Permalänk
Medlem

Utöka räckvid Netgear cg3100

Hejsan!

Jag har numera en Netgear cg3100 från comhem, och skulle vilja förlänga mitt nätverk med hjälp av en Netgear wnr3500l v1. Någon som har ett tips? Kan inte hitta något i cg3100 om access point. Emedan det finns en sak om det i 3500l (Wireless repeater), dock så vägrar netgear allt annat än WEP. Någon som vet en workaround?

Så för att summera:
1, Hur går jag tillväga för att utvidga nätverket på en cg3100
2, Kan man få wnr3500l v1 att förstå med standard firmware att wep inte är bra nog? (Kört Tomato/Kong och båda har resulterat i kraftigt försämrat trådlöst nätverk.)
3, Finns det något annat sätt jag kan förlänga nätverket?

View Screen Capture

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Angående cg3*** kan jag itne uttala mig men säger bara dd-wrt vad gäller den andra, har precis samma router och kör den i bridgemode till xboxen och htpc'n funkar felfritt! finns även möjlighet att öka sändningsstyrkan hos routern (gå inte för högt bara)

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Angående cg3*** kan jag itne uttala mig men säger bara dd-wrt vad gäller den andra, har precis samma router och kör den i bridgemode till xboxen och htpc'n funkar felfritt! finns även möjlighet att öka sändningsstyrkan hos routern (gå inte för högt bara)

dd-wrt är känt för att vara stabilt och bra på trådat. Men de har grymma problem med trådlösa. Där kommer de inte i närheten med kernel från netgear. Men tack för kommentaren

Som sagt så vill jag utöka det trådlösa. Ett alternativ skulle vara att införskaffa en extender, lägga cg3100 som bridge och köra wnr3500l som router precis som du säger. Men det skulle betyda att jag måste införskaffa en till router/accesspunkt/extender. Vill skicka signal igenom 3 våningar av betong...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

dd-wrt är känt för att vara stabilt och bra på trådat. Men de har grymma problem med trådlösa. Där kommer de inte i närheten med kernel från netgear. Men tack för kommentaren

Som sagt så vill jag utöka det trådlösa. Ett alternativ skulle vara att införskaffa en extender, lägga cg3100 som bridge och köra wnr3500l som router precis som du säger. Men det skulle betyda att jag måste införskaffa en till router/accesspunkt/extender. Vill skicka signal igenom 3 våningar av betong...

Där har du en poäng!
Vad menade du med "att WEP inte duger" biten, förstod inte riktigt? (Är helt på det klara vad alla krypteringar gäller men förstod inte frågan) Kanske kan hjälpa dig!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Där har du en poäng!
Vad menade du med "att WEP inte duger" biten, förstod inte riktigt? (Är helt på det klara vad alla krypteringar gäller men förstod inte frågan) Kanske kan hjälpa dig!

WNR3500L tillåter inte bättre säkerhetslösning än WEP, med stock firmware, när man försöker att använda den som repeater. Vilket jag personligen tycker är för dåligt. "Vill" ha wpa2-pask aes, dock så vägrar wnr3500l detta.

Tror dock mitt huvudproblem är att cg3100 verkar inte stödja accesspunkter (wds?)...
Och frågan är ifall man kan lyckas med en workaround...

Aja får nog leta på google en stund, man vet aldrig vad man kan hitta.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010