedan har butiker kryddat priset med någon hundring extra också. Så om man väljer att kritisera de som satt priset över 2500:- så är det självklart AMD som kritiseras främst. Men det är inte bara AMD detta gäller, jag skulle störa mig lika mycket på bortskämda konsumenter om det var ett annat företags produkter som kritiserades på lika dåliga grunder.

Vilket är raka motsatsen mot vad du sagt genom hela tråden. Folk har klagat på priset, du har svarat genom att säga att det inte är AMDs "fel". Nu tycker du helt plötsligt att det är AMD ändå, och att butikerna bara lagt till ytterligare en bit utöver det.

Frågan är också, fortfarande, vad det spelar för roll?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

kan ju löna sig att uppgradera till 7970 om man har ett 5770 eller 6850 annars verkar inte skillnaden va så enorm.
Och som vanligt blir man väl besviken när man köper ett nytt grafikkort, för skillnaden inte va så stor som man trodde.

Permalänk
Skrivet av 73mpl4R:

Jag formulerade mig fel. När förväntas de vara i lager hos återförsäljare?

det är redan i lager på många skumma ställen .. inet däremot verkar va rätt sena

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kare:

Nej lackar bara på att många säger att 7k serien va en flopp och att Kepler kommer äga, vad fan vet ni om det ?

Har jag sagt det ?
Jag hoppas att kepler bli bra.
Sedan att du börjar komma med påhittade påståenden och svära som en liten barnunge för att man skriver det är ju helt löjligt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu blev det ännu svårare att välja när ASUS GTX580 Direct CU har rasat ner till 3150:-.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Höll på att smälla av när jag bevittnade överklockningsresultatet för black edition kortet, det presterar ju mellan dubbla 570 och 580 i SLI!!!! Jag menar, det är ju en fantastisk bedrift för ett singelkort i 4000:- klassen och ökningen är förmodligen ännu mer brutal i 2560x1600, seriekoppla dessa och resultaten lär bli astronomiska, ska bli väldigt intressant att se 7990's överklockningsförmåga, i bästa fall lär den prestera som fyra gtx 580 i quad sli, och det till ett pris på runt 6000:- haha, 6000 vs 16000 kronor skillnad men med samma prestanda. Jag undrar om folk verkligen har fattat vilket överklockningspotential nya 7 serien verkligen har och tycker sweclockers är riktigt dåliga på att lyfta fram det, trots namnet på företaget.

Ps, varför finns inte det överklockade kortet med i prestandaindexlistan? Skärpning swec!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ps, varför finns inte det överklockade kortet med i prestandaindexlistan? Skärpning swec!

För att det finns väldigt stor variation från kort till kort när det gäller hur långt det kan överklockas. Vissa klarar mer än andra.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Nu blev det ännu svårare att välja när ASUS GTX580 Direct CU har rasat ner till 3150:-.

Det kortet finns inte i lager och jag känner mig lite skeptisk till leverantören. Finns uppe i Luleå och inte många omdömen på prisjakt. Så priset tar jag inte som allvarligt, kan vara lockpriser för å folk å besöka hemsidan.. ragga kunder mao.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Det hade räckt med "skitbra men då vänder ju inte mitt inlägg sig till er". Resterande text är informationslös.

Skrivet av Aleshi:

Det var kärnan av mitt svar, ja. Bra att det gick fram.

Kan ni inte ta detta privat istället
Oinsatta personer som googlar på svenska test av AMD Radeon HD7950, undrar nog vad detta är för tjaffsforum
Sweclockers ska ju vara ledande inte nån sorts flashback forum.
Har svårt att se att två personer kan behöva så mycket plats i denna forun tråd.
Detr blir svårt för de som vill följa upp testet på rätt sätt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Höll på att smälla av när jag bevittnade överklockningsresultatet för black edition kortet, det presterar ju mellan dubbla 570 och 580 i SLI!!!! Jag menar, det är ju en fantastisk bedrift för ett singelkort i 4000:- klassen och ökningen är förmodligen ännu mer brutal i 2560x1600, seriekoppla dessa och resultaten lär bli astronomiska, ska bli väldigt intressant att se 7990's överklockningsförmåga, i bästa fall lär den prestera som fyra gtx 580 i quad sli, och det till ett pris på runt 6000:- haha, 6000 vs 16000 kronor skillnad men med samma prestanda. Jag undrar om folk verkligen har fattat vilket överklockningspotential nya 7 serien verkligen har och tycker sweclockers är riktigt dåliga på att lyfta fram det, trots namnet på företaget.

Ps, varför finns inte det överklockade kortet med i prestandaindexlistan? Skärpning swec!

Jadu, det är rätt häftigt att ett överklockat HD 7950 presterar lite bättre än GTX 570 SLI och samtidigt drar 190W mindre.
Jag har aldrig tidigare sett ett kort som överklockar så bra som HD 7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Är du moderator AMD_PERRA?

Spelar det någon roll? Hans åsikter räknas väl oavsett om han är moderator eller inte.
Din diskussion med Aleshi har slutat vara av intresse för oss andra för länge sedan och hör därför inte hemma i en nyhetstråd om Radeon 9750 - ta den privat om ni vill fortsätta är ni snälla.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Är du moderator AMD_PERRA?

Man behöver inte bara moderator för att påpeka att ni förstör tråden med ert kärleksgnabb. Starta en privat chat istället om ni inte har något att säga i ämnet i fråga.
Angående överklockning av HD7950 så verkar alla exemplar lätt göra 1000 mhz+ och det är grym prestanda för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad på diverse Offtopic, §1 med mera.

Vill ni diskutera hur och varför företag sätter olika priser på sina produkter, så får ni jättegärna göra detta. Skapa i så fall en egen tråd med det ämnet.
Även då gäller dock våra forum regler

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Fel, det är en 50%ig ökning. 800x1,5=1200. En 40% ökning från 800mhz är 800x1,4=1120mhz.

du har rätt, jag var lite trött när jag skrev kommentaren (eller räkna fel) vilket som så är du helt korrekt.

Föresten ska man inte få något meddelande när någon citerar ens kommentar? tror inte att jag fick något.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (igen)*

Med risk för att verka väldigt hård och kantig, har jag raderat ytterligare en drös off topic inlägg.

Då jag redan fått rensa massor i denna tråden så kommer vi inte tillåta några fler utsvävningar som inte hör till ämnet.
Vänligen ta privata diskussioner via PM eller om det kommer upp ytterligare generella intressanta spörsmål, så skapa en separat tråd kring dem.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Ett grafikkort ska inte enbart leverera höga fps som många verkar tro är det viktigaste i hela världen.

När såg ni senast ett test där de faktiskt tittar på hur grafiken ser ut istället för att mäta fps?
Kvalite' framför prestanda är i mitt tycke att föredra.

Med Radeons totala avsaknad av PhysX så har Nvidia en klar fördel när det kommer till att leverera snygg grafik.

Ofta jämförs xbox, PS3 och PC (meningslöst iofs) mellan varandra huruvida vilken som har snyggast grafik, men var är testerna PC's emellan?

7000-serien visar upp bra siffror helt klart men de övertygar inte med tanke på att det är ny teknik det handlar om.
Kikade på tomshardware där de benchat crysis 2 med 7970/7950 som presterade riktigt uselt oavsett inställningar, t.o.m. 570 levererade mer fps.

Ingen hemlighet att jag föredrar nvidia men jag försöker ändå vara opartisk...

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Höll på att smälla av när jag bevittnade överklockningsresultatet för black edition kortet, det presterar ju mellan dubbla 570 och 580 i SLI!!!! Jag menar, det är ju en fantastisk bedrift för ett singelkort i 4000:- klassen och ökningen är förmodligen ännu mer brutal i 2560x1600, seriekoppla dessa och resultaten lär bli astronomiska, ska bli väldigt intressant att se 7990's överklockningsförmåga, i bästa fall lär den prestera som fyra gtx 580 i quad sli, och det till ett pris på runt 6000:- haha, 6000 vs 16000 kronor skillnad men med samma prestanda. Jag undrar om folk verkligen har fattat vilket överklockningspotential nya 7 serien verkligen har och tycker sweclockers är riktigt dåliga på att lyfta fram det, trots namnet på företaget.

Ps, varför finns inte det överklockade kortet med i prestandaindexlistan? Skärpning swec!

Eftersom det inte finns två likadana kort som klockar lika bra så är det meningslöst att ta med detta i ett test tillsammans med andra icke överklockade kort.

Men jag skulle absolut vilja se överklockade kort ställda mot varandra då de flesta på sweclockers säkert klockar upp sina kort vare sig det behövs eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Ett grafikkort ska inte enbart leverera höga fps som många verkar tro är det viktigaste i hela världen.

När såg ni senast ett test där de faktiskt tittar på hur grafiken ser ut istället för att mäta fps?
Kvalite' framför prestanda är i mitt tycke att föredra.

Med Radeons totala avsaknad av PhysX så har Nvidia en klar fördel när det kommer till att leverera snygg grafik.

Ofta jämförs xbox, PS3 och PC (meningslöst iofs) mellan varandra huruvida vilken som har snyggast grafik, men var är testerna PC's emellan?

7000-serien visar upp bra siffror helt klart men de övertygar inte med tanke på att det är ny teknik det handlar om.
Kikade på tomshardware där de benchat crysis 2 med 7970/7950 som presterade riktigt uselt oavsett inställningar, t.o.m. 570 levererade mer fps.

Ingen hemlighet att jag föredrar nvidia men jag försöker ändå vara opartisk...

Bildkvaliten har varit uppe o jämförts tidigare, med resultatet att det är hugget som stucket.
Majoriteten bryr sig inte om physx då det är så få bra titlar som använder sig av det (gpu).

Kör vidare på nvidia du, ingen tvingar på dig ett amd kort..

Permalänk
Medlem

Blev ett Sapphire för 4000 kr, ska bli gött att ersätta mitt 4890