Litet ATX-chassi sökes, eller bygges. Hjälp!

Permalänk

Litet ATX-chassi sökes, eller bygges. Hjälp!

Skulle vilja ha ett chassi till en dator som ska vara liten, lätt att flytta och kraftfull. Eftersom jag inte hittat något passande chassi så tänkte jag bygga ett eget. Har någon något chassi som skulle kunna passa så länka gärna!

komponenter idag:
phenom x6
crosshair iv formula (atx)
2st 6950 referensdesign
120gb ssd
4st hdd (tills priserna sjunker lite till. Tänkte mig max en 3,5" samt 1-2ssd sen)
xfx core 750w nätagg

Eftersom jag inte har någon 5,25"enhet så borde man få plats med fläktar på fronten. Om man dessutom flyttar bort diskarna och har ett galler för hela fronten så borde det utan tvekan räcka som intake. Outtake skulle alltså bli bak vid ioplåten. Eventuellt utan fläktar bak (pga platsbrist).

Nätagget borde man kunna fästa längst fram högst upp på väggen motsatt moboplåten. Det borde kunna få plats "ovanpå" RAM (om man tänker sig ett liggande moderkort).

Diskarna borde få plats mitt emot cpu'n eller längst ner i chassit.

Tänkte bygga ett kubiskt chassiskelett av någonting hållbart (90*vinklad tjock plåt?) och sedan fylla i mellanrummen med något annat (billigare, troligtvis).

Chassit behöver inte vara lätt att bygga i men ventilationen måste vara bra nog att kyla allt.
Finns det något program som funkar bra till att designa chassi i?
Är det något jag missat?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

en intressant aspekt när man "bygger litet" är cpu-kylning .. de flesta bättre luftkylare är ju rätt höga .. jag har också funderat på att bygga ett litet ATX-chassi, men det har inte kommit längre än skisser ... dock tror jag att jag hade valt att ha moderkortet med I/O-plåten uppåt, det verkar som det avlastar grafikkorten, speciellt vid SLI/CF ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

något jag undrat över (för att få det så kompakt som möjligt) är hur de PCIeX16-extensions man kan köpa funkar med SLI/CF och den höga användning som blir när man kör en GPU på 100% ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

en intressant aspekt när man "bygger litet" är cpu-kylning .. de flesta bättre luftkylare är ju rätt höga .. jag har också funderat på att bygga ett litet ATX-chassi, men det har inte kommit längre än skisser ... dock tror jag att jag hade valt att ha moderkortet med I/O-plåten uppåt, det verkar som det avlastar grafikkorten, speciellt vid SLI/CF ...

Idag kör jag på amd stock. Vad som helst lär ju fungera bättre Någon mellanstor tornkylare tror jag det blir. Grafikkorten tänkte jag försöka avlasta på något sätt ändå eftersom jag vill kunna ha det både stående och liggande, samt transport med vilken sida ner som helst. Allt blir fastsatt ordentligt alltså. IO uppåt skulle förstöra luftflödet lite tror jag (en sida in, 2 sidor ut) om man har outtake på baksidan (där ioplåten skulle suttit annars). Man får sätta nät på hela baksidan helt enkelt, med någon ram att fästa gpu på, så man får igenom luften ordentligt.

Skrivet av fizzdan:

något jag undrat över (för att få det så kompakt som möjligt) är hur de PCIeX16-extensions man kan köpa funkar med SLI/CF och den höga användning som blir när man kör en GPU på 100% ....

Tror inte det skulle hjälpa mig. Nätagget kommer ta plats så smalare blir inte chassit ändå och man förlorar stabilitet. Viker jag grafikkorten neråt så hamnar de utanför moderkortet och chassit blir större. Viker jag dem uppåt krockar de med cpu. h70-kylare skulle nog fungera isf, men nätagget tar ju fortfarande plats där. De skulle bara komma lite längre innan de krockar med RAM.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."