Kylare till Core i5 750 och nytt grafikkort inom snar framtid!

Permalänk

Kylare till Core i5 750 och nytt grafikkort inom snar framtid!

Tänker mig att jag skall uppgradera till hyfsat bra processorkylning till min Core i5 750 för att överklocka den till 3.5-4.0 GHz och sen fixar jag ett nytt grafikkort när jag känner att 5770 inte håller måtten. Följande frågor har jag kring det hela:

1. Tycker ni det känns som ett bra (det "bästa" och billigaste sättet) att hålla mitt datorsystem hyfsat fräscht så att det bör klara kommande spel som D3 på hyfsade inställningar t.ex?

2. Vad för kylning bör jag kolla på om jag vill kunna överklocka min Core i5:a till 3.5-4.0 GHz utan att temps blir för höga under load? Har kollat på lite billigare kylare som Scythe Samurai ZZ och Cooler Master Hyper 212 Plus men gissar att temps kan bli höga om jag närmar mig 3.8-4 GHz på processorn med dem? Vad för kylning rekommenderar ni för detta ändamål?

3. När jag väl ska börja kolla på nytt grafikkort så undrar jag vilket som skulle passa in med en Core i5 750 som körs i 3.5-4.0 GHz så att det blir en ungefärlig balans i processor och grafikkorts kraft i spel. Alltså ett grafikkort som börjar "flaska" ungefär samtidigt som processorn börjar ge vika om ni förstår vad jag menar Så att jag inte skaffar ett grafikkort som jag ändå inte kan dra nytta av tack vare processorn och vice versa, dvs en balans mellan dem båda

Permalänk
Medlem

Hyper 212 ska nok fixa att kyla din cpu.

Rekommenderar en 6950 som gfx kort.

Men kommer ned på budgetet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hyper 212 ska nok fixa att kyla din cpu.

Rekommenderar en 6950 som gfx kort.

Men kommer ned på budgetet.

Tror du verkligen Hyper 212 fixar att hålla nere temps på en i5 750 om jag klockar till typ 3.8-4 GHz? Tänker slänga på MX-2 kylpasta mellan processor och kylare vilket sänker graderna lite extra också men ändå undrar jag om den håller måttet.

Fler som tycker 6950 känns som mest givna kortet tillsammans med i5:an i 3.5-4 GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Tänker mig att jag skall uppgradera till hyfsat bra processorkylning till min Core i5 750 för att överklocka den till 3.5-4.0 GHz och sen fixar jag ett nytt grafikkort när jag känner att 5770 inte håller måtten. Följande frågor har jag kring det hela:

1. Tycker ni det känns som ett bra (det "bästa" och billigaste sättet) att hålla mitt datorsystem hyfsat fräscht så att det bör klara kommande spel som D3 på hyfsade inställningar t.ex?

2. Vad för kylning bör jag kolla på om jag vill kunna överklocka min Core i5:a till 3.5-4.0 GHz utan att temps blir för höga under load? Har kollat på lite billigare kylare som Scythe Samurai ZZ och Cooler Master Hyper 212 Plus men gissar att temps kan bli höga om jag närmar mig 3.8-4 GHz på processorn med dem? Vad för kylning rekommenderar ni för detta ändamål?

3. När jag väl ska börja kolla på nytt grafikkort så undrar jag vilket som skulle passa in med en Core i5 750 som körs i 3.5-4.0 GHz så att det blir en ungefärlig balans i processor och grafikkorts kraft i spel. Alltså ett grafikkort som börjar "flaska" ungefär samtidigt som processorn börjar ge vika om ni förstår vad jag menar Så att jag inte skaffar ett grafikkort som jag ändå inte kan dra nytta av tack vare processorn och vice versa, dvs en balans mellan dem båda

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 kylare, låter som aningen över budget, men mycket, mycket bättre än nästan alla luftkylare.
Grafikkort, lägg så mycket du känner för, GPU ska flaska, det är den dyraste komponenten i dator så att säga, och du vill inte att nåt annat flaskar.
hd 6870 är rätt prisvärt, gtx 560 också, men samtidigt är dom korten inte så jättemycket bättre än vad du redan har, men hur mycket vill du lägga på grafikkortet då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 kylare, låter som aningen över budget, men mycket, mycket bättre än nästan alla luftkylare.
Grafikkort, lägg så mycket du känner för, GPU ska flaska, det är den dyraste komponenten i dator så att säga, och du vill inte att nåt annat flaskar.
hd 6870 är rätt prisvärt, gtx 560 också, men samtidigt är dom korten inte så jättemycket bättre än vad du redan har, men hur mycket vill du lägga på grafikkortet då.

Hmm vattenkylare alltså... Känns läskigt att koppla in slangar fyllda med vatten i sitt chassi dock känner jag Är lite rädd för det och känns lite för "avancerat" för min del men tror säkert att den kyler grymt bra...

1. Är den lätt att montera dit om du vet?

2. Om man vill ha samma kylning som den fast i vindkylning vad behöver man kolla på då?

Alltså när det gäller grafikkort så är jag lite nyfiken och vet inte om jag tänker helt fel så det är därför jag inte får något svar som jag gillar...

3. Av alla kort som är ute på marknaden just nu så måste väl en hel del vara så pass bra att det ändå blir min i5:a som flaskar i spel?

4. Det jag försöker fråga är alltså att kommer det ändå vara grafikkortet som kommer sätta gränserna i spel för min del och inte processorn oavsett vad för kort jag skaffar (som finns på marknaden atm) och finns det inte någon magisk gräns där en Core i5 750 i 3.5-4 GHz börjar flaska istället för dagens grafikkort? För att ge ett exempel: Tjänar jag överhuvudtaget någon prestanda på att skaffa 6970 istället för 6950? 6990 istället för 6970?

Nu talar jag dock utanför budget ovan (max 3000 kr skulle jag gissa) men är ändå nyfiken och skulle bli förvånad om min i5:a, efter att jag överklockat den, inte flaskar före en hel del grafikkort som finns ute nu!

Permalänk
Medlem

1. om du inte har hål i mobo plåt så måste du demontera allt och installera kylaren.

2. http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-... kylar lika bra som corsair h100, och gör det tystare.

3. titta på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656288

4. något kommer alltid flaska, men du kan inte tänka så. Kortet övan kommer att vara stor prestanda boost jämförd med det du har i dag. Du har fortfarande en quad cpu, och om du clockar, så blir den bra. Dom flesta quad cores som fungerar över 3.2 ghz flaskar ej för kort på den nivån.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

1. om du inte har hål i mobo plåt så måste du demontera allt och installera kylaren.

2. http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-... kylar lika bra som corsair h100, och gör det tystare.

3. titta på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656288

4. något kommer alltid flaska, men du kan inte tänka så. Kortet övan kommer att vara stor prestanda boost jämförd med det du har i dag. Du har fortfarande en quad cpu, och om du clockar, så blir den bra. Dom flesta quad cores som fungerar över 3.2 ghz flaskar ej för kort på den nivån.

1. Ok det låter ju inget vidare.

2. Lite overkill i pris för mig, tänker mig nog att under 500 kr för kylare tror jag.

3. Hur förhåller sig detta gentemot HD6950 och HD6970? Är det inte ett problem att det "bara" har 1280MB minne?

4. Ok... Du menar alltså kort och gott att jag kommer kunna dra full nytta av i stort sett alla kort som finns att köpa om jag kör min i5:a överklockad och att processorn inte kommer vara det som flaskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

1. Ok det låter ju inget vidare.

2. Lite overkill i pris för mig, tänker mig nog att under 500 kr för kylare tror jag.

3. Hur förhåller sig detta gentemot HD6950 och HD6970? Är det inte ett problem att det "bara" har 1280MB minne?

4. Ok... Du menar alltså kort och gott att jag kommer kunna dra full nytta av i stort sett alla kort som finns att köpa om jag kör min i5:a överklockad och att processorn inte kommer vara det som flaskar?

2. Kör på hyper 212

3. Bättre än 6950, inte mycket under 6970. Vram är ingen problem på normala 1080p skärm. Spelar roll på högre upplösning.

4. Nej, kort upp till ca 2000 kr. Derav rekommendering för gtx 560 448.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

2. Kör på hyper 212

3. Bättre än 6950, inte mycket under 6970. Vram är ingen problem på normala 1080p skärm. Spelar roll på högre upplösning.

4. Nej, kort upp till ca 2000 kr. Derav rekommendering för gtx 560 448.

2. Det lutar mot det. Kanske att jag känner för att ta den nya 212 Evo istället för 212 Plus, den ser ut att kunna ha bättre yta vid piparna bland annat. Hur är uppfattningen mellan 212 Evo vs 212 Plus? Båda går ju att få tag i för i stort sett samma peng.

3. Ok bra att veta

4. Jag tyckte det kändes märkligt att i5:an skulle kunna hänga med så bra Förstår om du inte kan komma med exakta svar men om jag förstår dig rätt på ett ungefär: Du tänker att om jag kollar på kort med bättre prestanda än HD6950 / GTX 560 448 så kommer jag ändå inte kunna utnyttja dem till fullo då processorn kan tänkas börja sätta gränserna vid det laget?

Permalänk
Medlem

2. EVO är en bra ide, du får någon grader kyligare med en blank bas. Jag har min 2600 på 4.5 och den är sällan över 55 grader på full load. Men jag har monterad en Gentle typhoon 1850 rpm fläkt.

4. Dom flesta quad cores hänger med ganska ok. Det är lite prestanda skillnad mellan dom gamla 1156 cpu och sandy bridge, men min subjektiva erfarenhet är att smärtgränsen går nån stans vid 3.4 ghz. Har körd q6600, q9400, och var tvungen att clocka dom till 3.2-3.4 för att få bra flyt i spel.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Hmm vattenkylare alltså... Känns läskigt att koppla in slangar fyllda med vatten i sitt chassi dock känner jag Är lite rädd för det och känns lite för "avancerat" för min del men tror säkert att den kyler grymt bra...

1. Är den lätt att montera dit om du vet?

2. Om man vill ha samma kylning som den fast i vindkylning vad behöver man kolla på då?

Alltså när det gäller grafikkort så är jag lite nyfiken och vet inte om jag tänker helt fel så det är därför jag inte får något svar som jag gillar...

3. Av alla kort som är ute på marknaden just nu så måste väl en hel del vara så pass bra att det ändå blir min i5:a som flaskar i spel?

4. Det jag försöker fråga är alltså att kommer det ändå vara grafikkortet som kommer sätta gränserna i spel för min del och inte processorn oavsett vad för kort jag skaffar (som finns på marknaden atm) och finns det inte någon magisk gräns där en Core i5 750 i 3.5-4 GHz börjar flaska istället för dagens grafikkort? För att ge ett exempel: Tjänar jag överhuvudtaget någon prestanda på att skaffa 6970 istället för 6950? 6990 istället för 6970?

Nu talar jag dock utanför budget ovan (max 3000 kr skulle jag gissa) men är ändå nyfiken och skulle bli förvånad om min i5:a, efter att jag överklockat den, inte flaskar före en hel del grafikkort som finns ute nu!

Även om CPU flaskar (vilket den i princip alltid gör, oavsett hur bra CPU du har) så flaskar GPU, grafikkortet kommer ändå o flaska, speciellt på dina CPU som är rätt bra.

Kylningen, du behöver bara skruva fast kylningen, den är vattenkyld och ihopskruvad redan, bara montera festen och koppla in, inte dra någonting så att säga.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Det blir Evo 212 för 338 kr hos CDON! Det känns som mycket kylning för pengarna och mer lär jag inte behöva eftersom jag inte ska extremklocka

Har kollat runt på grafikkort och velar fram och tillbaka. Är väldigt sugen på: http://www.webhallen.com/hardvara/145472-msi_geforce_gtx_560t...

Vet inte om jag vill punga ut 2.4-2.5k dock och skulle jag välja ett billigare alternativ så känns detta väldigt trevligt: http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_hd6950_oc_1gb_gddr5_%28...

Tycker ni det känns som bra val för de olika prisklasserna åtminstone?

Permalänk
Medlem

Hade siktat på en 6950 med 2gb ram istället.
Men gtx 560 från webhallen är mycket bättre alternativ. http://www.webhallen.com/hardvara/137948-msi_gtx570_pcie_1280... prestanda nästan 1000kr billigare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hade siktat på en 6950 med 2gb ram istället.
Men gtx 560 från webhallen är mycket bättre alternativ. http://www.webhallen.com/hardvara/137948-msi_gtx570_pcie_1280... prestanda nästan 1000kr billigare.

Du menar att GTX 560 kortet nästan presterar i samma klass som GTX 570 kortet men som kostar 900-1000 kr mer? För det är ju vad jag sett i tester så GTX 560 448 verkar ju sjukt prisvärt. Dock så är väl 570 kortet lite vassare fast 560 har ju mycket hög överklockningspotential såg jag i SweClockers test av det och MSI's kylning håller temperaturerna nere riktigt bra.

Anledningen till att jag inte lutar mot 6950 2GB är för att det kostar bara 100-200 kr mindre än GTX 560 448 men har inte alls samma prestanda så då tycker jag det känns mer aktuellt.'

HD6950 skulle kännas lite mer aktuellt om jag skulle ha möjlighet för CF eftersom AMD's kort scalar riktigt bra med dubbel GPU uppsättning men eftersom jag endast kör singel så känns GTX 560 trevligare måste jag säga!