Permalänk
Medlem

Raspberry Pi projekt

har börjat fundera på vad man kan göra för roligt med dom kommande rasberry pi kretskorten. Tänkte att man kanske skulle dra ihop en htpc/media kontrol. Jag är inte jätte kunnig inom detta så tankar och ideer åt alla håll är otroligt välkommna, vad ska man köra för os/program? vart hittar man en shysst liten touchskärm som lirar ihop med rasberry pi? själva lådan kan man hitta någon shysst bas och sen såga ut platts för skärmen?

Vad tror ni om ett sådant här projekt?
Har ni några egna projekt tankar med rasberry pi i grunden så dela med er!

Rättstavade rubriken så den kommer med i sökningar
Permalänk
Medlem

Raspberry Pi är i princip en Smartphone på stereoider. Vad jag har förstått kommer du bara kunna köra Linuxbaserade operativ såsom de som körs i Androidtelefoner.

Som sagt det är ungefär samma sak som en android telefon när det kommer till hårdvaran så förvänta dig inte alldeles för mycket när det kommer till vad du kan göra med den. Jag tror Raspberry Pi är lite "överhypad" och att folk tror du kommer kunna sitta och lira Windows på den.

Som enkel HTPC, visst!

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa en för att köra xmbc och streama från min dator eller en filserver jag håller på att bygga.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa två och bygga två enkla chassin, sedan ha dem som HTPC med bara XBMC på som är styrt av mobilen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Allt som har med kompatibilitet o den manicken att göra bör tas i deras egna forum http://www.raspberrypi.org/forum otroligt kompetent samling av folk eventuellt kan du leta lite i deras wiki http://elinux.org/RaspberryPiBoard.

Några riktlinjer är dock att det självklart måste finnas eventuella drivrutiner för linux, program som ska köras måste vara kompilerade för att köras på ARM-arkitektur.

Om jag inte missminner mig kommer den skeppas med fedora preflashat då de har den kortaste tiden för boot, men den kan även hantera debian och gentoo mfl. Den kommer ha vissa svårigheter med att köra vissa distar som behöver mycket ram, tex windows 8 som ska komma för ARM, men inget är hugget i sten.

Personligen kommer jag nog vänta tills nästa revision av brädan, som troligtvis kommer ha hål så man kan skruva fast pisset på lämpligt ställe troligtvis blir det någon form av chassibygge, sen får den agera leksak/mediacenter, kommer antagligen köra debian och lxde på den då jag har lite erfarenhet av de miljöerna

Permalänk
Avstängd

Jag ska ha en som nas. Tänker bara skruva fast kortet som det är tillsammans med en hårddisk under en fåtölj. Den andra sätter jag fast bakom tvn (också utan låda) och kör XBMC. Den tredje har jag som en torrentnedladdare och göms bakom en gardin. Den fjärde har jag under en annan fåtölj och tankar från usenet. Den femte kör backtrack. Den sjätte har jag inte kommit på vad jag ska använda till än... Den sjunde...

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tänkte köpa några stycken iaf. Om man nu hinner få tag på några av första sändningen deras. Tänkte bygga in en i bilen och bygga in en direkt i tvn. Den lär nog fungera perfekt som enkel htpc.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Har någon hört nått om värmeutveckling? Tror ni man kan "slå in den" i ett skal, eller tejpa bak på tv:n?

"There’s a little overclocking headroom – most devices will run happily at 800MHz." 360 rad?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Har någon hört nått om värmeutveckling? Tror ni man kan "slå in den" i ett skal, eller tejpa bak på tv:n?

"There’s a little overclocking headroom – most devices will run happily at 800MHz." 360 rad?

mes, 580 radd:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir en htpc om man får tag i en.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Den lär inte orka med speciellt mycket men å andra sidan är den nästan gratis. Kul att leka med ett tag men den kommer knappast ersätta en mediaspelare för 7-800 spänn.

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Vid normalt användande går den i "around bodytemp", någon hade fått upp ett betakort i 55-60c.

En tråd på deras forum som tar upp temp http://www.raspberrypi.org/forum/general-discussion/safe-running-temperature

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrpan42:

Vid normalt användande går den i "around bodytemp", någon hade fått upp ett betakort i 55-60c.

En tråd på deras forum som tar upp temp http://www.raspberrypi.org/forum/general-discussion/safe-running-temperature

Tackar för de, intressant.

Frågan är om man bör styra egen kylning, typ en liten fläkt eller en hemmasnickrad kylfläns för att ha den i ett "chassi".

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Raspberry Pi är i princip en Smartphone på stereoider. Vad jag har förstått kommer du bara kunna köra Linuxbaserade operativ såsom de som körs i Androidtelefoner.

Som sagt det är ungefär samma sak som en android telefon när det kommer till hårdvaran så förvänta dig inte alldeles för mycket när det kommer till vad du kan göra med den. Jag tror Raspberry Pi är lite "överhypad" och att folk tror du kommer kunna sitta och lira Windows på den.

Som enkel HTPC, visst!

Steroider och steroider, det är förra generationsens ARM i den så många nya telefoner har bättre hårdvara. Det sitter en ARM11 i den, alltså liknande den som sitter i HTC Hero och motsvarande telefoner. Fast Rasberry Pi har en GPU också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tänkte göra en filserver om jag får tag på en.

Permalänk
Medlem

ska försöka montera in en i tv:en

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Se hur högt det går att klocka med en intel stoock kylare eller likannde (modad så klart:-D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag tänker i alla fall ta lite silvertejp och sätta den bak på tvn

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga in den i en extern hårddiskkabinett så har man en riktigt liten NAS
Sen fixa PoE så det bara är att slänga in den i garderoben och dra en enda nätverkskabel.

Permalänk
Avstängd

Tillverkningsdatum satt till den 20/2
Två veckor kvar!
http://www.raspberrypi.org/

Tror på det där med en bit silvertejp bakom TVn.
Eller helt öppet, bara hängande i sladdarna.
Kretskort är sexigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Tillverkningsdatum satt till den 20/2
Två veckor kvar!
http://www.raspberrypi.org/

Tror på det där med en bit silvertejp bakom TVn.
Eller helt öppet, bara hängande i sladdarna.
Kretskort är sexigt!

Gött(nej, jag är inte göteborgare)

Tack för infon:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tror jag ska köra en som en internett radio, filserver, kanske en htpc och extra dator/reserv:)
Blir nog till att köpa några stycken, men blir nog bara en i första leveransen:)

Någon som har någon ritning på ett chassi till den, borde ju gå att fixa ett nu när man vet storleken på den (ungefär som ett kreditkort):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Någon som kan förklara för mig vad man skulle ha flera stycken till? Det ända jag vet att man kan ha den till är att koppla in ett USB/HDD till för att glo på film på TVn ^^

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Är också lite intresserad av detta. Var få man tag i xmbc systemet, är det built för rasberryn, eller är det en linuxdist på något sätt?

Försöker lära mig stava...
Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk

Skall då ha en som en portabel Emulator.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Japp, som några andra så ska den slängas in i tv:n då jävlar är det slut på xbox/ps3 skiten:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Någon som kan förklara för mig vad man skulle ha flera stycken till? Det ända jag vet att man kan ha den till är att koppla in ett USB/HDD till för att glo på film på TVn ^^

Du får tänka på att ursprungssyftet är en billig dator för att lära sig programmera och liknande, för att påminna om den tid då hårdvara kom utan någon direkt mjukvara. Jag tror de mer hade 3:e världens skolor och organisationer som marknad istället för alla oss nördar som nu ser en ny billig leksak. Mina tankar är dock att vi kommer finansiera framtida versioner och massproduktioner med våra initiella köp, så inget ont med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tullis:

Är också lite intresserad av detta. Var få man tag i xmbc systemet, är det built för rasberryn, eller är det en linuxdist på något sätt?

Det är byggt för RP. Du hittar det här: http://www.raspbmc.com/
Korten är ju inte släppta än, så sidan är lite öde...

Permalänk

Min får bli en tillfällig NAS, tills jag hittar nåt bättre, sen får den kanske gå och bli en "hushållsdator" eller så.

Måste bara leta upp en lämplig skärm/inputenhet i samma prisklass.

Blir nog bara en Pi, sen väntar jag på nyare generationer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det är byggt för RP. Du hittar det här: http://www.raspbmc.com/
Korten är ju inte släppta än, så sidan är lite öde...

Hittade urlen för en liten stund sen, låter intressant.
Man kanske skulle bli återförsäljare i Sverige!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W